Länsimetron liityntälinjasto

Näin linjan 150 vakikäyttäjänä hiukan epäilyttää, että liityntälinjalle Matinkylään riittäisi 10 minuutin vuoroväli ruuhkassa. Nyt ajetaan ruuhkan huippuhetkinä neljän minuutin välein ja aikavälillä 7.11-8.38 4-5 minuutin välein. Autot täyttyvät jo ennen Länsiväylälle menoa. Saunalahden ja Tillinmäen vuoro 20 minuutin välein ei tätä tungosta paljon helpota. Eikä ole puhuttu mistään tuplanivelbusseista...

Muutosvastarinta tulee olemaan joka tapauksessa suuri, kun linja 150 ja muutkin seutulinjat muuttuvat vaihdollisiksi metroyhteyksiksi. Liityntälinjoilla täytyy olla riittävästi kapasiteettia heti alusta lähtien. Jos tarjonta mitoitetaan heti alussa vajaaksi, sopeutuu matkustajamäärä kyllä siihen pienellä viiveellä. Turha odottaa tyytyväisiä käyttäjiä, jos matka-aika esimerkiksi Kivenlahdesta Kamppiin todellakin pitenee nykyisestä ja tämän lisäksi joutuu ensin seisomaan täydessä bussissa Matinkylään asti.
 
Olen tässä miettinyt ja parin espoolaisen metroa vastustaneen nokkanaisen kanssa jutelleena todennut, että kyllä se oranssi mato nyt tulee eikä sitä enää voi mikään mäkätys pysäyttää. Kaikki ruuti pitäisi panna nyt vahinkojen minimoimiseen, eli liityntälinjaston kehittämiseen, ideointiin ja tärkeiksi tiedettyjen mutta lopettamisuhanalaisten linjojen säilytysponnistuksiin.
Eli jos yritettäisiin edes Matinkylän länsipuolisilta alueilta, vähintään Kivenlahti-Espoonlahti-akselilta ylläpitää jonkinlainen suora bussiyhteys Länsiväylää pitkin Helsingin keskustaan.

Toimisikohan joukkoliikennetaloudellisesti ajaa ehdotetuilla syöttölinjoilla joka toinen vuoro Matinkylän terminaaliin syöttölinjana ja joka toinen vuoro Kamppiin suorana linjana?
 
Liityntälinjoilla täytyy olla riittävästi kapasiteettia heti alusta lähtien. Jos tarjonta mitoitetaan heti alussa vajaaksi, sopeutuu matkustajamäärä kyllä siihen pienellä viiveellä.

Onko kyse siitä, että koko järjestelmän liikennöintikustannuksia on pitänyt painaa alas niin ei ole varaa kunnollisiin vuoroväleihin liityntälinjoilla?

Koko hoito taitaa jäädä kuitenkin aika paljon miinusmerkkiseksi jo nyt, jos vuosikustannukseen lasketaan mukaan metron rakentamislainojen takaisinmaksu?
 
Eli jos yritettäisiin edes Matinkylän länsipuolisilta alueilta, vähintään Kivenlahti-Espoonlahti-akselilta ylläpitää jonkinlainen suora bussiyhteys Länsiväylää pitkin Helsingin keskustaan.

Tätä voi yrittää, mutta se tullaan kyllä ampumaan alas välittömästi. :frown:

Lähinnä oli mielessä alueen liityntäratkaisut, reitit ja vuorotiheys ja mahdolliset sisäiset linjat, jotka täydentävät yhteyksiä. Ilmeisesti liityntäkävelyn varaan on laskettu todella paljon, jos 4 minuutin vuorovälistä on siirrytty 10 minuutin väliin. Muistaakseni kävelysäde oli asemalta 400 metriä joka suuntaan, jonka sisällä asuvia ei ole laskettu liityntälinjastokäyttäjiksi lainkaan.

Kyllä kieltämättä hätkähdytti itseänikin niiden alueiden määrä, joilla matka-aika pitenee metron myötä. Aiemmat aikakartat olivat minusta optimistisempia, mutta tietenkään niitä laadittaaessa ei ollut käytössä tarkkoja liityntälinjastosuunnitelmia.
 
