Nyt pitäsi vielä saada suunnittelijat vakuuttumaan e57:n säilyttämisen tarpeellisuudesta. Kalevalantie on muuten pelkän 506;n varassa eikä sillä ole ilman e57:aa enää kätevää yhteyttä Tapiolan keskustaan, ei vaikka 506 tuotaisiinkin Suurpellosta Pohjantorin kautta Kalevalantielle. Pohjantorilla ei nimittäin ole toisen suunnan pysäkkiä lainkaan, K-kaupan puolella ja kohdalla on, mutta toisen puolen pysäkki on miltein Koivu-Mankkaan tien risteyksessä asti.
Toinen vaihtoehto voisi olla linjan 52 reitin muuttaminen. Otaniemen ja Leppävaaran väliä kulkee jo muutenkin busseja niin tiheällä vuorovälillä, ettei tuon pitäisi olla ongelma. 52 ilmeisemmin alkaa kulkea muulloinkin kuin pelkästään ruuhka-aikaan, kun Lintuvaaran suunnalla 510 alkaa kulkea eri reittiä ja 52:n reittiä jatketaan Vantaan puolella nykyistä pidemmälle. Ainakin suunnitelmassa on ilmoitettu 52:lle 30 minuutin vuoroväli päiväsaikaan.
TEP70 sanoi:
Näin linjan 150 vakikäyttäjänä hiukan epäilyttää, että liityntälinjalle Matinkylään riittäisi 10 minuutin vuoroväli ruuhkassa. Nyt ajetaan ruuhkan huippuhetkinä neljän minuutin välein ja aikavälillä 7.11-8.38 4-5 minuutin välein. Autot täyttyvät jo ennen Länsiväylälle menoa. Saunalahden ja Tillinmäen vuoro 20 minuutin välein ei tätä tungosta paljon helpota. Eikä ole puhuttu mistään tuplanivelbusseista...
Eiköhän nuo suunnitelmat vielä voi muuttua. Kivenlahden suunnalla minua ihmetyttää se, että M12 on laitettu menemään Iivisniemen kautta. Tuo linja saisi kyllä mennä Länsiväylälle Espoonlahden liittymän kohdalta. Suurpelto ja omakotitaloalueet on huomioitu suunnitelmassa hyvin. Suurpeltoa palvelevat suunnitelmassa linjat T5, M7, M9, 5, 6, 506 ja 560. M7 on siitä hassu linja, että se kiertelee paljon enemmän kuin 5, 6 tai 560. Jos vain noille muiden linjojen aikataulut saadaan rytmitettyä oikein, niin tuskin kovin moni tulee käyttämään linjaa M7. Kuvittelisi, että noita suunnitelmia voisi viela tasapainottaa, niin että kaikkien alueiden tarpeet tulee paremmin huomioitua.
Sivulla 28 esitetty linjan 31 reitti ihmetyttää minua. Tuon kartan mukaan 31 kulkisi Friisinkalliontietä, eikä menisi ollenkaan Kuunkadun kautta niinkuin nykyään, vaikka linjan reitin sanotaan säilyvän muuttumattomana. Linja 6 tulee suunnitelmien mukaan kulkemaan Olarinkatua ja Ruomelantietä pitkin, mutta olisi jotenkin kummallista, ettei Kuunkadun pysäkeiltä pääsisi Espoon keskukseen. Linjat 5 ja 31 suunnitelman mukaan lätisikin Nuottaniemestä!
Linjan 35 reittiä on myös Olarin kohdalla suunnitelman kartan mukaan suoristettu. Se kulkisi suoraan Olarinkatua, mikä tietenkin mukavasti nopeuttaa linjan kulkua Matinkylästä Leppävaaraan, kuten myös linjan reitinmuutos Karamalmin kautta kulkevaksi. Jos linja 5 alkaa kulkea kokopäiväisesti, niin tulee mieleen, että tarvitaanko oikeasti linjan 35 reittiä muuttaa Olarissa. Onhan tuo ehdotettu reitti tietenkin mukavan nopea yhteys Ruomelantien varresta Matinkylän metroasemalle.
Linja M1 tulisi todella mukavasti parantamaan Hyljelahden yhteyksiä. Hyljelahteahan palvelee tällä hetkellä ainoastaan linja 46.
Varmasti osa liityntälinjoista tulee kulkemaan sillä 20 minuutin vuorovälillä päiväsaikaan. Tälläkin hetkellä Itä-Helsingissä esimerkiksi linjat 83, 85 ja 86 kulkevat 20 minuutin vuorovälillä keskipäivällä.