Sivu 1 / 10 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/137

Viestiketju: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

  1. #1
    KriZuu avatar
    Liittynyt
    28.02.2012
    Sijainti
    Kirkkonummi
    Viestejä
    678

    oletus HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    HSL:n hallituksen seuraavan kokouksen (17.12.2019) esityslistalla ehdotetaan uutta tarjouskilpailua käynnistettäväksi tammikuussa 2020. Kilpailutuksessa on yksi kohde, joka sisältää 122 auton liikenteen. Vuositasolla liikenteen laajuus on noin 11,5 miljoonaa linjakilometriä. Kohteen liikennöintisopimus alkaa elokuussa 2021 ja sen pituus on 7 vuotta. Siihen sisältyy mahdollisuus enintään 3 vuoden optioon.

    Kilpailutuksen voittaja velvoitetaan vuokraamaan sopimuskauden ajaksi Itä-Vantaalle rakennettava uusi Ojangon bussivarikko, jonka omistaa Vantaan kaupungin Kiinteistö Oy Kehäsuora.

    Kohde 262, linjat

    92 Itäkeskus - Myllypuro
    92N Rautatientori - Kontula
    94 Itäkeskus - Kontulankaari
    94A Kotikonnuntie - Kivikko - Kotikonnuntie
    94N Rautatientori - Kontulankaari
    94V Kontula - Kontulankaari
    95 Itäkeskus - Keinutie
    95N Rautatientori - Länsimäki - Mellunmäki
    97 Itäkeskus - Mellunmäki
    97N Rautatientori - Kontula
    97V Itäkeskus - Mellunmäki
    98 Itäkeskus - Rastila
    518 Ilmala - Kuninkaanmäki
    570 Mellunmäki - Tikkurila - Lentoasema
    587 Mellunmäki - Vierumäki
    619 Tikkurila - Simonsilta
    624 Tikkurila - Ilola - Päiväkumpu
    624N Tikkurila - Kylmäoja
    631 Tikkurila - Kulomäki
    711 Hakaniemi - Tikkurila
    717 Rautatientori - Hakunila - Tikkurila
    717N Rautatientori - Jakomäki - Nissas
    718 Rautatientori - Nissas
    718A Rautatientori - Sotunki
    721 Hakaniemi - Koivukylän asema
    721N Rautatientori - Koivukylän asema
    724 Tikkurila - Päiväkumpu
    731 Hakaniemi - Korso - Kulomäki
    731N Rautatientori - Kulomäki
    734 Jokivarsi - Korso
    735 Tikkurila - Mikkola
    736 Tikkurila - Sotunki - Nikinmäki - Korso
    736B Nikinmäki - Korso
    737 Pohjois-Nikinmäki - Korso
    737K Pohjois-Nikinmäki - Korso
    739 Rautatientori - Nikinmäki - Korso

    Kalusto

    37 kpl A1 (vähintään 31-paikkainen, matalalattia)
    40 kpl A2 (vähintään 39-paikkainen, matalalattia)
    29 kpl C (vähintään 47-paikkainen teli, matalalattia)
    16 kpl D (vähintään 45-paikkainen nivellinja-auto, matalalattia)

    Kaikki A1- ja D-luokan autot (53 kpl) on oltava sähkökäyttöisiä. Nivelautoja käytetään uudella runkolinjalla 570.

    Kilpailutus ratkaistaan huhtikuussa 2020.

    http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQU...m&id=2019602-3
    Viimeisin muokkaaja KriZuu; 12.12.2019 kello 14:41.

  2. #2

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    711

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Mikäköhän idea on pistää tuollainen määrä liikennettä yhteen kohteeseen? Kai HSL voi velvoittaa vuokraamaan tilaa Ojangosta useammassakin kohteessa ja voihan yhdellä varikolla tomia useampi liikennöitsijä.

  3. #3
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Lahti
    Viestejä
    3107

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Samalla on otettu optiot käyttöön linjoilla 14, 17, 18, 24, 31-35, 37, 39, 40-43 ja 237 elokuuhun 2021 saakka, linjoilla 79-89 elokuuhun 2022 saakka ja linjalla 23 elokuuhun 2023 saakka.