Lähinnä oli mielessä alueen liityntäratkaisut, reitit ja vuorotiheys ja mahdolliset sisäiset linjat, jotka täydentävät yhteyksiä. Ilmeisesti liityntäkävelyn varaan on laskettu todella paljon, jos 4 minuutin vuorovälistä on siirrytty 10 minuutin väliin. Muistaakseni kävelysäde oli asemalta 400 metriä joka suuntaan, jonka sisällä asuvia ei ole laskettu liityntälinjastokäyttäjiksi lainkaan.

Jotenkin tuo linjastoehdotus kaikkiaan vaikuttaa "aneemiselta". Onko siitä jätetty pois jotain, esim joitain Pohjois-Espoosta lähteviä linjoja joiden toinen päätepiste on etelässä? Vai puuttuuko tästä etelämmästä Espoon ja Leppävaaran asemille johtavia liityntälinjoja?

Joka tapauksessa vuorovälit paikoin vaikuttavat kuin elettäisiin 1970-lukua. Matinkylän kokoisten lähiöiden liityntäbussien pitäisi ruuhkahuippuina kyllä pystyä kulkemaan useammin kuin joka 10. minuutti.

t. Rainer
 
Nyt pitäsi vielä saada suunnittelijat vakuuttumaan e57:n säilyttämisen tarpeellisuudesta. Kalevalantie on muuten pelkän 506;n varassa eikä sillä ole ilman e57:aa enää kätevää yhteyttä Tapiolan keskustaan, ei vaikka 506 tuotaisiinkin Suurpellosta Pohjantorin kautta Kalevalantielle. Pohjantorilla ei nimittäin ole toisen suunnan pysäkkiä lainkaan, K-kaupan puolella ja kohdalla on, mutta toisen puolen pysäkki on miltein Koivu-Mankkaan tien risteyksessä asti.

Toinen vaihtoehto voisi olla linjan 52 reitin muuttaminen. Otaniemen ja Leppävaaran väliä kulkee jo muutenkin busseja niin tiheällä vuorovälillä, ettei tuon pitäisi olla ongelma. 52 ilmeisemmin alkaa kulkea muulloinkin kuin pelkästään ruuhka-aikaan, kun Lintuvaaran suunnalla 510 alkaa kulkea eri reittiä ja 52:n reittiä jatketaan Vantaan puolella nykyistä pidemmälle. Ainakin suunnitelmassa on ilmoitettu 52:lle 30 minuutin vuoroväli päiväsaikaan.

TEP70 sanoi:
Näin linjan 150 vakikäyttäjänä hiukan epäilyttää, että liityntälinjalle Matinkylään riittäisi 10 minuutin vuoroväli ruuhkassa. Nyt ajetaan ruuhkan huippuhetkinä neljän minuutin välein ja aikavälillä 7.11-8.38 4-5 minuutin välein. Autot täyttyvät jo ennen Länsiväylälle menoa. Saunalahden ja Tillinmäen vuoro 20 minuutin välein ei tätä tungosta paljon helpota. Eikä ole puhuttu mistään tuplanivelbusseista...

Eiköhän nuo suunnitelmat vielä voi muuttua. Kivenlahden suunnalla minua ihmetyttää se, että M12 on laitettu menemään Iivisniemen kautta. Tuo linja saisi kyllä mennä Länsiväylälle Espoonlahden liittymän kohdalta. Suurpelto ja omakotitaloalueet on huomioitu suunnitelmassa hyvin. Suurpeltoa palvelevat suunnitelmassa linjat T5, M7, M9, 5, 6, 506 ja 560. M7 on siitä hassu linja, että se kiertelee paljon enemmän kuin 5, 6 tai 560. Jos vain noille muiden linjojen aikataulut saadaan rytmitettyä oikein, niin tuskin kovin moni tulee käyttämään linjaa M7. Kuvittelisi, että noita suunnitelmia voisi viela tasapainottaa, niin että kaikkien alueiden tarpeet tulee paremmin huomioitua.

Sivulla 28 esitetty linjan 31 reitti ihmetyttää minua. Tuon kartan mukaan 31 kulkisi Friisinkalliontietä, eikä menisi ollenkaan Kuunkadun kautta niinkuin nykyään, vaikka linjan reitin sanotaan säilyvän muuttumattomana. Linja 6 tulee suunnitelmien mukaan kulkemaan Olarinkatua ja Ruomelantietä pitkin, mutta olisi jotenkin kummallista, ettei Kuunkadun pysäkeiltä pääsisi Espoon keskukseen. Linjat 5 ja 31 suunnitelman mukaan lätisikin Nuottaniemestä!

Linjan 35 reittiä on myös Olarin kohdalla suunnitelman kartan mukaan suoristettu. Se kulkisi suoraan Olarinkatua, mikä tietenkin mukavasti nopeuttaa linjan kulkua Matinkylästä Leppävaaraan, kuten myös linjan reitinmuutos Karamalmin kautta kulkevaksi. Jos linja 5 alkaa kulkea kokopäiväisesti, niin tulee mieleen, että tarvitaanko oikeasti linjan 35 reittiä muuttaa Olarissa. Onhan tuo ehdotettu reitti tietenkin mukavan nopea yhteys Ruomelantien varresta Matinkylän metroasemalle.

Linja M1 tulisi todella mukavasti parantamaan Hyljelahden yhteyksiä. Hyljelahteahan palvelee tällä hetkellä ainoastaan linja 46.

Varmasti osa liityntälinjoista tulee kulkemaan sillä 20 minuutin vuorovälillä päiväsaikaan. Tälläkin hetkellä Itä-Helsingissä esimerkiksi linjat 83, 85 ja 86 kulkevat 20 minuutin vuorovälillä keskipäivällä.
 
En ole tutustunut yksityiskohtaisesti kuin Tapiolan alueen linjastoehdotukseen, koska tunnen vain sen nini hyvin, että kommenttini ovat relevantteja.

Mutta aneemista on, todella on. Mulla henk.koht. asiat ovat hyvin koska ohi menee metronkin jälkeen pari syöttölinjaa sekä e18, e18z, e15, nyttemmin myös 194 ja jos 506 vielä tuodaan Suurpellosta, niin se menee huomattavasti lähempää kuin nyt. Mutta jos ajatellaan vaikka Laajalahtea, niin päiväväli on suunnilleen se sama mikä se on nyt 106:lla. Kauheasti menee rahaa, matkaan tulee vaihto ja Stadiin pääsee yhtä harvoin kuin ennenkin ja jopa Keilaniemeen mentäessä on vaihdettava. :frown:

Se lienee tullut selväksi, että kaikki linjat mitä metron varjolla voidaan lopettaa, lopetetaan.
 
Nyt pitäsi vielä saada suunnittelijat vakuuttumaan e57:n säilyttämisen tarpeellisuudesta. Kalevalantie on muuten pelkän 506;n varassa eikä sillä ole ilman e57:aa enää kätevää yhteyttä Tapiolan keskustaan, ei vaikka 506 tuotaisiinkin Suurpellosta Pohjantorin kautta Kalevalantielle. Pohjantorilla ei nimittäin ole toisen suunnan pysäkkiä lainkaan, K-kaupan puolella ja kohdalla on, mutta toisen puolen pysäkki on miltein Koivu-Mankkaan tien risteyksessä asti.

Näköjään suunnitelman mukaan myös linja 514 lakkautetaan Länsimetron valmistumiseen mennessä. Parin vuoden kokemuksella voin sanoa, että sekä 57:lla että 514:llä kulkee hyvin porukkaa mm. Pohjantien ja Kalevalantien pysäkeiltä. 57 palvelee erityisesti Leppävaaran suunnasta tulevia Tapiolan koululaisia ja Etelä-Leppävaaraa, josta kävelymatkat esimerkiksi Jokeri-pysäkeille ovat kohtuuttoman pitkiä.

Kovasti ihmetyttää Otaniemen ja Leppävaaran välisten päiväsajan yhteyksien lisääminen lähes kaksinkertaiseksi nykyiseen verrattuna. Nykyinen Jokerin 10 minuutin vuoroväli lisättynä 510:llä (30 min) on minusta riittävä. Parannusta tulisi siis 512:n päivävuorojen jatkamisella Westendinasemalle (2 vuoroa / tunti) ja 52:n uudella päiväliikennöinnillä (2 vuoroa / tunti). Käytännössä Otaniemen ja Leppävaaran välille syntyisi keskimääräinen 5 min vuoroväli. Nykyisellään 510 kulkee päiväsaikaan lähes tyhjillään, kuten 512 Malmi - Leppävaara -välillä eikä Jokerissakaan täyttä ole siihen aikaan päivästä.

