Tuohan siinä on tarkoituksena. Jos asiasta haluaa lukea enemmän, siitä varmasti löytyy ihan asiantuntijoidenkin pohdintaa, koska ko. menettelytapa on nimenomaisesti haluttu sallia EU:n hankintadirektiivissä (direktiivi 2014/24, artikla 79). Direktiivissä esimerkinomaisina perusteina mainitaan kilpailun säilyminen ja toimitusten luotettavuuden turvaaminen.
Ja tässä vähän PDF:iä ratkaisuun liittyen:
Tarjoajat, yhteenveto tarjouksista, kilpailun rajoittaminen ja hintamuutokset
Pisteet ja kustannukset
Yksikköhinnat
Voittajien kalustopisteet
Ihan kiva että Nikkanen sai lisää liikennettä. Pari linjaa vaihtui päittäin ja Transdevin linjat helbille.
Viimeisin muokkaaja fani; 12.12.2017 kello 19:22.
HelB olisi näköjään voittanut molemmat isot kohteet, jos tuota kilpailun rajoitusta ei olisi. Näköjään ovat takaisin iskussa.
Isoista HSL-liikennöitsijöistä Savonlinja ja Transdev eivät tarjonneet ollenkaan.
Ei vaikuta kyllä kovin järkevältä maksaa noin 450 000 euroa ylimääräistä Nobinalle vuodessa, koska Nobina on muutenkin ollut bussiliikenteen markkinajohtaja. Ehkä sitten oli pelkona, että Nobina saisi kaikki tämän kilpailutuksen linjat, kun tämä ehto asetettiin.
Yksitoikkoiseksi menee kun kaikki Elieliltä Vihdintien suuntaan menevät linjat tulevat Nobinalle. Tietäneekö sitä, että bussit tulevat Elielillä viime tipassa tai myöhässä lähtölaituriin niin kuin N:lla usein on tapana. Tämän huomaa kun katselee miten HelB:n autot useimmiten ovat ajoissa laitureissaan.
Nobinalla on passelisti varikko tuohon Vihdintien pakettiin. Nythän Koivisto on siirtoajanut Ruskeasuolta asti mutta Nobina pommin varmasti sijoittaa Rajatorppaan nuo autot. Samalla kun Turuntien paketti on Nobinalla hanskassa niin tarvittaessa saa hyvän kierrätysruletin tehtyä.
HelB:llä laskee autotarve vuodeksi kuudella, mutta palaa 2019 samaksi kuin nyt on. Ikävä juttu, että ei koko potti realisoitunut.