HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

Liittynyt
28 Helmikuu 2012
Viestit
728
HSL:n hallituksen seuraavan kokouksen (17.12.2019) esityslistalla ehdotetaan uutta tarjouskilpailua käynnistettäväksi tammikuussa 2020. Kilpailutuksessa on yksi kohde, joka sisältää 122 auton liikenteen. Vuositasolla liikenteen laajuus on noin 11,5 miljoonaa linjakilometriä. Kohteen liikennöintisopimus alkaa elokuussa 2021 ja sen pituus on 7 vuotta. Siihen sisältyy mahdollisuus enintään 3 vuoden optioon.

Kilpailutuksen voittaja velvoitetaan vuokraamaan sopimuskauden ajaksi Itä-Vantaalle rakennettava uusi Ojangon bussivarikko, jonka omistaa Vantaan kaupungin Kiinteistö Oy Kehäsuora.

Kohde 262, linjat

92 Itäkeskus - Myllypuro
92N Rautatientori - Kontula
94 Itäkeskus - Kontulankaari
94A Kotikonnuntie - Kivikko - Kotikonnuntie
94N Rautatientori - Kontulankaari
94V Kontula - Kontulankaari
95 Itäkeskus - Keinutie
95N Rautatientori - Länsimäki - Mellunmäki
97 Itäkeskus - Mellunmäki
97N Rautatientori - Kontula
97V Itäkeskus - Mellunmäki
98 Itäkeskus - Rastila
518 Ilmala - Kuninkaanmäki
570 Mellunmäki - Tikkurila - Lentoasema
587 Mellunmäki - Vierumäki
619 Tikkurila - Simonsilta
624 Tikkurila - Ilola - Päiväkumpu
624N Tikkurila - Kylmäoja
631 Tikkurila - Kulomäki
711 Hakaniemi - Tikkurila
717 Rautatientori - Hakunila - Tikkurila
717N Rautatientori - Jakomäki - Nissas
718 Rautatientori - Nissas
718A Rautatientori - Sotunki
721 Hakaniemi - Koivukylän asema
721N Rautatientori - Koivukylän asema
724 Tikkurila - Päiväkumpu
731 Hakaniemi - Korso - Kulomäki
731N Rautatientori - Kulomäki
734 Jokivarsi - Korso
735 Tikkurila - Mikkola
736 Tikkurila - Sotunki - Nikinmäki - Korso
736B Nikinmäki - Korso
737 Pohjois-Nikinmäki - Korso
737K Pohjois-Nikinmäki - Korso
739 Rautatientori - Nikinmäki - Korso

Kalusto

37 kpl A1 (vähintään 31-paikkainen, matalalattia)
40 kpl A2 (vähintään 39-paikkainen, matalalattia)
29 kpl C (vähintään 47-paikkainen teli, matalalattia)
16 kpl D (vähintään 45-paikkainen nivellinja-auto, matalalattia)

Kaikki A1- ja D-luokan autot (53 kpl) on oltava sähkökäyttöisiä. Nivelautoja käytetään uudella runkolinjalla 570.

Kilpailutus ratkaistaan huhtikuussa 2020.

http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019602-3
 
Viimeksi muokattu:
Mikäköhän idea on pistää tuollainen määrä liikennettä yhteen kohteeseen? Kai HSL voi velvoittaa vuokraamaan tilaa Ojangosta useammassakin kohteessa ja voihan yhdellä varikolla tomia useampi liikennöitsijä.
 
Samalla on otettu optiot käyttöön linjoilla 14, 17, 18, 24, 31-35, 37, 39, 40-43 ja 237 elokuuhun 2021 saakka, linjoilla 79-89 elokuuhun 2022 saakka ja linjalla 23 elokuuhun 2023 saakka.
 
Tämän kohteen koon toivoisin olevan (harvinaisen) pahaa unta, sillä muilla liikennöitsijöillä kuin Nobinalla en usko olevan intressiä tarjota tähän.
 
Tämän kohteen koon toivoisin olevan (harvinaisen) pahaa unta, sillä muilla liikennöitsijöillä kuin Nobinalla en usko olevan intressiä tarjota tähän.

Itse ajattelen asian päinvastoin, nyt kohteen suuruus voisi kiinnostaa tälle alueelle jopa täysin uusia toimijoita. Ja miksei muka HelBiä tai PL:ää tämä voisi kiinnostaa? Varikkokin tulee ns. "kaupan päälle"
 
Mikäköhän idea on pistää tuollainen määrä liikennettä yhteen kohteeseen? Kai HSL voi velvoittaa vuokraamaan tilaa Ojangosta useammassakin kohteessa ja voihan yhdellä varikolla tomia useampi liikennöitsijä.

Varmaan HSL:n yhtenä tavoitteena on saada houkuteltua uusia (ulkomaisia) toimijoita mukaan tarjouskilpailuun. Viime ajat ja vuodet ovat johtaneet yhden suuren toimijan (Transdev) alasajoon ja HelB:n tilanne on suuri kysymysmerkki - varsinkin, kun jättivät puolustamatta omaa liikennettään viime kierroksella.


Tämän kohteen koon toivoisin olevan (harvinaisen) pahaa unta, sillä muilla liikennöitsijöillä kuin Nobinalla en usko olevan intressiä tarjota tähän.

Tässä kilpailussa pelissä on melkein pelkkää Nobinan liikennöimää linjastoa, että esimerkiksi PL:n voittaessa sillä olisi mahdollista hotkaista niin iso pala koko HSL-bussiliikenteen markkinaosuudesta, että se nousisi kertaheitolla markkinajohtajaksi eli suurimmaksi liikennöitsijäksi.
 
Varmaan HSL:n yhtenä tavoitteena on saada houkuteltua uusia (ulkomaisia) toimijoita mukaan tarjouskilpailuun. Viime ajat ja vuodet ovat johtaneet yhden suuren toimijan (Transdev) alasajoon ja HelB:n tilanne on suuri kysymysmerkki - varsinkin, kun jättivät puolustamatta omaa liikennettään viime kierroksella.

Hyvinä esimerkkeinä mm. Arriva ja Keolis, joilla on kummallakin toimintaa Ruotsissa. Ne olis kyl ihan tervetulleita tännekin.

Tällöin myös Transdeville saatais tavallaan seuraaja, ja Nobina ei jäis HSL-alueen ainoaksi liikennöitsijäksi jolla on ulkomaalainen nimi (ja on muutenkin ulkomaalainen firma).
 
Viimeksi muokattu:
Arrivahan "on jo Suomessa". Sen emoyhtiö, DB, ajaa meillä rahtia nimellä DB Schenker. Se voisi ottaa Transdeviltä tyhjäksi jäävään paikan yhtenä HSL-operaattorina.
 
Tässä kilpailussa pelissä on melkein pelkkää Nobinan liikennöimää linjastoa, että esimerkiksi PL:n voittaessa sillä olisi mahdollista hotkaista niin iso pala koko HSL-bussiliikenteen markkinaosuudesta, että se nousisi kertaheitolla markkinajohtajaksi eli suurimmaksi liikennöitsijäksi.

Pohjolan Liikenne saattaa hyvinkin olla kiinnostunut tästä kyseisestä kohteesta. Varsinkin, kun kohteessa vaaditaan niin paljon sähköbusseja, ja niitähän PL just haluaa enemmän. Voi hyvinkin olla, että PL on alkanut panostamaan yhä vahvempaan asemaan HSL-alueella, kun heidän Pikavuoroaika on ohi.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:21 ----------

Se voisi ottaa Transdeviltä tyhjäksi jäävään paikan yhtenä HSL-operaattorina.

Aivan. Samalla se toisi varmasti HSL-alueelle paljon uutta, mielenkiintoista kalustoa. Ymmärtääkseni Arriva on firmana melko suuri ja sillä on toimintaa hyvin monessa Euroopan maassa. Oishan se ihan hyvä jos heitä kiinnostais myös Suomen markkinat. Arrivan logo on kans oikein tyylikäs. :)
 
Valitettavan pieni istumapaikkamäärä riittäisi nivelbusseille. Onneksi sentään enemmän kuin Tukholman kaupunkiliikenteessä.
 
Arrivahan "on jo Suomessa". Sen emoyhtiö, DB, ajaa meillä rahtia nimellä DB Schenker.

Arrivan ja DB:n kytkös on kuitenkin purkautumassa. DB yritti myydä Arrivaa tänä vuonna, mutta päättikin ettei myy sitä suoraan, vaan valmistelee nyt Arrivan listaamista pörssiin.
 
Hienoa, että tarjouskilpailussa vaaditaan vihdoin niveliä, eikä jätetä tarjoajien varaan.
 
Tällaisilla jättipaketeilla ammutaan kyllä vähän pienempien liikennöitsijöiden jalkoihin. Onko esimerkiksi Tammelundin Liikenteellä rahkeita tarjota tähän mitään, vaikka osa linjoista voisi hyvin sopia sille muuten?
 
Mikäköhän idea on pistää tuollainen määrä liikennettä yhteen kohteeseen? Kai HSL voi velvoittaa vuokraamaan tilaa Ojangosta useammassakin kohteessa ja voihan yhdellä varikolla tomia useampi liikennöitsijä.

Aivan erinomaista. Höselillä on ollut tapana kilpailuttaa sellaisia pikkuruisia muutaman dösän paketteja, joka sitoo kädet vuosikausiksi. Äkillisiin muutostarpeisiin vastaaminen on hankalaa ja/tai kallista, kun liikennöitsijälle on luvattu tietyt volyymit ja tietyt reitit. Vihdoin nähdään kunnon paketti, jossa pitäisi saada jo suuruuden tuomia säästöjäkin, ja ennen kaikkea joustovaraa löytyy.
 
Aivan erinomaista. Höselillä on ollut tapana kilpailuttaa sellaisia pikkuruisia muutaman dösän paketteja, joka sitoo kädet vuosikausiksi. Äkillisiin muutostarpeisiin vastaaminen on hankalaa ja/tai kallista, kun liikennöitsijälle on luvattu tietyt volyymit ja tietyt reitit. Vihdoin nähdään kunnon paketti, jossa pitäisi saada jo suuruuden tuomia säästöjäkin, ja ennen kaikkea joustovaraa löytyy.

Ainahan on käsittääkseni HSL-sopimuksissa volyymit ja reitit luvattu tiettyjä etukäteen tiedossa olleita poikkeuksia lukuun ottamatta. Mikä tässä tuo joustovaraa, eikö ajamattomien lähtöjen yleisin syy ole sairauspoissaoloista johtuva kuljettajapula? Yhtä hyvin voisi ajatella suuren sopimuspotin moninkertaistavan ongelmat.
 
Takaisin
Ylös