Eli Leppävaara - Otaniemi - Tapiola -reitille syntyisi ylitarjontaa, kun taas Kalevalantie - Pohjantie jäisi kokonaan palvelematta. Nimim. tislauskolonnin ehdotus 52:n siirtämisestä korvaamaan 57:aa olisi ehkä luontevin ratkaisu. 52:n voisi jopa ohjata kääntymään Kehä 1:n sillalta kiertämään Albergan esplanadin kautta. Ne, jotka matkustavat Lintuvaaran suunnalta Otaniemeen voisivat vaihtaa sillalla Jokeriin tai muihin Otaniemen kautta kulkeviin busseihin. Ja tuskinpa ainakaan keskipäivän Otaniemen ja Lintuvaaran välinen suora bussiyhteys olisi tärkeysjärjestyksen kärkipäässä.

Pohdin myös toista ratkaisua oletettuani 514:n jatkavan entiseen malliin. Tässä tapauksessa 514:lle olisi voitu lisätä ruuhka-ajan tarjontaa korvaten 57:n aukkoa. Ruuhka-aikojen välissä Kalevalantien kautta kulkisi esim. 512 (Malmi - Leppävaara - Westendinasema) kuitenkin niin, että ruuhka-aikoina linja liikennöisi Otaniemen kautta. Edelleen vedoten siihen, ettei Leppävaara - Otaniemi -välille tarvitse keskipäivällä 12 bussin liikennöimistä tuntiin. Albergan esplanadille jäisi edelleen palveluvaje, kun näitä seutulinjoja ei ehkä ole ajoajan puitteissa kovin mielekästä sinne siirtää.

No, suunnitelmien mahdolliseen toteutumiseen on edelleen viitisen vuotta aikaa, joten paljon ehtii siinä ajassa vielä muuttua. Nythän on otollisin aika ehdottaa liikenteensunnittelulle parannusehdotuksia. Sitten kun metro liikennöi ja muuta liikennettä koskevat muutokset ovat astuneet voimaan, menee taas vähintään yksi aikataulukausi kunnes parannusmuutoksia pystytään toteuttamaan.
 
Joka tapauksessa vuorovälit paikoin vaikuttavat kuin elettäisiin 1970-lukua. Matinkylän kokoisten lähiöiden liityntäbussien pitäisi ruuhkahuippuina kyllä pystyä kulkemaan useammin kuin joka 10. minuutti.

Kannattaa huomioida, että vilkkaissa paikoissa kulkee useita linjoja.

Esimerkkejä

Matinkylä(Nuottaniementie)

Linjat: M2, 5, 6, 35
Yhteinen vuoroväli: 3 minuuttia ruuhkassa / 6 minuuttia ruuhkan ulkopuolella

Olari(Olarinkatu)
Linjat: M2, 5, 6, 35, 560
Yhteinen vuoroväli: 2,5 minuuttia ruuhkassa / 5 minuuttia ruuhkan ulkopuolella

Pohjois-Tapiola(Luohentie)

Linjat: T1, T6, 194
Yhteinen vuoroväli: 5 minuuttia ruuhkassa / 10 minuuttia ruuhkan ulkopuolella

Laajalahti
Vaihtoehto 1:
Linja: T1
Yhteinen vuoroväli 10/20 minuuttia

Vaihtoehto 2:
Linjat: 52, 510, 512, 550
Yhteinen vuoroväli: 2/4 minuuttia
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti ihmetyttää Otaniemen ja Leppävaaran välisten päiväsajan yhteyksien lisääminen lähes kaksinkertaiseksi nykyiseen verrattuna.

Ajatuksena lienee, että tärkein vaihtoyhteys keskustan länsipuolella Rantaradalta metroon on Leppävaarasta Otaniemeen niin kauan kunnes Raide-Jokeri valmistuu. Ja myös Laajalahtelaisten ja Leppävaaralaisten liityntä metroon tuo kuormitusta Leppävaara - Otaniemi välille.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa huomioida, että vilkkaissa paikoissa kulkee useita linjoja.

