Ilmastointi

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,547
Helsingissä Kimmo Helistö on tehnyt valtuustoaloitteen bussien ilmastoimiseksi. Joukkoliikennelautakunta antaa ensi viikolla lausuntonsa aloitteesta. HKL ehdottaa lautakunnalle, että bussiliikenteen kilpailuttamisperiaatteita päivitettäisiin niin, että kokobussi-ilmastoinnista annettavien pisteiden määrä kompensoisi ilmastoinnista liikennöitsijälle aiheutuvat kustannukset. Tämä ratkaisu oletettavasti johtaisi uusien bussien varutamiseen ilmastoinnilla HKL:n kevään 2008 kilpailutuskierroksesta alkaen.
 
Helsingissä Kimmo Helistö on tehnyt valtuustoaloitteen bussien ilmastoimiseksi. Joukkoliikennelautakunta antaa ensi viikolla lausuntonsa aloitteesta. HKL ehdottaa lautakunnalle, että bussiliikenteen kilpailuttamisperiaatteita päivitettäisiin niin, että kokobussi-ilmastoinnista annettavien pisteiden määrä kompensoisi ilmastoinnista liikennöitsijälle aiheutuvat kustannukset. Tämä ratkaisu oletettavasti johtaisi uusien bussien varutamiseen ilmastoinnilla HKL:n kevään 2008 kilpailutuskierroksesta alkaen.
Suomessa onkin jatkuvasti helteistä... Nykyhuollolla varmaankin vain puolet laitteista toimii silloin, kun tarvittaisiin. Samalla voisi rakentaa vanhempiin ilmastoimattomiin autoihin umpinaisen ohjaamon, johon pääsee venäläiseen tapaan etuoven etupuoliskosta, jotta ei tarvitsisi kuunnella jokaisen sisääntulijan nalkutusta toimimattomasta ilmastoinnista ja ei tarvitsisi siihen aina vastata: "tässä ei sitä ole koskaan ollutkaan!" :(
 
Onkohan siinä esityksessä mainittu sekin, että niiden ilmastointien pitäisi vielä toimia? Onhan niitä lykätty aika moneen malliin, mutta harvoin ne oikeasti ja kunnolla toimii. Eräässäkin Scania Ikarus bussimallissa olen todennut, että on siellä puhaltimiet, mutta niistä tule kuin korkeintaan pölyä..
 
Ihmiset luulevat todella nyt jo että kaupunkibussissa on ilmastointi, kun sanovat helteellä että saisikos ilmastointia isommalle kun on kuuma. Voisi joskus edes vaihtaa suodattimet kattokanavapuhallukseen tai puhdistaa kattokanavat pölystä ja mahdollisesti jopa homeesta
 
Onhan niitä lykätty aika moneen malliin, mutta harvoin ne oikeasti ja kunnolla toimii. Eräässäkin Scania Ikarus bussimallissa olen todennut, että on siellä puhaltimiet, mutta niistä tule kuin korkeintaan pölyä..

Missähän kaikissa YTV-alueen busseissa oikein on ilmastointi matkustamossa? Mulle ei tule mieleen kuin muutama Keskuslinjan auto, joissa sellainen oli, mutta näistä ei enää yksikään ole liikenteessä pääkaupunkiseudulla. Pohjolan Kaupunkiliikenteellä sentään on muutaman viime vuoden aikana hankituissa autoissa kuljettajatilan ilmastointi.
 
Omasta mielestäni tervetullut ja odotettu uudistus; tällakertaa pisteet valtuutettu Helistölle! Joukkoliikenteen pitää pystyä kilpailemaan henkilöautoliikenteen kanssa, jossa ilmastointi on ollut arkipäivää jo vuosikaudet. Pidetään ne laitteet tosiaan sitten kunnossa kans, joohan liikennöitsijät? Ja koulutetaan henkilökunta käyttämään niitä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Meidän ilmastossamme on harvoin helteistä. Mutta voi olla pitkiäkin jaksoja kuuma, kuten kesällä-06.
Helteellä on ilmastointi kyllä suotavaa, jo kuljettajan työturvallisuuden takia. Ja onhan hellesäällä viilennetty tila terevetullut kaikille.
Myös talvella voi ilmastoinnin avulla pitää sisäilman raikkaana, sillon lämmityksen avulla.
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2008/2009

Suomessa ei tarvita jäähdytysilmastointia kaupunkilinja-autoissa yhtään mihinkään, pelkkää rahan ja ympäristöntuhlausta. Avattavat ikkunat ja tehokas ilmanvaihtokoneisto riittävät oikein hyvin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2008/2009

Suomessa ei tarvita jäähdytysilmastointia kaupunkilinja-autoissa yhtään mihinkään, pelkkää rahan ja ympäristöntuhlausta. Avattavat ikkunat ja tehokas ilmanvaihtokoneisto riittävät oikein hyvin.


Juuri näin!

Tarvitaan vain etelässä missä voi olla jopa 50 astetta auringossa (suomessa max. 30)
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2008/2009

Suomessa ei tarvita jäähdytysilmastointia kaupunkilinja-autoissa yhtään mihinkään, pelkkää rahan ja ympäristöntuhlausta. Avattavat ikkunat ja tehokas ilmanvaihtokoneisto riittävät oikein hyvin.

Kuskin koppiin se ainakin olisi hyvä saada. Ihan jo turvallisuussyistäkin.
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2008/2009

Jäähdytysilmastointi on ilman muuta paras asia, mitä joukkoliikennematkustajan hyväksi on tehty, välittömästi matalalattiaisuuden jälkeen. Kommentointi siitä, etteikö jäähdytysilmastointi olisi suomalaisissa olosuhteissa tarpeellinen, lienee yhtä asiallista kuin perustella raitiovaunujen liikennevaloetuuttomuutta kaavoihin kangistuneella liikennevalosuunnittelulla tai VR:n talvisia ongelmia suomalaisilla erityisolosuhteilla. Kuinka moni foorumin kirjoittajista jätti ottamatta omaan henkilöautoonsa muutaman satasen automaatti-ilmastoinnin, koska "voihan kesällä ajaa ikkunat auki, sehän vastaa ilmastointia"?

Linja-autoa kesähelteellä ajaneena sekä linja-autossa kesähelteellä matkustaneena voin vain todeta jäähdytysilmastoinnin olevan enemmän kuin tarpeellinen niin matkustajan kuin - ja ehkäpä jopa ennen kaikkea - kuljettajan viihtyvyyden ja sitä kautta myös liikenneturvallisuuden kannalta. Viime kesän helteet usein seutulinjan 109 illoissa vanhalla kunnon Carruksen City M -korilla varustetulla umpiolla, jossa ei avattavia sivuikkunoita ollut, jonka kattokanavat olivat enemmän tai vähemmän tukossa ja joka oli saanut lämmetä kauniin aurinkoisen päivän Tuupakan pihalla kokeneena voin vain todeta, ettei edes siirtoajo kaikki ovet avattuna Hämeenlinnanväylää Kampin terminaaliin tehnyt tuosta pätsistä missään määrin inhimillistä työ-, saatika matkustuspaikkaa. Iltayöllä päätä särki ja huimasi, kivennäisvettä kului litratolkulla, niskat olivat vedosta jumissa ja paidan sai pestä joka päivä.

Näin karmeahan ei toki tilanne kaikkien linja-autojen suhteen ole, mutta ongelmaksi muodostuukin ennen kaikkea kuljettajan oma-aloitteisuus ja kenties myös jopa osaavuus kattoluukkujen sekä etenkin kattokanavatuuletuksen suhteen. Toki osaavakaan kuljettaja ei voi jäähdyttää auton sisäilmaa ulkoilmaa kylmemmäksi.

Jäähdytysilmastointia ei tarvinne perustella ainoastaan sen ilmaa jäähdyttävällä ominaisuudella - kuivaahan se myös auton sisäilmaa kostealla säällä ja talvella säätelee lämpötilaa, etenkin mikäli laitteistoa on huollettu oikein. Itse ainakin olen näin talvisaikaankin saanut jo tarpeekseni jatkuvasta lämpötilansäätölaitteiden rassaamisesta; olikos tämä nyt se Ikarus jossa kiertovesipumppua ei voinut pitää päällä tai muuten olo on kuin huonosti lämmitetyssä saunassa jne. jne...

Mutta kuitenkin se joukkoliikennevälineiden houkuttavuus. Jäähdytysilmastointiasia tuotiin joukkoliikennelautakunnan käsittelyyn muistaakseni valtuustoaloitteella, jossa ilmastointia nimenomaan perusteltiin kuuman joukkoliikennekaluston huonolla kilpailukyvyllä miellyttävän viileän yksityisautomatkan suhteen. En ymmärrä foorumin joidenkin kirjoittajien (edes niiden, jotka ilmoittavat bongauslistaan jopa bonganneensa puhtaan bussin ja luulleen sitä uudeksi) asennoitumista laitteistoa vastaan, joka oikein huollettuna ja oikein käytettynä on omiaan helpottamaan tuhansien ja tuhansien asiakkaiden matkantekoa tilanteessa, jossa pehmeät penkit ovat vaihtuneet koviin teräskuppeihin, autot ovat riemunkirjavia, kolhittuja, suorastaan raadeltuja, Ajokki ja Carrus ovat vaihtuneet puolalaiseen ja asiakaspalvelua ei omalla kielellään saa.

Tämän kai tonttu(18)kin ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2008/2009

Jäähdytysilmastointia ei tarvinne perustella ainoastaan sen ilmaa jäähdyttävällä ominaisuudella - kuivaahan se myös auton sisäilmaa kostealla säällä ja talvella säätelee lämpötilaa[...]

Olen a__m:n kanssa täsmälleen samaa mieltä: ilmastoinnin hyöty tulee esiin myös siinä, että kyetään luomaan tasalaatuiset olosuhteet kulkuvälineen sisälle ympäri vuoden. Ja mitä vähemmän loppukäyttäjälle annetaan säätömahdollisuuksia laitteiston toiminnan suhteen, sen parempi.

a__m on oikeassa myös joukkoliikenteen houkuttelevuuden suhteen. Ei ole varaa jättää hyödyntämättä yhtään tekijää, minkä avulla voidaan paremmin kilpailla yksityisautoilun kanssa. Jäähdytysilmastointi on hyvin suuri etu joukkoliikenteen käyttäjälle.
 
Kuljettajan ajomukavuuden kannalta ymmärrän vielä jäähdyttävän ilmastoinnin hänelle, mutta itse puhun seitsemän vuoden kokemuksesta jäähdyttävästä ilmastoinnista Kreikassa. Siellähän on tunnetusti kuumaa kesällä. Mutta... jäähdyttävä ilmastointi oli joko liki jääkaappikylmässä autossa hytisemistä, erilaiset suuttimet kasvot jäätäen tai sitten kone humisi kuin viimeistä päivää, mutta autossa oli silti kuuma. Thessalonikissa julkistettiin ihme kyllä myös tilastoja polttoaineen kulutuksen kasvusta käytettäessä jäähdytystä. Tältä pohjalta siis kummeksun kyseisen koneiston mielekkyyttä täällä, jossa toki on kuumaa täälläkin, mutta ei likimainkaan semmoisia lukuja kuin etelämpänä. Toki olisi mielenkiintoista jos voitaisiin rakentaa linja-autoon tänäänkin radiossa paljon kehuttu ilmalämpöpumppu, joka toimisi siis kesällä viilentäen ja talvella lämmittäen. Meillähän on jo Vaurioissa jonkinverran jäähdyttävä ilmanvaihto, useimmiten vaunuissa on hiukan liian viileää ja ilma on hapettoman ja nihkeän tuntuista.
 
Toki olisi mielenkiintoista jos voitaisiin rakentaa linja-autoon tänäänkin radiossa paljon kehuttu ilmalämpöpumppu, joka toimisi siis kesällä viilentäen ja talvella lämmittäen.

Kyllä sellainenkin laitteisto tulollaan on, millä aikataululla sellainen sitten nähdään suomalaisessa linja-autossa, tai linja-autossa ylipäätään, en tiedä. Joka tapauksessa sellainen laite on jo Suomessakin, nimittäin Sm5-junassa. Tämä kai ei ollut salassa pidettävää tietoa, kun sen voi lukea julkisesta junan esittelystäkin..? ;)
 
Takaisin
Ylös