Kuljettajarahastus busseissa

Onkos tässä ketjussa vielä sellaista ideaa ollut, että osalle linjoista avorahastus, ja kertalippujen osto kuljettajalta. Matkakortin käyttäjät ja vaihtajat saisivat siis mennä mistä tahansa ovesta, ja näin pysäkkiajat varmasti lyhenisivät. Eli samantyyppinen järjestelmä, mihin proto-scalat suunniteltiin. Yksilehtinen etuovi lipun ostajille, kaksilehtinen keskiovi normaalia lähempänä etuovea, ja takaovi myös kaksilehtinen. Kortti-/vaihtomatkustajien ei siis enää tarvitsisi ängetä kertalippua parhaillaan ostavien ohi - voivat mennä muista ovista, ja yksi ovilehti riittää hyvin yhdelle "lippujonolle" etuovella. Samahan toimisi hyvin myös nivelbusseilla, ja sitähän kokeiltiin jokerilla viime vuonna ja oman havaintoni mukaan pysäkkiajat todella olivat lyhyempiä.
 
Onkos tässä ketjussa vielä sellaista ideaa ollut, että osalle linjoista avorahastus, ja kertalippujen osto kuljettajalta. Matkakortin käyttäjät ja vaihtajat saisivat siis mennä mistä tahansa ovesta, ja näin pysäkkiajat varmasti lyhenisivät. Eli samantyyppinen järjestelmä, mihin proto-scalat suunniteltiin. Yksilehtinen etuovi lipun ostajille, kaksilehtinen keskiovi normaalia lähempänä etuovea, ja takaovi myös kaksilehtinen. Kortti-/vaihtomatkustajien ei siis enää tarvitsisi ängetä kertalippua parhaillaan ostavien ohi - voivat mennä muista ovista, ja yksi ovilehti riittää hyvin yhdelle "lippujonolle" etuovella. Samahan toimisi hyvin myös nivelbusseilla, ja sitähän kokeiltiin jokerilla viime vuonna ja oman havaintoni mukaan pysäkkiajat todella olivat lyhyempiä.
Toki ovat lyhyempiä (ei siis bussit vaan jonot busseihin) kun totutaan, varsinkin mm. Viikin tiedepuiston ja Huopalahden aseman ja Leppävaaran ja Tapiolan pysäkeillä, 550:lla siis.

Sääntönä voisi olla joko nivel/ei nivelbussit tai siniset/vihreät bussit. Vihreissä busseissa, kuten ratikoissakin olisi avorahastus. Myös nivelbussisääntö toimisi hyvin sillä niitä luultavimmin hankittaisiin juuri linjoille, joiden pysäkkiajat ovat pitkiä.
 
Avorahastus ja kuljettajarahastuksen puuttuminen ovat tosiaan kaksi eri asiaa. Raitiovaunuissa on toistaiseksi vielä kuljettajien hoitama lipunmyynti, mutta silti avorahastus.

Vastaavan systeemin voisi todellakin ottaa käyttöön esimerkiski Bussi-Jokerilla ja mahdollisesti myöhemmin perustettavilla runkobussilinjoilla. Se tulisi ottaa huomioon myös kaluston suunnittelussa. Eteen riittää yksilehtinen ovi, mutta muiden tulisi olla kaksilehtisiä. Lattikorkeuskaan ei voi olla mitä tahansa, vaan rakenteen tulisi olla täysmatala tai lähellä sellaista. Esimerkiksi nyt käytössä oleva low-entrykalusto toimisi kovin kömpelöstä kaikista ovista sisään ja ulos -tyyppisessä liikennöinnissä.
 
20 isompaa ei tarvitse ottaa vastaan... eikä yli 50 kolikkoa :biggrin:
50 5-senttistä = 2.50e. Kätevää kun olisi tasarahakin:D

Joskus ovat kuljettajat ottaneet viiskymppisiäkin, onkos muuten sama raja esim. Pohjolan liikenteellä, joka ajaa noita pitempiä vuorojakin? Kaupungin ulkopuolella se vasta vaikeaa olisikaan vaihtaa rahaa tai nostaa kakskymppistä automaatista.
 
Avorahastus ja kuljettajarahastuksen puuttuminen ovat tosiaan kaksi eri asiaa. Raitiovaunuissa on toistaiseksi vielä kuljettajien hoitama lipunmyynti, mutta silti avorahastus.
Vastaavan systeemin voisi todellakin ottaa käyttöön esimerkiski Bussi-Jokerilla ja mahdollisesti myöhemmin perustettavilla runkobussilinjoilla.
Juuri näin minäkin ajattelin. En tokikaan vastusta asiakaspalvelua, vaan sen nopeutusta, varsinkin ruuhkaisimilla bussilinjoilla (kuten Jokeri, tietyt poikittaislinjat sekä muut "runkolinja"-tyyppiset bussilinjat)
Se tulisi ottaa huomioon myös kaluston suunnittelussa. Eteen riittää yksilehtinen ovi, mutta muiden tulisi olla kaksilehtisiä. Lattiakorkeuskaan ei voi olla mitä tahansa, vaan rakenteen tulisi olla täysmatala tai lähellä sellaista. Esimerkiksi nyt käytössä oleva low-entrykalusto toimisi kovin kömpelöstä kaikista ovista sisään ja ulos -tyyppisessä liikennöinnissä.
Kyllä. Keskiovien käyttäminen kumpaakin kulkusuuntaan (low-entrykalusto) nyt jotenkin onnistusi, mutta takaovi, korkeine portaineen, olisi jo melkoinen turvallisuusriski (takaovelle kun tosiaankin näkyy aika huonosti).
 
... yksi ovilehti riittää hyvin yhdelle "lippujonolle" etuovella. Samahan toimisi hyvin myös nivelbusseilla, ja sitähän kokeiltiin jokerilla viime vuonna ...

Tähän vielä tuli mieleen, että Helsingissä olleessa koetuplanivelbussissahan oli meille tuttu kaksoisovi edessä mutta Göteborgissa suurimmassa osassa tuplanivelbusseja on nimenomaan vain yksi ovilehti edessä.
 
Kukakohan maksaisi esim. yhden aikuisten sisäisen lipun 5 senttisillä? :biggrin:

Sellainen tapaus sattui kohdalleni viimeksi uudenvuodenyönä Maunulassa linjalla h67.


Joskus ovat kuljettajat ottaneet viiskymppisiäkin, onkos muuten sama raja esim. Pohjolan liikenteellä, joka ajaa noita pitempiä vuorojakin?

HSL-sopimusliikenteessä Pohjolan Kaupunkiliikenne noudattaa HSL:n ohjeistusta.
 
Mitä kuljettajarahastuksen kanssa pitäisi sitten pääkaupunkiseudulla tehdä? Se hidastaa matkantekoa ja vaikuttaa suuresti matka-aikoihin; ruuhka-ajan ulkopuolellakin voivat sivujen ajoajat olla pitkiä, jos matkan varrelle osuu paljon suurilla seteleillä kertalipun maksavia.
Pyydän arviota pysäkillä viipymisestä?Viitaten toiseen viestiketjuun... :)

---------- Viesti lisätty kello 21:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:27 ----------

Yksi bussien suvuvuuden hidastavia tekijöitä on asiakkaiden lastaus ja heidän rahastuksensa.
Pyydän arviota pysäkillä viipymisestä...? :D
 
Pyydän arviota pysäkillä viipymisestä...? :D
Tervetuloa vaan katsomaan homman sujuvuutta vaikkapa Pasilan aseman pysäkeille ruuhka-aikaan.

Se, että kaikki matkustajat, satamäärin, tarkastuttavat lippunsa yksi kerrallaan kyytiin noustessaan, on mielestäni omiaan mm. hidastamaan ja ketjuttamaan tiheästi kulkevia bussilinjoja. Toki bussiliikenne on perinteisesti ollut sen luonteista, mutta mm. edellä mainitulla seudulla siitä on tullut enemmän "massakuljetusväline", joka ei mielestäni tarvitsisi nykyisen kaltaista "yksilöllistä palvelua", vaan kohtuullisia pysäkkiaikoja. Ratikka, metro tai lähijuna ovat sellaisia, mutta miksei BRT:n kaltainen bussijärjestelmäkin.

Ymmärrän toki, että vaikkapa Nuuksiossa tarvitaan enemmän perinteistä, yksilöllistä bussipalvelua, mutta niillä alueilla, joissa bussi on selkeästi raskaamman joukkoliikennevälineiden kaltainen (kuten vaikkapa juuri Pasilan keskuksen kautta kulkevat tai raskaimmat runkolinjojen kaltaiset bussilinjat), nykyisten ratikoiden kaltainen avoin rahastusjärjestelmä voisi olla paikallaan.

Toki tämä edellyttäisi, että liputtoman matkustajan kiinnijäämisriski olisi moninverroin suurempi, eli lipuntarkastajia tarvittaisiin nykyistä enemmän. Nykyisin oman työpäiväni kohdalla lipputarkastajatovat sattuneet bussini kyytiin verraten harvoin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tervetuloa vaan katsomaan homman sujuvuutta vaikkapa Pasilan aseman pysäkeille ruuhka-aikaan.

Se, että kaikki matkustajat, satamäärin, tarkastuttavat lippunsa yksi kerrallaan kyytiin noustessaan, on mielestäni omiaan mm. hidastamaan ja ketjuttamaan tiheästi kulkevia bussilinjoja. Toki bussiliikenne on perinteisesti ollut sen luonteista, mutta mm. edellä mainitulla seudulla siitä on tullut enemmän "massakuljetusväline", joka ei mielestäni tarvitsisi nykyisen kaltaista "yksilöllistä palvelua", vaan kohtuullisia pysäkkiaikoja. .
et vastannut, pysäkillä viipymisaika keskimäärin, eli keskiarvo kaikista pysäkkikäynneistä? Ja miksi bussit sitten tuolla kulkevat jos eivät olisi juuri näitä massakuljetusvälineitä? Tyhjänäkö siellä pitäisi ajaa? Se matkustajien kyytiin nouseminen nyt vaan väkisin kestää niin kauan kuin se kestää! Ja vaikka matkustaminen olisi ilmaista silti se kestäisi, varmaan vielä kauemmin koska sitten matkustajia olisi vielä enemmän!
 
Se matkustajien kyytiin nouseminen nyt vaan väkisin kestää niin kauan kuin se kestää!

Ei se mitenkään väkisin kestä niin kauan kuin se nykyisellään kestää. Esimerkiksi ennen matkakortteja jono siirtyi bussiin huomattavasti sujuvammin kuin nykyään (olkoonkin, että pummilla matkustaminen varmasti oli helpompaa), eikä kuljettajan lipunmyyntikään häirinnyt niin paljoa, kun ohi yleensä mahtui näyttölippua näyttäviä asiakkaita. Avorahastus lisäksi siirtäisi jonot useammalle kuin yhdelle ovelle, mikä väistämättä nopeuttaisi vilkkaiden pysäkkien pysäkkiaikoja.

Ja vaikka matkustaminen olisi ilmaista silti se kestäisi, varmaan vielä kauemmin koska sitten matkustajia olisi vielä enemmän!

Avorahastus tai kuljettajan lipunmyynnistä luopuminen ei tarkoita ilmaisuutta. Ilmaisuus varmasti lisäisi matkustajia jonkin verran, mutta vastaavasti kyytiin nouseminen (per matkustaja) saattaisi hiukan nopeutua.
 
Ei se mitenkään väkisin kestä niin kauan kuin se nykyisellään kestää. Esimerkiksi ennen matkakortteja jono siirtyi bussiin huomattavasti sujuvammin kuin nykyään (olkoonkin, että pummilla matkustaminen varmasti oli helpompaa), eikä kuljettajan lipunmyyntikään häirinnyt niin paljoa, kun ohi yleensä mahtui näyttölippua näyttäviä asiakkaita. Avorahastus lisäksi siirtäisi jonot useammalle kuin yhdelle ovelle, mikä väistämättä nopeuttaisi vilkkaiden pysäkkien pysäkkiaikoja.

Avorahastus tai kuljettajan lipunmyynnistä luopuminen ei tarkoita ilmaisuutta. Ilmaisuus varmasti lisäisi matkustajia jonkin verran, mutta vastaavasti kyytiin nouseminen (per matkustaja) saattaisi hiukan nopeutua.
Kyllä tälläkin hetkellä matkakorttia voi ja mahtuu käyttämään samalla kun kuljettaja myy lippua! Ja sinäkin voisit arvioida pysäkillä viipymisen keskiarvoajan, ja samalla yhdellä sivulla pysäkillä käynteihin kuluvan ajan? :biggrin:
 
Tunnetteko muuten kaupunkeja maailmalla, jonka kaupunkibusseissa olisi edellä kuvailemani kaltainen avorahastus käytössä? Sveitsin kaupugeissa varmaankin?

On toki myönnettävä, että oman kokemukseni mukaan bussimatkustaminen perustuu paljolti kuljettajarahastukseen tai sitten lippuautomaatti on aivan kuljettajan tuntumassa. Jotenkinhan se on perinteisesti niin, että "äreä kuljettaja" tarkastaa liput kärsimättömän tuntuisesti ja asiakkaita simputtaen (aina kun mahdollista) ;).
 
Takaisin
Ylös