  4. #4

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    159

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Tämän kohteen koon toivoisin olevan (harvinaisen) pahaa unta, sillä muilla liikennöitsijöillä kuin Nobinalla en usko olevan intressiä tarjota tähän.

  5. #5
    Prompter avatar
    Liittynyt
    29.03.2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    880

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut huusmik Näytä viesti
    Tämän kohteen koon toivoisin olevan (harvinaisen) pahaa unta, sillä muilla liikennöitsijöillä kuin Nobinalla en usko olevan intressiä tarjota tähän.
    Itse ajattelen asian päinvastoin, nyt kohteen suuruus voisi kiinnostaa tälle alueelle jopa täysin uusia toimijoita. Ja miksei muka HelBiä tai PL:ää tämä voisi kiinnostaa? Varikkokin tulee ns. "kaupan päälle"
    Piste kuukauden perässä – katoavaa kansanperinnettä, mutta aina yhtä tärkeä.

  6. #6
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2204

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Mikäköhän idea on pistää tuollainen määrä liikennettä yhteen kohteeseen? Kai HSL voi velvoittaa vuokraamaan tilaa Ojangosta useammassakin kohteessa ja voihan yhdellä varikolla tomia useampi liikennöitsijä.
    Varmaan HSL:n yhtenä tavoitteena on saada houkuteltua uusia (ulkomaisia) toimijoita mukaan tarjouskilpailuun. Viime ajat ja vuodet ovat johtaneet yhden suuren toimijan (Transdev) alasajoon ja HelB:n tilanne on suuri kysymysmerkki - varsinkin, kun jättivät puolustamatta omaa liikennettään viime kierroksella.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut huusmik Näytä viesti
    Tämän kohteen koon toivoisin olevan (harvinaisen) pahaa unta, sillä muilla liikennöitsijöillä kuin Nobinalla en usko olevan intressiä tarjota tähän.
    Tässä kilpailussa pelissä on melkein pelkkää Nobinan liikennöimää linjastoa, että esimerkiksi PL:n voittaessa sillä olisi mahdollista hotkaista niin iso pala koko HSL-bussiliikenteen markkinaosuudesta, että se nousisi kertaheitolla markkinajohtajaksi eli suurimmaksi liikennöitsijäksi.

  7. #7

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    435

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Varmaan HSL:n yhtenä tavoitteena on saada houkuteltua uusia (ulkomaisia) toimijoita mukaan tarjouskilpailuun. Viime ajat ja vuodet ovat johtaneet yhden suuren toimijan (Transdev) alasajoon ja HelB:n tilanne on suuri kysymysmerkki - varsinkin, kun jättivät puolustamatta omaa liikennettään viime kierroksella.
    Hyvinä esimerkkeinä mm. Arriva ja Keolis, joilla on kummallakin toimintaa Ruotsissa. Ne olis kyl ihan tervetulleita tännekin.

    Tällöin myös Transdeville saatais tavallaan seuraaja, ja Nobina ei jäis HSL-alueen ainoaksi liikennöitsijäksi jolla on ulkomaalainen nimi (ja on muutenkin ulkomaalainen firma).
    Viimeisin muokkaaja Ivecomies; 12.12.2019 kello 19:12.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3758

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Arrivahan "on jo Suomessa". Sen emoyhtiö, DB, ajaa meillä rahtia nimellä DB Schenker. Se voisi ottaa Transdeviltä tyhjäksi jäävään paikan yhtenä HSL-operaattorina.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #9

