Ripeät kuljettajat

Bussiliikenteestähän jo totesinkin, että alalla on valitettavasti ns. "arskoja", joita ei homma vähempää kiinnosta, vaikka ovat tehneet sitä vuosikymmeniä mahdollisesti. He ovat mielestään pelkästään kuljetusalalla ja mieltävät asiakaspalvelun nöyristelemiseksi.

Vriston kommenttia lainatakseni, tänään tuli vastaan taas tällainen "arska". Joku kysyi, paljonko kaupungin sisäinen matkalippu maksaa matkakortin arvolta veloitettuna, "arska" totesi tyyliin "ei harmainta hajua, ei oo mun savottaa". Matkustaja jäi arvuuttelemaan pysäkille ja "arska" paiskasi ovet kiinni ja kaasutti pois, ilmiselvästi sadatellen kun matka viivästyi turhan höpöttämisen takia. Mikäpä siinä, matkakorttiautomaatti piipittelee matkustajat, matkustajat istuu, rattia vähän kääntelee, kaasuttelee ja pysäkillä matkustajat poistuvat kyydistä. Aika kuluu radion tahdissa jammailemalla. Leppoisa työtapa?
 
Viimeksi muokattu:
Mua nyt vähän ihmetyttää, onko tämä ripeät kuljettajat joku isokin ongelma. Itse olin toistakymmentä vuotta vastailemassa puhelimeen asiakkaiden reklamointiin milloin mistäkin. Enemmän ihmiset siitä valittavat, jos jotain vuoroa ajaa matkustajan näkemyksen mukaan tumpelo hissuttelija, kuin Repe Reipas. Että nopeasta ajosta valitetaan käytännössä vain, jos siinä sattuu jotain vahinkoa ohessa. Kun pk-seudulla paikallismatkakin voi kestää jopa tunninkin, niin kyllä matkustaja on useimmiten mielissään, jos matka joutuu suht´koht sujuvasti. Sen tiedän tasan tarkkaan, ettei missään bussifirmassa käsketä ajamaan ylinopeuksia, ja sakoista firma maksaisi vain ylikuormasakon, vaikka sellaista en ole yli 30 vuoteen kuullut kenenkään bussin kanssa saaneen.
 
Mua nyt vähän ihmetyttää, onko tämä ripeät kuljettajat joku isokin ongelma.

Mielestäni se ei ole. Jos linikka kulkisi hirveän hiljaa, niin voi sitä negatiivisen palautteen määrää bussifirmoissa. En haluaisi olla silloin vastaamassa. Kuljettajia on monenlaisia, niin hyvässä kuin pahassa. Jokainen kuljettaja on myös yksilö ja ihminen. Jollakin on ripeä ajotyyli, toisella tasainen ajotyyli, jollakin taas hitaampi ja yms..
 
Onpa tämä nyt merkillinen aihe, vaikka ei pitäisi mitään ongelmaa olla. Sääntöjen mukaan mennään, eikä kenenkään voi olettaa aina menevän "ylikierroksilla". Jonkun aikaa sitä jaksaa, mutta aika pian väsyy hosumiseen. Itse yritän, siis ainakin yritän ajaa mahdollisimman ennakoivasti ja tasaisesti, esim.liikennevaloihin voi aivan hyvin ajaa hiljakseen, jos tietää valon olevan joka tapauksessa punainen. Siinä kohtaa matkustaja tietysti ajattelee, ettei tolla äijällä tunnu olevan mihinkään kiire, mutta toisaalta ainakin minua ärsyttää tuhlaava ajotyyli, joka ei kuitenkaan edistä matkaa. Pidemmillä suorilla lievä ylinopeus, nopeat pysäkki pysähdykset, mutta repivälle ajolle ei! Turussa ainakin matkustajat valittavat melko helposti myöhästelystä, vaikka hyvin tietäisivätkin tiukan aikataulun olevan syynä - ja erityisesti tämä on se "punainen vaate", joka saa kiukkuni nousemaan. Itse en ikinä komentaisi kuljettajaa ajamaan kovempaa, vaan keskustelisin aikataulujen laatijoiden kanssa, ja itse asiassa niin olen tehnytkin lukuisia kertoja vaihtelevalla menestyksellä. Eihän pankissakaan pankkineidille huudella, että kylläpä tämä nyt on hidasta palvelua...
 
Pidemmillä suorilla lievä ylinopeus, nopeat pysäkki pysähdykset, mutta repivälle ajolle ei!

