Sujuvaa joukkoliikennettä Ruoholahdessa

Länsiväylän bussien tilalle Kamppiin sopisivat Elielinaukion bussit.
Eivät ne sovi, koska Kampin kauppakeskus haluaa muuttaa nykyisen bussiterminaalin liiketiloiksi. Lapinrinteen tunneli palveleekin sitten enää hotellin autopaikoitusta ja HKR:n keskustan toimipistettä.

Antero
 
Eivät ne sovi, koska Kampin kauppakeskus haluaa muuttaa nykyisen bussiterminaalin liiketiloiksi. Lapinrinteen tunneli palveleekin sitten enää hotellin autopaikoitusta ja HKR:n keskustan toimipistettä.Antero

Eikä bussiliikenne espoosta helsinkiin kokonaan lopu länsimetron valmistuessa sillä jäljellä jää ainakin osa linjoista 143, 145, 147, 150, 154, 156, 158, 160 ja 165 joiden palvelualueita ei matinkylään päättyvä metro kata.
 
Eikä bussiliikenne espoosta helsinkiin kokonaan lopu länsimetron valmistuessa sillä jäljellä jää ainakin osa linjoista 143, 145, 147, 150, 154, 156, 158, 160 ja 165 joiden palvelualueita ei matinkylään päättyvä metro kata.

Ei säily, vaan nämä linjat korvataan liityntälinjoilla Matinkylän metroasemalle.

Seudun joukkoliikennesuunnitelman 2005-2009 mukaan linja 195 lakkautetaan vuonna 2009 (Pääkaupunkiseudun julkaisusarja B 2005:17; joku voisi hoputtaa YTV:tä laittamaan lopullisen version nettiin, kun ei oma palautteeni ole riittänyt). Espoon metron liityntälinjastosuunnitelman mukaan linjat 194 ja 505 myös lakkautetaan. Syynä on kuuleman mukaan, etteivät linjat kuormittuneet hyvin Emme/2-ohjelmassa. YTV ainakin yleisötilaisuudessa vakuutti asiaa vielä uudelleen harkittavan.

Kampin tilanne on tällä hetkellä erittäin surkea. Ruuhkat pahenevat, kun Manskun ja Simonkadun risteykseen aletaan rakentaa vaihteita. Lisäautoja voisi pistää toki seisomaan ruuhkiin, mutta jos liikenne sattuisi sujumaan, niin vuorot seisovat päätepysäkeillä.

Lauttasaaren bussien tilanne oli tiedossa jo Kamppia suunniteltaessa. Tällä mielestäni on haluttu edistää metron hyväksyttävyyttä, vaikka sitä ei kukaan ole myöntänyt. Toisaalta olettaisin, että Kampin terminaaliratkaisusta ja Salomonkadun katkaisusta päätettäessä ei muista ratkaisuista ollut päätöstä. Toisin sanoen muu tilanne olisi ollut ennallaan, esimerkiksi Kansakoulukatu, Urho Kekkosen katu, Freda, Runeberginkatu ja Albertinkatu olisivat olleet ennallaan eli yksisuuntaisina. Yksisuuntaistamisista ja ratikkalinjan viemisestä Simonkadulle on päätetty myöhemmin. Jos kadut olisivat olleet yksisuuntaisia, esimerkiksi Simonkadun, Annankadun ja Kansakoulukadun risteyksessä kaksivaiheinen valo-ohjaus olisi riittänyt, mutta nyt päätetyillä ratkaisuilla siihen ei enää ole paluuta. Mutta Urho Kekkosen kadun avaaminen joukkoliikenteelle varmasti parantaa aikanaan tilannetta.

Toinen seikka on Fredan ja Albertinkadun kaksisuuntaistaminen. Kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksen mukaan kaksisuuntainen katu on joukkoliikenteen kannalta parempi ratkaisu. Omasta mielestäni heikompi. Jos kohde sijaitsee paremmin Albertinkadun pysäkin vieressä, kävelymatka pysäkille kasvaa. Jollakin siis kävelymatka lyhenee, mutta useammalla lyhenee. Ratkaisu on toki selkeämpi, kun ajetaan molempiin suuntiin samaa katua. Mutta liikenteenohjauksen sivuilla on osoitettu, että kaksisuuntaisella kadulla vihreän aallon järjestäminen ei todennäköisesti onnistu. Joukkoliikenne-etuuksilla tilannetta voidaan toki parantaa jalankulkijoiden kustannuksella, mutta ainakaan nykyisellä Helmillä kovin hyviä etuuksia ei ole tarjottavissa.
 
