HSL:n liikennöintisuunnitelma 2023 - 2024

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,429
HSL:n liikennöintisuunnitelman vuosille 2023 - 2024 luonnos on netissä HSL:n hallituksen 24.1.2023 kokouksen esityslista-aineistossa. Ko. dokumentti on liki 100-sivuinen pdf kaikkine liitteineen.

Yksittäisiä poimintoja asiasta:

- Lähijuna- ja metroliikenteeseen ei ole suunnitteilla merkittäviä muutoksia. Lähijunaliikenteessä Espoon kaupunkiradan rakentaminen sekä Tikkurilan vaihdetyöt aiheuttavat liikennöintisuunnitelmakaudella poikkeuksia liikennöintiin.

- Suomenlinnan lautan liikenteeseen ei ole suunnitteilla muutoksia.

- Raitioliikenteessä merkittävimmät muutokset liittyvät valmistuvien uusien rataosuuksien käyttöönottoon. Muutokset tapahtuvat rakennustöiden valmistuttua arviolta syksyllä 2023. Jätkäsaaressa otetaan käyttöön uusi Melkinlaiturin silmukka, jolloin linjan 8 reitti voidaan jatkaa Tahitinkadulle asti. Muutos tuo lisätarjontaa rakentuvalle asuinalueelle. Pasilassa otetaan käyttöön Asemapäällikönkadun kaksisuuntainen rataosuus, jolloin linjat 7 ja 9 alkavat liikennöidä molempiin suuntiin Asemapäällikönkatua. Samassa yhteydessä linjan 2 päätepysäkki siirtyy Pasilan asemalta Messukeskukselle. Uusi yöraitiolinja 9N korvaa bussilinjan 23N tarjoten viikonloppuöisin yhteyden Helsingin keskustasta päiväsaikaankin raitioliikenteellä palveltaville alueille Jätkäsaareen, Kallioon, Pasilaan ja Ilmalaan.

- Raitiolinjan 7 reitti jatketaan Pasilasta Meilahden sairaalan päätepysäkille. Linjan 7 muutos oli tarkoitus toteuttaa jo syksyllä 2022, mutta Meilahden päätepysäkki tarvittiin väliaikaisesti linjan 3 käyttöön ja linjan 3 Kuusitien päätepysäkki linjan 10 käyttöön Korppaanmäentien työmaan takia. Raitioliikenteen muutokset selkeyttävät linjastoa ja parantavat raitioliikenteen houkuttelevuutta ja mahdollistavat matkustajamäärien kasvattamisen.

- Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakennustyöt ovat valmistumassa siten, että pikaraitiotie 550:n liikennöinti voi olla mahdollista aloittaa syksyn 2023 aikana, mikäli vaunuja ja kuljettajia on riittävästi ja koeajot onnistuvat. Liikennöinnin alkuvaiheessa pikaraitiotien liikennettä varaudutaan täydentämään runkobussilinjalla 550X reitillä Itäkeskus–Keilaniemi, koska pikaraitiolinjaa 550 joudutaan alkuvaiheessa liikennöimään harvennetulla vuorovälillä. Raide-Jokerin odotetaan tuovan merkittävästi lisää matkustajia joukkoliikenteeseen ja osaltaan tukevan strategista tavoitetta matkustajamäärien kasvattamisesta.

- Bussiliikenteen muutokset liittyvät pääosin runkolinjojen 520 ja 530 käyttöönottoon sekä Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelman mukaisten muutosten toteuttamiseen. Lisäksi Laajasalossa toteutetaan linjastomuutoksia, jotka liittyvät Kruunusiltojen raitiotien rakentamisen aiheuttamiin järjestelyihin sekä alueen rakentamisen etenemiseen ja asukasmäärän kasvuun. Laajasalon bussiliikenteen muutokset pohjautuvat HSL:n hallituksen 13.9.2022 (§ 89) hyväksymään Laajasalon linjastosuunnitelmaan, jossa kuvatuista muutoksista osa on mahdollista toteuttaa jo ennen raitiotien käyttöönottoa. Laajasalon linjastosuunnitelmalla on tavoiteltu kustannustehokasta ja matkustajien tarpeita vastaavaa linjastoa.

Esityslistan tätä aihetta koskeva kohta liitteineen löytyy täältä.
 
Rattivaunu ehtikin ensin, mutta luettelen nyt tähän hieman päällekkäin, mikä poikkeaa aikaisemmasta tiedosta.

  • Arvio 10:n sekä 3:n poikkeusreitin loppumiselle ja siten myös 7:n jatkumiselle Meilahden klinikoille on lokakuu 2023.
  • 9N korvaa 23N:n päätepysäkki ensin Länsiterminaalissa, ajaen saarta vastapäivään ja myöhemmin syksyllä se siirtyy Melkinlaiturille, jolloin ajetaan vain Välimerenkadun kautta.
  • Varaudutaan ajamaan 37 ja 59 suoraan Naapuripellontietä. Tämän piti toteutua jo 2021, mutta on lykkääntynyt.
  • 64 jatketaan Yhdyskunnantien ja Vanhan Tuusulanväylän risteykseen asti
  • 84 katkeaa Tahvolahden koulun viereen jo kesäliikenteen alusta, puuttuvan osan korvaa vasta syysliikenteen alusta uusi linja 87 Herttoniemi-Haakoninlahti, korvaten myös 88B:n.
  • 85B:stä 85K
  • Myös 86:lle hiljaisen ajan linja 86K, joka kulkee Koirasaarentien ja Reiherintien kautta.
  • 88 Yliskylän (muokkaus: ja Haakoninlahden) kautta Laajasalon linjastosuunnitelman mukaisesti
  • 335:n pisto Hämevaaraan toteutetaan.
  • 550X lisälinja ratikalle ennen kuin vuoroväliä saadaan tihennettyä. Reitti eroaa nykyisestä bussijokerista tehden koukkauksen Oulunkylässä Siltavuorentien kautta ja kulkien Espoossa Otaniemestä Keilaniemen nykyisen 555:n reittiä.
  • 565B ei liikennöi kesällä
  • Uusi kesälinja 712 Tikkurila-Kuusijärvi kokeiluna
  • Lähibussilinjat 801 ja 805 yhdistetään 805:ksi, joka kulkee Puotilan ja Kauppakartanonkaudun kautta Itäkeskukseen

Laajasalon muutokset ovat tosiaan jokin ensi askel kohti linjastosuunnitelman mukaista linjastoa. Saa nähdä muuttuuko hiljaisen ajan linja 82B myös jossain vaiheessa 82K:ksi, kuten 85B nyt muuttui. Muiden linjastosuunnitelmien muutokset vaikuttavat vastaavan aikaisempaa.

Raportissa on myös mainintaa keväällä alkavasta Mannerheimintien peruskorjauksen poikkeusliikenteestä ja raitioliikenteen poikkeuksista. Ne eivät eroa siitä mitä kuljeettajaohjeesta on aikaisemmin löytynyt. Tosin syy 1:n pidemmälle poikkeusreitille löytyi Koskelantien risteyksen remontista ja 7:n sanotaan ajavan Vallilan varikolle, eikä Paavalinkirkolle.

Suoritelistasta vielä sellaisia huomioita, että 522 siirtyy kohteeseen 246 eli Pohjolan Liikenteen Leppävaaran pakettiin ja sitä ajetaan A1:llä. 522B:tä en löytänyt erikseen listasta ja koko rapotti on taitettu siten, ettei tekstistä voi hakea mitään. 523 puolestaan on taas HelB:n kohteessa 241 paketissa 111, 113 ja 114:n kanssa.

Linjat 121 ja 164 ovat kesällä Länsiväylän suorien linjojen paketissa 239. Noita linjoja piti ajaa paketeista joissa on loppuvia linjoja vielä tämän kevään ja kesän ennen kuin muut osat linjastomuutoksista korvaavat ne.

61:stä ajetaan kohteen 215 (64, 65, 66, 67) lisäksi kohteesta 210 (531, 542) kahden auton verran.
 
