Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

Re: FINNAIRin busseista

tkp sanoi:
zF sanoi:
Tuohan on ollut YTV:n tavoitteena koko ajan.Varsinkin Connexin voitettua mm. linjan 615 Suomen Turistiauto Oy:ltä tästä tavoitteesta toilotettiin jopa mediassakin.Samaten FINNAIRin bussin kilpailijaksi perustetun linjan 617 taru jäi lyhyeksi.Mutta "Finski" elää ja voi hyvin...
Ehkäpä kentälle kulkevat matkustajat mieluummin kulkevat pehmeäpenkkisellä, ilmastoidulla Lahti Flyerilla, kuin kovapenkkisellä matalalattia-saunalla :?:
Varmasti.

Itse Hampurissa käydessäni reilu viikko sitten, en edes harkinnut meneväni jollain paikallisjunalla tai vastaavalla sikäläiselle kentälle, vaan valitsin Jasperin ilmastoidun, korkeilla sekä pehmeillä penkeillä varustetun M-B Citaron. Oli muuten mukavaa kyytiä, vaikkei ehkä ihan PL:n Flyerin tasoista.
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Sekä Finnairin bussi että linja 615 ovat jatkossakin tarpeellisia linjoja. Kun Finnairin bussi on melko nopea, lienee hyvä kysyä, tarvitseeko linjaa 615 muuttaa pikalinjaksi.

Ruuhka-aikaan alkaa tuloksia varmaan näkyä jatkossa, kun 615 saa liikennevaloetuuksia Hämeentiellä ja Mäkelänkadulla. Finnairin bussin matka hidastuu, kun se kiertää Töölön hotelleja, kulkee ruuhkaisella Mannerheimintiellä ja Sturenkadulla ilman etuuksia. Syy tuohon Finnairin bussin kiertämiseen hotellien kautta on muuten se, että kun Finnair aloitti transatlantiset lennot uusilla Douglas DC-8-koneilla 15.5.1969, avattiin samaan aikaan Töölöön uusi Scandic Continental -hotelli purettujen puutalojen paikalle. Tähän oli ilmeisesti tarkoitus majoittaa Yhdysvalloista tulleita liikemiehiä. Voi tietysti miettiä, miksei jo tuolloin rakennettu hotelleja lentoaseman lähelle, mutta tuolloinhan liikematkat olivat leppoisia vierailuja ulkomaille ja keskustan hotellista käsin pääsi hyvin turistikohteisiin ja muihin keskustan aktiviteetteihin. Myös liike-elämän vahva keskittyminen Helsingin keskustaan oli varmasti osana, oli lyhyt matka bisnesillallisille ja käynneille yrityksiin. Eipä kuitenkaan paljoa (enää?) nouse matkustajia Finnair-bussiin näiltä "lentoasemahotelleilta", ehkä nykyajan liikemiehet sitten kulkevat noinkin helpon julkisen kulkuvälineen välin privaattitaksilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: 615 pikalinjaksi

Sekä Finnairin bussi että linja 615 ovat jatkossakin tarpeellisia linjoja. Kun Finnairin bussi on melko nopea, lienee hyvä kysyä, tarvitseeko linjaa 615 muuttaa pikalinjaksi.

Näin on. Finnairin bussissa on lisäksi muistettava, että se ajetaan kaukoliikennekalustolla, eikä kyytiin tosiaan tule kuin lentokentälle menijöitä. Helsingistä ajattaessa ei ole kuin ihan muutama pysäkki. Nämä ovat myös mukavuustekijöitä. 615 kun taas voi periaatteessa pysähtyä Helsingin puolella jokaisella pysäkillä.
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Näin on. Finnairin bussissa on lisäksi muistettava, että se ajetaan kaukoliikennekalustolla, eikä kyytiin tosiaan tule kuin lentokentälle menijöitä. Helsingistä ajattaessa ei ole kuin ihan muutama pysäkki. Nämä ovat myös mukavuustekijöitä. 615 kun taas voi periaatteessa pysähtyä Helsingin puolella jokaisella pysäkillä.

Ei taida Flyer sentään kaukoliikennekalustogatekoriaan istua. Sopiva peli seutu- ja lähialuevakiovuoroliikenteeseen.
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Ei taida Flyer sentään kaukoliikennekalustogatekoriaan istua. Sopiva peli seutu- ja lähialuevakiovuoroliikenteeseen.