Kuten on ennenkin todettu, se linjalla-ajon nopeus ei synny kaahaamalla (ei täyskiihdytyksillä eikä huippunopeuksilla) vaan sillä, ettei tarvitse pysähtyä kovin usein eikä pitkään.

Tämä tuli taas kerran todistettua viime sunnuntaina h65A:lla. Ajoin kyseistä linjaa välillä 14:08 - 23:24 ja koko ajan (no, tuli sitä tietäkin välillä vilkaistua) seurasin HELMIn näytöstä aikataulussa pysymistä ja ajonopeuksiani. Klo 16 aikoihin oli paljon matkustajia ja mahdollisesti "Maailma kylässä" -tapahtumasta johtuvaa ruuhkaa, jolloin jäin selvästi jälkeen aikataulusta; muuten ajaminen sujui lähes "sunnuntaiajelu" -tyylillä. Myöhemmin illalla Volvo 8700:n (HELB #704) ajotietokone näytti kierroksen keskikulutukseksi 44 litraa / 100 km. Aineistoa ajoajoista löytyy tarvittaessa pysäkin tarkkuudella, ottakaa yhteyttä yksityisviestillä tai sähköpostilla. Ei ehkä aivan gradun tasoiseksi tutkimusaineistoksi ;) , mutta kuitenkin vakavalla yrityksellä.

P.S. Eilen tiistaina matkustin Pohjolan Matkojen pikavuorolla Jyväskylästä Ouluun, lähtöaika 17:00. Alussa matka sujui erittäin hyvin laillisia nopeuksia käyttäen, mutta Pyhäsalmen kahvitauon jälkeen alkoi näkyä varsin selvästi kuljettajan pyrkimys kiriä aikataulua kiinni ylinopeuksilla; monissa paikoissa nelostien 80-alueella ajettiin pitkiä matkoja lähes 100 km/h ja varsinkin tietyökohdissa, missä on rajoitus 30 tai 50 km/h ajettiin vähintään "ventti" ylinopeutta. Poliisin kiinteät tutkakamerat ja nopeusnäytöt olivat erittäin tuttuja kuljettajalle... Lopputuloksena Ouluun saavuttiin klo 22:14 (neljä minuuttia myöhässä).
 
Viimeksi muokattu:
Että nopeasta ajosta valitetaan käytännössä vain, jos siinä sattuu jotain vahinkoa ohessa.

Jotkut matkustajat jopa pitävät siitä, että kuskin pallilla istuu "toveri lentokapteeni", joka antaa palaa niin, että pöly vain lentää asfaltista. Se kuljettajahan ei toki saa sanoa, että pitää hurjastelusta, koska silloin muut (hurjastelevatkin) kuljettajat moralisoivat siitä? En tiedä, en ole bussialalla töissä. Mutta monessa tilanteessa asia on noin.
 
Tänään oli linjalla h17 kuljettaja, jota pidin erittäin hyvänä ajajana. Keskustassa, kun tämä linja liikkuu ei kovaa päästä juurikaan ajamaan. Kuitenkin kuljettaja osasi arvioida milloin liikennevalot vaihtuvat ja sääteli nopeutta sen mukaan. Sen myötä jarrutukset ja kiihdytykset olivat tasaisia.
 
Lopputuloksena Ouluun saavuttiin klo 22:14 (neljä minuuttia myöhässä).

Siinä nähdään, että epätasainen ajo voi olla epäedullisempaa kuin tasainen. Hurjastelu ei aina auta mitään, jos pysähdytään kuitenkin samoihin liikennevaloihin yms.
 
Siinä nähdään, että epätasainen ajo voi olla epäedullisempaa kuin tasainen. Hurjastelu ei aina auta mitään, jos pysähdytään kuitenkin samoihin liikennevaloihin yms.
No tuolla maantieosuudella tuo tulos ei kerro mistään muusta kuin siitä, että aikataulu on vedetty liian kireälle. Olen kuullut juttua, että kyse voi olla jopa siitä, että realistisella aikataululla työvuoron pituus ylittäisi sallitut rajat, joten tehdäänkin näin, jolloin asia näyttää paperilla olevan kunnossa. Jos kuljettaja saa useita ylinopeussakkoja, laitetaan sitten työvuoroon välillä Oulun paikallisliikennettä.
 
Jos kuljettaja saa useita ylinopeussakkoja, laitetaan sitten työvuoroon välillä Oulun paikallisliikennettä.

Mitäs tuo nyt auttaa, että laitetaan vähäksi aikaa paikallisliikenteeseen? Jonkinnäköistä peittelytoimintaa viranomaisia kohtaan, vai rangaistus kuskille? Niin, vaikea valinta, jos vuoro kannattaa ainoastaan sen takia, että kuljettaja ajaa sitä ylinopeutta ja palkkaa tarvitsee maksaa vähemmän, jos aikataulu muutettaisiin lailliseksi, vuoron kannattavuus voisi mennä tappiolle ja se voitaisiin lakkauttaa. Sitten vaihtoehdoiksi jäävät kai ylinopeutta ajavan vuoron kyydissä istuminen tai ei kyytiä lainkaan, kun bussiyrittäjä ei suostu tinkimään tuloksestaan ja lääninhallitusten ostoliikenteet ovat supistuneet aika tavalla. Matkustajatkaan tuskin maksaisivat paljon nykyistä korkeampia taksoja.
 
YTV:n ja HKL:n virallinen kanta ilmaistaan yksiselitteisesti YTV:n yhteistyöjohtaja Hannu Penttilän ja Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin vastauksessa tähän kampanjaan:

"Liikenteen tilaajan tinkimätön lähtökohta on, että liian kireää ajoaikaa ei yritetä kuroa kiinni ajamalla ylinopeutta tai muuten vaarantamalla liikenneturvallisuutta. Liikenteen tilaajat toivovat kuljettajilta ja liikennöitsijöiltä yksilöityjä tietoja liian kireistä ajoajoista."

Niin se virallinen kantahan on aina virallinen, pelkkää paskapuhetta, esim. Vantaan 35 Askisto - Kaivoksela ja 46 Katriinan sairaala - Tikkurila, yks helkkarin auto linjalla, lähdöt puolen tunnin välein, ja tilaajalle on aivan varmasti menny tieto. Mutta sehän maksaa.

Ei se kuski huvikseen kaahaa, se yrittää pysyä aikataulussaan. Yllä mainituilla
linjoilla kun ajat rajotusten mukaan oot 5-10 min, myöhässä, kun oot yli 15 min
myöhässä voi jättää kierroksen ajamatta, kun vuoro kestää pisimmillään 5t,
ei matkustajat sitä tajuu, mutta heti ollaan naama sitruunana, ainakin räntäkeleillä. Varsinki jos bussi jää välistä. Ruuhkasarjoissa saat ajaa edes takas perse puuduksissa. Se on luonne kysymys, ahkerat yrittää parhaansa, laiskat saa hyvän syyn jättää kierroksen ajamatta.

Ei siitä potkuja saa, mutta kun satojakin ihmisiä kulkee sun kyydissä, kaikilla
kiire töihin tai kotiin, katellaan mielenosotuksellisesti kelloon ja kuulet että
tämä bussihan on myöhässä, kyllä se rassaa, kun se vielä kertautuu kun
menet vaihtoon 15 min myöhässä, se tarkottaa sitä että seuraava kuski ajaa
ilman taukoja 1-2 kierrosta.

Tässä nyt koko ajan arvostellaan kuljettajia, mutta vois hiukan ajatella myös
YTV:tä ja liikennöitsijöitä jotka näillä helvetin kireillä aikatauluilla painostaa sitä
kuljettajaa siihen, mutta pystyyhän YTV kehumaan miten paljon se on saanu
säästöjä. Linjat jaetaan pisteytyksellä, jos uusia vähäpäästöisiä autoja, niin enemmän pisteitä ym. YTV:llä kovat vaatimukset mutta kun se ei saisi
maksaa mitään, ja kun liikennöitsijä näitä linjoja tappiolla saa, niin kaikki varmaan arvaa kenen perseestä ne minuutit otetaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Yhtiö missä olen töissä, tai varikko. Ei ketään lellitä tai hyysätä. Ne jotka valittavat tiukoista ajoajoista ovat yleensä niitä kaahareita. Ei se ole loppujen lopuksi ole kovin järkevää kaahata jos linjalla on ajoaikaa riitävästi kuten 212 linjalla, no rauhallisella kuskilla jää päättärille n20-25min aikaa keskelle metsää , no suhari odottelee siellä puoli tunti, no voihan siinä vaikka ajankuluksi poimia vaikka marjoja
 
Mietein tässä, että jos kerran mentäisiin huomaamatta tienvarsiin, ja katsottaisiin kuinka kovaa oikeasti ajetaan. Tällöin voitaisiin laskea tai nostaa nopeuksia. Lähinnä siihen, kun on puhuttu, että hyväksytään ajaa ylinopeutta muun liikenteenvirran mukana.
 
niin se virallinen kantahan on aina virallinen,pelkkää paska puhetta,esim vantaan 35 askisto-kaivoksela ja 46 katriinan sairaala-tikkurila,yks helkkarin
auto linjalla,lähdöt puolen tunnin välein,ja tilaajalle on aivan varmasti menny
tieto.mutta sehän maksaa.

Otetaanpas nyt ihan iisisti! Linjalle 46 lisätään elokuussa toinen auto ja arkisin kierrosaika pitenee 70-80 minuuttiin. Linjalla 35 kierrosaika hieman pitenee ruuhka-aikoina ja arkisin keskipäivällä, lisäksi viime talvena ajossa ollut vara-auto "vakinaistuu". Tiheimmillään lähtöjä on siten kolme kertaa tunnissa. Vantaalla kierrosaika pitenee myös linjalla 55. Yksittäisten sivujen kohdalla viilaamista tapahtuu vähän joka linjalla.

Kuten jo aiemmin tässä ketjussa kirjoitin, on useimpien busslinjojen kierrosaikoja jatkuvasti löysätty ruuhkien takia. 55:sta Tikkurilasta Varistoon muuten ajetaan ensi talvena samalla kierrosajalla kuin 15 vuotta sitten ajettiin linjaa 545 Mellunmäki - Tikkurila - Varisto...
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2011

Tänään illalla h95 kulki nopeasti:
Pysäkki______Bussin lähtöminuutti__Linjan keskimääräinen ajoaika
Keinutie_____.40________________.40
Kontula______.42________________.43
Mellunmäki____.45________________.47
Mellunkylä_____.47________________.50
Vartiokylä______.49________________.55
Vanhanlinnantie_.51________________.57
(Itäkeskus)_____x__________________.00
Syyksi ei riittänyt vähäinen matkustajavirta, ainakin ajoi 60 kmh 30 kmh alueella. Toisaalta 60 kmh ei tuntunut epäturvalliseltaan, ehkä 30 kmh rajoitus onkin liioittelua, toisaalta reitti ei ole mikään suorin. Nopeus oli kyllä 30 kmh hidastetöyssyjen kohdalla ja hyvä niin. Harmitti vaan varmaan kuskia kun ei niiden takia onnistunut suorittamaan normaalisti 20 minuutin matkaa alle 10 minuuttiin.

Linja loppui, kun viimeinen matkustaja, minä, jäin Vanhanlinnantiellä, siinä Prismalla. Bussi tekikin U-käännöksen keskellä tietä ja lähti kaasuttelemaan muualle. Missäköhän linjasivu olisi päättynyt ilman minua, sillä kaikki muut matkustajat sijoittuivat Keinutien ja Mellunkylän väliin. Ei sinänsä että viimeisellä 2 pysäkillä ennen itistä kukaan kummiskaan olisi tullut, mutta eikös kuskeille makseta juoksevaa tuntipalkkaa? Ja nimenomaan linjasivun suorittamisesta kokonaan. Mitäs se auttaa jos ehtii varikolle 10 min normaalia aikaisemmin?

Reklamaatiota en kui, välillä ihmettelen itsekin kun esim. h78 matelee Kurkimäen suoralla kolmeakymppiä - tai v62/562 siinä Tikkurilan ja Ikean välisellä suoralla leveällä tiellä yöllä myös 30 kmh - saan kuitenkin huomata kuskin vain noudattavan lakia pilkuntarkasti - ei minulla toki sitä vastaan mitään.

Sama juttu kuin aikataulujen kiristymisellä ylinopeutta ajavien kuskien myötä, myös nopeusrajoituksissa on sama ilmiö:
Rajoitus 50 kmh. Kukaan ei kunnioita rajoitusta vaan ajetaan ~65 kmh. Alueella raportoidaan kaahailusta, ja nopeusrajoituksia alennetaan 30 kmh:n. Lainkuuliaat kansalaiset ajavat sitten jonon edessä 29,5 km/h ja minkäs teet. Jos kaikki olisivat ajelleet 50 km/h, niin rajoitusta ei olisi laskettu ja saisi laillisesti ajaa järkevää nopeutta. Jopa bussissa matkustavalle 30 kmh on liian hidas maksiminopeus.

250px-Hakamaentie_September_2009_2.jpg

Arvaattekos/tiedättekös mikä kuvassa näkyvän väylän nopeusrajoitus on?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös