HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2024-2026

Linjan 611 sunnuntailiikenne tuskin toteutuu ainakaan ennen nykyisten liikennöintisopimusten päättymistä (8/2024). Linja 55 taas voinee siirtyä aiemmin suunnitellulle reitille Vilhonvuorenkadulle vasta siinä vaiheessa, kun Kalasataman tornitalotyömaan torninosturi jossain vaiheessa (v. 2025?) poistuu tukkimasta Hermannin rantatien liikennettä Redin kohdalta.

Muistelen vaan joskus olleen suunnitelman 611:sta sunnuntailiikenteen alkamisen osalta 8/23 kun optiosopimus olisi mahdollistanut 64:n iltalähtöjen vähentämisen. 55:n osalta arvelinkin tilanteen olevan tämä, mutta lähinnä sitä ihmettelin ettei sitä ole mainittu kun tuo suunnitelma ulottuu vuoteen 2026.
 
Viimeksi muokattu:
Muistelen vaan joskus olleen suunnitelman 611:sta sunnuntailiikenteen alkamisen osalta 8/23 kun optiosopimus olisi mahdollistanut 64:n iltalähtöjen vähentämisen. 55:n osalta arvelinkin tilanteen olevan tämä, mutta lähinnä sitä ihmettelin ettei sitä ole mainittu kun tuo suunnitelma ulottuu vuoteen 2026.

55:n reittimuutoksella ei varsinaisesti ole merkittäviä kustannusvaikutuksia eli taloussuunnitelmassa mainitsematta jättäminen etenkin kun aikataulu on auki ei ole mitenkään erikoista. Ja sehän on periaatteessa jo päätetty asia, kun se on aikaisemmassa liikennöintisuunnitelmassa hyväksytty ja toteutus hoituu varmasti toimistusjohtajan päätöksellä, kun sen aika tulee.

611:n sunnuntailiikenne oli/on tarkoitus ajaa 64:nkin sunnuntailiikenteen korvaavalla ja sen reitin kautta kulkevalla 611K:lla. Optiopäätöksistä en kuitenkaan sitä löydä, kun 73, 74 ja 611:n paketista ei otettu optiota ja 611K:ta olisikin todennäköisesti ajettu 64:n paketista, mutta sinne tulee elokuusta alkaen 61, jonka oma sopimus loppui, eikä kilpailutettu uudelleen. 61 näyttää vievän koko tuon paketin raamit, kun osa sen liikenteestä on liikennöintisuunnitelman mukaan 531 ja 542:n sopimuksessa. Ilmeisesti sen takia 611K ei onnistu ennen uutta sopimusta.
 
Viimeksi muokattu:
Varsinainen toiminta- ja taloussuunnitelma on ensi viikon hallituksen kokouksen esityslistalla. https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2023216-4

Palvelutasomuutokset ovat muuten identtiset verrattuna alustavaan versioon, jopa raidejokeriin viitataan edelleen 550:na, mutta joka vuodelle on lisätty Nousut nousuun toimenpiteet, jotka tarkentuvat "Liikennesuunnitelman (Lisu) yhteydessä". Lisu on kai ollut myös lyhenne Liikennöintisuunnitelmalle aikaisemmin, eli se saattaa tarkoittaa niitä. Määrärahat näille on 6, 10 ja 10 M€ vuosille 2024, 2025 ja 2026.

Lippujen hinnanmuutoksista olikin jo toisessa ketjussa.
 
Takaisin
Ylös