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    435

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Tässä kilpailussa pelissä on melkein pelkkää Nobinan liikennöimää linjastoa, että esimerkiksi PL:n voittaessa sillä olisi mahdollista hotkaista niin iso pala koko HSL-bussiliikenteen markkinaosuudesta, että se nousisi kertaheitolla markkinajohtajaksi eli suurimmaksi liikennöitsijäksi.
    Pohjolan Liikenne saattaa hyvinkin olla kiinnostunut tästä kyseisestä kohteesta. Varsinkin, kun kohteessa vaaditaan niin paljon sähköbusseja, ja niitähän PL just haluaa enemmän. Voi hyvinkin olla, että PL on alkanut panostamaan yhä vahvempaan asemaan HSL-alueella, kun heidän Pikavuoroaika on ohi.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 18:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:21 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Se voisi ottaa Transdeviltä tyhjäksi jäävään paikan yhtenä HSL-operaattorina.
    Aivan. Samalla se toisi varmasti HSL-alueelle paljon uutta, mielenkiintoista kalustoa. Ymmärtääkseni Arriva on firmana melko suuri ja sillä on toimintaa hyvin monessa Euroopan maassa. Oishan se ihan hyvä jos heitä kiinnostais myös Suomen markkinat. Arrivan logo on kans oikein tyylikäs.

  10. #10

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    988

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Valitettavan pieni istumapaikkamäärä riittäisi nivelbusseille. Onneksi sentään enemmän kuin Tukholman kaupunkiliikenteessä.

  11. #11
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Arrivahan "on jo Suomessa". Sen emoyhtiö, DB, ajaa meillä rahtia nimellä DB Schenker.
    Arrivan ja DB:n kytkös on kuitenkin purkautumassa. DB yritti myydä Arrivaa tänä vuonna, mutta päättikin ettei myy sitä suoraan, vaan valmistelee nyt Arrivan listaamista pörssiin.

  12. #12
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    444

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Hienoa, että tarjouskilpailussa vaaditaan vihdoin niveliä, eikä jätetä tarjoajien varaan.

  13. #13
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    364

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Tällaisilla jättipaketeilla ammutaan kyllä vähän pienempien liikennöitsijöiden jalkoihin. Onko esimerkiksi Tammelundin Liikenteellä rahkeita tarjota tähän mitään, vaikka osa linjoista voisi hyvin sopia sille muuten?

  14. #14
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7241

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Mikäköhän idea on pistää tuollainen määrä liikennettä yhteen kohteeseen? Kai HSL voi velvoittaa vuokraamaan tilaa Ojangosta useammassakin kohteessa ja voihan yhdellä varikolla tomia useampi liikennöitsijä.
    Aivan erinomaista. Höselillä on ollut tapana kilpailuttaa sellaisia pikkuruisia muutaman dösän paketteja, joka sitoo kädet vuosikausiksi. Äkillisiin muutostarpeisiin vastaaminen on hankalaa ja/tai kallista, kun liikennöitsijälle on luvattu tietyt volyymit ja tietyt reitit. Vihdoin nähdään kunnon paketti, jossa pitäisi saada jo suuruuden tuomia säästöjäkin, ja ennen kaikkea joustovaraa löytyy.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #15

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    644

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Aivan erinomaista. Höselillä on ollut tapana kilpailuttaa sellaisia pikkuruisia muutaman dösän paketteja, joka sitoo kädet vuosikausiksi. Äkillisiin muutostarpeisiin vastaaminen on hankalaa ja/tai kallista, kun liikennöitsijälle on luvattu tietyt volyymit ja tietyt reitit. Vihdoin nähdään kunnon paketti, jossa pitäisi saada jo suuruuden tuomia säästöjäkin, ja ennen kaikkea joustovaraa löytyy.
    Ainahan on käsittääkseni HSL-sopimuksissa volyymit ja reitit luvattu tiettyjä etukäteen tiedossa olleita poikkeuksia lukuun ottamatta. Mikä tässä tuo joustovaraa, eikö ajamattomien lähtöjen yleisin syy ole sairauspoissaoloista johtuva kuljettajapula? Yhtä hyvin voisi ajatella suuren sopimuspotin moninkertaistavan ongelmat.

Sivu 1 / 10 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 47/2018
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 115
    Viimeisin viesti: 29.08.2019, 07:08
  2. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 45/2018
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 28.08.2018, 11:24
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 46/2018
    kirjoittanut Noksu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.06.2018, 22:45
  4. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 23.02.2016, 22:35
  5. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 22/2011
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 123
    Viimeisin viesti: 08.02.2013, 14:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •