Kuljettajarahastus busseissa

Tunnetteko muuten kaupunkeja maailmalla, jonka kaupunkibusseissa olisi edellä kuvailemani kaltainen avorahastus käytössä? Sveitsin kaupugeissa varmaankin?
Sveitsissä avorahastus on joukkoliikenteen perusjuttuja pienilläkin paikkakunnilla. Itse olen siinä maassa käyttänyt julkisia liikennevälineitä ainakin 14 kaupungissa. Kaikista ovista sisään ja ulos -systeemejä on huomattavasti lähempänäkin meitä. Viron pääkaupungissa Tallinnassa busseihin ja trollikoihin noustaan sisälle mistä ovista tahansa (paitsi Skodiin ei kyllä käydä sisään etuoven etummaisesta puoliskosta, sillä se johtaa suoraan ohjaamoon). TAK:n ja TTTK:n liikennevälineissä voi kuljettajalta ostaa matkalipun, mutta tällainen maksaminen on siellä kaiken kaikkiaan harvinaista. Avorahastusjärjestelmissä bussien etuovet ovat loppujen lopuksi yllättävänkin vähällä käytöllä, käykääpä joskus vaikkapa Tallinnassa matkustamassa sikäläisillä busseilla. Välillä etuovia ei avata lainkaan.
 
minun mielestäni busseissa lippujen myynti pitäisi lopetta, koska bussi seisoo aivan turhaa pysäkillä kun joku ostaa lipun.
 
minun mielestäni busseissa lippujen myynti pitäisi lopetta, koska bussi seisoo aivan turhaa pysäkillä kun joku ostaa lipun.
Ai aivan turhaan? hah... katsopas toisesta ketjusta kauanko pysäkeillä oikeasti viivytään, siinä mukana myös kaikki kertalipun ostajat... Ei ole niin pitkä aika kuin miltä se tuntuu :biggrin:
 
Kyllä tälläkin hetkellä matkakorttia voi ja mahtuu käyttämään samalla kun kuljettaja myy lippua!

Mahtuu, mutta se vaatii joskus lippua ostavan asiakkaan väistelyä edestakaisin ja on joka tapauksessa huomattavasti hitaampaa jopa siihen verrattuna kun matkakortin lukulaite vielä oli kuljettajan selän takana.

Ja sinäkin voisit arvioida pysäkillä viipymisen keskiarvoajan, ja samalla yhdellä sivulla pysäkillä käynteihin kuluvan ajan? :biggrin:

Näin jo mittaamasi ajat muualla, eikä nyt kauheasti olisi muutenkaan kiinnostanut lähteä arvaamaan yksittäisen kuljettajan yksittäisen linjan yksittäisellä sivulla mittaamia pysäkkiaikoja tai niiden keskiarvoa (sikäli kuin edes on järkevää niputtaa yhden linjan kaikkia erilaisia pysäkkejä yhden keskiarvon alle). Vilkkaimmilla pysäkeillä on (ainakin joillakin linjoilla) hyvinkin paljon nopeuttamisen varaa pysäkkiajoissa - pitää tietysti arvioida, minkä verran tähän on järkevää panostaa, mutta et voine kiistää etteikö esimerkiksi Pasilan aseman bussipysäkki olisi joitakin linjoja hidastava tekijä.
 
Mahtuu, mutta se vaatii joskus lippua ostavan asiakkaan väistelyä edestakaisin ja on joka tapauksessa huomattavasti hitaampaa jopa siihen verrattuna kun matkakortin lukulaite vielä oli kuljettajan selän takana.