No kyllä ne vakiovuorotkin ovat kaukoliikennettä, ainakin omasta mielestäni. Flyeria voisi kutsua lyhyeiden reittien kaukoliikenneautoksi.
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Ei taida Flyer sentään kaukoliikennekalustogatekoriaan istua. Sopiva peli seutu- ja lähialuevakiovuoroliikenteeseen.

Lahden Autokorin Flyer-kori on niin sanottu yleiskori. Flyerista voi siis rakentaa vaikka katurin, turistipenkkisen vakiovuoroauton tai todellisen monikäyttöauton, jossa on turisti-istuimet, vessa, jääkaappi ja lastenvaunutila keskisillalla.

Vielä 1970-luvulla lähes kaikki bussimallit (pois lukien lähinnä liikennelaitoksille tehdyt täyskaturimallit) olivat yleismalleja, jotka vain varusteltiin hieman eri tavalla käyttötarkoituksen mukaan. Tällaisia malleja olivat muun muassa Kutter 8 ja "pylly-Wiima" M68. Useimmat koritehtaat ovat valmistaneet monikäyttöautoja tähän päivään asti, mutta niiden menekki on selvästi laskenut. Tuoreempia malleja Flyerin lisäksi ovat olleet muun muassa Wiima M310/311 Combi, Carrus Fifty, Carrus Vega ja Kiitokori OmniStar sekä ulkolaisista koreista esimerkkinä Ikarus E95.
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Mielestäni on nyt unohdettu "Finnair" niminen linjan todellinen käyttö nykyään ei DC-8-51 ja-62 aikoina, jota liikennöi Pohjolan Liiikenne Oy. Se lähtee Elielinaukiolta pikalinjana, ja voisi olla ihan hyvin YTV pikalinja lentoasemalle. Vaikka numero 600X. Tämä linja on mielestäni ihan unohdettu, lentoaseman yhteyksistä puhuttaessa, kuitenkin sen liikennöinititehys on ajoittain jopa 10 min välein. Ja se ei palvele vain lentomatkustajia, moni joka on töissä joko miehistökeskuksessa, Finnairin ja Finavian pääkonttoreissa tai terminaaleissa käyttävät sitä. Itsekin olen käyttänyt linjaa työmatkoilla lentoasemalle (siis ei lentomaktustajaksi, vaan toimistoon tai lentokoneeseen töihin mennessä). Silloin 615 voisi taas palautua normaaliksi linjaksi. Tai ehkä YTV yrittä saada Finnairia loupumaan tuosta nopeasta pikalinjastaan?

Vastaavaan sopimukseen on päästy Heatrhow:lle, British Airways linjasta tuli osuvasti no 747 (eli B747 jumbo), sen liäksi sinne liikennöi muitakin hitaampia linjoja ja tietysti myös underground kuten ehkä meilläkin joskus Marja rata.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: 615 pikalinjaksi

Onkohan tuo ns. finnairlinja sellainen, että Finavia, Finnair yms. taho on tilannut sen Pohjolan Liikenteeltä, ja nyt se siis sitä liikennöi finnairin väreissä?
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Alunperin eri kaupungiessa oli Finnarin tilasuajona ajattamia lentokenttävuoroja, esim 40 min ennen koneen lähtöä, ja niitä löytyy edelleen ns. maakuntakentiltä. Myös Helsingissä ajettiin viellä 60 -luvulla tilausvuoroja Postilinjojen "Finnair" kalustolla linjalla Dagmarinkatu (Kansallsmuseota vastapäätä oli Finnairin pääkonttori) - Lentoasema.

Nykyinen Helsingin Finnair eli vaikkapa "600X" ei kuitenkaan ole enään sellainen. Toki Finnair tukee sitä, varsinkin mainostilan ostamisella ja heidän henklökunta saa tiettya alennusta lipusta (niin että lippu on saman verran kun seutulippu). Tätä alennusta ei Blue1, SAS tai Finavian henkilökunta saa. Lisäksi nykyään on myös toinen Pohjolan Liikenteen pikalinja U540 josta enemmän jäljempänä.

Oleellinen ero Finnair linjalla tilausliikenteseen on, että liikennelupa on Pohjolan Liikenteellä. Linjaahan saa käyttää kuka tahansa, sille on määritely tariffi, reitti ja pysäkkiluettelo, ja pikavuorolisä joka ei ole sama kuin kaukoliikenteessä. Siten se on julkinen linja eikä enään ns tilauslinja (joita eräät tehtaat käyttävät työpaikkaliikenteessä, tai tarkoitettu vain lentomatkustajille).

