HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2024-2026

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,907
Alustava versio suunnitelmasta on ensi viikolla hallituksen kokouksessa. https://hslfi.oncloudos.com/kokous/2023204-2-36747.PDF

Kerään tähän merkittävimpiä palvelutasomuutoksia verrattuna edelliseen suunnitelmaan ja muuhun julkiseen tietoon;

2024
  • Metro siirtyy takaisin 5min linjakohtaiseen vuoroväliin syksyllä 2024 (nyt 6min)
  • Kesällä useita metroon vaikuttavia työmaita, joidenka takia 1kk ajan Vuosaaren haaralla ajetaan vain Puotilaan, Mellunmäen haaralla ei ollenkaan ja 10 vko Rautatientorin metroaseman remontin ajan lännestä vain Kamppiin ja idästä Kaisaniemeen
  • Oopperan risteyksen katkos kesällä 2, 4, 10 Töölön halliraiteiden kautta, 1 Porthaniankadun kautta, ja 8 Itämerenkadulta Ruoholahdenkadun kautta Linjoille.
  • Syksyllä Mannerheimintien 2.vaiheen poikkeusreitit alustavasti 4 ja 10 Alppilan kautta ja 2 Aleksis Kiven kadun ja Helsinginkadun kautta.
  • 59 jatketaan Kalasataman raitiotien aloittaessa kohti itää, alustavasti "Siilitielle"

2025
  • Junatien silta- ja Herttoniemen remontti vaikuttavat metroon ainakin vuorovälin harvennuksilla
  • Hakaniemen 700-sarjan bussit Kalasatamaan (aikaisemmin 2024)
  • Valmistaudutaan pikaraitiolinjan 15 vuorovälin tihentämiseen

2026
  • Kaivokadun katkos, ratikat Kruunuhaan ja Aleksanterinkadun kautta.

59 Siilitielle on positiivinen yllätys, vaikka luulisi, että se kannattaisi ennemmin jatkaa Laajasalon suuntaan, kuin täydentää 500:sta. Tai no riippuu reitistä, voihan se mennä Itäväylän pohjoispuoltakin tai Siilitien ei edes välttämättä tarvitse tarkoittaa juuri metroasemaa.

Tuo 2025 merkitty jokerin vuorovälin tihennykseen varautuminen tarkoittaa ilmeisesti, mikäli matkustajamäärät ovat riittävän suuret, niin vuoroväliksi tulisi sittenkin 5min, johon vaunut riittävät. Nythän suunnitellaan 6min ruuhkavuoroväliä.
 
Kesällä useita metroon vaikuttavia työmaita, joidenka takia 1kk ajan Vuosaaren haaralla ajetaan vain Puotilaan, Mellunmäen haaralla ei ollenkaan ja 10 vko Rautatientorin metroaseman remontin ajan lännestä vain Kamppiin ja idästä Kaisaniemeen

Tuolla lukee kyllä, että alustavasti on suunniteltu, että Mellunmäen siltatyömaa ja Kontulan aseman laiturialueen peruskorjaus toteutuvat samaan aikaan, jolloin liikennöitäisiin Myllypuroon asti Mellunmäen haaralla.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:12 ----------

Millaisiakohan poikkeusreittejä raitioliikenteeseen tulee ennakoidun Pitkänsillan liikennekatkon ajaksi?
 
Lisäyksenä aiempaan listaan:
- Tikkurila-Kuusijärvi -yhteys jopa 25 viikon ajan vuonna 2024, jos tämänvuotinen kokeilu onnistuu.
- 56:n jatke Nihdin suuntaan kesällä 2026. Tuolle suunnalle ei ymmärtääkseni ole suunniteltu bussipysäkkejä, joten reitti saattaisi seurata ratikan reittiä ainakin osittain.


Kommentoin vielä tuota 59:n reittimuutosta. 59 todennäköisesti kulkisi suoraan Itäväylää pitkin, mahdollisesti koukaten Herttoniemen metroasemalla matkalla länteen päin. Itäväylän matka-ajat ovat ruuhka-aikana helpommin arvattavissa, kuin Linnanrakentajantien matka-ajat. Toisin sanoen Siilitien jatke ei tekisi nykyisin epäluotettavasta linjasta yhtään epäluotettavampaa.
 
Millaisiakohan poikkeusreittejä raitioliikenteeseen tulee ennakoidun Pitkänsillan liikennekatkon ajaksi?

3, 6, 7 ja 9 varmaan kiertää Mannerheimintien ja Helsinginkadun kautta ja Kaisaniemenkadun ja Kruununhaan pysäkkejä palvelee ympyrälinja. Linjoilla 6 ja 7 keskustan ja Sörnäisten metroaseman välinen osuus tulee olemaan melko turha, mutta Mäkelänkadulta ja Hämeentieltä Sörnäisten metroasemalle 'saapumisen jälkeen ei ole mitään keinoa kääntää vaunua ympäri.

Suunnitelma ajaa linjoja 4 ja 10 Alppilan kautta keskustaan Mannerheimintien II vaiheen aikana ei kuulosta taloudellisesti tarkoituksenmukaiselta. Munkkiniemestä ja Pikku-Huopalahdesta tullaan menemään keskustaan bussilla, jos raitiovaunut kiertävät noin pitkää reittiä eikä Munkkiniemi - Meilahti - Pikku-Huopalahti akselilla tehdä niin paljoa matkoja, että niitä varten on tarkoituksenmukaista ajaa raitiovaunuja.
 
3, 6, 7 ja 9 varmaan kiertää Mannerheimintien ja Helsinginkadun kautta ja Kaisaniemenkadun ja Kruununhaan pysäkkejä palvelee ympyrälinja. Linjoilla 6 ja 7 keskustan ja Sörnäisten metroaseman välinen osuus tulee olemaan melko turha, mutta Mäkelänkadulta ja Hämeentieltä Sörnäisten metroasemalle 'saapumisen jälkeen ei ole mitään keinoa kääntää vaunua ympäri.

Suunnitelma ajaa linjoja 4 ja 10 Alppilan kautta keskustaan Mannerheimintien II vaiheen aikana ei kuulosta taloudellisesti tarkoituksenmukaiselta. Munkkiniemestä ja Pikku-Huopalahdesta tullaan menemään keskustaan bussilla, jos raitiovaunut kiertävät noin pitkää reittiä eikä Munkkiniemi - Meilahti - Pikku-Huopalahti akselilla tehdä niin paljoa matkoja, että niitä varten on tarkoituksenmukaista ajaa raitiovaunuja.

Eiköhän tuo Alppilan kautta kierto kestä vain hieman pitempään kuin nykyinen poikkeusreitti. Yllättävän paljon on matkustajia Munkkiniemi - Meilahti - Pikku-Huopalahti akselilta keskustaan juurin raitiovaunulla.
 
Eiköhän tuo Alppilan kautta kierto kestä vain hieman pitempään kuin nykyinen poikkeusreitti. Yllättävän paljon on matkustajia Munkkiniemi - Meilahti - Pikku-Huopalahti akselilta keskustaan juurin raitiovaunulla.

Esimerkiksi tähän kellonaikaan linjoilla 4 ja 10 menee Töölön tullilta Lasipalatsille 17 minuuttia ja linjalle 3 menee Töölön tullilta Rautatieasemalle 23 minuuttia.
 
Kommentoin vielä tuota 59:n reittimuutosta. 59 todennäköisesti kulkisi suoraan Itäväylää pitkin, mahdollisesti koukaten Herttoniemen metroasemalla matkalla länteen päin. Itäväylän matka-ajat ovat ruuhka-aikana helpommin arvattavissa, kuin Linnanrakentajantien matka-ajat. Toisin sanoen Siilitien jatke ei tekisi nykyisin epäluotettavasta linjasta yhtään epäluotettavampaa.

59 meni ennen Itäväylää Herttoniemeen. Taas keksitään HSL:llä pyörää uudestaan.
 
Onhan tuolla tuollainenkin kohta: "Varaudutaan siirtämään linjojen 70 ja 71 päätepysäkit syysliikenteen 2024 alusta lähtien noin kilometrin nykyistä päätepysäkkiä pohjoisemmas alueen asukasmäärän kasvaessa. Muutoksella varaudutaan myös Ala-Malmin Pikkalankadun terminaalin poistumiseen Malmin keskustan maankäytön kehittyessä. Päätepysäkit pyritään sijoittamaan esimerkiksi Pikitehtaankortteleiden alueelle paikkaan, jossa ne palvelevat samalla Malmin alueen tiivistyvää maankäyttöä, jolloin linjastoon ei ole tarpeen tehdä muita lisäyksiä kasvavan kysynnän palvelemiseksi." Ei kovin dramaattinen muutos, mutta muutos kuitenkin, jos toteutuu.
 
59 meni ennen Itäväylää Herttoniemeen. Taas keksitään HSL:llä pyörää uudestaan.
Omasta mielestäni Herttoniemen terminaalin tulevaan "väistöterminaaliin" (remontin ajaksi) ei mahdu yhtä tiheästi liikennöivää telibussilinjaa lisää. Siis siihen osaan, josta linjat 81 ja 510 lähtevät nyt. Sinne tullee koko muu Hertsikan bussiliikenne.
 
- 56:n jatke Nihdin suuntaan kesällä 2026. Tuolle suunnalle ei ymmärtääkseni ole suunniteltu bussipysäkkejä, joten reitti saattaisi seurata ratikan reittiä ainakin osittain.

Mä tulkitsin, että tää on se päätepysäkin siirto metroaseman eteläpuolelle, jonka piti toteutua viime syksynä.

Onhan tuolla tuollainenkin kohta: "Varaudutaan siirtämään linjojen 70 ja 71 päätepysäkit syysliikenteen 2024 alusta lähtien noin kilometrin nykyistä päätepysäkkiä pohjoisemmas alueen asukasmäärän kasvaessa. Muutoksella varaudutaan myös Ala-Malmin Pikkalankadun terminaalin poistumiseen Malmin keskustan maankäytön kehittyessä. Päätepysäkit pyritään sijoittamaan esimerkiksi Pikitehtaankortteleiden alueelle paikkaan, jossa ne palvelevat samalla Malmin alueen tiivistyvää maankäyttöä, jolloin linjastoon ei ole tarpeen tehdä muita lisäyksiä kasvavan kysynnän palvelemiseksi." Ei kovin dramaattinen muutos, mutta muutos kuitenkin, jos toteutuu.

Oli jo toissasuunnitelmassa, niin en laittanut vanhana tietona.

Omasta mielestäni Herttoniemen terminaalin tulevaan "väistöterminaaliin" (remontin ajaksi) ei mahdu yhtä tiheästi liikennöivää telibussilinjaa lisää. Siis siihen osaan, josta linjat 81 ja 510 lähtevät nyt. Sinne tullee koko muu Hertsikan bussiliikenne.

Ja tosiaan, vaikka se menisi terminaalin ohi 500:n reittiä, riittääköhän pysäkki H4006 sekä 500:lle ja 59:lle, että 510:n lähtöpysäkiksi. Taitaa reitti Itäväylää pitkin olla ainoa, joka on edes mahdollinen kunnes uusi terminaali on valmis.
 
Millaisiakohan poikkeusreittejä raitioliikenteeseen tulee ennakoidun Pitkänsillan liikennekatkon ajaksi?

Voi kuule kun tietäisit mitä suunnitellaan ;)

Ei kyllä tullut itsellänikään kieltämättä ensimmäisenä mieleen. Eipä täälläkään kukaan ole osannut arvata miten uutta linjastoa kaavaillaan remontin ajaksi.
 
, riittääköhän pysäkki H4006 sekä 500:lle ja 59:lle, että 510:n lähtöpysäkiksi.
Ei riitä nykyisellään. Pitää olla myös taukoparkki sosiaalitiloineen jossain. Siinä pysäkillä ei voi pitää taukoa. Tai sitten sitä pysäkkisyvennustä pitäisi pidentää huomattavasti.
 
Mä tulkitsin, että tää on se päätepysäkin siirto metroaseman eteläpuolelle, jonka piti toteutua viime syksynä.

Sehän sen pitäisi olla, mutta omaan korvaan "[linjan jatko] Kalasatamassa metroasemalta Nihdin suuntaan katuverkon valmistuessa" kuulostaa siltä, että tuo mielletään jatkeeksi metroasemalta pidemmälle eikä vain päätepysäkin siirroksi. Toinen outous on se, että 700-sarja siirtyy Kalasatamaan jo vuotta aikaisemmin. Tuon muutoksen kohdalla ei myöskään puhuta katuverkon valmistumisesta vaan linjastomuutos tapahtuu "uuden terminaalialueen valmistuessa". Ymmärtääkseni 56:n uuden päättärin olisi pitänyt olla samassa paikassa kuin 700-sarjalla.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:04 ----------

Voi kuule kun tietäisit mitä suunnitellaan ;)

Ei kyllä tullut itsellänikään kieltämättä ensimmäisenä mieleen. Eipä täälläkään kukaan ole osannut arvata miten uutta linjastoa kaavaillaan remontin ajaksi.

Parhaassa tapauksessa Merihaansilta olisi jo käytössä. Silloinhan voisi olla niin, että 3 ja 9 vaihtuvat 13:ksi ja 6 ja 7 vaihtuvat 12:ksi tms.
 
Onko 611:sta sunnuntailiikenteen aloittamisesta luovuttu? Myöskään enää ei ole mainintaa että 55 alkaisi kulkemaan Koksikadun ja Vilhonvuorenkadun kautta.
 
Onko 611:sta sunnuntailiikenteen aloittamisesta luovuttu? Myöskään enää ei ole mainintaa että 55 alkaisi kulkemaan Koksikadun ja Vilhonvuorenkadun kautta.

Linjan 611 sunnuntailiikenne tuskin toteutuu ainakaan ennen nykyisten liikennöintisopimusten päättymistä (8/2024). Linja 55 taas voinee siirtyä aiemmin suunnitellulle reitille Vilhonvuorenkadulle vasta siinä vaiheessa, kun Kalasataman tornitalotyömaan torninosturi jossain vaiheessa (v. 2025?) poistuu tukkimasta Hermannin rantatien liikennettä Redin kohdalta.
 
Takaisin
Ylös