Sujuvaa joukkoliikennettä Ruoholahdessa

Lähden kyllä ennemmin siitä, että läpiajavalle henkilöautoilulle on vaihtoehtoisia reittejä kuin lähden siirtämään bussilinjoja pois sieltä, minne ihmiset niillä haluavat kulkea.

Täytyy ymmärtää se, että joukkoliikenne ei ole sitä varten, että sillä ajetaan vain päätepysäkkien väliä. Tällainen ajatus meidän joukkoliikennesuunnittelussamme on vallinnut vuosikymmenet ja se toimii jossain pikkukaupungissa, mutta ei enää pk-seudun mittasuhteissa.
Niin, metro (ja Jätkäsaaren ratikka) hoitavaa tulevaisuudessa suunnan Lauttasaaresta (ja Ruoholahdesta sekä Jätkiksestä) Kampin seudulle sekä edelleen Rautatieaseman tuntumaan ja bussilinja h21 yhteyden Vattuniemestä Bulevardin kautta Erottajalle. Tai jälkimmäinen myöhemmin esimerkiksi raitiolinjan h6 jatkeena Lauttasaaren puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, ihmiset tosiaankin kävelevät vielä, eikä kaikkeen tarvita aina joukkoliikennettä tai mitään muutakaan motorisoitua liikennettä. Jalat on luotu liikkumaan, ainakin minulla.

Kyllä minäkin pidän kävelemisestä, varsinkin lämpimällä säällä. Pakkasella ja viimalla mieluummin kävelen lämpimässä tunnelissa keskustan alla, vaikka pitkiäkin matkoja.

Ajatuksena minulla oli, että joko Kampin terminaalista rakennetaan lämmin kävelyreitti rautatieasemalle tai tehdään joku muu ratkaisu. Pitkä kävelymatka kun väistämättä lisää joukkoliikenteen matka-aikaa, joka ei kai ole toivottavaa. Kävely voisi olla vapaaehtoista, ei pakko. Lisäksi tällä osuudella kävelyreittien järjestely on huono, ei ole oikein mitään hyvää suoraa ja lämmitettyä reittiä. Forumin kautta menevä koukkii liikaa ja suoralla reitillä taas on ulkona kulkemista. Lisäksi Sanomatalolle päin mennessä joutuu ylittämään kahdet liikennevalot, Arkadiankadun ja Mannerheimintien. Tai vaihtoehtoisesti Mannerheimintien ja Postikadun.

Lähden kyllä ennemmin siitä, että läpiajavalle henkilöautoilulle on vaihtoehtoisia reittejä kuin lähden siirtämään bussilinjoja pois sieltä, minne ihmiset niillä haluavat kulkea.

Olisi toki parempi vaihtoehto, että Kampin tunneli olisi säilytetty toimintakuntoisena, mutta kun ei säilytetty, ja Simonkatua ei haluta pyhittää joukkoliikenteen käyttöön... Pitää sitten etsiä vähemmän huonoja ratkaisuja. Ikävää touhua sekin, kun näkee, kuinka sujuvimmille ratkaisuille ei ole riittänyt kannatusta siinä vaiheessa, kun Kampin uudistamista on alettu tehdä.
 
Lähden kyllä ennemmin siitä, että läpiajavalle henkilöautoilulle on vaihtoehtoisia reittejä kuin lähden siirtämään bussilinjoja pois sieltä, minne ihmiset niillä haluavat kulkea.

Ja tuli vielä mieleen, että olisiko välttämättä huono asia, jos esimerkiksi linja 21V siirrettäisiin nykyiseltä tukkoiselta reitiltään kulkemaan Uudenmaankadun kautta Rautatieasemalle? Edelleen pääsisi 65A:lla ja 66A:lla Kampin kautta Rautatieasemalle. Tämä olisi vaihtoehtoinen reitti. Ja autoilijoillehan tuo Uudenmaankatu-Lönnrotinkatu -pari on nopea reitti keskustaan ja pois sieltä, jolloin bussiliikennekin voisi hyvin käyttää sitä jonkun linjan osalta. Siellä taitaa olla vieläpä tunnelikin rakennettuna alittamaan Koffin puisto, eli pienimuotoinen "keskustatunneli", hyvin sujuva sellainen. Melkein kaipaisi enemmän tuollaisia tunneloituja pätkiä, autoliikenteen haitat painuisivat maan alle ja eivät olisi jalankulkijoiden harmina. Esimerkiksi ajatus Itäväylän kattamisesta Kulosaaren kohdalla ja puiston tai asuinalueen rakentamisesta sen päälle on mainio. Ensin voitaisiin kattaa kantakaupunkia lähellä olevat moottoritiet.
 
Liikennetilanne Ruoholahdenkadulla tänään aamupäivällä (klo 10:59), eli varsinaisen ruuhka-ajan jälkeen ;). Hieman kauempana näkyvä bussi on muuten Savonlinjan uusi Scania OmniExpress, jonka näin Länsiväylällä ja sen tuntumassa pariinkin otteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liikennetilanne Ruoholahdenkadulla tänään aamupäivällä (klo 10:59), eli varsinaisen ruuhka-ajan jälkeen ;).

Ei mitenkään poikkeuksellista. Jonojen muodostuminen alkaa aamulla jo seitsemältä ja ruuhka loppuu illalla vasta seitsemän aikoihin. Keskipäivälläkin on siis tukkoista, silloin jono ei vaan ulotu niin pitkälle kuin ruuhka-aikoina. Iltapäivisin tuo ruuhka on niin paha, että joinakin päivinä se tukkii myös Etelä-Espoon bussien ajon Kampin terminaaliin.
 
Liikennetilanne Ruoholahdenkadulla tänään aamupäivällä (klo 10:59), eli varsinaisen ruuhka-ajan jälkeen ;).
Joo-o... :/
Eilen lähdin töistä (luvalla) kotiin puolisen tuntia normaalia aikaisemmin, jotta ehtisin käydä ostoksilla kodinkoneliikkeessä. No ajattelin "nopeuttaa" matkaani jättämällä syvällä maan alla kulkevan metron väliin ja mennä nopealla ja paljon kehutulla suoralla bussilla. Miten kävi? Kävi siten, että vriston kuvassa näkyvällä osuudella madeltiin kutakuinkin kävelyvauhtia ja pysähdyttiin useaan otteeseen minuuteiksi. Lopulta olin Rautatieasemalla täsmälleen samaan aikaan kuin muinakin päivinä, paitsi että silloin lähden töistä noin 30 minuuttia myöhemmin ja näen vaihtamisen "vaivan" Ruoholahdessa metroon.
Ylihuomenna 25.10. Ruoholahdenkin kautta kulkevat bussilinjat 65A ja 66A siirtyvät Kansakoulukadulta Urho Kekkosen kadulle. Saa nähdä, mikä vaikutus sillä muutoksella on. Tuskin nykyistä syvempää kurjuutta voi enää olla olemassa...
 
Minä luulen, että tuo Vriston näyttämä kohta on melkein aina tukossa. Ahdas paikka, ja kuitenkin melko paljon liikennettä. Tuntuu, että liikkuu siinä sitten milloin tahansa, niin aina siinä on jotain tukkoa. Voiskohan suunnittelussa olla jotain mätää ollut.. Porkkalankatu on osattu tehdä tarpeaksi monikaistaikseksi, ja siihen ei taida niin syntyä ruuhkia.
 
Tuntuu, että liikkuu siinä sitten milloin tahansa, niin aina siinä on jotain tukkoa.
En väitä, etteikö tuo reitti ole ongelma, mutta ei se aina tukossa ole. Tämä kuva on otettu 19.10 klo 14:26. Kuvan keskellä vastaan tulevan bussin oikealla puolella näkyy kuvassa ainoa keskustan suuntaan liikenteessä oleva henkilöauto. Muut ovat pysäköityjä.

Kävelin Mechelininkadulta tuohon, kävin kaupassa jo odotin bussia, eli vietin aikaa noin 1/2 tuntia ja tilanne oli sama.

14:27 nousin bussiin 21V. Sen matka ruuhkautui Malminrinteen liikenneympyrään, josta Fredaa Kampin metroaseman pysäkille kesti 4 min 27 sek. Tämä tuntui todella pitkäveteiseltä menolta. Kun poistuin bussista Sokoksen vierellä, aikaa bussiin noususta oli kulunut 10 min 12 sek. Bussi oli seissyt liikennevalojen tai liikennetilanteiden vuoksi 8 kertaa ja kerran Kampin pysäkillä. Ilman pysäkkiaikaa bussi oli seissyt matkastaan 6 min 7 sek.

Tuon matkan olisi pitänyt sujua 3-4 minuutissa - nyt ei päästy ajamaan kuin madellen silloin kun eteenpäin päästiin. Siihen nähden miltä Fredalla seisoskelu tuntui, mitattu aika oli kuitenkin minusta yllättävän lyhyt.

Antero
 
Pientä lohtua toisi, jos saisi autojen parkkipaikat pois kuvasta. Aika hölmöä varata muutamalle henkiloautolle helsingin ruuhkaisimmassa paikassa parkkipaikka. Myös H20 linjaa tuo kuvassa oleva ruuhka haittaa
 
Pientä lohtua toisi, jos saisi autojen parkkipaikat pois kuvasta. Aika hölmöä varata muutamalle henkiloautolle helsingin ruuhkaisimmassa paikassa parkkipaikka.

Parkkipaikkojen tilalle saisikin sitten joukkoliikennekaistan. Vaihtoehtoisesti voisi jättää parkkipaikat ja yhden autokaistan (jompaan kumpaan suuntaan). Keskustasta pois tulevan kaistan ja viereisen jalkakäytävän tilalle voisi tehdä joukkoliikennekaistat molempiin suuntiin. Kevyt liikenne mahtuu kuvassa näkyvien puiden toiselle puolelle eli puistoon sisälle.

Parkkipaikat ovat keskustassa pyhääkin pyhempiä. Todella moneen paikkaan saisi joukkoliikennekaistat, jos suostuttaisiin luopumaan maksimissaan muutamasta kymmenestä parkkipaikasta katuosuutta kohden.

Esimerkkinä vaikkapa Bulevardi. Sielläkin voisi valita samalla tavalla kuin Ruoholahdenkadulla: henkilöautoille ja joukkoliikenteelle omat kaistat molempiin suuntiin ilman pysäköintiä TAI joukkoliikenteelle omat kaistat, henkilöautoille yksi kaista yhteen suuntaan ja yksi kaista pysäköintipaikkoja. Kummallakaan kadulla varsinaista läpiajon tarvetta ei ole, joten pitäisin muutamia asiointipysäköintipaikkoja hiukan arvokkaampina kuin kaksisuuntaista henkilöautoliikennettä. Vastaavia ratkaisuja on tehty ainakin Ranskassa pikaraitioteiden yhteyteen.
 
Parkkipaikkojen tilalle saisikin sitten joukkoliikennekaistan.

Jos kaupunkisuunnitteluvirasto saa tahtonsa läpi ja Jätkäsaaren raitiotie vedetään Ruoholahdenkadulle jo 2009, pitää kaupunkisuunnitteluvirastossa kyllä pohtia tosissaan joko joukkoliikennekaistoja tai läpiajokieltoa.
 
Nuo parkkipaikat tuntuu kyllä jotenkin hölmöiltä minustaki, kuten muutamat jo mainitsivat. Eikös siinä ole melkein vieressä iso Ruoholahden parkkihalli. Kun poistetaan parkkialueet saadaan ihmiset käyttämään julkisia, kun ei ole fiksua jättää autoa 2 kilsan päähän..
 
Parkkipaikat ovat keskustassa pyhääkin pyhempiä.
Siinäpä se. Muistanette, että keväällä kerrottiin, miten parkkipaikkoja oli saatu kadunvarsille lisätyksi vinopysäköinnillä. Tämän järjestäminen puolestaan oli mahdollista muuttamalla katu yksisuuntaiseksi. Siis yksisuuntaistaminen käy pysäköintimahdollisuuksien lisäämiseksi juuri sen jälkeen, kun suuren porun saattamana kaksisuuntaistettiin katuja noin vuosi sitten.

Antero
 
Siinäpä se. Muistanette, että keväällä kerrottiin, miten parkkipaikkoja oli saatu kadunvarsille lisätyksi vinopysäköinnillä. Tämän järjestäminen puolestaan oli mahdollista muuttamalla katu yksisuuntaiseksi. Siis yksisuuntaistaminen käy pysäköintimahdollisuuksien lisäämiseksi juuri sen jälkeen, kun suuren porun saattamana kaksisuuntaistettiin katuja noin vuosi sitten.
Itse sanoisin, että yksisuuntaisina nuo alueen kadut olivat jonkinverran vetävämpiä, mutta ongelmakohtia ovat aina olleet nuo risteykset ja varsinkin nykyiset kiertoliittymät, joissa autoilijat eivät osaa ajaa. Lisäksi Kampin ympäristön oleminen aina kuin pommin jäljiltä ja mitä hankalia kiertoteitä milloinkin sotkevat alinomaa. Saisivat sen "Iisakin kirkkonsa" pikkuhiljaa valmiiksi.

Tänäänhän h55/A, h65A ja h66A ovat siirtyneet molemmissa suunnissa ajamaan UK-katua. Nähtäväksi jää kuinka se vaikuttaa. Linja h15A tullessaan Länsisatamasta joutuu nähtävästi kiertämään Hietaniemenkadun kautta, kun Pohjoinen Rautatiekatu on väliaikaisesti yksisuuntainen. Tiukkia mutkia noilla alueilla on paljon mm. telibusseille, joissa on ohjaava tukiakseli (peräsiirtymä sivusuunnassa jopa noin puolitoista metriä ja jos kovin likellä on esim. auto, niin tulee mukana); ei ihme, että peltivaurioita tulee ja kuskit polttavat proppunsa.

Koko keskusta ja kantakaupunki pitäisi rauhoittaa: ei erilaisia joukkoliikennemuotoja. Vain ratikoita maanpäällä ja maan alla kulkeva metro. Liityntäbussit hiotavat sitten asiansa siellä, missä niiden liikennöinnille on oikeasti tilaa. Ne kun ovat autoja ja missä ne ajavat, siellä ajavat myös muut autot. Kaikista kielloista huolimatta (tänään tuli Jokeria ajaessani monta asiaankuullumatonta ajoneuvoa vastaan mm. Huopalahden tunnelissa ja Oulunkylä-Viikki välisellä Jokeri-väylällä). Pitäisi olla jokin fyysinen este; esim. kuoppa kadussa, jonka voi ylittää vain bussin raidevälin omaava ajoneuvo.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi olla jokin fyysinen este; esim. kuoppa kadussa, jonka voi ylittää vain bussin raidevälin omaava ajoneuvo.

Suomestakin näitä fyysisiä esteitä löytyy, ainakin Vaasasta Gerbyn omakotialueelta, mistä niitä viimeiseksi voisi etsiä, sen verran autoistunut paikka ja huonot bussiyhteydet! Mutta Helsinkiin niitä ei vain tule. Miksikähän ei? Entä maasta esiin nousevat tolpat, onko niitä edes harkittu?
 
Takaisin
Ylös