Itse asiassa on väitetty jossain yhteydessä (ei välttämättä tällä foorumilla) ja laskettu kaikki varikoilla olleet hylky-yksilötkin mukaan. Mutta en siis väitä sinun väittäneen niin.
Linjoilla oikeasti tarvittava bussimäärä onkin parempi mittari, jos halutaan määritellä liikennöitsijöiden keskinäinen koko bussimäärällä. Siinä voi tulla pientä eroa liikennöitsijästä riippuen jos joku pystyy kierrättämäään busseja linjalta toiselle muita enemmän? (siis verrattuna sopimusten bussimääriin)
Sopimusten liikevaihto selviää kilpailutuspäätöksistä, jolloin voidaan tehdä vertailu liikevaihdon perusteella. Tosin jostain pitäis saada vielä erilaiset bonus- ja sanktiomaksut mukaan, jos halutaan tarkemmat luvut. Löytyvätkö tällaiset tiedot HSL:n julkisesta jakelusta? Siis tietenkin niiden perusteet löytyvät, mutta entä toteutuneet liikennöitsijäkohtaisesti?
Kolmas mittari on liikennöitsijöiden tekemä liikevoitto. Sen todellinen määrä jää kuitenkin arvoitukseksi, koska kaikki HSL-liikenteen suuret tekijät ovat osa jotain konsernia.
Henkilöstön määrä on vielä eräs mittari, mutta sitä ei käytetä yhtiöiden kokoeroja määriteltäessä.
Joka tapauksessa HSL-liikenteen herruus on tieto, jolla lähinnä tilastollista merkitystä. On kuitenkin mielenkiintoisempi tieto kuin esim lätkäliigan maali- ja syöttötilastot.