HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

Tämän kohteen koon toivoisin olevan (harvinaisen) pahaa unta, sillä muilla liikennöitsijöillä kuin Nobinalla en usko olevan intressiä tarjota tähän.

eiöhän Pohjola tohon satsaa ja lyö hinnat alle nobinan ja kun pohjola jo sähköautoja tuonu liikenteeseen niin mä veikkaan että pohjola vie

---------- Viestit yhdistetty klo 19:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:22 ----------

Varmaan HSL:n yhtenä tavoitteena on saada houkuteltua uusia (ulkomaisia) toimijoita mukaan tarjouskilpailuun. Viime ajat ja vuodet ovat johtaneet yhden suuren toimijan (Transdev) alasajoon ja HelB:n tilanne on suuri kysymysmerkki - varsinkin, kun jättivät puolustamatta omaa liikennettään viime kierroksella.




Tässä kilpailussa pelissä on melkein pelkkää Nobinan liikennöimää linjastoa, että esimerkiksi PL:n voittaessa sillä olisi mahdollista hotkaista niin iso pala koko HSL-bussiliikenteen markkinaosuudesta, että se nousisi kertaheitolla markkinajohtajaksi eli suurimmaksi liikennöitsijäksi.

nobinan linjat joo kyseessä ja siin on 250-300 kuskin työpaikat pelissä ja PL kun ton vie niin on selkee markkinajohtaja

---------- Viestit yhdistetty klo 19:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:25 ----------

Samalla on otettu optiot käyttöön linjoilla 14, 17, 18, 24, 31-35, 37, 39, 40-43 ja 237 elokuuhun 2021 saakka, linjoilla 79-89 elokuuhun 2022 saakka ja linjalla 23 elokuuhun 2023 saakka.

tämäkö on varma tieto?
 
eiöhän Pohjola tohon satsaa ja lyö hinnat alle nobinan ja kun pohjola jo sähköautoja tuonu liikenteeseen niin mä veikkaan että pohjola vie

Minäkin pidän sitä hyvin todennäköisenä että PL voittaa tän paketin. Varsinkin, kun PL:n pikavuoroaika on ohi ja he yrittää varmasti sen takia panostaa entistä vahvemmin HSL-liikenteeseen, ja heillä saattaa olla tavoitteenakin päästä markkinajohtajaksi HSL-alueella. Lisäksi Pohjolalla halutaan panostaa entistä enemmän sähköbussiliikenteeseen, ja sähköbusseja tässä kohteessa juuri vaaditaankin ja aika paljon. Mun mielest nää kyseiset linjat sopivat myös varsin hyvin Pohjolan liikenteelle.

Sitten Itäkeskuksesta ja Tikkurilan asemasta tulee Pohjolan liikenteen valtakuntaa. Täytyy kyllä sanoa että hyvin on Pohjolan liikenne tsempannut täs viime aikoina. :)
 
Viimeksi muokattu:
Hassua vain, kun Pohjolan liikenne on valtion omistuksessa ja alkaisi valtaamaan markkinoita alihinnoilla.
 
Minäkin pidän sitä hyvin todennäköisenä että PL voittaa tän paketin. Varsinkin, kun PL:n pikavuoroaika on ohi ja he yrittää varmasti sen takia panostaa entistä vahvemmin HSL-liikenteeseen, ja heillä saattaa olla tavoitteenakin päästä markkinajohtajaksi HSL-alueella. Lisäksi Pohjolalla halutaan panostaa entistä enemmän sähköbussiliikenteeseen, ja sähköbusseja tässä kohteessa juuri vaaditaankin ja aika paljon. Mun mielest nää kyseiset linjat sopivat myös varsin hyvin Pohjolan liikenteelle.

Sitten Itäkeskuksesta ja Tikkurilan asemasta tulee Pohjolan liikenteen valtakuntaa. Täytyy kyllä sanoa että hyvin on Pohjolan liikenne tsempannut täs viime aikoina. :)

Miksi olisi yhtään todennäköisempää että tämän paketin voittaisi PL kuin jokin muu toimija? Eiköhän kaikki ole samalla viivalla ja varmasti Nobinallakin on halu puolustaa asemaansa. Kilpailuunhan saattaa myös osallistua täysin uusia toimijoita, joten ei tässä mitään erikoisetua pohjolalla ole.
Miten nuo linjat sitten sopisivat paremmin pohjolan liikenteelle kuin jollekin muulle operaattorille? Nythän tässä kilpailussa ei yksikään tarjoaja saa edes varikkoetua koska liikennettä pitää operoida uudelta Ojangon varikolta. Eiköhän nuo linjat sovi ihan yhtä hyvin Nobinalle, PL:lle, Savonlinjalle, Helbille tai jollekin ihan uudelle toimijalle.
 
Tällaisilla jättipaketeilla ammutaan kyllä vähän pienempien liikennöitsijöiden jalkoihin. Onko esimerkiksi Tammelundin Liikenteellä rahkeita tarjota tähän mitään, vaikka osa linjoista voisi hyvin sopia sille muuten?

on kyllä niin totta että HSL nyt vääristää kilpailun ja joitain vuosia takaperin hsl laittoi rajat että yksi liikennöitsijä saa voittaa vain tietyn määrän paketeista ja nyt sitten yksi paketti...ja käsittääkseni ensi vuonna on myös toinen iso kilpailu ja siihenkin hsl varmaan haluaa vain yhden paketin joten hsl ajaa takaa sitä että olis vain yksi tai kaksi liikennöitsijää

---------- Viestit yhdistetty klo 09:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:46 ----------

Miksi olisi yhtään todennäköisempää että tämän paketin voittaisi PL kuin jokin muu toimija? Eiköhän kaikki ole samalla viivalla ja varmasti Nobinallakin on halu puolustaa asemaansa. Kilpailuunhan saattaa myös osallistua täysin uusia toimijoita, joten ei tässä mitään erikoisetua pohjolalla ole.
Miten nuo linjat sitten sopisivat paremmin pohjolan liikenteelle kuin jollekin muulle operaattorille? Nythän tässä kilpailussa ei yksikään tarjoaja saa edes varikkoetua koska liikennettä pitää operoida uudelta Ojangon varikolta. Eiköhän nuo linjat sovi ihan yhtä hyvin Nobinalle, PL:lle, Savonlinjalle, Helbille tai jollekin ihan uudelle toimijalle.

totta että kaikki on samalla viivalla ja ei ole 100 varmaa että PL vie mutta saattaapi laskea hinnan sen verran alas että esim Nobinalla ei ole varaa laskea saatika Tammelundilla ym..ja saattaa tulla uusia yrittäjiä rajojen ulkopuolelta ja ei mikään ihme jos Virosta tulee yhtiö ja nappaa paketin mutta silloin on myös kuskit omasta takaa..

---------- Viestit yhdistetty klo 09:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:27 ----------

Minäkin pidän sitä hyvin todennäköisenä että PL voittaa tän paketin. Varsinkin, kun PL:n pikavuoroaika on ohi ja he yrittää varmasti sen takia panostaa entistä vahvemmin HSL-liikenteeseen, ja heillä saattaa olla tavoitteenakin päästä markkinajohtajaksi HSL-alueella. Lisäksi Pohjolalla halutaan panostaa entistä enemmän sähköbussiliikenteeseen, ja sähköbusseja tässä kohteessa juuri vaaditaankin ja aika paljon. Mun mielest nää kyseiset linjat sopivat myös varsin hyvin Pohjolan liikenteelle.

Sitten Itäkeskuksesta ja Tikkurilan asemasta tulee Pohjolan liikenteen valtakuntaa. Täytyy kyllä sanoa että hyvin on Pohjolan liikenne tsempannut täs viime aikoina. :)

linjathan sopii kaikille kun varikko on ojangossa eli ei mitään erityisasemaa PL:lle mutta tuo sähköauto on jo nyt PL etu kun ajaa jo kai 30 sähköbussilla ja ilmeisesti hyvin hoitanut liikenteen...ja itse olen nobinan kuski mutta onhan se pakko sanoa että on PL kalustokin ihan eri luokkaa...autot puhtaita ja ei oo peltiä rutussa ja siinä talossa korjaamo tarkoittaa korjaamoa...mutta joo itse nobinan kuski ja kuulun noihin linjoihin eli jännän äärellä kevääseen asti ja mikäli tappio tulee nobinalle niin se on sellanen 250 ukkoa ulos...ja lonka sopimus ei takaa mitään...
 
ja saattaa tulla uusia yrittäjiä rajojen ulkopuolelta ja ei mikään ihme jos Virosta tulee yhtiö ja nappaa paketin mutta silloin on myös kuskit omasta takaa..

