Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/65

Viestiketju: Kuljettajarahastus busseissa

  1. #31

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    244

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Onkos tässä ketjussa vielä sellaista ideaa ollut, että osalle linjoista avorahastus, ja kertalippujen osto kuljettajalta. Matkakortin käyttäjät ja vaihtajat saisivat siis mennä mistä tahansa ovesta, ja näin pysäkkiajat varmasti lyhenisivät. Eli samantyyppinen järjestelmä, mihin proto-scalat suunniteltiin. Yksilehtinen etuovi lipun ostajille, kaksilehtinen keskiovi normaalia lähempänä etuovea, ja takaovi myös kaksilehtinen. Kortti-/vaihtomatkustajien ei siis enää tarvitsisi ängetä kertalippua parhaillaan ostavien ohi - voivat mennä muista ovista, ja yksi ovilehti riittää hyvin yhdelle "lippujonolle" etuovella. Samahan toimisi hyvin myös nivelbusseilla, ja sitähän kokeiltiin jokerilla viime vuonna ja oman havaintoni mukaan pysäkkiajat todella olivat lyhyempiä.

  2. #32
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Onkos tässä ketjussa vielä sellaista ideaa ollut, että osalle linjoista avorahastus, ja kertalippujen osto kuljettajalta. Matkakortin käyttäjät ja vaihtajat saisivat siis mennä mistä tahansa ovesta, ja näin pysäkkiajat varmasti lyhenisivät. Eli samantyyppinen järjestelmä, mihin proto-scalat suunniteltiin. Yksilehtinen etuovi lipun ostajille, kaksilehtinen keskiovi normaalia lähempänä etuovea, ja takaovi myös kaksilehtinen. Kortti-/vaihtomatkustajien ei siis enää tarvitsisi ängetä kertalippua parhaillaan ostavien ohi - voivat mennä muista ovista, ja yksi ovilehti riittää hyvin yhdelle "lippujonolle" etuovella. Samahan toimisi hyvin myös nivelbusseilla, ja sitähän kokeiltiin jokerilla viime vuonna ja oman havaintoni mukaan pysäkkiajat todella olivat lyhyempiä.
    Toki ovat lyhyempiä (ei siis bussit vaan jonot busseihin) kun totutaan, varsinkin mm. Viikin tiedepuiston ja Huopalahden aseman ja Leppävaaran ja Tapiolan pysäkeillä, 550:lla siis.

    Sääntönä voisi olla joko nivel/ei nivelbussit tai siniset/vihreät bussit. Vihreissä busseissa, kuten ratikoissakin olisi avorahastus. Myös nivelbussisääntö toimisi hyvin sillä niitä luultavimmin hankittaisiin juuri linjoille, joiden pysäkkiajat ovat pitkiä.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Avorahastus ja kuljettajarahastuksen puuttuminen ovat tosiaan kaksi eri asiaa. Raitiovaunuissa on toistaiseksi vielä kuljettajien hoitama lipunmyynti, mutta silti avorahastus.

    Vastaavan systeemin voisi todellakin ottaa käyttöön esimerkiski Bussi-Jokerilla ja mahdollisesti myöhemmin perustettavilla runkobussilinjoilla. Se tulisi ottaa huomioon myös kaluston suunnittelussa. Eteen riittää yksilehtinen ovi, mutta muiden tulisi olla kaksilehtisiä. Lattikorkeuskaan ei voi olla mitä tahansa, vaan rakenteen tulisi olla täysmatala tai lähellä sellaista. Esimerkiksi nyt käytössä oleva low-entrykalusto toimisi kovin kömpelöstä kaikista ovista sisään ja ulos -tyyppisessä liikennöinnissä.

  4. #34

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Totta, en tullut ajatelleeksi. Ehkä se raja voisi olla 20€, mutta siitä en kyllä nostaisi sitä ylöspäin (paljonkos se muuten on nykyään?) .
    20 isompaa ei tarvitse ottaa vastaan... eikä yli 50 kolikkoa

  5. #35
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    20 isompaa ei tarvitse ottaa vastaan... eikä yli 50 kolikkoa
    Kukakohan maksaisi esim. kaksi aikuisten sisäistä lippua 10 sentin kolikoilla tai yhden aikuisten sisäisen lipun 5 senttisillä?

  6. #36
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    20 isompaa ei tarvitse ottaa vastaan... eikä yli 50 kolikkoa
    50 5-senttistä = 2.50e. Kätevää kun olisi tasarahakin

    Joskus ovat kuljettajat ottaneet viiskymppisiäkin, onkos muuten sama raja esim. Pohjolan liikenteellä, joka ajaa noita pitempiä vuorojakin? Kaupungin ulkopuolella se vasta vaikeaa olisikaan vaihtaa rahaa tai nostaa kakskymppistä automaatista.