Lauttasaaren bussien tilanne oli tiedossa jo Kamppia suunniteltaessa. Tällä mielestäni on haluttu edistää metron hyväksyttävyyttä, vaikka sitä ei kukaan ole myöntänyt.
Tämä pitää varmasti paikkansa julkisuuden suhteen. Mutta rohkenen epäillä, että asioista perillä olleet suunnittelijat kaupungin organisaatioissa kyllä tiesivät mitä oltiin tekemässä ja miksi.

Toisaalta olettaisin, että Kampin terminaaliratkaisusta ja Salomonkadun katkaisusta päätettäessä ei muista ratkaisuista ollut päätöstä.
Käsitykseni mukaan Salomoninkadun käyttö joukkoliikenteelle oli kyllä esillä, mutta yllä olevista syistä se ei voinut tulla kysymykseen, vaan rakenteet piti tehdä mieluummin niin, ettei se voisi myöhemminkään tulla kysymykseen. Tämän piti estää ylipäätään itä-länsisuuntainen raitiotie, jotta Jätkäsaaresta olisi pakko tehdä metroliityntälähiö. Tämän ajatuksen kannattajat nimittäin luottivat siihen, ettei nyt tekeillä oleva Simonkatu-UKK-katu -reitti ole mahdollinen toteuttaa ratikoille.

Onneksi nuo tahot olivat niin asiantuntemattomia, että eivät ymmärtäneet luuloaan vääräksi. Voihan jopa olla, että sahasivat vain omaa oksaansa. Vaikka Simonkadun reitti on geometrialtaan hankala (Kansakoulukadun ja UKK-kadun välinen kortteli pitäisi oikeastaan rakentaa uudelleen!), se on joukkoliikenteen palveluna parempi kuin Salomoninkadun reitti. Tiedä vaikka vielä näkisimme ajan, jossa Espoossa metroon joutuneet vaihtavat Ruohoahdessa ratikkaan, koska pääsevät lähemmäksi matkakohteitaan ratikalla.

Antero
 
Eivät ne sovi, koska Kampin kauppakeskus haluaa muuttaa nykyisen bussiterminaalin liiketiloiksi. Lapinrinteen tunneli palveleekin sitten enää hotellin autopaikoitusta ja HKR:n keskustan toimipistettä.

Se on aina sitten ihan toinen juttu, että mikä käytännössä. Periaatteessa kyllä, käytännössä ei. Säilyykö metron jälkeen enään mitään suoria länsiväylän bussiyhteyksiä samalla tyylillä, kuten nyt Leppävaarassa kaupunkiratamaisesti?
 
Säilyykö metron jälkeen enään mitään suoria länsiväylän bussiyhteyksiä samalla tyylillä, kuten nyt Leppävaarassa kaupunkiratamaisesti?
Metron yleisötilaisuuksissa YTV:n esittelemien suunnitelmien mukaan ei säily. Mutta yllätys (ainakin minulle) oli, että linja 501T Lauttasaaren Vattuniemen ja Tapiolan välillä tullee säilymään (nyt tunnuksella 501).
 
Käsitykseni mukaan Salomoninkadun käyttö joukkoliikenteelle oli kyllä esillä, mutta yllä olevista syistä se ei voinut tulla kysymykseen, vaan rakenteet piti tehdä mieluummin niin, ettei se voisi myöhemminkään tulla kysymykseen.

Salomonkadun raitioliikenne oli tosiaan samanaikaisesti esillä. Erään tiedon mukaan Salomonkadun raitioliikennettä vastusti erityisesti Korpinen. Jakeluautot kävelytiellä näyttävät kuitenkin sujuvasti kulkevan, ovat toki ratikkaa kevyempiä.

Sen sijaan en ole tietoinen, että Salomonkadun joukkoliikennetunnelia oltaisiin oltu milloinkaan säilyttämässä Lapinrinne-Mannerheimintie-välillä. Lauttasaaren suunnan heikentyminen on täytynyt havaita vaikutustarkasteluissa, mutta ilmeisesti sitä on pidetty pienenä haittana verrattuna Espoon suunnan busseihin. Siihenhän olisivat soveltuneet loistavasti myös Jätkäsaaresta tulevat ratikat.

Länsiväylän suunnan kaukoliikenne on myös kärsinyt erittäin voimakkaasti.

Säilyykö metron jälkeen enään mitään suoria länsiväylän bussiyhteyksiä samalla tyylillä, kuten nyt Leppävaarassa kaupunkiratamaisesti?

Leppävaaran suunta on erilainen, junilla ei voi mitenkään korvata Pitäjänmäen ja Elielinaukion välistä aluetta. Sen sijaan Länsiväylän suunnassa metro ja bussit palvelevat aika pitkälti samaa aluetta.

Metron yleisötilaisuuksissa YTV:n esittelemien suunnitelmien mukaan ei säily. Mutta yllätys (ainakin minulle) oli, että linja 501T Lauttasaaren Vattuniemen ja Tapiolan välillä tullee säilymään (nyt tunnuksella 501).

501:n perusteena on Hanasaari. Jos Hanasaareen tulisi metroasema tai sieltä kaikki toiminnot loppuisivat, linja 501 lakkautettaisiin.
 
Ei säily, vaan nämä linjat korvataan liityntälinjoilla Matinkylän metroasemalle.

Se on kyllä sinäänsä ikävää. Jos vielä autoilijat siirtyvät metroon tulee Länsiväylästä "Hiljaisväylä". :cool: Mikäli ei, niin ainakin saavat yhden kaistan lisää kun joukkoliikennekaistoilla ei tehdä mitään enään. Lauttasaaressa joukkoliikennepalvelut kyllä huononevat aika paljon. Niitä metroasemia ei voi laittaa samalla mitalla kun pysäkkejä Lauttasaarentiellä.
 
Länsiväylän bussien tilalle Kamppiin sopisivat Elielinaukion bussit. Laiturikapasiteetti on suurinpiirtein sama, ja tällöin yhden mukaistettaisiin lähtöpaikkoja Helsingissä. Hakaniemen suunnan bussit on järkevämpi jättää nätisti Rautatientorille.

Eivät ne sovi, koska Kampin kauppakeskus haluaa muuttaa nykyisen bussiterminaalin liiketiloiksi. Lapinrinteen tunneli palveleekin sitten enää hotellin autopaikoitusta ja HKR:n keskustan toimipistettä.


Liiketilojen arvo riippuu erittäin voimakkaasti jalankulkuvirroista. Länsimetro uhkaa tuhota suuren osan Kampin kauppakeskuksen arvosta. Kampin kauppakeskuksen omistaja haluaa varmasti korvaavaa suuren volyymin paikallisliikennettä Espoon bussien tilalle, jos sellaista on saatavissa.

Vaikka minusta Elielinaukio on parempi bussiterminaalipaikka kuin Kamppi.
 
Sen sijaan en ole tietoinen, että Salomonkadun joukkoliikennetunnelia oltaisiin oltu milloinkaan säilyttämässä Lapinrinne-Mannerheimintie-välillä.

Näin joskus vanhemman KSV:n luonnoksen Kampin alueesta ja siinä yhteys oli mukana. Taisi olla kymmenisen vuotta vanha.

Alkuperäisessä Kampin järjestelyperiaatteessahan kaukoliikenteen terminaali oli samassa tasossa kuin Espoon terminaali. Kaukoliikenteen terminaali olisi siis ollut maan päällä nykyisen narinkkatorin kohdalla. Silloin läpikulkeva yhteys Salomonkatua olisi ainakin teknisesti ollut mahdollinen.

Kampin alueen ppp-kilpailun voittajaksi valittiin konsortio, joka yllä olevasta poiketen sijoittikin molemmat terminaalit maan alle. Tätä ei ollut alun perin pidetty teknisesti mahdollisena. Kilpailun ratkaisemiseen liittyi myös ainakin joitakin valituksia koska kaupunki päätti jokseenkin heti kättelyssä jatkaa prosessia vain yhden tarjoajan kanssa .

Minäkin olen kuullut, että Simonkadun ratikattomuus henkilöityy vahvasti Pekka Korpiseen. Korpisen linjaan "puhdas" kävelykatu ja maanalaisen kaukoliikenneterminaalin tuoma ylimääräinen tori tuntuisivatkin sopivan hienosti. Korpinenhan julkisesti ihailee Rooman aukioita ja toisaalta myös pienten keskiaikaisten Italialaisten kaupunkien sokkeloisia kujia. Lisäksi Roomassakaan ei ole ratikoita keskustassa. Ne haluttaisiin tosin palauttaa, mutta ehkä Korpinen ei ole vielä kuullut asiasta.
 
Minusta nykyinen Kampin kävelyalue toimii varsin hyvin. Toki tuleva ratikkapysäkki Urho Kekkosen kadun ja Annankadun kulmassa on marginaalisesti huonompi kuin Salomoninkadulla.

Ongelmana on vaan nykyinen Lauttasaaren bussiliikenteen tila sekä pääsy Länsiväylältä bussiterminaalin kaukoliikennepuolelle. Metro kyllä ratkaisee Lauttasaaren bussiongelman. Ja kun Espoon bussit poistuvat Lapinrinteen tunnelista voitaneen tehdä ajoyhteys Kampin alakertaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lauttasaaren bussien tilanne oli tiedossa jo Kamppia suunniteltaessa. Tällä mielestäni on haluttu edistää metron hyväksyttävyyttä, vaikka sitä ei kukaan ole myöntänyt.

Vaikka HKL:ää usein parjataankin suurimmaksi metron lobbaajaksi, niin joukkoliikennelautakunta toivoi aikanaan lausunnossaan Kampin liikennejärjestelyistä, että Ruoholahdenkatu olisi pidetty joukkoliikennekatuna länsimetron valmistumiseen asti. Samoin joukkoliikennelautakunta ehdotti tukkoisen Annankadun ja Kansakoulukadun risteyksen varaamista vain joukkoliikenteelle. Kaupunkisuunnitteluvirasto ei lämmennyt joukkoliikennelautakunnan ajatuksille, vaan piti tärkeämpänä siirtää yksityisautoliikennettä Eerikinkadulta ja Kalevankadulta Ruoholahdenkadulle. Asia myös päätettiin esityksen mukaan.
 
Asia myös päätettiin esityksen mukaan.
Kun siellä on päätetty, että asiaa seurataan, niin on aihetta lähestyä KSV:n lisäksi myös kaupunginhallitusta tähän päätökseen viittaamalla.

Sinänsä ei voine moittia KSV:n perustelua, sillä päätöksen perusteena on ollut asettaa asukkaat asuntokaduilla tärkeämmiksi kuin joukkoliikenne toisella kadulla. Mutta sitä asuntokatujen liikennekuormitustahan voisi pohtia toisellakin tavalla. Jospa se vähenisikin sillä, että edistettäisiin joukkoliikennettä eikä haitattaisi sitä. Ja ylipäätään myönnettäisiin, ettei kaikkia katuja voi täyttää loputtomiin autoilla. Tuskinpa nimittäin päätöksessä mainittujen katujen liikenne siitä vähenee, että autoilla täytetään yksi katu lisää.

Antero
 
kun Espoon bussit poistuvat Lapinrinteen tunnelista voitaneen tehdä ajoyhteys Kampin alakertaan.

Tämä säästäisi matka-ajassa jonkin verran Länsiväylän kaukoliikenteellä ehkä muutamalla minuutilla. Nykyinen reitti on ruuhka-aikaan aika tökkivä. Sopisi myös miettiä muita vaihtoehtoja Espoon terminaalille.
 
Korpisen linjaan "puhdas" kävelykatu ja maanalaisen kaukoliikenneterminaalin tuoma ylimääräinen tori tuntuisivatkin sopivan hienosti.

Mitä tuolla torilla sitten tehdään. Ei mitään. Turha se on minun mielestäni. Väen väkisin yritetään jotain tapahtumia järjestää sillä, mutta miksi nähdä vaivaa, kun on jo olemassa Rautatientori ja muita toreja.
 
Takaisin
Ylös