Meillähän on se Lonka-sopimus, joka estää tämän. Eikös sen sopimuksen ydin ole se, että liikennettä hävinnyt firma heivaa surkeimmat kuskinsa pihalle, ja voittaneen on pakko ottaa ne töihin? Ellei sitten pysty esim. terveystarkastusten kautta estämään sitä.
 
Meillähän on se Lonka-sopimus, joka estää tämän. Eikös sen sopimuksen ydin ole se, että liikennettä hävinnyt firma heivaa surkeimmat kuskinsa pihalle, ja voittaneen on pakko ottaa ne töihin?

Voittaneen on palkattava ensisijaisesti hävinneen irtisanomia kuljettajia, mutta voittajan ei ole pakko palkata ketään, jos sillä on jo ennestään tarpeeksi kuljettajia. Näin isossa paketissa kellään tietysti ei ole satoja kuljettajia ylimääräisinä, joten kuljettajia on pakko palkata.
 
Tulee mieleen, että ehkä juuri jostain toisesta EU-maasta tuleva firma voisi tätä kiertääkin. Jos se on suhteellisen varma voitostaan, ja jos lähtömaan lainsäädäntö sen sallii, niin ottaa jo etukäteen kuljettajat töihin vaikkapa juuri sieltä Virosta. Sitten voittaa paketin ja sanoo, että voi voi kun me mielellään otettaisiin nämä kilpailijoiden kuljettajat, mutta kun meillä on jo riittävästi kuljettajia.

Ja jos häviää, niin antaa niille turhaan palkatuille vaan kenkää.

Mahtaisiko tuo olla käytännössä mahdollista? Virolainen kuljettaja tietysti saa tulla Suomeen töihin, mutta salliiko Viron lainsäädäntö sen, että palkataan ja sanotaankin sitten heti irti, jos tarvetta ei tullutkaan? Ja jos Suomessa joku on sitä mieltä, että toimintatavan tarkoitus on vain kiertää Lonka-sopimusta, niin voisikos sillä perusteella käydä työoikeutta?
 
Tulee mieleen, että ehkä juuri jostain toisesta EU-maasta tuleva firma voisi tätä kiertääkin. Jos se on suhteellisen varma voitostaan, ja jos lähtömaan lainsäädäntö sen sallii, niin ottaa jo etukäteen kuljettajat töihin vaikkapa juuri sieltä Virosta. Sitten voittaa paketin ja sanoo, että voi voi kun me mielellään otettaisiin nämä kilpailijoiden kuljettajat, mutta kun meillä on jo riittävästi kuljettajia.

Ja jos häviää, niin antaa niille turhaan palkatuille vaan kenkää.

Mahtaisiko tuo olla käytännössä mahdollista? Virolainen kuljettaja tietysti saa tulla Suomeen töihin, mutta salliiko Viron lainsäädäntö sen, että palkataan ja sanotaankin sitten heti irti, jos tarvetta ei tullutkaan? Ja jos Suomessa joku on sitä mieltä, että toimintatavan tarkoitus on vain kiertää Lonka-sopimusta, niin voisikos sillä perusteella käydä työoikeutta?

Onko muuten Arrivalla tai Keoliksella toimintaa myös Virossa?
 
Virossahan näitä isoja ulkomaisia toimijoita ei ole. Ylivoimaisesti suurin on Tallinnan oma liikelaitos, mutta sekin kärsii kovasta kuljettajapulasta ja rahkeet ulkomaanvalloituksiin puuttuvat täysin. Sitten Sebe ja GoBus jotka lähinnä vuorottelevat Tarton liikenteessä ja ajelevat muutaman muun firman kanssa pienempien kylien liikennettä.

Luulen - mutta en tiedä - että iso osa virolaisista kuskeista jotka ovat Suomeen töihin tulleet eivät ole pitkäaikaisesti kotimaassaan bussia ajaneet, sieltä on tullut ihan muiden alojen ihmisistä, olen ainakin yksittäisistä ex-poliiseista kuullut jne.