Viimeksi muokattu:
Makke93, bussilinjan 88 muutoksista korostaisin Kruunuvuorenrannan koukkausta Haakoninlahdenkadun, Astridinkadun ja Saaristolaivastonkadun kautta.

----------EDIT klo 16:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:14 ----------

Kakkossuunta muuttunee jo tänä keväänä tuon tyyliseksi.
 
Mistä löysit sellaisen tiedon että Yliskylän kautta kulkeminen alkaisi jo ensi syksynä. Itse en ainakaan löydä sellaista mainintaa mistään.

Joo ei siellä olekaan sellaista. Oon ilmeisesti erehdyksessä katsonut 87N:n karttaa, joka on samalla sivulla.


Rupesin vuodenvaihteessa etsiskelemään jotain matka-aika arvioita 520:lle, mutta niitä ei missään suunnitelmassa näytetä mainitsevan edes vahingossa. Nyt näyttäisi kummalakin uudella runkolinjalla olevan 13 auton verran liikennettä, eli kierrosajat on 130min. Linjasivun kesto on siis 55-60min riippuen onko kääntöaikaa annettu 5 vai 10 minuuttia. Siitä saa matka-ajan Myyrmäen ja Matinkylän välille, joka on 40-45min, kun Martinlaaksosta kestää Myyrmäen asemalle n.7min ja tuo Nuottaniemen koukku jotakuinkin saman verran. Nykyinen matka junalla ja metrolla on lyhimmillään 50min, eli jotain parannusta tulee, mutta onko joku löytänyt lukua Myyrmäki-Leppävaara välille tai Leppävaara-Matinkylä välille?
 
Pieni lisähuomio vielä Laajasalon linjoista. Nykyään Kruunuvuorenrantaa palvelee 88, joka kulkee 5 minuutin välein ruuhkassa, ja Gunillankalliota palvelee 84, joka kulkee myös 5 minuutin välein ruuhkassa. Toisin sanoen siihen suuntaan menee parhaimmillaan 12+12 bussia tunnissa. Tässä ensi vuoden liikennöintisuunnitelmassa nuo korvataan linjoilla 84, 87 ja 88 jotka kaikki kulkevat 10 minuutin välein. Kruunuvuorenrantaan ja Gunillankalliolle menee siis yhteensä 6+6+6 bussia tunnissa ruuhka-aikana. Mitenköhän tuon on tarkoitus riittää, kun Kruunuvuorenranta kasvaa koko ajan?
 
Pieni lisähuomio vielä Laajasalon linjoista. Nykyään Kruunuvuorenrantaa palvelee 88, joka kulkee 5 minuutin välein ruuhkassa, ja Gunillankalliota palvelee 84, joka kulkee myös 5 minuutin välein ruuhkassa. Toisin sanoen siihen suuntaan menee parhaimmillaan 12+12 bussia tunnissa. Tässä ensi vuoden liikennöintisuunnitelmassa nuo korvataan linjoilla 84, 87 ja 88 jotka kaikki kulkevat 10 minuutin välein. Kruunuvuorenrantaan ja Gunillankalliolle menee siis yhteensä 6+6+6 bussia tunnissa ruuhka-aikana. Mitenköhän tuon on tarkoitus riittää, kun Kruunuvuorenranta kasvaa koko ajan?
Ei kai itse Kruunuvuorenrannan tilanne huonone lähtöjen määrän osalta nykyisestä tilanteesta edellä kuvatuilla järjestelyillä. Pysäkiltä Haakoninlahdenkatu (H4697) menee nykyisellään aamuruuhkan huippuntunteina 12 bussia Herttoniemen metroasemalle. Osa niistä ajetaan 88:n, osa 88B:n kilvillä. Ensi syksyn tilanteessa alueelta menee niin ikään 12 bussia tunnissa Herttoniemeen, mutta tunnuksilla 87 ja 88. Linjan 87 mutkittelun joku voi kokea negatiivisena asiana. Linjan 84 lyheneminen vaikuttaa Gunillankallion päähän, mutta ei Kruunuvuorenrantaan. Kruunuvuorenrannassa erityisesti Haakoninlahden puolella palvelu paranee, kun bussi tulee uusia asukkaita lähemmäs.
 
