Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

Ihmettelin tuossa tuolla toisessa ketjussa tätä Finski-bussin laillisuutta ja minut linkattiin tänne. Enpä viisastunut tästä yhtään :D Ilmeisen harmaa alue tuo on?
 
Finnairin liikenne- ja viestintäministeriöltä pyytämän ennakkotulkinnan mukaan Finnair-bussit ovat tilausajoa, jotka eivät lausuntoa pyydettäessä voimassa olleen lainsäädännön mukaan tarvinneet liikennelupaa. Keskeinen tekijä tässä oli, että Finnair-bussien matkustajat on rajoitettu lentomatkustajiin. Vaikka lentolippua ei tarkisteta bussiin noustessa, riittää LVM:n mukaan julkista liikennettä kalliimpi hinnoittelu varmistamaan asian.
 
Moi Kuukanko,

tarkennuskysymys: onko LVM antanut FB-asiasta uuden tulkinnan? Vai viittaatko ennakkotulkinnalla LVM:n Pohjolan Henkilöliikenne Oy:lle osoitettuun kirjeeseen 4.6.2001 diaarinumero 1113/70/2001 (siis: vuodelta 2001)? Jos LVM on tuon jälkeen ottanut uudistetun kannan aiheeseen, lukisin mielelläni sen uuden kannanoton, jos voit vihjaista esim. päätöspäivämäärää?

HSL itse on ottanut FinnairBus-liikenteeseen "neutraalin" kannan kirjeellään 23.08.2010 diaarinumero 43/00/04/040/2010. Kirjeessään HSL katsoo, ettei ole Joukkoliikennelain perusteella toimivaltainen valvontaviranomainen asiassa. Eräänä perustelunaan HSL käytti edellä mainittua LVM:n kirjettä.

Mainitut asiakirjat ovat julkisia ja saatavissa ko. viranomaisen kirjaamosta.

Nota bene:
FinnairBus:in liikennöintitapa muuttui alkuvuodesta 2011 oleellisesti, enemmän tilausliikennesuuntaan, joten LVM 1113/70/2001 tai HSL 43/00/04/040/2010 eivät mielestäni suoraan sovellu nykytilanteen arviointiin.
 
Tarkoitin tuota vuoden 2001 kirjettä. En tiedä, onko LVM tehnyt asiasta uusia tulkintoja sen jälkeen.
 
Finnairin liikenne- ja viestintäministeriöltä pyytämän ennakkotulkinnan...

Johan tänne saatiin faktaakin. Kiitos.

Tämä kattaa selkeästi myös esim. Ryanairin Tampereen-bussit. "Lentomatkustaja" tosin kaipaisi hieman täsmennystä. Voikohan sen tilalla olla mikä vaan erityisryhmä tyyliin "Jumbon asiakas" ja sitten Jumbo-bussi hintaan seutulippu + 1 euro suoralla reitillä Jumbo-Rautatientori? Voisi kiinnostaa kartanonkoskelaisiakin. Ja mitäs jos sille erityisryhmälle tarjotaankin maksuton kyyti mallia Ikea-bussi?

FinnairBus:in liikennöintitapa muuttui alkuvuodesta 2011 oleellisesti, enemmän tilausliikennesuuntaan.

Mitä tämä tarkoittaa? Minusta se on ihan kuin ennenkin. Poistumispysäkkejä tosin on 12, mitä en muista aiemmin nähneeni.
 
Off-topic -lisäys:
IKEA-bussi on todellakin ILMAINEN :) Olen 1-tien IKEA:n vakiopysäkin vakiokäyttäjänä huomannut, että jotkut Lohja/Nummela-suunnan opiskelijat vaihtavat Ikealla IKEA-bussiin =) Aika marginaalista toki, mutta onpa tälläinenkin matkaketju olemassa.

P.S. Puntit IKEA:n ja MH/HSL:n välillä ovat kuitenkin tasoissa, sillä ma-pe-aamun ensimmäisissä kolmessa U280:ssä ex-Kamppi on aika vahva IKEA-työntekijäedustus. Lohjalle/Nummelaan/Kansäsiin menijöitä on usein vähemmän kuin IKEA:an menijöitä. Jokainen Ikealle menevä HSL-korttilainen raksuttaa liikennöitsijälle (perus)seutualueen käyttöoikeuskorvauksen, joka taisi olla 1,85 euroa (2009).
Myös paluusuunnassa Lommilasta tulee yllättävän paljon tuttuja IKEA-naamoja bussiin; kaikille IKEA-työntekijöille ei firman bussin ilmainen paluukyyti cityyn kuitenkaan kelpaa..
 
Kauankos tuota ehdittiin ajaa? vuosikymmeniä?

1952 alkoi kuulemma. Posti ajoi vuosina -58 - -68 ja muuten liikennettä hoiti PL.

EDIT: Facebookissa on keskusteltu et vuosiluvut olisivat väärin liikennöitsijöiden osalta. Ilmeisesti jostain noista ajoista alkaen on kuitenkin ajettu Finnair-bussia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös