Kuljettajarahastus busseissa

Vs: Kuljettajarahastus

Jos systeemi olisikin avorahatus ja vastaavasti enemmän lipuntarkastajia myös bussiliikenteeseen. Kuinka paljon olisi oletettava lipputulojen menetys, jos busseissa toimittaisiin, kuten ratikoissakin? Tai vaihtoehtoisisesti niin, että tultaisiin bussiin edestä ja poistuttaisiin keski- ja takaovista kuten nyt, mutta vain arvo- ja kertaliput pitäisi ostaa. Muuten matkakorttilukijan voisi ohittaa korttia näyttämättä.
Irtolippujen myyntitulot on busseissa HSL-alueella, ja tämä tulee nyt ulkomuistista ja luultavasti väärin kun en muista missä sen näin, 10 - 15 miljoonaa vuodessa.

Tuo pelkkä matkakorttilukijan ohittaminen eli joka ovesta sisään kuten ratikoissa nyt voisi olla ehkä toimivampi ratkaisu. Ne automaatit on yllättävän arvokkaita, noin 5 000 - 10 000 euroa kappale.

Olen pikkuhiljaa alkanut olla sitä mieltä, että ehkäpä se avorahastus voisi olla nykypäivää myös busseissa ja osaltaan saattaisi nopeuttaa matkatekoa ja bussien sujuvuutta. Vaikkapa jollain Pasilan aseman pysäkillä saattaa tulla kymmeniä ihmisiä kyytiin, yhdeltä pysäkiltä ja kun jokainen kerrallaan "piippaa" sen korttinsa niin kovin hidasta on.
Minusta tämän voisi tehdä niinkin että olisi tiettyjä runkolinjoja joilla näin meneteltäsiin. Jokeri ja 58 tai 65A tulee mieleen nykyisistä, mutta noita pitäisi olla enemmän.

Mutta paljonko lipuntarkastajia tarvittaisiin, jotta saataisiin riittävä "pelote" kiinnijäämisestä? Vertaan näkemään bussikaistojen poliisivalvontaan, jossa kaksi poliisiautoa piti henkilöauton käytännössä kokonaan pois bussien edestä.
No lasketaan:
1) Kuukausilippu 45 euroa.
Matkoja per matkustaja 40 - 50 kuukaudessa, sanotaan yksinkertaisuuden vuoksi että matka maksaa euron matkustajalle.
2) Tarkastusmaksu 80 euroa, eli jos jää joka 80. matkalla kiinni niin ei kannata.
3) Eli joka 80. vuoroilla pitäisi olla tarkastus. Siivuutetaan ruuhkapainotteisuus yksinkertaisuuden vuoksi.
4) Arvataan että yksi lipuntarkastaja tarkastaa työpäivässä noin 30 vuoroa.
5) Työpäiviä on vuodessa noin 200 (ml. poissaolot).
6) Liikennöinnille on tapana käyttää kerrointa 290 jos halutaan arkipäivän vuoroista vuosivuorojen määrä.
7) Muistelen että vuoroja on päivässä HSL-alueelle 20 000 tai jotain sinnepäin, ja voin olla ihan väärässäkin, tämäkin löytyy jostain mut en jaksa kaivaa.
8) Veikataan lipuntarkastajan vuosikustannuksiksi 70 000 €

Tarkastettavia vuoroja vuodessa: vuorojen määrä päivässä * kerroin vuosivuoroiksi / haluttu tarkastustiheys
20 000 x 290 / 80 = 72 500

Tarvittavat tarkastustyöpäivät: tarkastettavia vuoroja vuodessa / tarkastettuja vuoroja per tarkastaja
72 500 / 30 = 2 400

Tarvittavien tarkastaiien määrä: tarvittavat tarkastustyöpäivät / vuosityöpäivät
2 400 / 200 = 12

Kokonaiskustannus 12 x 70 000 € = n. 850 000 €

Vertailun vuoksi HSL-alueen bussiliikenne maksaa yli 300 miljoona vuodessa.

Minusta se lasketaan noin, käytety luvut on vaan luultavasti väärin. Tarkastusmaksujen tuloja ei ole huomiotu, olisiko noin 60% menoista?
 
Vs: Kuljettajarahastus

Tuo pelkkä matkakorttilukijan ohittaminen eli joka ovesta sisään kuten ratikoissa nyt voisi olla ehkä toimivampi ratkaisu. Ne automaatit on yllättävän arvokkaita, noin 5 000 - 10 000 euroa kappale.
Toisaalta noin. Ongelmakohtana näen (bussinkuljettajana) kuitenkin varsinkin bussien takaoven, jonne monissa bussimalleissa on aika heikko näkyvyys (joissain malleissa sentään kameravalvonta). Miten siis taata matkustajien turvallisuus, jos kaikki ovet olisivat käytössä kuten ratikoissa? Tukholman stombuss-linjoilla (ainakin keskustan linjat 1-4) on muistaakseni avorahastus. Myöskin se, että matkustajat voisivat avata ovia raitiovaunujen tapaan voisi vaatia melkoista muutosta työkulttuuriin kaupunkibussiliikenteen.