Jos nyt spekuloidaan, niin kyllähän varmaan kymmeniä/satoja kuljettajia saisi kerättyä kun kiertäisi isompia itä-eurooppalaisia kaupunkeja esimerkiksi Liettuassa, Bulgariassa, ehkäpä Unkarissa ja Puolassa. Mutta sikäli kun heidät pitäisi ottaa töihin suomalaiseen (tytär)yhtiöön ja maksaa suomalaiset palkat, ei siinä varmasti suurta tolkkua ole. Ehkä hieman säästäisi kun ikälisät (jos niitä on?) saisi jättää maksamatta kun vanhoina työntekijöinä siirtyviä konkareita ei olisi. Palkkatason ero Suomen ja noiden maiden välillä varmaan houkuttelisi monia, mutta jäisipähän sitten muualla aika monta vuoroa ajamatta jos tuollainen joukkomaastapako organisoitaisiin. Toisaalta aika paljon varmaan palaisi rekrytointikustannuksiin, työntekijöitä pitäisi varmaan auttaa majoittumaan jotenkin ja ehkä hieman kouluttaa paikallisiin oloihinkin? Pitääkö kuljettajan osata yhtään suomea?
 
Jos nyt spekuloidaan, niin kyllähän varmaan kymmeniä/satoja kuljettajia saisi kerättyä kun kiertäisi isompia itä-eurooppalaisia kaupunkeja esimerkiksi Liettuassa, Bulgariassa, ehkäpä Unkarissa ja Puolassa. Mutta sikäli kun heidät pitäisi ottaa töihin suomalaiseen (tytär)yhtiöön ja maksaa suomalaiset palkat, ei siinä varmasti suurta tolkkua ole. Ehkä hieman säästäisi kun ikälisät (jos niitä on?) saisi jättää maksamatta kun vanhoina työntekijöinä siirtyviä konkareita ei olisi. Palkkatason ero Suomen ja noiden maiden välillä varmaan houkuttelisi monia, mutta jäisipähän sitten muualla aika monta vuoroa ajamatta jos tuollainen joukkomaastapako organisoitaisiin. Toisaalta aika paljon varmaan palaisi rekrytointikustannuksiin, työntekijöitä pitäisi varmaan auttaa majoittumaan jotenkin ja ehkä hieman kouluttaa paikallisiin oloihinkin? Pitääkö kuljettajan osata yhtään suomea?

Tästä tulikin mieleen, että tehtiinköhän Concordialla/Stagecoachilla/Connexilla/Linjebussilla jotenkin vastaavanlaisesti, kun ne tuli Suomeen?

Ja onko Nobinan, Transdevin, Arrivan ja Keoliksen lisäksi Euroopassa myös muitakin suuria bussiyhtiöitä, joilla on toimintaa useassa Euroopan maassa?
 
Viimeksi muokattu:
Ja onko Nobinan, Transdevin, Arrivan ja Keoliksen lisäksi Euroopassa myös muitakin suuria bussiyhtiöitä, joilla on toimintaa useassa Euroopan maassa?

Suuria eurooppalaisia linja-autoyhtiöitä ei nyt noiden lisäksi tule mieleen (ainoastaan Flixbus-brändi kaukoliikenteessä), mutta keskisessä Euroopassa voisi laskea mukaan mm. Pariisin liikennelaitos RATP:n, joka tosin hoitaa myös muuta kuin linja-autoliikennettä.

Ja täysin offtopicina: kun suuruusluokka on kohdallaan, linja-autoliikenne houkuttelee toimijoita laajalta alueelta: Lontoossa on esimerkiksi australialaisten ja singaporelaisten omistamat liikennöitsijät (Tower Transit ja Metroline), kuin myös RATP:n ja Saksan sekä Alankomaiden rautatieyhtiöiden omistamat liikennöitsijät (London United/Sovereign, Arriva ja Abellio).
 
Toivon hartaasti että ei tule enää yhtään ulkomaalaista firmaa tänne. Kotimaisuus kunniaan. Suomi suomalaisille
 
Takaisin
Ylös