Vastaava lähin löytyy Tukholmasta, jottei vertailua tarvitse tehdä Lontoon Heathrowin ja ent. BA:n linja, nyk linja 747:ään. SL eli Stor-Stockholms Lokatrafik, ajoi turistikalustolla (jopa nivelautoja) kahtaa linjaa Arlanda - Stockholm C ja Arlanda - Brommaplan. Nyt niitä ajaa ykstyinen yhtiö Flygbussarna AB

Nämä vastaavat meillä tuota Finnair linjaa (Elilenaukio - Lentoasema) ja linjaa U540 Lentoasema - KehäI- Ikea liittymä (yhteys Turkuun ja Poriin) - Kehä III -
Espoon Keskus. Eli linja on espoolaisten pikalinja lentoasemalle eikä vain vaihtoyhteysvuoro Tursta tuleville, jota ajaa myös Pohjolan Liikenne yleensä Expresbuskalustolla, mutta usein myös Finnair maalatulla kalustolla, ja nyt kesällä ajetaan U280 ja U290 rettien kalustolla!

Joten olisi erittäin aiheellista saada aikaiseksi että tämä yksi omituinen erillistarifiin pikalinja muuttuisi YTV -linjaksi, samallla sen käyttöaste lisääntyisi osleellisesti kun ei olisi erillistariffia. Samalla 615 voitaisiin muutta normaaliksi linjaksi,osa vuoroista voisivat päättyä/alkaa Hakaniemeen/-stä tai Sörnäisiin/-stä niin kuin 80 -luvun puolessa välissä, koska auto on silloin yleensä jo tyhjä.

Toivottavasti YTV huomaa ensi tilassa tämän epäkohdan, ja ryhtyy tarvittaviin neuvotteluihin.
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Oleellinen ero Finnair linjalla tilausliikenteseen on, että liikennelupa on Pohjolan Liikenteellä.

Mahtaako olla näin? En ole aivan satavarma asiasta kun en ole lupia nähnyt, mutta hyvin moni on (lupia näkemättään) kyllä sanonut tuon linjan olevan nimenomaan Finnairin Pohjolan Liikenteeltä tilaama tilausajo. Bussihan ei pysähdy kuin tietyillä pysäkeillä ja linjakilvessä vieläpä lukee Finnair, mikä lienee hyvin tarkoituksenmukaista ajatellen tätä tilausajokontekstia.

Liikenneluvatkin loppuvat aikanaan ja YTV on ollut olemassa jo toista kymmentä vuotta. Voisi kuvitella, että YTV:llä, joka pääkaupunkiseudulla myöntää linjaliikenneluvat, olisi ollut intressejä olla uusimatta kyseisen "linjan" liikennelupaa ja ottaa reitti haltuun.
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Oleellista itse asiassa ei ole se maksaako Finnair mainostilan ja oman henkilökuntansa alennuslippujen erotuksen lisäksi jotain "kuukausivuokraa" Pohjolan Liikenteelle, vaan se miten liikennettä hoidetaan. Laki luvanvaraisesta henkilöliikenteestä (343/1991) §14 mukaan "Tilausliikenne voi olla vain linjaliikennettä täydentävää."

Linja ei enään täytä tilausliikenteen tunnusmerkkejä, koska sillä on vahvistettu aikataulu, julkistettu taksa, ja eritysesti koska sillä on vahvistettu reitti joka oleellisesti poikkeaa muusta linja-autoliikenteestä Helsingin keskustan ja Lentoaseman välillä. Lisäksi tilausliikenteestä poiketen, jossa on tarkoitus on kuljettaa tietyn toimeksiantajan matkustajia tiettyyn määräpaikkaan, reittiä markkinoidaan nimenomaan aikataulun mukaisena linja-autoliikenteenä jota saa kayttää kuka tahansa (myös kilpailevien lentoyhtiöiden matkustajat ja alueen työntekijät riippumatta työnantajasta), myös jääden pois kesken reittiä, siten että ensimmäinen poistumispysäkki on lentoasemahotellien kohdalla mikä aiemmin ei ole ollut mahdollista (olen itse jäänyt pois siinä).

Tilausliikennettä ei voi markkinoida siten että se siitä käy selvästi ilmi että liikenne on normaalia linjaliikennettä, minkä liikenneluvan myöntäminen kuuluu tässä tapuksessa YTV:lle.

Siten esim., jos yöllä kun 615 ei liikkennöi ajettaisiin samaa linja 615 reittiä tai sen rinnalla päiväsaikaan linjaa täydentäviä vuoroja, myös pikaliikenteenä, linja olisi tilausajoa. Nyt se ei täytä näitä tunnusmerkejä.

Menneinä vuosina, Postiliikenteen aikana lentolippuun kiinitettiin erillinen pieni kuitti linja-autokäytön makususta, tällöin se oli selvästi tilausajoa.

Mitä ns. maakuntalentokenttien "Finnair" linja-autoliikenteeseen tulee, ne kulkevat nimenomaan tietyille lentovuoroille, lisäksi näille lentoasemille ei edes ole yleensä muuta joukkoliikennettä järjestetty, jolloin liikenne voidaan katsoa laissa olevaksi täydentäväksi liikenteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suomihan on täynnä Finnair-bussin tyyppisiä säännöllisiä tilausajoja, joissa matkustaja maksaa matkan linjaliikenteen tapaan. Pääkaupunkiseudun sisällä Finnair-bussin lisäksi on ainakin Vermon tilausajot, jotka kuljettavat Helsingin keskustasta raveihin 3,60 e hinnalla (ja tässä tapauksessa on vielä aivan ilmiselvää, millä perusteella kyydin hinta on keksitty).
 
Suomihan on täynnä Finnair-bussin tyyppisiä säännöllisiä tilausajoja, joissa matkustaja maksaa matkan linjaliikenteen tapaan.

Tällaisiin on ainakin Turussa oltava joukkoliikenneviranomaisen lupa. Esimerkiksi Ruisrock - busseilla on joukkoliikennelautakunnan lupa liikenteeseen. Olemme myöntäneet luvan, koska ko. liikenteen ajaminen Turun ostamana liikenteenä ei ole oikein perusteltua (mm. hankalat liikennöintiolosuhteet).

Sisäisten linjojen kanssa kilpaileva Finnair-bussi ei varmasti saisi Turussa lupaa.
 
Tästä keskustelusta voi saada sen käsityksen, että joukkoliikenne paranisi, jos Finnairin pitkäaikainen liikenne häädettäisiin markkinoilta ja jatkossa kentälle pääsisi vain 615:lla.

Vaikea ymmärtää, miksei joukkoliikenne voisi tarjota kahdenlaista kyytiä kentälle: tavanomaista seutulinjaa ja hieman prameammalla kalustolla ajettavaa pehmeäpenkkivuoroa, jota kaiken lisäksi ajetaan hieman eri reitillä, jolloin pysäkkiverkostokin on laajempi.

Eikö se lisää joukkoliikenteen käyttöä, että tarjolla on erilaisia palveluita erilaisia asioita arvostaville ihmisille? Ja jos YTV on mustasukkainen Finnairin herras-vuorosta, miksei se itse ryhdy tarjoamaan jotain parempaa?
 
Vaikea ymmärtää, miksei joukkoliikenne voisi tarjota kahdenlaista kyytiä kentälle: tavanomaista seutulinjaa ja hieman prameammalla kalustolla ajettavaa pehmeäpenkkivuoroa, jota kaiken lisäksi ajetaan hieman eri reitillä, jolloin pysäkkiverkostokin on laajempi.

Se prameapenkkinen vuoro on kermankuorintalinja, joka on ilmeisen tuottoisa Pohjolan Liikenteelle. Yhteiskunta rahoittaa lentokentän peruslinjoja, jotka eivät ole voitollisia. Pohjolan Liikenteen vuoro syö linjan 615 matkustajamääriä ja lisää yhteiskunnan tarvetta subventoida linjaa. Pohjolan Liikennehän on vielä valtion firma, eli tässä valtion bussiyhtiö kilpailee kuntalaisten verovaroilla rahoittaman liikenteen kanssa. Jospa YTV ottaisi Finnair-bussin operoitavakseen ja asettaisi siihen vain ehdoksi turistibussikaluston käyttämisen? Linjalla noudatettaisiin nykyistä erikoistaksaa ja mahdolliset linjan tappiot jäisivät Finnairin maksettaviksi.
 
Takaisin
Ylös