  7. #37
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Avorahastus ja kuljettajarahastuksen puuttuminen ovat tosiaan kaksi eri asiaa. Raitiovaunuissa on toistaiseksi vielä kuljettajien hoitama lipunmyynti, mutta silti avorahastus.
    Vastaavan systeemin voisi todellakin ottaa käyttöön esimerkiski Bussi-Jokerilla ja mahdollisesti myöhemmin perustettavilla runkobussilinjoilla.
    Juuri näin minäkin ajattelin. En tokikaan vastusta asiakaspalvelua, vaan sen nopeutusta, varsinkin ruuhkaisimilla bussilinjoilla (kuten Jokeri, tietyt poikittaislinjat sekä muut "runkolinja"-tyyppiset bussilinjat)
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Se tulisi ottaa huomioon myös kaluston suunnittelussa. Eteen riittää yksilehtinen ovi, mutta muiden tulisi olla kaksilehtisiä. Lattiakorkeuskaan ei voi olla mitä tahansa, vaan rakenteen tulisi olla täysmatala tai lähellä sellaista. Esimerkiksi nyt käytössä oleva low-entrykalusto toimisi kovin kömpelöstä kaikista ovista sisään ja ulos -tyyppisessä liikennöinnissä.
    Kyllä. Keskiovien käyttäminen kumpaakin kulkusuuntaan (low-entrykalusto) nyt jotenkin onnistusi, mutta takaovi, korkeine portaineen, olisi jo melkoinen turvallisuusriski (takaovelle kun tosiaankin näkyy aika huonosti).
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #38

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    244

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    ... yksi ovilehti riittää hyvin yhdelle "lippujonolle" etuovella. Samahan toimisi hyvin myös nivelbusseilla, ja sitähän kokeiltiin jokerilla viime vuonna ...
    Tähän vielä tuli mieleen, että Helsingissä olleessa koetuplanivelbussissahan oli meille tuttu kaksoisovi edessä mutta Göteborgissa suurimmassa osassa tuplanivelbusseja on nimenomaan vain yksi ovilehti edessä.

  9. #39
    Automies avatar
    Liittynyt
    25.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    319

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Kukakohan maksaisi esim. yhden aikuisten sisäisen lipun 5 senttisillä?
    Sellainen tapaus sattui kohdalleni viimeksi uudenvuodenyönä Maunulassa linjalla h67.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Joskus ovat kuljettajat ottaneet viiskymppisiäkin, onkos muuten sama raja esim. Pohjolan liikenteellä, joka ajaa noita pitempiä vuorojakin?
    HSL-sopimusliikenteessä Pohjolan Kaupunkiliikenne noudattaa HSL:n ohjeistusta.

  10. #40

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut omp Näytä viesti

    Mitä kuljettajarahastuksen kanssa pitäisi sitten pääkaupunkiseudulla tehdä? Se hidastaa matkantekoa ja vaikuttaa suuresti matka-aikoihin; ruuhka-ajan ulkopuolellakin voivat sivujen ajoajat olla pitkiä, jos matkan varrelle osuu paljon suurilla seteleillä kertalipun maksavia.
    Pyydän arviota pysäkillä viipymisestä?Viitaten toiseen viestiketjuun...

    ---------- Viesti lisätty kello 21:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:27 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Yksi bussien suvuvuuden hidastavia tekijöitä on asiakkaiden lastaus ja heidän rahastuksensa.
    Pyydän arviota pysäkillä viipymisestä...?

  11. #41
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Pyydän arviota pysäkillä viipymisestä...?
    Tervetuloa vaan katsomaan homman sujuvuutta vaikkapa Pasilan aseman pysäkeille ruuhka-aikaan.

    Se, että kaikki matkustajat, satamäärin, tarkastuttavat lippunsa yksi kerrallaan kyytiin noustessaan, on mielestäni omiaan mm. hidastamaan ja ketjuttamaan tiheästi kulkevia bussilinjoja. Toki bussiliikenne on perinteisesti ollut sen luonteista, mutta mm. edellä mainitulla seudulla siitä on tullut enemmän "massakuljetusväline", joka ei mielestäni tarvitsisi nykyisen kaltaista "yksilöllistä palvelua", vaan kohtuullisia pysäkkiaikoja. Ratikka, metro tai lähijuna ovat sellaisia, mutta miksei BRT:n kaltainen bussijärjestelmäkin.

    Ymmärrän toki, että vaikkapa Nuuksiossa tarvitaan enemmän perinteistä, yksilöllistä bussipalvelua, mutta niillä alueilla, joissa bussi on selkeästi raskaamman joukkoliikennevälineiden kaltainen (kuten vaikkapa juuri Pasilan keskuksen kautta kulkevat tai raskaimmat runkolinjojen kaltaiset bussilinjat), nykyisten ratikoiden kaltainen avoin rahastusjärjestelmä voisi olla paikallaan.

    Toki tämä edellyttäisi, että liputtoman matkustajan kiinnijäämisriski olisi moninverroin suurempi, eli lipuntarkastajia tarvittaisiin nykyistä enemmän. Nykyisin oman työpäiväni kohdalla lipputarkastajatovat sattuneet bussini kyytiin verraten harvoin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.01.2011 kello 13:44. Syy: siistitty lainausta
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #42

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tervetuloa vaan katsomaan homman sujuvuutta vaikkapa Pasilan aseman pysäkeille ruuhka-aikaan.

    Se, että kaikki matkustajat, satamäärin, tarkastuttavat lippunsa yksi kerrallaan kyytiin noustessaan, on mielestäni omiaan mm. hidastamaan ja ketjuttamaan tiheästi kulkevia bussilinjoja. Toki bussiliikenne on perinteisesti ollut sen luonteista, mutta mm. edellä mainitulla seudulla siitä on tullut enemmän "massakuljetusväline", joka ei mielestäni tarvitsisi nykyisen kaltaista "yksilöllistä palvelua", vaan kohtuullisia pysäkkiaikoja. .
    et vastannut, pysäkillä viipymisaika keskimäärin, eli keskiarvo kaikista pysäkkikäynneistä? Ja miksi bussit sitten tuolla kulkevat jos eivät olisi juuri näitä massakuljetusvälineitä? Tyhjänäkö siellä pitäisi ajaa? Se matkustajien kyytiin nouseminen nyt vaan väkisin kestää niin kauan kuin se kestää! Ja vaikka matkustaminen olisi ilmaista silti se kestäisi, varmaan vielä kauemmin koska sitten matkustajia olisi vielä enemmän!

  13. #43

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Se matkustajien kyytiin nouseminen nyt vaan väkisin kestää niin kauan kuin se kestää!
    Ei se mitenkään väkisin kestä niin kauan kuin se nykyisellään kestää. Esimerkiksi ennen matkakortteja jono siirtyi bussiin huomattavasti sujuvammin kuin nykyään (olkoonkin, että pummilla matkustaminen varmasti oli helpompaa), eikä kuljettajan lipunmyyntikään häirinnyt niin paljoa, kun ohi yleensä mahtui näyttölippua näyttäviä asiakkaita. Avorahastus lisäksi siirtäisi jonot useammalle kuin yhdelle ovelle, mikä väistämättä nopeuttaisi vilkkaiden pysäkkien pysäkkiaikoja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Ja vaikka matkustaminen olisi ilmaista silti se kestäisi, varmaan vielä kauemmin koska sitten matkustajia olisi vielä enemmän!
    Avorahastus tai kuljettajan lipunmyynnistä luopuminen ei tarkoita ilmaisuutta. Ilmaisuus varmasti lisäisi matkustajia jonkin verran, mutta vastaavasti kyytiin nouseminen (per matkustaja) saattaisi hiukan nopeutua.

  14. #44

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Ei se mitenkään väkisin kestä niin kauan kuin se nykyisellään kestää. Esimerkiksi ennen matkakortteja jono siirtyi bussiin huomattavasti sujuvammin kuin nykyään (olkoonkin, että pummilla matkustaminen varmasti oli helpompaa), eikä kuljettajan lipunmyyntikään häirinnyt niin paljoa, kun ohi yleensä mahtui näyttölippua näyttäviä asiakkaita. Avorahastus lisäksi siirtäisi jonot useammalle kuin yhdelle ovelle, mikä väistämättä nopeuttaisi vilkkaiden pysäkkien pysäkkiaikoja.

    Avorahastus tai kuljettajan lipunmyynnistä luopuminen ei tarkoita ilmaisuutta. Ilmaisuus varmasti lisäisi matkustajia jonkin verran, mutta vastaavasti kyytiin nouseminen (per matkustaja) saattaisi hiukan nopeutua.
    Kyllä tälläkin hetkellä matkakorttia voi ja mahtuu käyttämään samalla kun kuljettaja myy lippua! Ja sinäkin voisit arvioida pysäkillä viipymisen keskiarvoajan, ja samalla yhdellä sivulla pysäkillä käynteihin kuluvan ajan?

  15. #45
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Tunnetteko muuten kaupunkeja maailmalla, jonka kaupunkibusseissa olisi edellä kuvailemani kaltainen avorahastus käytössä? Sveitsin kaupugeissa varmaankin?

    On toki myönnettävä, että oman kokemukseni mukaan bussimatkustaminen perustuu paljolti kuljettajarahastukseen tai sitten lippuautomaatti on aivan kuljettajan tuntumassa. Jotenkinhan se on perinteisesti niin, että "äreä kuljettaja" tarkastaa liput kärsimättömän tuntuisesti ja asiakkaita simputtaen (aina kun mahdollista) .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajarahastus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 399
    Viimeisin viesti: 17.10.2017, 11:44
  2. Väki- ja ilkivallantekoja busseissa
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 213
    Viimeisin viesti: 16.10.2017, 17:57
  3. Kuljettajarahastus Saksassa?
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 21.01.2008, 19:36
  4. Pyörätelineet busseissa
    kirjoittanut Jay foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 17:40
  5. Lapsilukko busseissa
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 09.08.2006, 08:48

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •