Sujuvaa joukkoliikennettä Ruoholahdessa

Minusta nykyinen Kampin kävelyalue toimii varsin hyvin.
Minä en tiedä, mikä on Kampin kävelyalue tai miten joku kävelyalue toimii hyvin. Tulin tänään bussilla 21V Kampin ostoskeskukseen, ja luulen kävelleeni tuolla kävelyalueella. Matkalla bussilta ostoskeskukseen jouduin kulkemaan jonkin torin tai aukion poikki. Matkalla oli portaita, jotka olivat niin huomaamattomia, että meinasin mennä nurin. Siksi en pidä tuota toria kovinkaan toimivana.

Muutenkin ostoskeskuksen ympäristön aukiot muistuttavat Lauttasaaren busseista näkemääni Ruoholahtea: maa on peitetty kokonaan kivillä tai asvaltilla, puita kasvaa aidattuna siellä täällä. Eikö yksi iso vihreä alue (puita, pensaita, ruohikkoa) olisi ollut paremmin kaupunkiin sopiva? En haluaisi nähdä pelkkää kuollutta kiveä ympärilläni. Lisäksi puut sitovat pölyä ja vaimentavat melua.

Mitä tuolla torilla sitten tehdään. Ei mitään. Turha se on minun mielestäni. Väen väkisin yritetään jotain tapahtumia järjestää sillä, mutta miksi nähdä vaivaa, kun on jo olemassa Rautatientori ja muita toreja.
Osuit naulan kantaan! Muistan nähneeni, että jollain Kampin aukiolla pelattiin sählyä, mutta kai sekin peli olisi mahtunut täyttämään jotakin muutakin aukiota. Joka aukiolla ei kuitenkaan joka päivä pelata sählyä.

Saisivatkohan tämän foorumin lukijat järjestettyä jollain Kampin aukiolla vaikka pienoisraitiotie-esityksen? Olisi ainakin järkevää toimintaa!

Jossain Ruoholahden ja Helsingin välissä on Lauttasaaren bussilla 65Ö ylämäki, jossa pysähdellään yhtä mittaa ruuhkassa. Tuo katu pitäisi saada joukkoliikennekaduksi. Bussien matka nopeutuisi merkittävästi. Muistaakseni myös bussi 21V hidastelee ruuhkassa. Eikö nuo Lauttasaaren bussit voisi laittaa samalle kadulle, niin saataisiin kaikkiin busseihin vauhtia ja samalla voitaisiin yksi katu jättää yksityisautoilijoillekin? Toivottavasti omalla väylällään kulkeva Lauttasaaren raitiotie ratkaisee tämän bussiongelman!
 
Kysyin asiaa kaupunkisuunnitteluvirastosta, ja sieltä vastattiin, että bussien ongelmien odotetaan helpottavan, kun Urho Kekkosen katu avataan marraskuussa. Jos se ei tuo helpotusta, lupaa KSV pohtia järeämpiä keinoja, kuten esim. läpiajokieltoa Ruoholahdenkadulle.

Minä veikkaan, että Urho Kekkosen kadun avaaminen (ja aikanaan myös Simonkadun joukkoliikennekaistat, jos myös bussit päästetään niille) kyllä nopeuttaa busseja, koska sitten bussit pääsevät osan matkasta jonojen ohi. Kuitenkin niinä aikoina, kun henkilöautojen ruuhkat ulottuvat Malminrinteeseen ja Ruoholahdenkadulle asti, joudutaan matelemaan vielä pitkä matka ruuhkassa. Tästähän on jo esimerkkinä linja 21V, joka ei nyt kulje Kansakoulukatua, mutta juuttuu silti ruuhkaan.
 
Tulppana on tällä hetkellä Kansakoulukadun, Annankadun ja Simonkadun valot, joissa on kolme vaihetta. Näiden valojen jälkeen liikenne sujuu jonkin verran paremmin - tosin ei lännen suuntaan mitenkään kehuttavasti.

Kun Urho Kekkosen katu avataan joukkoliiketeelle, säilyy ed. risteyksessä valoissa kolme vaihetta, joista Simonkatu-Urho Kekkosen katu-suunnassa on joukkoliikenne-etuus. Etuus on puolestaan poissa Kansakoulukadun ja Annankadun suunnista. Jos bussien poistuminen tuo tilaa Kansakoulukadulle merkittävästi, niin Ruoholahdenkatukin alkaa vetämään. Keskustassa tyhjä tila kyllä täytyy autoista, joten ei helpotusta varmaankaan ole tulossa. Henkilöautoillehan vasta ruuhkan näkeminen Ruoholahdenkadulla tuo mieleen ajatuksen, että käännynpä Hietaniemenkadulle.
 
Paras ratkaisu olisi palauttaa Ruoholahdenkatu jälleen joukkoliikenteen käyttöön ainakin ruuhka-aikoina. Henkilöautot siirtyisivät todennäköisesti Eerikin- sekä Kalevankaduille, mutta ainakin bussiliikenne toimisi paremmin. Mielestäni perustelu miksi Ruoholahdenkadun liikennettä ei haluta rajoittaa, koska tästä aiheutuu meluhaittaa mm. Eerikinkadun asukkaille, on aivan älytön. Mm. Mechelininkatu on täynnä asuintaloja ja autoruuhkat valtaisat kuten monella muullakin kadulla. Jos halutaan asua keskustassa, niin autojonot ja katumeteli kuuluvat kuvaan, jos kaipaa rauhaa niin kannattaa asua jossakin rauhallisessa lähiössä. Ajosuunta länteen vetäisi varmasti hyvin kun U.Kekk.katu ja Ruoholahdenkatu olisi varattu busseille. Malminrinteen oikeanpuoleinen ajokaista käännyttäessä Ruoholahdenkadulle voitaisiin myös merkitä bussikaistaksi jolloin ainoaksi tulpaksi jäisi Simonkatu. Keskustaan päin ajettaessa ongelmaksi muodostuu väli Malminrinne - Kansakoulukatu, jonka ruuhka tuskin helpottuu. Yksi ratkaisu olisi jos bussiliikenne keskustaan ajettaisiin myös U.Kekk.kadun kautta, mutta en tiedä onko U.Kekk.kadun ja Annankadun mutka liian ahdas kaksisuuntaiselle bussiliikenteelle? Varmasti linjan 9 aloittaessa tämä ratkaisu ei enää toimisi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Malminrinteen oikeanpuoleinen ajokaista käännyttäessä Ruoholahdenkadulle voitaisiin myös merkitä bussikaistaksi jolloin ainoaksi tulpaksi jäisi Simonkatu. Keskustaan päin ajettaessa ongelmaksi muodostuu väli Malminrinne - Kansakoulukatu, jonka ruuhka tuskin helpottuu. Yksi ratkaisu olisi jos bussiliikenne keskustaan ajettaisiin myös U.Kekk.kadun kautta, mutta en tiedä onko U.Kekk.kadun ja Annankadun mutka liian ahdas kaksisuuntaiselle bussiliikenteelle?

Simonkadun jonoon on ratkaisu ensi vuonna rakennettavat joukkoliikennekaistat (ilman niitä Kampin ratikkakin juuttuisi samoihin ruuhkiin). Pitää vain toivoa, että ratikoiden lisäksi myös bussit saavat käyttää noita kaistoja.

Urho Kekkosen kadulle on tulossa kaksisuuntainen bussiliikenne. Jos Urho Kekkosen kadun ja Annankadun mutka on ahdas, niin liikenne on kuitenkin niin vähäistä, että bussit voivat odottaa vastaantulevan pääsyä pois mutkasta, ennen kuin menevät itse tukkimaan sen (vastaava tilannehan on myös Kansakoulukadun ja Annankadun risteyksessä, jossa tämän ongelman takia liikennevaloista ei voida päästää yhtä aikaa autoja molempiin suuntiin Simonkadun ja Kansakoulukadun välillä, jotta bussit eivät kohtaa risteyksessä. Se taas tekee liikennevalojen kierrosta pitkän ja oikeastaan siinä on perimmäinen syy Kampin ruuhkiin).

Malminrinteen ruuhkat ovat suoraan sidoksissa siihen, saako sinne tulla Ruoholahdenkadulta. Pelkästään Lapinlahdenkadulta sinne ei tule henkilöautoja ruuhkaksi asti.
 
Simonkadun ratikkakaistat tulevat myös bussiliikenteen käyttöön. Käytän tarkoituksella ilmaisua ratikkakaistat, sillä joukkoliikennelautakunnassa nimenomaan haluttiin niistä vain ratikkakaistoja, mutta siitä huolimatta suunnitelmien tarkentuessa virkamiehet ovat tehneet niistä yhteisiä jl-kaistoja, eikä lautakunta ole asiasta sitten enää nurissut. Koska rv-liikenteen oletetaan olevan Kampissa häiriöherkkää, niin myös autokaistat mitoitetaan niin, että bussit voivat käyttää niitä tarvittaessa. Asiasta on kerrottu muistaakseni Raitiossa 2/07.
 
Jos halutaan asua keskustassa, niin autojonot ja katumeteli kuuluvat kuvaan, jos kaipaa rauhaa niin kannattaa asua jossakin rauhallisessa lähiössä.

Kyllä useimmat keskustan asuinkadutkin ovat rauhallisia. Ei Eirassa ole liiemmin autoruuhkia. Samoin Kallion pienillä kaduilla on leppoisa tunnelma. Lähinnä nämä muutamat pääväylät ovat meluisia, mutta itse ainakin pidän siitä, kun samalla on hyvät bussiyhteydet.
 
Mitä tuolla torilla sitten tehdään. Ei mitään. Turha se on minun mielestäni. Väen väkisin yritetään jotain tapahtumia järjestää sillä, mutta miksi nähdä vaivaa, kun on jo olemassa Rautatientori ja muita toreja.
Minä olen asiasta eri mieltä ja mielestäni tuo aukio eli Narinkkatori on varsin tyylikäs aukio, jonka poikki on mukavaa kävellä ja katsella ihmisten menoa. Moderni Kampin Keskus sekä vanha linja-autoasema (eli entinen sotilaskasarmi) ovat hienosti vastakohtaisia ja aukion laidalla oleva lipputankorivistö korostaa aukion hieman (sotilas)paraatimaista ilmettä. Onhan se entistä sotilasaluetta (Kamppi) ja tärkeä osa Helsingin historiaa. Ei kai nyt aukioilla tarvitse aina mitään tapahtumia ollakaan, vaan niillä luodaan myös ilmavuutta muuten tiiviin kaupunkirakenteen lomaan. Ihan paikallaan tuo aukio siis.

Muuten Ruoholahden ja Kampin bussiliikenteestä olen sitä mieltä, ettei erilaisilla läpiajokielloilla tunnu juurikaan olevan merkitystä nykypäivinä. Ei sellainen peltiläpyskä ketään estä ajamasta, kun niitä ei valvota juurikaan. Kampin Keskuksen rakentamisen aikana Ruoholahdenkadullahan oli sellainen kun Länsiväylän seutubussitkin ajoivat siitä ja ihan yhtälailla siellä oli silloin henkilöautoja seassa. Kokonaan oma ja eristetty joukkoliikenneväylä on tehokkain tapa, mutta mites sellaisen järjestät järkevästi Ruoholahteen?
Jaa joo, siellä meneekin jo sellainen, mutta hieman syvemmällä maan alla.
 
Viimeksi muokattu:
Moderni Kampin Keskus sekä vanha linja-autoasema (eli entinen sotilaskasarmi) ovat hienosti vastakohtaisia ja aukion laidalla oleva lipputankorivistö korostaa aukion hieman (sotilas)paraatimaista ilmettä.


Linja-autoaseman rakennus oli vain pieni piharakennus jossa oli muistaakseni vain muonavarastoa ja sen sellaista. Itse Turun kasarmin päärakennus, valtava sotilaallinen kolossi sijaitsi nykyisen Lasipalatsin kohdalla. Valkoisten hyökättyä Helsinkiin yhdessä raskaasti aseistettujen saksalaisjoukkojen, tykittivät he myös raskaasti kasarmia. En täysin tiedä, miksi Turun kasarmit joutuivat tykinruoaksi, kun kerran silloinen valtiovalta piti majaa Kauppatorilla. Ehkä valkoisten täytyi vain osoittaa sotilaallinen mahtinsa, siitähän kielii myös huomattavan korkea määrä punaisia kuolleita.

Ei sellainen peltiläpyskä ketään estä ajamasta, kun niitä ei valvota juurikaan.


Kyllä se joitakin estää. Asian voi todeta Läntisellä Brahenkadulla, jossa yksityisautoilta kiellettyyn pohjoiseen suuntaan kulkee huomattavasti vähemmän autoja kuin etelään.
 
Kyllä se joitakin estää.
Minusta vain ei riitä, että estää "joitan". Kun tehdään joukkoliikenteelle tarkoitettu väylä, niin siellä ei sitten pitäisi kulkea niitä muita ollenkaan. Tietenkin tuolla Ruoholahti/Kamppi-alueella olisi paljon mm. tonttiajoa ja taksitkin varmaan päästettäisiin sinne, joten ruuhkia riittää jatkossakin, kun nuo muutamat risteyksetkin alueella ovat niin huonosti vetäviä (Lapinlahdenkatu-Malminrinne-Albertinkatu-Ruoholahdenkatu esimerkkinä). Jos Jätkäsaaresta aikanaan tulee ratikka tuota reittiä Kamppiin ja edelleen keskustaan, on sille mielestäni syytä tehdä "clear way" eli 100% etuuksin varustettu väylä, jotta se ei koe samaa kohtaloa, kuin bussilinja h15A nykyään juuttuessaan ruuhkiin ja ketjuuntuessaan. Lauttasaaren nykyisten bussilinjojen ruuhkaongelmat ratkeavat Länsimetron myötä. Ainoan suoran bussilinjan Larusta Helsingin keskustaan olisi mielestäni syytä kulkea nykyisen bussilinjan h20N reittiä Erottajalle ja edelleen vaikkapa Asema-aukiolle ja muinainen bussilinja h21 (se ruuhkaversio vuosina 1979-1991) kulki juuri näin.
 
Minä olen asiasta eri mieltä ja mielestäni tuo aukio eli Narinkkatori on varsin tyylikäs aukio, jonka poikki on mukavaa kävellä ja katsella ihmisten menoa.

Turhan suuri tuo aukio on minusta vain. Kun päivittäin ihmiset joutuvat kävelemään rautatieasemalta Kampin keskukseen kauko- ja Espoon-busseille, niin sen aukion koko korostuu -15 asteen merisellä talviviimalla mielekkäiden vaihtoehtojen puuttuessa. Se aukio olisi hyvin voitu sijoittaa keskuksen toiselle puolelle, tai tehdä lämmin läpikulku sen alle. Vai onko tarkoitus bussiterminaalien etäisellä sijoittamisella tuoda torille jotain elämää, kun ei muuten sitä saataisi. Ja ajateltiin, että nämä ihmiset kävelisivät torilla olevien torimyyjien ohitse. Jatkuva ihmisvirtahan torilla on, joka suuntaa terminaaleilta Lasipalatsin ja Forumin välille ja siitä edelleen Sokoksen tunneliin ja muualle.
 
kun nuo muutamat risteyksetkin alueella ovat niin huonosti vetäviä (Lapinlahdenkatu-Malminrinne-Albertinkatu-Ruoholahdenkatu esimerkkinä).

Kyllä alan pikku hiljaa uskoa siihen, kun keskustelupalstoilla autoilijat moittivat, että liikennesuunnittleijat Helsingissä eivät osaa asiaansa. Samassa ruuhkassa ovat pikkuautot, bussit, ratikat ja kävelijät. Metro on ainoa, joka pelaa hyvin, mutta sekin palvelee niin pientä osaa kaupungista. Liikennesuunnittelu noin kokonaisuudessaan, autoväylät mukaanlukien, ei taida olla mikään muodikas ala nykyään? Se selittäisi tämän nykytilanteen. Olisihan noille Lauttasaaren busseille vaihtoehtoisiakin reittejä. Esimerkiksi Lönnrotinkatu-Uudenmaankatu-pari, Hietalahdenkatu ja siitä Ruoholahdenkadulle. En tunne tarkemmin väylien ruuhkaisuusasteita, mutta jos Kampin palvelemisesta 65A- ja 66A-linjoilla (tai toisella niistä) luovuttaisiin, voitaisiin saada parempia ratkaisuja. H20N reitti voisi olla ihan hyvä.
 
Kun päivittäin ihmiset joutuvat kävelemään rautatieasemalta Kampin keskukseen kauko- ja Espoon-busseille,...
Niin, ihmiset tosiaankin kävelevät vielä, eikä kaikkeen tarvita aina joukkoliikennettä tai mitään muutakaan motorisoitua liikennettä. Jalat on luotu liikkumaan, ainakin minulla.

Minusta sen "muinaisen" linja-autoaseman muuntaminen toimivaksi osaksi kaupungin keskustaa on varsinainen kulttuuriteko Helsingille. Katsokaa nyt, millainen määrä ihmisiä siellä nyt on joka päivä, kun se ennen oli lähinnä bussien parkkipaikka.
 
Olisihan noille Lauttasaaren busseille vaihtoehtoisiakin reittejä. Esimerkiksi Lönnrotinkatu-Uudenmaankatu-pari, Hietalahdenkatu ja siitä Ruoholahdenkadulle. En tunne tarkemmin väylien ruuhkaisuusasteita, mutta jos Kampin palvelemisesta 65A- ja 66A-linjoilla (tai toisella niistä) luovuttaisiin, voitaisiin saada parempia ratkaisuja. H20N reitti voisi olla ihan hyvä.
Lähden kyllä ennemmin siitä, että läpiajavalle henkilöautoilulle on vaihtoehtoisia reittejä kuin lähden siirtämään bussilinjoja pois sieltä, minne ihmiset niillä haluavat kulkea.

Täytyy ymmärtää se, että joukkoliikenne ei ole sitä varten, että sillä ajetaan vain päätepysäkkien väliä. Tällainen ajatus meidän joukkoliikennesuunnittelussamme on vallinnut vuosikymmenet ja se toimii jossain pikkukaupungissa, mutta ei enää pk-seudun mittasuhteissa.

Antero
 
Takaisin
Ylös