Uudet bussit 2021

Tänään teki hienon tempauksen kun EI LINJALLA - tekstin oli jossain vaiheessa siirtoajon aikana vaihtanut M2M MATINKYLÄ tekstiin...

Käyttääkö metrot samaa järjestelmää vai miten tuo edes on mahdollista? Plussaa toki siitä, että tuota ei ihan helpolla luule oikeaksi informaatioksi bussissa
 
Käyttääkö metrot samaa järjestelmää vai miten tuo edes on mahdollista? Plussaa toki siitä, että tuota ei ihan helpolla luule oikeaksi informaatioksi bussissa

Löytyy sieltä bussin kilvistä myös suomenlinnan lauttakin, linjatunnuksilla 19 Suomenlinna päälaituri ja 19E Suomenlinna huoltolaituri. :D
 
Itsekin ajan nyt noita niveliä eikä E-Helsingin kapeilla kaduilla ole ongelmia niiden kanssa.

Hyvin siellä teleillä pärjäsin. Ei ikinä ongelmaa mahtua kohtaamaan raitiovaunua. Noi BYD nivelet ovat sitäpaitsi suht kapeita ja pujottelevat huomattavasti vaivattomammin kuin telit ydinkeskustassa. Johtuukohan nyt vain siitä että nämä ovat uusia ja se tekee niistä pelottavia?

Taidamme olla kaikki kolme oikeassa. Teoriassa nivelet tietysti mahtuvat tuonne, varmasti se on tsekattu moneen kertaan ennen kuin niitä on tuollaiselle reitille haluttu ja hankittu.

Te olette kokeneita ja työstänne niin kiinnostuneita kuljettajia, että olette jopa joukkoliikennefoorumilla kirjoittelemassa. En usko olevani väärässä, jos väitän, että olette molemmat huomattavasti keskimääräistä kuljettajaa taitavampia, myös autonkäsittelyssä. Siispä pärjäätte tuolla haastavassa ympäristössä ihan hyvin, eli käytännössäkin ne nivelet mahtuvat tuonne.

Mutta niin onnellisesti ei ole asiat, etteikö sinne nivelbussin rattiin sijoittuisi myös niitä huonoja kuskeja, sillä niitähän meillä riittää vaikka kuinka paljon. Eikä huono muutu hyväksi, vaikka saisi vähän nivelkoulutustakin. Siitähän joku lehti teki ihan sympaattisen jutunkin.

Ongelmia tuolla on esimerkiksi liian hidas ajo (mainittu 15 km/h pitkällä pätkällä Laivurinkatua) sekä se, että pysäkillä seisoessaan se haitarin jälkeinen osa, sanotaanko sitä perävaunuksi, jää vinoon eikä ratikka mahdu ohitse. Varmaan taitava kuljettaja osaa ajaa siihen pysäkille niin, että perävaunukin on suorassa.

Olen tänään ja eilen matkustanut nivelbussilla neljä kertaa, en tokikaan HSL-alueella, ja ihan tavallista bussikyytiä olen saanut.
 
Sitä tässä ihmettelen että ennen Yutongeja PL ajoi 788-linjaa H:ki-Nikkilä-Porvoo telibusseilla joko VDL tai Volvo, mutta nyt näkyy vain lyhempiä Yutongeja, eikö telejä pitänyt tännekin tulla?
 
Mukava nähdä HSL:n tarjoavan suoraa korvaavaa yhteyttä Itäkeskuksesta Rautatientorille. Mielestäni välistä voisi kuitenkin poistaa koukkauksen Vantaan Jokivarren kautta. Siitä tulee silloin harmillisen pitkä matka.
IMG_20210917_131700.jpg

Mutta oikeasti HSL voisi korjata tämän kilpipelleilyn vähän nopeammin.
 
Mukava nähdä HSL:n tarjoavan suoraa korvaavaa yhteyttä Itäkeskuksesta Rautatientorille. Mielestäni välistä voisi kuitenkin poistaa koukkauksen Vantaan Jokivarren kautta. Siitä tulee silloin harmillisen pitkä matka.
Näytä liitetiedosto 3194

Mutta oikeasti HSL voisi korjata tämän kilpipelleilyn vähän nopeammin.

Ei tämä ole korvaava, vaan ihan normaali linja. 788 Rautatientori - Nikkilä - Hinthaara - Porvoo

Itäkeskuksesta on Rautatientorille muitakin vaihtoehtoja, esim vaikka, linja 54 ja juna K.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tämä ole korvaava, vaan ihan normaali linja. 788 Rautatientori - Nikkilä - Hinthaara - Porvoo

Itäkeskuksesta on Rautatientorille muitakin vaihtoehtoja, esim vaikka, linja 54 ja juna K.
Sanoin tuon siis vitsillä. Oletan että tuo on siirtoajossa seonnut linjakilpi mitä näkee harmittavan paljon tänä syksynä tulleissa uusissa busseissa.
 
Sitä tässä ihmettelen että ennen Yutongeja PL ajoi 788-linjaa H:ki-Nikkilä-Porvoo telibusseilla joko VDL tai Volvo, mutta nyt näkyy vain lyhempiä Yutongeja, eikö telejä pitänyt tännekin tulla?

Telejä pyörii enemmän nykyisin koululaislinjoilla, koska siellä lisättiin telivaatimuksia. Kyllä niitä 785-788 linjoillakin kuitenkin pyörii.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:31 ----------

Sanoin tuon siis vitsillä. Oletan että tuo on siirtoajossa seonnut linjakilpi mitä näkee harmittavan paljon tänä syksynä tulleissa uusissa busseissa.

Itse ajoin tänään siirtoajoa toisella autolla, EI LINJALLA-kilvin. Siirtoajon päätyttä mulla luki 788K Rautatientori via Nikkilä...
Jostain syystä monet autot lyövät edellisen linjasivun kilvet päälle kun laittaa virrat autoon päälle. Itse olin Itäkeskuksessa 12:55 ja tuon autot kilvet oli silloin kyllä pimeänä, joten oletettavasti em. asia käynyt. Yhä ei myöskään löydy 831:n manuaalikilpeä, eli jos automaattihaku ei toimisi niin pimeänä joutuisi mennä. Vanha linja 93 sieltä kyllä löytyy 🤦*♂️
 
Itse ajoin tänään siirtoajoa toisella autolla, EI LINJALLA-kilvin. Siirtoajon päätyttä mulla luki 788K Rautatientori via Nikkilä...
Jostain syystä monet autot lyövät edellisen linjasivun kilvet päälle kun laittaa virrat autoon päälle. Itse olin Itäkeskuksessa 12:55 ja tuon autot kilvet oli silloin kyllä pimeänä, joten oletettavasti em. asia käynyt. Yhä ei myöskään löydy 831:n manuaalikilpeä, eli jos automaattihaku ei toimisi niin pimeänä joutuisi mennä. Vanha linja 93 sieltä kyllä löytyy 🤦*♂️
Otin tuon kuvan 13:15 joten ainakin voi sitten olettaa että kilvissä sentään luki "EI LINJALLA" kun se oli siirtoajossa. Siltikin surkea systeemi. Löytyykö manuaalikilvistä muuten 844:ää?
 
Siltikin surkea systeemi. Löytyykö manuaalikilvistä muuten 844:ää?

Jep, niin on. Ja kun liikennöitsijöillä ei ole tuon kanssa sananvaltaa tyyliin ollenkaan, vaan ollaan HSL:n tai sen alihankkijan armoilla.
En ole muuten tajunnut edes 844:ää katsoa. Vajaa kuukausi sitten keräsin pitkän listan puuttuvista ja siinä tuo 844 oli. Suurin osa listalta on jo lisätty/päivitetty oikein, mutta yhä jotkut on väärin tai joistakin tulee väärät määränpäät.
 
Vajaa kuukausi sitten keräsin pitkän listan puuttuvista ja siinä tuo 844 oli.
Ja annas kun arvaan: muut Itäväylän linjat löytyivät systeemistä?

Suurin osa listalta on jo lisätty/päivitetty oikein, mutta yhä jotkut on väärin tai joistakin tulee väärät määränpäät.
Oho! Positiivinen yllätys kuulla että HSL/alihankkija on ainakin tehnyt kohtalaista työtä sen sijaan että olisi jättänyt kaiken kokonaan tekemättä.
 
No nyt selvisi taas uusi asia: tänään liikenteessä näkyi linjan 30 autoja, joissa tunnus sekä sähköisenä että paperilla.
Onhan noita ollut heti ensimmäisestä liikennöintipäivästä lähtien. Sinänsä sillä on syynsä, koska kuten olemme saaneet tästäkin ketjusta lukea, linjakilvet voivat yllättäen pimentyä tai vaihtua kesken matkankin.
 
Onhan noita ollut heti ensimmäisestä liikennöintipäivästä lähtien. Sinänsä sillä on syynsä, koska kuten olemme saaneet tästäkin ketjusta lukea, linjakilvet voivat yllättäen pimentyä tai vaihtua kesken matkankin.
Mulla on nyt kahden viikon kokemus noista uusista linjakilvistä ja niiden ohjausjärjestelmästä (olen nyt töissä Nobinalla). Täysin susi systeemi eikä olettaisi, että nykyaikana saadaan tuollaista kuraa aikaiseksi. Jos saadaankin, niin ei pistetä sitä käyttöön! Miksi, HSL, miksi?
 
Miksi, HSL, miksi?
Meneillään olevalla kilpailukierroksella (54) esitettiin kysymys linjakilpien ongelmista. HSL vastasi:
Linjakilpien haasteet ovat johtuneet ITxPT-järjestelmien keskeneräisyydestä ja niissä olleista virheistä. Yksittäistä kaikkia ongelmia aiheuttanutta vikaa ei ole ollut eikä viat ole pääosin johtuneet HSL:n järjestelmistä. Järjestelmien testaaminen ennen liikenteen käynnistymistä on liikennöitsijän vastuulla
 
Takaisin
Ylös