Englanninkielisessä nettislangissa on noille "tietäjille" ihan oma terminsä, Armchair CEO.
Mistä ylipäätään voi kukaan etukäteen tietää, että mikä firma mitäkin voittaa?
Englanninkielisessä nettislangissa on noille "tietäjille" ihan oma terminsä, Armchair CEO.
Helsingin Bussiliikenne voitti tämän: https://www.hsl.fi/uutiset/2020/hels...ja-suurimmassa
Tosin bussimäärä ja niiden tuoma liikevaihto eivät ole suoraan vertailukelpoisia, esim nyt ratkaistu kilpailutus:
Mukana oli 122 bussin liikenne. Autoille kertyy vuodessa ajoa yhteensä lähes 12 miljoonaa kilometriä. Kilpailutetun liikenteen osuus on noin kymmenen prosenttia tilaamamme bussiliikenteen automäärästä ja 12 prosenttia linjakilometreistä. Sopimuksen kokonaiskustannukset ovat noin 33 miljoona euroa vuodessa.
Eivät tietenkään eikä niin ole missään väitettykään. Harrastajat ovat joissakin yhteyksissä jo pitkään vertailleet, minkä verran milläkin liikennöitsijöillä on suunnitellusti autoja liikenteessä, ja hyvin usein niistäkin tilastoista on johdonmukaisesti siivottu pienkalustoliikenne pois.
Tätä ajatellen eräs hyvin mielenkiintoinen tilastokokoelma löytyy Kuukankorven sivulta: Automäärät pääkaupunkiseudun bussilinjoilla.
Arvelen, että edellisten viestien ajatustenvaihto pohjautuu vahvasti tämäntyyppiseen tarkasteluun.
Näköjään Pohjolan liikenteen tarjous hylättiin, koska tarjottu kalusto ei täyttänyt vaatimuksia. Nobinalle tämä oli kyl katastrofi, häviää yli 100 auton liikenteen. HelBille tämä oli iso voitto. Mikäli HelB häviäisi kilpailukierroksen 51B:n niin silti jää automäärissä voitolle.
Ketkä kaikki olivat osallistuneet tähän?
---------- Viestit yhdistetty klo 14:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:49 ----------
Nobinalle ei nyt varmaan jää Hakunilaan muita linjoja kuin 71, 78, 79, 553/K, 554, 561 ja 576. Eli pieneksi jää Haksin linjavalikoima.