Myös lipuntarkastajien ahtautuminen täyteen ruuhkabussiin voisi olla aika epätoivoista.

Bussipysäkit voisivat olla rahastusaluetta (metroasemien tapaan), jolloin matka (voisi olla nimeltään "joukkoliikennekäyttöoikeus") olisi rekisteröity ennen bussiin nousemista ;). Voisi olla hieman hankalaa tuokin...
 
Vs: Kuljettajarahastus

Bussipysäkit voisivat olla rahastusaluetta (metroasemien tapaan), jolloin matka (voisi olla nimeltään "joukkoliikennekäyttöoikeus") olisi rekisteröity ennen bussiin nousemista ;). Voisi olla hieman hankalaa tuokin...
Todellakin olisi, bussipysäkit kun on jalkakäytävillä, joilla olo on jokamiehenoikeus. Lisäksi ihmiset jotka saattavat toisia busseihin ja juniin eivät pitäisi siitä. Tai jos se bussi/juna ei tulekaan niin olet maksanut odottamisesta. Metroissa on eri juttu kun kulkevat niin tiheään.

Miksei joka toiseen Jokerin bussiin hankittaisi yhtä lipuntarkastajaa, joka tarkastaisi jokaisen lipun? Lippu pitää hankkia automaatista / olla kuukausilippu, kuten monella onkin / leimata/ostaa normaaliin tapaan kuskilta etuovesta sisään mennen. Jos bussikalustoa suurennetaan, kun Volvot on ajettu loppuun*, ajoneuvoja saattaisi olla vain vaikka 20 kpl (riittäisi 7-8 minuutin vuoroväliin), jolloin kustannus olisi noin 120e/h. Tuosta vielä pois liputta maksajien tarjoamat tarkastusmaksut niin kustannuksia jää reilu 50e/h - ei paljoa; sekin kadonnee, kun lasketaan mukaan aikasäästöt.

*) Raide-Jokeri hyväksytään luultavasti suunnilleen silloin kun nykyistä kalustoa pitäisi vaihtaa - ja sen rakentamisen ajaksi tarvitaan busseja. Rakentaminen kestänee niin pitkään, että ne ehditään sopivasti ajaa loppuun raitiovaunujen liikennöinnin aloittamiseen mennessä. Jos valmistuminen kestää yli 15 vuotta, ostetaan uusia busseja, jos paljon vähemmän, ostetaan käytettyjä. Näinollen (mahd. moni-)nivelbussit eivät millään tavalla estä Raide-Jokeria toteutumasta.
 
Vs: Kuljettajarahastus

Todellakin olisi, bussipysäkit kun on jalkakäytävillä, joilla olo on jokamiehenoikeus. Lisäksi ihmiset jotka saattavat toisia busseihin ja juniin eivät pitäisi siitä. Tai jos se bussi/juna ei tulekaan niin olet maksanut odottamisesta. Metroissa on eri juttu kun kulkevat niin tiheään.
En minä nyt tosissani tuota ehdottanutkaan.

Mietin vain keinoja nopeuttaa bussiliikennettä ja nimenomaan pysäkkiaikojen nopeuttaminen olisi yksi niitä.
 
Vs: Kuljettajarahastus

En minä nyt tosissani tuota ehdottanutkaan.

Mietin vain keinoja nopeuttaa bussiliikennettä ja nimenomaan pysäkkiaikojen nopeuttaminen olisi yksi niitä.
Tietysti voi olla miettimättä niitä vaihtoehtoja, jotka ovat selvästi toisia huonompia. Mutta toki on parempi ottaa mahdollisimman monta vaihtoehtoa esille:smile:
 
En näe nykyistä rahastusta liika hidasteena ja muutenkaan en näe miten "Vantaan mummot" saadaan luopumaan hitaista jaloistaan ja rahalla maksamisesta;)
 
Miksei vaikka näin?

Avorahastus nimetyillä runkolinjoilla, tärkeillä pysäkeillä bussin kokoinen aitaus, jonka sisällä lipunmyyntialue. Aitaus tulisi olla jotain kohtuullisen ikävää kiivettävää. Aitauksen porteissa ajoittain miehitys, erityisesti ruuhka-aikaan: lipunmyynti ja lippujen tarkastus saapuville, lippujen tarkastus bussista tuleville.

Selkeää ja silti toteutettavissa valikoiden. Hankaliin, vilkkaisiin pysäkkeihin ei halpoja ratkaisuja ole, mutta niitä ei tarvitse ratkaista jos on liian kallista hyötyihin.
 
Vs: Kuljettajarahastus

En minä nyt tosissani tuota ehdottanutkaan.

Mietin vain keinoja nopeuttaa bussiliikennettä ja nimenomaan pysäkkiaikojen nopeuttaminen olisi yksi niitä.
Onko kukaan laskenut(minun lisäkseni) kauanko pysäkeillä oikeasti kuluu aikaa keskimäärin? Minä katsoin ajat linjalla 65A yhden kierroksen ajan, Helmin kellosta siitä kun pysäytin auton pysäkille, siihen kun auto taas liikahti. Autona Volvo 8700 pysäkkijarruilla varustettuna. Veikkauksia...? Pointtini on nyt se että emmekö olekin tuolla juuri näitä matkustajia palvelemassa? Miksi heihin liittyvät toiminnot pitäisi saada nopeammaksi, varsinkin kun ne eivät siellä oikesta ole se hidastavin tekijä vaan muu liikenne, ruuhkat ja liikenteenohjaus... Vai olisiko parasta kun ei otettaisi matkustajia ollenkaan, se olisi nopeaa ;D
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kuljettajarahastus

Onko kukaan laskenut(minun lisäkseni) kauanko pysäkeillä oikeasti kuluu aikaa keskimäärin? Minä katsoin ajat linjalla 65A yhden kierroksen ajan, Helmin kellosta siitä kun pysäytin auton pysäkille, siihen kun auto taas liikahti. Autona Volvo 8700 pysäkkijarruilla varustettuna. Veikkauksia...? Pointtini on nyt se että emmekö olekin tuolla juuri näitä matkustajia palvelemassa? Miksi heihin liittyvät toiminnot pitäisi saada nopeammaksi, varsinkin kun ne eivät siellä oikesta ole se hidastavin tekijä vaan muu liikenne, ruuhkat ja liikenteenohjaus... Vai olisiko parasta kun ei otettaisi matkustajia ollenkaan, se olisi nopeaa ;D

Nimenomaan näin, monesti esim. aikaisin aamulla tai myöhään illalla vaikka ajoaika on lyhyempi niin pysyy hyvin aikataulussa kun ei ole MUUTA LIIKENNETTÄ niin paljoa, vaikka iltaisin tietyillä linjoilla joutuu myymäänkin paperilippuja paljonkin. Bussikaistoilla monesti jää punaisiin valoihin kun edessä oleva henkilöauto jono on niin pitkä, ilman sitä jonoa olisi kerennyt valoista.
 
Liikennevalot ja valottomat risteykset joissa bussi joutuu odottamaan kauan väliä johon pääsee on myöskin ongelma. Liikennevalojen laittaminen suosimaan busseja on halu kysymys. Esim. Martinlaakson asemalla valot vaihtuu heti kun bussi ajaa tunnistin uran päälle, mutta Uomatien risteyksessä saa välillä odottaa kauankin valojen vaihtumista:cool:
 
Vs: Kuljettajarahastus

Onko kukaan laskenut(minun lisäkseni) kauanko pysäkeillä oikeasti kuluu aikaa keskimäärin? Minä katsoin ajat linjalla 65A yhden kierroksen ajan, Helmin kellosta siitä kun pysäytin auton pysäkille, siihen kun auto taas liikahti. Autona Volvo 8700 pysäkkijarruilla varustettuna. Veikkauksia...? Pointtini on nyt se että emmekö olekin tuolla juuri näitä matkustajia palvelemassa? Miksi heihin liittyvät toiminnot pitäisi saada nopeammaksi, varsinkin kun ne eivät siellä oikesta ole se hidastavin tekijä vaan muu liikenne, ruuhkat ja liikenteenohjaus... Vai olisiko parasta kun ei otettaisi matkustajia ollenkaan, se olisi nopeaa ;D
Teinpä muuten tuon saman laskelman tänään joutessani linjalla H14, ruuhka-aikaan, klo. 7.29 Pajamäestä ja klo. 8.18 Eirasta. Autona Helb 231, eli kaasu Säffle jota monet vielä pitävät hitaana autona ovien takia... :biggrin: Ja tässä autossa muuten ei helmi toiminut, sain silti 9 min. edelläni lähteneen kiinni, siinä helmi toimi :D. Ja pysäkillä viipymisajan keskiarvoksi tuli tismalleen sama kuin 65A:lla... :biggrin: Ei ollut vielä veikkauksia tullut edelliseenkään.. :cool:
 
Esim. Martinlaakson asemalla valot vaihtuu heti kun bussi ajaa tunnistin uran päälle, mutta Uomatien risteyksessä saa välillä odottaa kauankin valojen vaihtumista:cool:

Jaa, ainakin kun itse matkustin joulukuun 2010 lopulla linjalla v53 Myyrmäkeen, bussi joutui pysähtymään ja odottamaan noissa liikennevaloissa ainakin puoli minuttia, vaikka mistään muusta suunnasta ei ollut liikennettä! :mad:
Mutta kyllä ne valot muulloin ovat toimineet hyvin.

Ja kuljettajarahastuksesta: mielestäni yli 10€ seteleillä maksaminen voitaisiin kieltää, koska jos matka maksaa esim. 2,50€ ja maksuksi annetaan 20€ seteli, menee vaihtorahan antamisessa paljon kauemmin, kun joutuu kaivamaan seteleitä, eikä saa vain annettua kolikoita nopeasti raharengistä. Ja kertalipulla vaihtoa pitäisi valvoa tarkemmin tai muuttaa kertaliput kontakti- tai etäluettaviksi korteiksi, koska useimmat ihmiset vain nopeasti heilauttavat lippua kuljettajalle, jonka on siinä ajassa vaikeaa lukea lipusta, että onko se edes voimassa.

Eli en vastusta kuljettajarahastusta, mutta sitä pitäisi tehostaa ja tarjota enemmän ennalta ostettavia lippuja.
 
Ja kuljettajarahastuksesta: mielestäni yli 10€ seteleillä maksaminen voitaisiin kieltää, koska jos matka maksaa esim. 2,50€ ja maksuksi annetaan 20€ seteli, menee vaihtorahan antamisessa paljon kauemmin, kun joutuu kaivamaan seteleitä, eikä saa vain annettua kolikoita nopeasti raharengistä.
Ei se vaihtorahan antaminen niin hidasta ole jos itse panostat siihen; setelilompakko vasemmalla kädellä nopeasti saatavilla, sillä aikaa kun lippu tulostuu ehdit ottaa vaihtosetelit ja sen jälkeen kolikot, ei mene montaa sekuntia. :biggrin: monta kertaa siinä toinen matkustaja yrittää kauemmin ostaa kortinlukijalta arvolippua...
 
Ja kuljettajarahastuksesta: mielestäni yli 10€ seteleillä maksaminen voitaisiin kieltää, koska jos matka maksaa esim. 2,50€ ja maksuksi annetaan 20€ seteli, menee vaihtorahan antamisessa paljon kauemmin...
Valitettavasti 10e raja on sinänsä huono, että pankkiautomaateista ei saa alle 20€:n arvoisia seteleitä. Jos on pikkurahat ja liput hukassa, mutta pankkikortti tallessa, tulee ongelmia.
 
Ei se vaihtorahan antaminen niin hidasta ole jos itse panostat siihen; setelilompakko vasemmalla kädellä nopeasti saatavilla, sillä aikaa kun lippu tulostuu ehdit ottaa vaihtosetelit ja sen jälkeen kolikot, ei mene montaa sekuntia. :biggrin: monta kertaa siinä toinen matkustaja yrittää kauemmin ostaa kortinlukijalta arvolippua...

Aivan, jos siihen panostaa ;) . Mutta valitettavasti useimmat kuljettajat eivät panosta :mad: . Olen nähnyt yhden hyvän esimerkin, kun kuljettaja ensin naputteli kaikessa rauhassa hinnan myyntilaitteeseen, kaivoi hitaasti vaihtorahat laukusta (ei ollut raharenkiä) ja laski ne hitaasti uudelleen ja vasta sitten antoi lipun ja vaihtorahat matkustajalle :biggrin: . Mielestäni tuo on "hälläväliä" käytöstä (kun tahallisesti myöhästytetään vuoroa) ja noiden kuskien pitäsi ottaa esimerkkiä juuri tuollaisista, viestissäsi mainitsemistasi kuljettajista.

Valitettavasti 10e raja on sinänsä huono, että pankkiautomaateista ei saa alle 20€:n arvoisia seteleitä. Jos on pikkurahat ja liput hukassa, mutta pankkikortti tallessa, tulee ongelmia.

Totta, en tullut ajatelleeksi. Ehkä se raja voisi olla 20€, mutta siitä en kyllä nostaisi sitä ylöspäin (paljonkos se muuten on nykyään?).

Ja tuosta korttiasiasta päästään siihen, että miksi pankki- / luottokortti ei käy busseissa, mistä taas päästään siihen, että jos ne kävisivät, pysäkkiajat luultavasti tuplaantuisivat, kun luultavasti ihmiset miettisivät, että mikäs se tunnusluku taas oli, jne...
 
Takaisin
Ylös