HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

Kyllähän se pitkällä tähtäimellä ennaltaehkäisee yhden liikennöitsijän kasvamista liian suureksi, mikä taas hillitsee hintojen nousua.

Tuohan siinä on tarkoituksena. Jos asiasta haluaa lukea enemmän, siitä varmasti löytyy ihan asiantuntijoidenkin pohdintaa, koska ko. menettelytapa on nimenomaisesti haluttu sallia EU:n hankintadirektiivissä (direktiivi 2014/24, artikla 79). Direktiivissä esimerkinomaisina perusteina mainitaan kilpailun säilyminen ja toimitusten luotettavuuden turvaaminen.
 
Ihan kiva että Nikkanen sai lisää liikennettä. Pari linjaa vaihtui päittäin ja Transdevin linjat helbille.
 
Ihan kiva että Nikkanen sai lisää liikennettä. Pari linjaa vaihtui päittäin ja Transdevin linjat helbille.
Samalla meni myös Tammelundin 588. Lähteeköhän Citywide myyntiin... Ja jos nyt katsoin oikein niin HelBille tulee uusia liki neljäkymmentä. Se tietänee lähtöä autoille, jotka on käyttöönotettu ennen vuotta 2007, ja joillekkin 7xx autoille myös.
 
Viimeksi muokattu:
HelB olisi näköjään voittanut molemmat isot kohteet, jos tuota kilpailun rajoitusta ei olisi. Näköjään ovat takaisin iskussa.
 
HelB olisi näköjään voittanut molemmat isot kohteet, jos tuota kilpailun rajoitusta ei olisi. Näköjään ovat takaisin iskussa.

Helb olisi tyhjentänyt pöydällä voittamalla 3 kohdetta ja 91 bussin liikenteen. nobinalle olisi tullut vain 1 auto linjalle 588.
 
Isoista HSL-liikennöitsijöistä Savonlinja ja Transdev eivät tarjonneet ollenkaan.
 
Isoista HSL-liikennöitsijöistä Savonlinja ja Transdev eivät tarjonneet ollenkaan.

Eikös Transdev ole jo aiemmin päättänyt vetäytyä kokonaan HSL-liikenteestä eikä siksi enää tarjoa uusiin kohteisiin. Viimeiset TDF:n nykyisistä sopimuksista päättyvät vuonna 2019.
 
Ei vaikuta kyllä kovin järkevältä maksaa noin 450 000 euroa ylimääräistä Nobinalle vuodessa, koska Nobina on muutenkin ollut bussiliikenteen markkinajohtaja. Ehkä sitten oli pelkona, että Nobina saisi kaikki tämän kilpailutuksen linjat, kun tämä ehto asetettiin.
 
Yksitoikkoiseksi menee kun kaikki Elieliltä Vihdintien suuntaan menevät linjat tulevat Nobinalle. Tietäneekö sitä, että bussit tulevat Elielillä viime tipassa tai myöhässä lähtölaituriin niin kuin N:lla usein on tapana. Tämän huomaa kun katselee miten HelB:n autot useimmiten ovat ajoissa laitureissaan.
 
Nobinalla on passelisti varikko tuohon Vihdintien pakettiin. Nythän Koivisto on siirtoajanut Ruskeasuolta asti mutta Nobina pommin varmasti sijoittaa Rajatorppaan nuo autot. Samalla kun Turuntien paketti on Nobinalla hanskassa niin tarvittaessa saa hyvän kierrätysruletin tehtyä.
 
HelB:llä laskee autotarve vuodeksi kuudella, mutta palaa 2019 samaksi kuin nyt on. Ikävä juttu, että ei koko potti realisoitunut.
 
Nobinalla on passelisti varikko tuohon Vihdintien pakettiin. Nythän Koivisto on siirtoajanut Ruskeasuolta asti mutta Nobina pommin varmasti sijoittaa Rajatorppaan nuo autot. Samalla kun Turuntien paketti on Nobinalla hanskassa niin tarvittaessa saa hyvän kierrätysruletin tehtyä.

Eikö siirtoajoja tarvita myös Elielin suuntaan?
 
Takaisin
Ylös