Ripeät kuljettajat

Perustuu auton omaan nopeusmittariin kuljettajan kojelaudalla (istuin edessä niin mäki erinomaisesti) ja puhelimeni GPS:ään jolla varmistin tämän.

Nopeusmittarit näyttää kroonisesti liikaa (kun ei ne saa katsastuksessa missään tapauksessa näyttää liian vähän). Joku tuota bussityyppiä tunteva osaa varmaan sanoa, kuinka paljon liikaa noin yleensä, mutta noilla nopeuksilla todennäköisesti ainakin 5 km/h. Kun kirjoitat HSL:lle, kannattaa varmaan sanoa, että "bussin nopeusmittarin mukaan", sillä vaikka se mittari näyttäisi miten pieleen, niin onhan tuossa reipasta ylinopeutta ajettu silti. Jos kyydissä tuli turvaton olo, siitäkin kannattaa mainita.
 
Nopeusmittarit näyttää kroonisesti liikaa (kun ei ne saa katsastuksessa missään tapauksessa näyttää liian vähän).

Linja-autoissa (ja yleensä raskaassa kalustossa) ei ole mittarivirhettä kuin enintään pari kilometriä. Laki vaatii että piirturin pitää näyttää oikeaa nopeutta ja vaikka lähiliikenneautoissa ei piirturia tarvitse olla niin teknisesti sama nopeusmittari niistä löytyy kuin autoista joissa piirturi on.
 
Nopeusmittarit näyttää kroonisesti liikaa (kun ei ne saa katsastuksessa missään tapauksessa näyttää liian vähän). Joku tuota bussityyppiä tunteva osaa varmaan sanoa, kuinka paljon liikaa noin yleensä, mutta noilla nopeuksilla todennäköisesti ainakin 5 km/h. Kun kirjoitat HSL:lle, kannattaa varmaan sanoa, että "bussin nopeusmittarin mukaan", sillä vaikka se mittari näyttäisi miten pieleen, niin onhan tuossa reipasta ylinopeutta ajettu silti. Jos kyydissä tuli turvaton olo, siitäkin kannattaa mainita.
Noissa Volvo8700:ssa on kyllä kaikkein tarkin nopeusmittari mitä on eteeni 15 vuoden aikana sattunut... :D
 
Mitäs mieltä olette ripeistä kuljettajista? Tarkoitan siis sellaisia, jotka eivät kaasujalkaa säästele ja pyrkivät ajamaan linjan nopeasti päästä päähän. Välillä tällaiset kuljettajat kohtaavat haukkuja yleisönosastoissa, mutta minusta on kyllä mukavempaa päästä matka nopeasti kuin hitaasti. Epäilenpä, että Länsiväylällä ajetaan sen verran raskaalla kaasujalalla, että vaikka aikataulujen mukaan matkustaminen ei hidastuisi länsimetron myötä, niin todellinen vaikutus olisi aika suuri, kun laskennalliset aikataulut eivät ota huomioon, että hiljaiseen (ja vähän vähemmänkin hiljaisen) aikaan monet kuljettajat posottavat reipasta kyytiä linjalla. Onhan se myös hyvä kuljettajille, että saavat sitten pidemmän tauon päättärillä, tärkeää on myös levätä kun on raskas työ, kun näitä taukoja ei muuten ehdi paljoa pitää. Paras oli kun pari kuukautta sitten menin 75:llä Tapulista Kurviin, aikataulun mukainen aika 27 minuuttia, mutta alle 15 minuutinhan se hujahti :D
Esim. Kivenlahdesta on Ruoholahteen Länsiväylää pitkin n. 13 km. Jos tuo matka ajetaan 80 km/h, matka-aika on n. 10 minuuttia. Jos väli ajetaan 95 km/h, matka-aika on n. 8 ja puoli minuuttia... Sillä ei kyllä aikatauluihin suurta merkitystä ole.... :biggrin:
 
Esim. Kivenlahdesta on Ruoholahteen Länsiväylää pitkin n. 13 km. Jos tuo matka ajetaan 80 km/h, matka-aika on n. 10 minuuttia. Jos väli ajetaan 95 km/h, matka-aika on n. 8 ja puoli minuuttia... Sillä ei kyllä aikatauluihin suurta merkitystä ole.... :biggrin:
Mutta välipysäkeillä odottaville matkustajille on varsin epämiellyttävää, jos auto lähestyy pysäkkiä 95 km/h ilman minkäänlaista aikomusta hidastaa vauhtiaan. Yritä siinä sitten tihrustaa paikoin varsin surkeitakin linjakilpiä ja sitten, kun tunnuksesta saa selvää, tämä kohelo tekee paniikkijarrutuksen ja menee silti kymmeniä metrejä ohi pysäkistä. Jo 80 km/h on aivan liikaa pysäkkien kohdalla. En sitten tiedä, millä ihmeen keinolla nopeudet saataisiin pudotettua esim. 60 km/h:iin.
 
Mutta välipysäkeillä odottaville matkustajille on varsin epämiellyttävää, jos auto lähestyy pysäkkiä 95 km/h ilman minkäänlaista aikomusta hidastaa vauhtiaan. Yritä siinä sitten tihrustaa paikoin varsin surkeitakin linjakilpiä ja sitten, kun tunnuksesta saa selvää, tämä kohelo tekee paniikkijarrutuksen ja menee silti kymmeniä metrejä ohi pysäkistä. Jo 80 km/h on aivan liikaa pysäkkien kohdalla. En sitten tiedä, millä ihmeen keinolla nopeudet saataisiin pudotettua esim. 60 km/h:iin.
No juu, pointtini oli nyt tämä nopeuden aiheuttama ero matka-ajassa, nämä mainitsemasi pysäkkikäynnit vielä pienentävät eroa huomattavasti :biggrin:
 
Esim. Kivenlahdesta on Ruoholahteen Länsiväylää pitkin n. 13 km. Jos tuo matka ajetaan 80 km/h, matka-aika on n. 10 minuuttia. Jos väli ajetaan 95 km/h, matka-aika on n. 8 ja puoli minuuttia... Sillä ei kyllä aikatauluihin suurta merkitystä ole.... :biggrin:

Hieman eri päin laskien: Jos tuolla matkalla haluaa säästää vaikka 5 minuuttia kahvin hakemiseen, täytyy ajaa yli 150 km/t.
 
Hieman eri päin laskien: Jos tuolla matkalla haluaa säästää vaikka 5 minuuttia kahvin hakemiseen, täytyy ajaa yli 150 km/t.
Juurikin näin :biggrin: Ja vielä esimerkkejä; itse olen ajanut samalla ajotavallani välillä Elieliltä Ruskeasuolle 8:ssa minuutissa, välillä menee 17 minuuttia... :D
 
Mutta välipysäkeillä odottaville matkustajille on varsin epämiellyttävää, jos auto lähestyy pysäkkiä 95 km/h ilman minkäänlaista aikomusta hidastaa vauhtiaan. Yritä siinä sitten tihrustaa paikoin varsin surkeitakin linjakilpiä ja sitten, kun tunnuksesta saa selvää, tämä kohelo tekee paniikkijarrutuksen ja menee silti kymmeniä metrejä ohi pysäkistä. Jo 80 km/h on aivan liikaa pysäkkien kohdalla. En sitten tiedä, millä ihmeen keinolla nopeudet saataisiin pudotettua esim. 60 km/h:iin.
Itse olen kerran elämässäni jäänyt kyydistä, koska en saanut selvää bussin määränpäästä tarpeeksi piakkoin, ja kaksi kertaa, koska kuski on ajanut vasenta kaistaa pysäkin ohi, aikeenaan ohittaa muita autoja säästäen muutaman sekunnin:mad:

Joskus olen varmuuden vuoksi kävellyt 1 pysäkin liittymäpysäkille, sillä sen bussi sivuuttaa 60 kmt eikä satasta. Onneksi myös väylällä kuskit yleensä hidastavat vauhtia 20 kmt alemmas, kun seisoo pysäkillä epävarman näköisenä. Väylillä pitää koko ajan olla valppaana, jos meinaa päästä bussiin, varsinkin kun on liian valoisaa (vaikea nähdä bussia) tai liian pimeää (kuskin on vaikea nähdä sinua).

Muutaman kerran on ollut läheltä piti-tilanteita, esim. Vihdintiellä piti nousta nelviitoseen, ja auringonvalo tuli suoraan edestä. Bussissa ei myöskään ollut led-kilpiä. Nämä uudet kilvet ovat poistaneet liian valon aiheuttaman ongelman, mutta mm. Savonlinjalla ja Nobinalla on paljon ruuhkakalustoa vailla ledkilpiä.

Toisaalta välillä syypää on matkaaja, esim. viimeksi 840-linjalla ihmettelin, miksi kuski pysäytti bussin. Sitten tajusin, että pysäkillä venaillut matkustaja taisi liikuttaa muutaman millin kättään, en olisi itse välttämättä kuskina reagoinut tälläiseen, toisaalta kuskina olisin valppaammalla päällä. Joskus sattuu niinkin, että bussikuski pysäyttää bussin aikeenaan päästää pois matkustajia, ja joku joutilaan näköinen yhtäkkiä tuleekin kyytiin, vaikkei alunperin näyttänyt olevan menossa mihinkään. Viimeksi kun matkustin helbillä niin juuri näin kävi, matkustaja koputti ovelle ja kysyi "onko tää 52". Matkustajienkin pitää pysyä hereillä, sillä voihan bussi vain ohikin mennä, kun ei ole ulostulijoita eikä kukaan viito. Esim. kaikki miettii "Kyllä joku varmaan sen bussin pysäyttää" ja väkijoukon ohi pyyhältää bussi ja kaikki jäävät ihmettelemään.
 
Tulipa tänään kohdalle erittäin ripeä kuski, Hakaniemestä Suurmetsäntien pysäkille (3429) 22minuutissa. Ajoi erittäin reipasta ylinopeutta, normaalista vastaava matka 35-40min...
 
Takaisin
Ylös