Näin jo mittaamasi ajat muualla, eikä nyt kauheasti olisi muutenkaan kiinnostanut lähteä arvaamaan yksittäisen kuljettajan yksittäisen linjan yksittäisellä sivulla mittaamia pysäkkiaikoja tai niiden keskiarvoa (sikäli kuin edes on järkevää niputtaa yhden linjan kaikkia erilaisia pysäkkejä yhden keskiarvon alle). Vilkkaimmilla pysäkeillä on (ainakin joillakin linjoilla) hyvinkin paljon nopeuttamisen varaa pysäkkiajoissa - pitää tietysti arvioida, minkä verran tähän on järkevää panostaa, mutta et voine kiistää etteikö esimerkiksi Pasilan aseman bussipysäkki olisi joitakin linjoja hidastava tekijä.
Ei ollut yksittäinen sivu vaan 4 lähtöä kahdella eri linjalla, keskiarvo kahden sekunnin sisään sama. Juu kyllä se varmasti hidastaa joitakin linjoja mutta kuinka paljon? Jos koko sivulla seisotaan pysäkeillä yhteensä 5-7 minuuttia niin ei se 1 pysäkki voi koko linjan ajoaikaa sekoittaa,eihän? Ja miksi kokoajan kaikki pitäisi toimia aina vaan nopeammin? Ei kenenkään elämä voi olla minuutista tai kahdesta kiinni.
 
Ei ollut yksittäinen sivu vaan 4 lähtöä kahdella eri linjalla, keskiarvo kahden sekunnin sisään sama.

Okei, tuolta osin ymmärsin hiukan väärin. Pahoittelut siitä. Kuitenkin neljä lähtöä ei vielä anna mitenkään edustavaa kuvaa todellisesta kaikkien linjojen pysäkkiaikakeskiarvosta, varsinkin kun ne on mitannut vain yksi kuljettaja. "Riittävän" likelle todellista keskiarvoa tietysti päästään jollain tilastollisella otannalla lähdöistä, mutta ei siihenkään ihan muutama lähtö, linja tai kuljettaja riitä.

Juu kyllä se varmasti hidastaa joitakin linjoja mutta kuinka paljon? Jos koko sivulla seisotaan pysäkeillä yhteensä 5-7 minuuttia niin ei se 1 pysäkki voi koko linjan ajoaikaa sekoittaa,eihän? Ja miksi kokoajan kaikki pitäisi toimia aina vaan nopeammin? Ei kenenkään elämä voi olla minuutista tai kahdesta kiinni.

Sisälsikö tuo mittauksesi Pasilan aseman pysäkkiä? Millä linjalla? Ja ei, ei tietenkään kenenkään elämä parista minuutista ole kiinni. Sekin vain kertautuu jos sitä tapahtuu kymmeniä kertoja päivässä vuosien ajan, isolle joukolle matkustajia. Lisäksi jos joku pysäkki on kovin hidas ja sen kautta kulkee useita linjoja, tulee äkkiä pysäkin kapasiteetti vastaan - saapuvat bussit joutuvat siis jonottamaan. En kulje Pasilan aseman kautta niin usein että voisin sanoa onko tämä yleistä, mutta muutaman kerran olen nähnyt näin tapahtuvan.
 
Okei, tuolta osin ymmärsin hiukan väärin. Pahoittelut siitä. Kuitenkin neljä lähtöä ei vielä anna mitenkään edustavaa kuvaa todellisesta kaikkien linjojen pysäkkiaikakeskiarvosta, varsinkin kun ne on mitannut vain yksi kuljettaja. "Riittävän" likelle todellista keskiarvoa tietysti päästään jollain tilastollisella otannalla lähdöistä, mutta ei siihenkään ihan muutama lähtö, linja tai kuljettaja riitä.

Sisälsikö tuo mittauksesi Pasilan aseman pysäkkiä? Millä linjalla? Ja ei, ei tietenkään kenenkään elämä parista minuutista ole kiinni. Sekin vain kertautuu jos sitä tapahtuu kymmeniä kertoja päivässä vuosien ajan, isolle joukolle matkustajia. Lisäksi jos joku pysäkki on kovin hidas ja sen kautta kulkee useita linjoja, tulee äkkiä pysäkin kapasiteetti vastaan - saapuvat bussit joutuvat siis jonottamaan. En kulje Pasilan aseman kautta niin usein että voisin sanoa onko tämä yleistä, mutta muutaman kerran olen nähnyt näin tapahtuvan.
Ei sisältänyt mutta se parin vuoden takainen laskelmani linjalla 65A sisälsi useita yhtä ruuhkaisia pysäkkejä keskustassa, samoin linja 14 Kampissa. Ja kuten varmaan huomasit, minullakin jollain pysäkillä meni 70 sekuntia, se ei vaan keskiarvoa paljon nosta. Miten niin kertautuu vuosien mittaan? Kyllä se parin minuutin viivytys sattuu toden näköisesti monelle matkustajalle vai kerran, korkeintaan 2 kertaa päivässä. Eikä vaikuta enää seuraavan päivän toimintaan... mut ihan miten vaan, ajattelutapoja on monia.. jatkan laskelmiani, ei nuo ajat siitä muutu montaa sekuntia suuntaan eikä toiseen.. :lol:
 
Ai aivan turhaan? hah... katsopas toisesta ketjusta kauanko pysäkeillä oikeasti viivytään, siinä mukana myös kaikki kertalipun ostajat... Ei ole niin pitkä aika kuin miltä se tuntuu :biggrin:

Mutta minulla se on kuitenkin niin sekuntin tarkkuudella että kerkiän toiseen bussin kun siinä on miinuutti vain väli eroa ja sitten joka pysäkiltä tulee ainakin yksi kuka ostaa lipun.
 
Ei ole kovin viisasta siirtyä busseissa HSL-alueella avorahastukseen. Nimittäin lipputuloissa tapahtuisi melkoinen romahdus. Nykyisellään lipunmyynnissä kuluu enemmän aikaa vain Länsiterminaaliin ja lentokentälle menevissä busseissa sekä öisissä nollavuoroissa. Miltäs vaikuttaa lippuautomaatti vilkkaimmille pysäkeille ja näillä pysäkeillä kuskilta lippua ostavalle 50 sentin tai koko euron lisämaksu.
 
Mutta minulla se on kuitenkin niin sekuntin tarkkuudella että kerkiän toiseen bussin kun siinä on miinuutti vain väli eroa ja sitten joka pysäkiltä tulee ainakin yksi kuka ostaa lipun.

todellisuudessa se lippu tulostuu yhtä nopeasti kun ihmiset ostavat sen lipun kortille. Usein siinä korttiostossa kestää kauemmin. Ennemmin puuttuisin turhaan liikennevaloissa seisomiseen sillä tuttu tilanne varmaan jokaiselle, seistään yli minuutti valoissa ja mistään ei tule ketään!
 
Mutta minulla se on kuitenkin niin sekuntin tarkkuudella että kerkiän toiseen bussin kun siinä on miinuutti vain väli eroa ja sitten joka pysäkiltä tulee ainakin yksi kuka ostaa lipun.
Ja jos kuljettaja rahastus loppuisi niin se loppuisi myös siinä autossa mihin vaihdat... tuskin jäisi yhtään enempää vaihtoaikaa... :biggrin: omaa vikaa jos itse aikataulusi teet noin tarkaksi, voisi lähteä edellisellä..
 
Mahtuu, mutta se vaatii joskus lippua ostavan asiakkaan väistelyä edestakaisin ja on joka tapauksessa huomattavasti hitaampaa jopa siihen verrattuna kun matkakortin lukulaite vielä oli kuljettajan selän takana.

Olen samaa mieltä siitä, että kun kuljettaja myy lippua matkustajalle on matkustajan väistely ja ohittaminen hankalaa. Nykyajan busseissa (esim. Scala) on etuoven ympäristö niin ahdas, ettei siinä lippua ostavaa matkustajaa pääse ohittamaan ryntäilemättä ja olemalla töykeä. Sitten kun vielä joku pitkäjalkainen istuu etupenkissä vasen jalka puoliksi käytävällä on ohittaminen melko mahdotonta. En ymmärrä miksi etupenkkeijä ei voitaisi kääntää sivuittain niinkuin ennen oli, jotta etuoven ympäristö olisi vähän väljempi. Miten olisi "jenkkikäytäntö" busseissa? Eli matkustajalla olisi aina tasaraha jonka tiputtaa laitteeseen, jonka jälkeen lippu tulostuisi. Näin kuljettajan ei tarvitsisi aina kaivaa seteleitä ja kolikoita kun ihmiset ostavat suurilla seteleillä kertalippuja. Lisäksi kuljettajien ei tarvitsisi aina pelätä, että kolikot loppuvat kesken. Tämä käytäntö olisi ainakin vähän nopeampi kuin nykykäytäntö.

Tervetuloa vaan katsomaan homman sujuvuutta vaikkapa Pasilan aseman pysäkeille ruuhka-aikaan.

Pasilan asema on hyvä esimerkki siitä miten huonosti joukkoliikenne välillä toimii. Esim. Itään menevät 58 (B) ja 59 ajavat lähes päivittäin ruuhka-aikaan peräkkäin. Ongelmana pidän sitä, että pienikin myöhästyminen johtaa siihen, että yksi auto kerää koko kuorman matkustajia ja 1-2 autoa perässä ajavat lähes tyhjänä. Tähän vaikuttaa mm. kertalippujen ostajien määrä, kuljettajavaihdot, liikennevaloissa seisominen ja ovien hitaus tietyissä autoissa. Kaikkia näitä ei tietenkään voi muuttaa, mutta rahastukseen ja liikennevaloihin seisomiseen toivoisin parannuksia.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Mielestäni matkustajien lippujen tarkastuksen tulisi olla yksinomaan HSL:n vastuulla. Siksi ehdotan, että avorahastus tulisi laajentaa busseihinkin, tapahtukoon kyytiin nousu sitten nykyiseen tapaan etuovesta tai runkolinjojen tapaan "kaikista" ovista. Kuljettajan tehtävä olisi kuljettamisen ja asiakaspalvelun lisäksi vain kertalippujen myynti. Näin vältyttäisiin lähes kaikilta kiistatilanteilta. Liputta matkustamista HSL voisi sitten suitsia omin keinoin, kuten tarkastuksilla ja esim. yölinjoilla siirtämällä kaikki keskustasta lähtevät linjat "porttirahastuksen" piiriin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuljettajien toiminta

Mielestäni matkustajien lippujen tarkastuksen tulisi olla yksinomaan HSL:n vastuulla. Siksi ehdotan, että avorahastus tulisi laajentaa busseihinkin, tapahtukoon kyytiin nousu sitten nykyiseen tapaan etuovesta tai runkolinjojen tapaan "kaikista" ovista. Kuljettajan tehtävä olisi kuljettamisen ja asiakaspalvelun lisäksi vain kertalippujen myynti. Näin vältyttäisiin lähes kaikilta kiistatilanteilta. Liputta matkustamista HSL voisi sitten suitsia omin keinoin, kuten tarkastuksilla ja esim. yölinjoilla siirtämällä kaikki keskustasta lähtevät linjat "porttirahastuksen" piiriin.

Itse poistaisin myös käteismyynnin koska mobiililippuihin on tulossa myös lastenlippu mahdollisuus ja kaikilla isommilla asemilla on jatkossa myös automaatit ja R-Kioskin verkosto on aika kattava. Se hyvä puoli kuljettajan lippukontrollissa on että se on pitänyt sellaiset matkustajat pois linja-autoista jotka eivät meinaakaan maksaa matkaa ja sanotaanko niin että heistä olisi mm. "hajuhaittaa." Jonkun verranhan tuosta käteismyynnin lopettamisesta tulisi myös säästöjä. Toinen kysymys on se että jäisikö lipputuloja saamatta kun kuljettaja ei möisi lippuja.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kuljettajien toiminta

Jonkin verran jää saamatta lipputuloja, mutta vaakakupissa painaa liikenteen toimivuus kokonaisuudessaan. Eihän se ole oikein että kuljettaja ja lippua ostava matkustaja käyvät neuvottelua vaihtorahoista ja sopivista kolikoista ja vielä sopivasta lipputyypistä. Kaiken tämän aikana 50 maksanuttta matkustajaa odottaa bussin liikkeellelähtöä. Bussin takana voi olla vielä 3 bussia.

Olenkin pannut merkille että kuljettajat laskevat käteisellä ostavan lipun vaihtorahat erittäin huolellisesti. Hyvä piilosignaali.
 
Takaisin
Ylös