Se, että jossain kohdissa kulkee busseja useita tunnissa ei välttämättä tarkoita tiheää vuoroväliä. Jos vaikkapa kulkee kolme linjaa, joilla kaikilla on erisuuri vuoroväli (esim. 10min, 15min, 20min) on tasainen porrastaminen mahdotonta. Eli käytännössä jokaiseen tuntiin tulee ajankohtia, jolloin pari bussia menee peräkkäin, minkä jälkeen on noin 10 min väli vaikka keskimääräinen vuoroväli (13 bussia tunnissa) olisi vajaat 5 min.

Esimerkkejä

Matinkylä(Nuottaniementie)
Linjat: M2, 5, 6, 35
Yhteinen vuoroväli: 3 minuuttia ruuhkassa / 6 minuuttia ruuhkan ulkopuolella

Esimerkiksi Matinkylässä

M2: ruuhkassa 10 min / päivällä 20 min
5: 15 min / 30 min
6: 15 min / 30 min
35: 20 min / 20 min
lisättynä
31: 15 min / 20 min

Tuossa tullee ruuhkassa ajoittain yli 5 min vuoroväli, mikä nyt ei vielä aivan "katastrofaalista" olisi, mutta esimerkiksi Soukan keskuksesta Yläkartanontieltä Matinkylään kulkisivat linjat M12 (10 min), M13 (15 min) ja M14 (20 min), mikä väistämättä tarkoittaa noin 10 minuutin ajoittaista vuoroväliä, vaikka vuoroja tunnissa kulkeekin 13.

Espoonlahteen näyttäisi muodostuvan suurin palvelutason heikennys. Nykyisellä 150 kulkee Kivenlahdesta Kamppiin parhaimmillaan 4 minuutin intervallilla eikä se missään vaiheessa klo 7-9 välillä ole yli 10 minuuttia. 150:n pohjalle tehtävän syöttölinjan M11 vuoroväli olisi koko ruuhkan ajan 10 min Kipparinkadulla. Kivenlahdenkadulle saataneen sentään tasainen 5 min vuoroväli yhdessä M12:n kera, mutta sekin jäisi alle 150:n nykyisen vuorovälin.
 
Se, että jossain kohdissa kulkee busseja useita tunnissa ei välttämättä tarkoita tiheää vuoroväliä. Jos vaikkapa kulkee kolme linjaa, joilla kaikilla on erisuuri vuoroväli (esim. 10min, 15min, 20min) on tasainen porrastaminen mahdotonta.

......

Esimerkiksi Matinkylässä

M2: ruuhkassa 10 min / päivällä 20 min
5: 15 min / 30 min
6: 15 min / 30 min
35: 20 min / 20 min
lisättynä
31: 15 min / 20 min

Tuossa tullee ruuhkassa ajoittain yli 5 min vuoroväli...

Matinkylässä olisi siis ruuhka-aikaan 5 linjaa, 21 vuoroa tunnissa, mutta epämääräisellä vuorovälillä. Säätötarpeita selvästi on.
 
Viimeksi muokattu:
Espoonlahteen näyttäisi muodostuvan suurin palvelutason heikennys. Nykyisellä 150 kulkee Kivenlahdesta Kamppiin parhaimmillaan 4 minuutin intervallilla eikä se missään vaiheessa klo 7-9 välillä ole yli 10 minuuttia. 150:n pohjalle tehtävän syöttölinjan M11 vuoroväli olisi koko ruuhkan ajan 10 min Kipparinkadulla. Kivenlahdenkadulle saataneen sentään tasainen 5 min vuoroväli yhdessä M12:n kera, mutta sekin jäisi alle 150:n nykyisen vuorovälin.
M12:lle suunniteltu 10 min on sekin harvempi kuin nykyinen aamuruuhkan vuoroväli (8 min 147:llä). Samoin kuin 150, myös 147:n matkustajat tulevat viimeistään Martinsillan rampin pysäkiltä. Suomenojan rampilta hyvin harvoin ketään tulee, mutta Omenalta sitten toki toisinaan suuriakin määriä. Omenan pysäkin matkustajat tietenkin kävelevät suoraan Matinkylän metroasemalle. Liityntäkävely Matinkylän metroasemalle ei helpota linjojen M11 ja M12 tungosta yhtään.

