Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-53/53

Viestiketju: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

  1. #46
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Ihmettelin tuossa tuolla toisessa ketjussa tätä Finski-bussin laillisuutta ja minut linkattiin tänne. Enpä viisastunut tästä yhtään Ilmeisen harmaa alue tuo on?

  2. #47
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Finnairin liikenne- ja viestintäministeriöltä pyytämän ennakkotulkinnan mukaan Finnair-bussit ovat tilausajoa, jotka eivät lausuntoa pyydettäessä voimassa olleen lainsäädännön mukaan tarvinneet liikennelupaa. Keskeinen tekijä tässä oli, että Finnair-bussien matkustajat on rajoitettu lentomatkustajiin. Vaikka lentolippua ei tarkisteta bussiin noustessa, riittää LVM:n mukaan julkista liikennettä kalliimpi hinnoittelu varmistamaan asian.

  3. #48

    Liittynyt
    21.07.2005
    Viestejä
    12

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Moi Kuukanko,

    tarkennuskysymys: onko LVM antanut FB-asiasta uuden tulkinnan? Vai viittaatko ennakkotulkinnalla LVM:n Pohjolan Henkilöliikenne Oy:lle osoitettuun kirjeeseen 4.6.2001 diaarinumero 1113/70/2001 (siis: vuodelta 2001)? Jos LVM on tuon jälkeen ottanut uudistetun kannan aiheeseen, lukisin mielelläni sen uuden kannanoton, jos voit vihjaista esim. päätöspäivämäärää?

    HSL itse on ottanut FinnairBus-liikenteeseen "neutraalin" kannan kirjeellään 23.08.2010 diaarinumero 43/00/04/040/2010. Kirjeessään HSL katsoo, ettei ole Joukkoliikennelain perusteella toimivaltainen valvontaviranomainen asiassa. Eräänä perustelunaan HSL käytti edellä mainittua LVM:n kirjettä.

    Mainitut asiakirjat ovat julkisia ja saatavissa ko. viranomaisen kirjaamosta.

    Nota bene:
    FinnairBus:in liikennöintitapa muuttui alkuvuodesta 2011 oleellisesti, enemmän tilausliikennesuuntaan, joten LVM 1113/70/2001 tai HSL 43/00/04/040/2010 eivät mielestäni suoraan sovellu nykytilanteen arviointiin.

  4. #49
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Tarkoitin tuota vuoden 2001 kirjettä. En tiedä, onko LVM tehnyt asiasta uusia tulkintoja sen jälkeen.

  5. #50
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Finnairin liikenne- ja viestintäministeriöltä pyytämän ennakkotulkinnan...
    Johan tänne saatiin faktaakin. Kiitos.

    Tämä kattaa selkeästi myös esim. Ryanairin Tampereen-bussit. "Lentomatkustaja" tosin kaipaisi hieman täsmennystä. Voikohan sen tilalla olla mikä vaan erityisryhmä tyyliin "Jumbon asiakas" ja sitten Jumbo-bussi hintaan seutulippu + 1 euro suoralla reitillä Jumbo-Rautatientori? Voisi kiinnostaa kartanonkoskelaisiakin. Ja mitäs jos sille erityisryhmälle tarjotaankin maksuton kyyti mallia Ikea-bussi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juzz Näytä viesti
    FinnairBus:in liikennöintitapa muuttui alkuvuodesta 2011 oleellisesti, enemmän tilausliikennesuuntaan.
    Mitä tämä tarkoittaa? Minusta se on ihan kuin ennenkin. Poistumispysäkkejä tosin on 12, mitä en muista aiemmin nähneeni.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #51

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Mites Ikea-bussi? Onko sillä merkitystä, ettei matka maksa mitään?

  7. #52
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Onko sillä merkitystä, ettei matka maksa mitään?
    On. Se matkan maksullisuus tässä finskibussicasessa on ollut se ihmettelyn kohde.

  8. #53

    Liittynyt
    21.07.2005
    Viestejä
    12

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Off-topic -lisäys:
    IKEA-bussi on todellakin ILMAINEN Olen 1-tien IKEA:n vakiopysäkin vakiokäyttäjänä huomannut, että jotkut Lohja/Nummela-suunnan opiskelijat vaihtavat Ikealla IKEA-bussiin =) Aika marginaalista toki, mutta onpa tälläinenkin matkaketju olemassa.

    P.S. Puntit IKEA:n ja MH/HSL:n välillä ovat kuitenkin tasoissa, sillä ma-pe-aamun ensimmäisissä kolmessa U280:ssä ex-Kamppi on aika vahva IKEA-työntekijäedustus. Lohjalle/Nummelaan/Kansäsiin menijöitä on usein vähemmän kuin IKEA:an menijöitä. Jokainen Ikealle menevä HSL-korttilainen raksuttaa liikennöitsijälle (perus)seutualueen käyttöoikeuskorvauksen, joka taisi olla 1,85 euroa (2009).
    Myös paluusuunnassa Lommilasta tulee yllättävän paljon tuttuja IKEA-naamoja bussiin; kaikille IKEA-työntekijöille ei firman bussin ilmainen paluukyyti cityyn kuitenkaan kelpaa..

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Koiramäen bussi
    kirjoittanut aki foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 05.08.2010, 17:13
  2. HSL: Bussi 14 normaalireitilleen 15.6.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.06.2010, 13:10
  3. HKL: Bussi 11 kevätaikatauluihin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.03.2009, 16:10
  4. Hesarin vappupila, joka tottelee nimeä lentokentän metro
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Metrot
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 04.05.2006, 22:44
  5. Kun bussi onkin ratikka ja metro onkin bussi
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 25.03.2006, 10:03

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •