Eikö olisi HSL-liikenteessäkin hyvä kompromissiratkaisu se että kuljettaja myy lippuja tasarahalla ? (ja mahdollisia vaihtorahoja ei anneta) Silloin lipunmyyntitapahtuma bussissa sujuisi suhteellisen nopeasti. Tämä ratkaisu siis käyttöön aikana, jolloin valmistaudutaan siihen että kaikilla on liput bussiin noustessa ja ostopisteverkosto riittävä.
Viimeisin muokkaaja Salomaa; 19.07.2017 kello 21:16. Syy: täydennys
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 08.08.2019 kello 16:58. Syy: siirretty toiseen ketjuun
Jos minä saisin päättää niin täällä ajettaisiin täysmatalilla standardibusseilla joissa jokaisella ovella olisi lukija. Eli avorahastus kaikilla linjoilla. Lisäisi sujuvuutta, mutta tämä onkin sellainen mielipide joka lytätään ainakin tällä foorumilla samantien
Tarkoitin tuolla viestillä juuri sitä että turistivaltaiset linjat tulisi mukauttaa siihen malliin että se olisi yksinkertainen kaikille turisteille tai koska se ei kuitenkaan käy näin, niin edes opastaa heidät meidän "omaan malliin". Ei sitä ehkä kaikkialla ole mutta mistä suurin osa turisteista saapuu niin on tämä käytäntö
Ehdotan Tukholman mallin käyttöönottoa. Lukulaitteet kuskin ovella, josta mennään sisään (paitsi runkobussit). Mutta kuljettaja EI MYY lippuja. Kaikki Tukholmassa bussia käyttäneet tietää, että homma toimii hyvin. Nykyisen älypuhelin ja muun digiteknologia aikana ei voi enää esittää verukkeeksi että lipun osta muualta kuin autosta olisi hankalaa.
No niin. Kuljettajarahastus busseissa on saatu hups vain loppumaan ihan helposti ja ilman kitinöitä. Kannattaisiko tästä pitää kiinni epidemian jälkeenkin?
Nimenomaan. Olen matkustanut jo usealla bussilla, mukana myös niitä, joihin mennään keskiovesta. Kaikki hyötyvät kun bussi ottaa matkustajat kyytiin ja sitten lähdetään.
---------- Viestit yhdistetty klo 13:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:46 ----------
KYLLÄ ! Minä käyn kokouksissa pitkin maakuntia, selvitan etukäteen tutusten paikalliseen reittioppaaseen ja sitten lipunostotapoihin. toisaalta pitää myös katsoa, mikä vaakakupissa on suuri etu, joukkoliikenteen sujuvuus vai satunnaisen turistin täydellinen palvelu kaikkine nyansseineen.
Huonona puolena on se et mm. ELY-alueella loppui myös koronan ajaksi, esim. 785-788 ja 987-989 linjoilla HSL-alueen ulkopuolinen osuus. Käytännössä kun vaihtoehtoja ei ole niin ne, joilla on MH:n matkoja sisältävä kortti tai kuukausilippu leimaavat ne normaalisti, mutta käteisasiakkaat pääsevät ilmaiseksi koko matkan. Jotkut vakioasiakkaatkin, joilla on kortti, ovat tämän hoksanneet ja tulevat käteinen kourassa kyytiin.