HSL suunnittelee taas uutta lippujärjestelmää


Näin AB aluetta käyttävänä henkilönä olen tyytyväinen päätökseen. Itselle nykyinen vyöhyke malli ei ole ollut ongelma, vaan lähinnä lipun hinta. Mutta näyttää siltä ettei lipun hintaa pystytä mitenkään laskemaan joten näillä mennään. Inflaatio tekee tehtävänsä hyvin myös joukkoliikenteessä.
 
Eli lokakuussa sitten hallitukseen tuodaan hintaesitys: AB-lippu 3,50 ja ABCD-lippu 3,55. :D

Olen iloinen, että hallituksessa järki voitti. Mutta luottamus siihen, että virkamiehet taipuvat, ei ole kummoinen.
 
Eli lokakuussa sitten hallitukseen tuodaan hintaesitys: AB-lippu 3,50 ja ABCD-lippu 3,55. :D

Olen iloinen, että hallituksessa järki voitti. Mutta luottamus siihen, että virkamiehet taipuvat, ei ole kummoinen.

Muistelen jossain mediassa spekuloidun, että hinta AB:llä olisi mahdollisesti 3,30 € ensi vuodelle, että ei tuosta kovin kauaksi varmaan jäädä. Korotuspainetta vissiin ainakin on ihan mukavasti.
 
HSL:n hinnoittelumallien analyyshissä tasahintamallista on löydetty myös epäkohta:

Mallin merkittävimpänä haasteena nähtiin sen epäuskottavuus. Malli koettiin osittain
utopistisena tai liian hyvänä. Asiakkaat olivat epäuskoisia sen suhteen, että HSL voisi
mahdollistaa näin poikkeuksellista mallia tai että HSL:n talous kestäisi mallin
edellytykset

Ja prujuista muuten voisi päätellä, että HSL:n liikennesuunnittelijan työssäonnistumista arvioidaan tasan yhdellä mittarilla ja se on _henkilökilometrit_. Siinä lienee myös juurisyy, miksi kehyskunnista pitää saada halvoilla lipuilla junat ja motaribussit täyteen, eikä HSL-alueen ihmisten erilaisia liikkumistarpeita edes yritetä huomioida. Seudun keravilla on paljon enemmän potentiaalia _henkilökilometreihin_ kuin Kalliossa tai Meilahdessa. Yksi Kaivokadulle töihin tuleva keravalainen tuottaa nimittäin helposti viidentoista kalliolaisen edestä henkilökilometrejä, joten neljätoista kalliolaista joutaa kävellä, jos vaihdossa saadaan yksi keravalainen.

Olen tavannut nauraa viimeisen vuosikymmenen höselin koheltamiselle, mutta onhan tämä nyt kaikkineen myös todella surullista. Saa nähdä onnistuvatko karkoittamaan kaikki ei-pakkokäyttäjät jl:stä ennen kuin hommaan tulee järkeä. Tuleeko hommaan koskaan järkeä?
 
Olen tavannut nauraa viimeisen vuosikymmenen höselin koheltamiselle, mutta onhan tämä nyt kaikkineen myös todella surullista. Saa nähdä onnistuvatko karkoittamaan kaikki ei-pakkokäyttäjät jl:stä ennen kuin hommaan tulee järkeä. Tuleeko hommaan koskaan järkeä?

Olen tällä hetkellä hieman toiveikas, että voisi tullakin jotain järkeä:
- Tämä tasatariffipelleily kaatui
- Tarkastusmaksuja ei koroteta (vai mitenkä suuri rooli Helsingin lausunnolla tähän onkaan?)
- Ainakin muutamat helsinkiläiset poliitikot ovat nostaneet infrakorvaushimmelin ongelmat esille, mielestäni lehdistökin on kirjoittanut aiheesta kriittisesti.
 
Olen tällä hetkellä hieman toiveikas, että voisi tullakin jotain järkeä:
- Ainakin muutamat helsinkiläiset poliitikot ovat nostaneet infrakorvaushimmelin ongelmat esille, mielestäni lehdistökin on kirjoittanut aiheesta kriittisesti.

Musta vaan tuntuu, että infrakorvausjärjestelmä on liian hyödyllinen tekosyy sellaiselle porukalle, joka haluaa edelleen väittää haluavansa parantaa joukkoliikennettä, mutta silti kaataa tulevat joukkoliikennehankkeet, että sitä muutettaisiin. Samoin kaupunkit ovat jo löytäneet muuta käyttöä joukkoliikennehankkeisiin littyvästä maankäytöstä saataville tuloille, että sen rahan käyttö korvaamaan lipputuloista odotettua osaa HSL:n infrakorvauksesta tapahtuisi kitkattomasti.
 
Ja prujuista muuten voisi päätellä, että HSL:n liikennesuunnittelijan työssäonnistumista arvioidaan tasan yhdellä mittarilla ja se on _henkilökilometrit_. Siinä lienee myös juurisyy, miksi kehyskunnista pitää saada halvoilla lipuilla junat ja motaribussit täyteen, eikä HSL-alueen ihmisten erilaisia liikkumistarpeita edes yritetä huomioida. Seudun keravilla on paljon enemmän potentiaalia _henkilökilometreihin_ kuin Kalliossa tai Meilahdessa. Yksi Kaivokadulle töihin tuleva keravalainen tuottaa nimittäin helposti viidentoista kalliolaisen edestä henkilökilometrejä, joten neljätoista kalliolaista joutaa kävellä, jos vaihdossa saadaan yksi keravalainen.

Siis hetkinen. Onko tosiaan näin? Jos on, niin tuohan on aivan totaalisen päätöntä touhua. Se ei nyt sinänsä yllätä, että sillä lafkalla on mittarit pielessä, mutta voiko ne olla noin pielessä? No, tulee hyvät bonukset virkamiehille, kun saadaan periferiasta 40 000 matkaa kuussa lisää ja karkotetaan Helsingistä 40 000 matkaa päivässä.

Olen tällä hetkellä hieman toiveikas, että voisi tullakin jotain järkeä:
- Tämä tasatariffipelleily kaatui
- Tarkastusmaksuja ei koroteta (vai mitenkä suuri rooli Helsingin lausunnolla tähän onkaan?)
- Ainakin muutamat helsinkiläiset poliitikot ovat nostaneet infrakorvaushimmelin ongelmat esille, mielestäni lehdistökin on kirjoittanut aiheesta kriittisesti.

Joo, nämä on iloisia asioita kaikki. Saa nähdä, mitä ministeriö nyt sitten tekee. Jos lausuntoja pyydetään, niin pitäähän niillä joku merkityskin olla, ja ihan erityisesti Helsingin lausunnolla. Toisaalta ministeriö on itse, Höselin lobbauksen tuloksena, nyt tullut siihen tulokseen, että se satanen olisi sopiva. Ovatko ne niin isoja poikia ja tyttöjä siellä, että voivat myöntää, ettei se nyt ollutkaan hyvä juttu? Noin yleisesti ottaen suomalainen virkamies ei kyllä peräänny kovin helposti.
 
Siis hetkinen. Onko tosiaan näin? Jos on, niin tuohan on aivan totaalisen päätöntä touhua. Se ei nyt sinänsä yllätä, että sillä lafkalla on mittarit pielessä, mutta voiko ne olla noin pielessä? No, tulee hyvät bonukset virkamiehille, kun saadaan periferiasta 40 000 matkaa kuussa lisää ja karkotetaan Helsingistä 40 000 matkaa päivässä.

En tiedä, kunhan arvailen. HSL tuottamassa tariffimallien vertailussa henkilökilometrit ovat kummallisen keskeisessä roolissa.

Mutta kun miettii HSLn tekemisiä tässä viimeisinä vuosina, niin kyllähän tuo selittäisi. Absurdistanin joukkoliikenteen järjestäjälle tietysti sopivaa, että tavoitteena on yhdyskuntarakenteen hajauttaminen.
 
Mutta kun miettii HSLn tekemisiä tässä viimeisinä vuosina, niin kyllähän tuo selittäisi. Absurdistanin joukkoliikenteen järjestäjälle tietysti sopivaa, että tavoitteena on yhdyskuntarakenteen hajauttaminen.

Niin, onkonse niiden vai, että kunnat kiskoo liiaksi vuokria ja tietyistä alueesta. +25 km keskustasta on halvempaa asua.
 
Esimerkiksi Turussa ja Tukholmassa on näin eli lippua ostaessa ei tarvitse kuin näyttää korttia, mutta esimerkiksi Tampereella lähimaksun käyttö edellyttää lähimaksupainikkeen painamista, vyöhykkeen valitsemista ja kortin näyttämistä erilliseen lukijaan. Joku pieni vaikutus tuolla varmasti on myös pysäkkiaikoihin ja sitä kautta myös liikennöintikustannuksiin tai ainakin liikenteen täsmällisyyteen.
Näin HSL-alueellakin sitten jatkossa. Ja kun tuleva lukijalaite on pienempi kuin nykyinen, niin ennustan esimerkiksi bussien rahastamisen hidastuvan.
 
Näin HSL-alueellakin sitten jatkossa. Ja kun tuleva lukijalaite on pienempi kuin nykyinen, niin ennustan esimerkiksi bussien rahastamisen hidastuvan.

Pusatecin pienempi etälukija Tampereella on kuitenkin nopeampi kuin LIJ:n pönttö koskaan, vaikka painaisi lähimaksupainiketta.
 
Pusatecin pienempi etälukija Tampereella on kuitenkin nopeampi kuin LIJ:n pönttö koskaan, vaikka painaisi lähimaksupainiketta.

Pusatech on nopeampi, kuin tämä Faran häkötys. Valtion olisi pitänyt olla tiukempi TVV-lippujärjestelmää rakentaessa, että edes valtion suunnittelema ja toteuttama Waltti-kortti kelpaisi tähän systeemiin.
 
Pusatech on nopeampi, kuin tämä Faran häkötys. Valtion olisi pitänyt olla tiukempi TVV-lippujärjestelmää rakentaessa, että edes valtion suunnittelema ja toteuttama Waltti-kortti kelpaisi tähän systeemiin.

HSL:n nykyiset matkakortinlukijat on Parkeonin valmistamia, Fara on taas Buscomin nykyinen omistaja
 
Takaisin
Ylös