Olisko kyse siitä, että tämä on jokin viritelmä, jolla palvelualuetta saadaan kasvatettua sopimuksen raameissa kapasiteetin kustannuksella? Ensi talvena paketissa on jo 46 autoa, mikä on 4 enemmän kuin sopimuksessa alunperin ja kolme noista on telejä, mikä on yli 10% kasvu teliautojen määrään.

Tuo 84:n lyhentäminen ja 87 ajaminen samaa reittiä aiheuttaa yhtäältä sen, että Kruunuvuorenrannan matkustajat painottuvat 88:lle ja taas Gunnilankadullakin tulee epäsymmetrinen kuorma, kun 87 on jo kerännyt matkustajia Kruunuvuorenrannasta ja 84 ottaa vasta matkalta.
 
Ei kai itse Kruunuvuorenrannan tilanne huonone lähtöjen määrän osalta nykyisestä tilanteesta edellä kuvatuilla järjestelyillä. Pysäkiltä Haakoninlahdenkatu (H4697) menee nykyisellään aamuruuhkan huippuntunteina 12 bussia Herttoniemen metroasemalle. Osa niistä ajetaan 88:n, osa 88B:n kilvillä. Ensi syksyn tilanteessa alueelta menee niin ikään 12 bussia tunnissa Herttoniemeen, mutta tunnuksilla 87 ja 88. Linjan 87 mutkittelun joku voi kokea negatiivisena asiana. Linjan 84 lyheneminen vaikuttaa Gunillankallion päähän, mutta ei Kruunuvuorenrantaan. Kruunuvuorenrannassa erityisesti Haakoninlahden puolella palvelu paranee, kun bussi tulee uusia asukkaita lähemmäs.

Niin siis Kruunuvuorenrannasta lähtee edelleen 12 saapuessaan (lähes) tyhjää bussia tunnissa, mutta Herttoniemen päässä yksi nykyinen 84:n lähtö ja yksi nykyinen 88B:n lähtö (siis kaksi lähtöä) on korvattu vain yhdellä lähdöllä. Kapasiteetti vähenee siis vaikka näennäisesti lähes jokaisen osuuden lähtömäärä pysyy samana.
 
Tältä päivältä on toimitusjohtajan päätös https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202332390 84:n, 87:n ja 87N:n reittien muuttamisesta syksystä erilaiseksi kuin liikennöintisuunnitelmassa. 87/N kulkeekin suoraan Koirasaarentietä Kruunuvuorenrantaan ja 84 Laajasalontietä Reiherintielle ensin ja sitten vasta Koirasaarentielle, jota pitkin Gunillantietä päättyen edelleen Tahvonlahden koululle. Perusteluna on Gunillantien eteläpään rakennustyömaat.

Kuljettajaohjeen mukaan 84:n päätepysäkki pysyy nykyisellä paikallaan elokuuhun, mutta se rupeaa kulkemaan huhtikuussa Gunillantietä vain etelään ja siten Reiherintietä vain pohjoiseen kesän ajaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettajaohjeesta löytyy nyt 'bussilinja' numerolla 17 Meritullintori - Kruunuvuorenranta, jonka reitti kartalla on Suomenlinnan lautan reitti, eli ilmeisesti kyseessä on lautta Kruunuvuoreen. Alkamisaika on vappupäivänä.

Vappupäivään liittyen 9:n poikkeusreitin takia kuljettajaohjeessa vappupäivän lisälinja 3B ajaakin edellisistä vuosista poiketen Linjojen sijaan Kauppatorille. Myös 10B on merkitty kääntymään Mannerheimintieltä etelästä Kaivokadun kautta Kauppatorille, kun aikaisempina vuosina se on kulkenut Oopperalle. Ilmeisesti Mannerheimintien rempasta johtuen ei mene sinne.
 
Takaisin
Ylös