Jos M12 käännetään kulkemaan Kaitaan läpi, ei sitä kyllä kovin moni kivenlahtelainen käytä. Tänä päivänä 147:llä tulee kuitenkin keskellä päivää toisinaan matkustettua.

En tunne 154/156-pakettia kovin hyvin, mutta vaikuttaa siltä, että Tuomarilan ja Sunanniityn matkustajat puolestaan ohjataan kepillä junaliityntään Espoon asemalle. Noinkohan riittää myöskään M4:lle (Matinkylä-Espoon keskus) 10 minuutin vuoroväli, kun nykyisin 154 ja 156 yhdessä kulkevat viiden minuutin välein? Luulisi, että ne matkustajat, joille junaliityntä sopii, siirtyisivät jo nyt Espoon keskuksessa junaan. Eivät kai 154 ja 156 tyhjänä aja viiden minuutin välein Finnoontiellä? Edelleen luulisi, että jos huippukuorma olisi vain Tuomarilan/Sunanniityn ja Espoon aseman välillä, 154 ja 156 olisi jo kauan sitten muutettu loppupäästään liityntälinjaksi Espoon asemalle.

Uusi pikalinja 8 toki ottaisi osansa kuormasta Tapiolan suuntaan. Vuoroväliksi on sillekin kaavailtu ruuhkassa vain 15 min. Ja toteutumisen edellytys on katuyhteys Kuurinniityn ja Henttaan/Suurpellon välille, jollaista on vastustettu kiivaasti ennenkin. Olisi kyllä loistavaa, jos tuollainen joukkoliikennekatu rakennettaisiin.

No, johtopäätös: nyt on aika väsätä palautetta.
 
En tunne 154/156-pakettia kovin hyvin, mutta vaikuttaa siltä, että Tuomarilan ja Sunanniityn matkustajat puolestaan ohjataan kepillä junaliityntään Espoon asemalle. Noinkohan riittää myöskään M4:lle (Matinkylä-Espoon keskus) 10 minuutin vuoroväli, kun nykyisin 154 ja 156 yhdessä kulkevat viiden minuutin välein? Luulisi, että ne matkustajat, joille junaliityntä sopii, siirtyisivät jo nyt Espoon keskuksessa junaan. Eivät kai 154 ja 156 tyhjänä aja viiden minuutin välein Finnoontiellä? Edelleen luulisi, että jos huippukuorma olisi vain Tuomarilan/Sunanniityn ja Espoon aseman välillä, 154 ja 156 olisi jo kauan sitten muutettu loppupäästään liityntälinjaksi Espoon asemalle.
Joskus kuljen aamulla kotoa Sunasta 156:lla Espoon asemalle ja illalla takaisin, joskus tulen sillä illalla Helsingistä asti. 156:ssa on mun havaintojeni mukaan niin vähän matkustjia että sen voisi hyvin yhdistää 154:n kanssa. Häviölle jäävät eniten Suvelan pohjoisosan ja Tuomarilan asukkaat, mutta heillä on niin lyhyt kävelymatka junaan, että Helsingin keskustaan suuntautuvilla matkoilla ei ole mitään syytä käyttää bussia, ja kai näiden alueiden läpi ajava Turunväylää kulkeava 213 jää ennalleen?

Uusi pikalinja 8 toki ottaisi osansa kuormasta Tapiolan suuntaan. Vuoroväliksi on sillekin kaavailtu ruuhkassa vain 15 min. Ja toteutumisen edellytys on katuyhteys Kuurinniityn ja Henttaan/Suurpellon välille, jollaista on vastustettu kiivaasti ennenkin. Olisi kyllä loistavaa, jos tuollainen joukkoliikennekatu rakennettaisiin.
Tämä uusi kahdeksikko on näköjään tarkoitettu paikkaamaan 154:n jättämää aukkoa kanssa. Vuoroväli tosin saisi olla vähän tiheämpi.

t. Rainer
 
Vs: Kannattamattomia linjoja HSL-alueella

Onko kenellekään tietoa milloin tulee uusia julkaisuja suunnitelmista liittyen kehäradan ja länsimetron linjastoihin kun molemmista vuonna 2008 julkaistut suunnitelmat ovat varmasti jonkin verran tarkentuneet?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös