Bussien kunto

Kuinka ovilaitteistosta päästetään paineilmat pois noin vain ilman tietotaitoa? Ei ole mulla ainakaan koskaan tuollaista tullut vastaan, edes 562N:llä.

Kyllä tuollaista tapahtui jo yli kymmenen vuotta sitten rauhallisella Helsingin sisäisellä linjalla 41, kun teini halusi päästä ulos autosta liikenneympyrässä. Oli muuten aikas nopea stoppi kun ovijarru nappasi kiinni vauhdista.
 
Ottaako ovijarru tuollaisessa tilanteessa myös nykyautoissa kiinni? Vai onko siinä joku nopeus rajana, ettei esim. 80 vauhdissa voi niin käydä? Melkoinen tilanne, kun matkustaja voisi yhtä vipua vääntämällä saada aikaan yllättävän paniikkijarrutuksen! Ainakaan 90-luvun lopun Säffleissä ei ovijarru mennyt kävelyvauhtia kovemmassa nopeudessa päälle, vaikka etuoven pystyi avaamaankin. Nykyäänhän ovia ei yleensä saa auki vauhdissa, vaikka ovijarru olisi pois päältä. Muistaakseni Turussa on ainakin Lahti 402:ssa ovijarru mennyt jostain syystä ajon aikana kovassa vauhdissa päälle.
 
Ensimmäisiä pakkasaamuja Helsingissä. Ja kuten tunnettua niin sillat ja vastaavat tuppaavat jäätymään ensimmäisenä. No tuommoisena aamuna piti päivän eka lähto tehdä Herttoniemen metroasemalta linjalla 80 ja jotakin. Autossa oli jo varikolla vähän ongelmaa saada keskiovet sulkeutumaan. Siinä Herttoniemen ympyrässä sitten kun piti rattia kääntää vasemmalle jäisellä pinnalla, lennähtää keskipakovoiman avittamana keskiovet auki ja Scalan ovijarru nappaa kiinni.... Oli hetken aikaan kuskilla verenkierto hyvinkin kunnossa että saa sen linja-auton pysymään siinä sillalla. No siitä linjasivusta tuli hyvin lyhyt, se päättyi seuraavalle pysäkille.
 
Erityisesti itse olen huomannut, että lähes joka bussissa pölykapselit ovat enemmän tai vähemmän ruosteessa.
 
HSL-liikenteessä ainoastaan PL:n kalustossa on pölykapselit, muissa on vain teräsvanne.

Onhan Helbilläkin muutamassa ;) mutta mitä itsekin tulee pyörittyä liikenteessä niin ei kyllä ole kertaakaan tullut vastaan ruosteisia pölykapseleita.
 
Jos 224:n Ivecoista puhut, niin yhdessäkään ei näytä olevan enää neljää kapselia, osassa ei yhtäkään. Vanhemmassa Crossarissa #62 sentään on vielä kaikki kapselit tallella.
224:sta ja KS:n kaukoliikenne kalustoa tarkoitin. Muutenkin kaukoliikenteessä olevat bussit ovat paljon paremmassa kunnossa kuin HSL-liikenteessä olevat bussit.
 
Helb 1524 on ollut vajaa 3 vuotta liikenteessä ja nyt jo lattia halkeilee ja keskioven paneelit repsottaa. Olisi vain hommattu kunnon kalustoa eikä tommosia muovileluja jotka ei varmaan kestä 6 vuotta pidempään.
 
Olisi vain hommattu kunnon kalustoa eikä tommosia muovileluja jotka ei varmaan kestä 6 vuotta pidempään.

Ihan mielenkiinnosta kysyn: mikä nykybussi ei ole mielestäsi muovilelu? Kaikkein mieluiten juuri noilla mainitsemillasi Scanian "muovileluilla" tekisin töitä. On totta, että halvempien merkkien vallatessa markkinoita ovat perinteiset merkit joutuneet tarkistamaan hintojaan ja joutuneet tekemään hinnanalennuksen mukaisia säästöjä auton valmistusprosessissa. Esimerkkinä Lahden koritehtaan tuotannon tehostaminen: 6 autoa viikossa -> 10 autoa viikossa (lähde).
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn: mikä nykybussi ei ole mielestäsi muovilelu? Kaikkein mieluiten juuri noilla mainitsemillasi Scanian "muovileluilla" tekisin töitä.

No meinan et olisi hankkineet vanhaan tapaan kunnon Scanioita/Volvoja. Joo, matkustajan näkökulmasta noi on epämielyttävimmät autot mitä löytyy, koko kori ottaa joka kuopan vastaan. Uusimmissa volvoissa tämä ei edes ole yhtä paha kun scanioissa.
 
Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että matkustan paljon mieluummin Scanioissa. Ei ainakaan tarvitse kuunnella inhottavaa pysähtymismerkin ääntä mikä saa korvat soimaan jos istuu äänen kohdalla. Scanioissa on ainakin jonkinlainen ilmastointi (voisi tietysti olla parempikin) kun taas Volvoissa on vain "ilmastointi".
 
Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että matkustan paljon mieluummin Scanioissa. Ei ainakaan tarvitse kuunnella inhottavaa pysähtymismerkin ääntä mikä saa korvat soimaan jos istuu äänen kohdalla. Scanioissa on ainakin jonkinlainen ilmastointi (voisi tietysti olla parempikin) kun taas Volvoissa on vain "ilmastointi".

Itse matkustan pitempiä matkoja mieluummin Volvolla mukavien kuppipenkkien vuoksi. Pidemmällä taipaleella (kuten vaikka linjoilla 235, 571 tai 717) alkaa Scanian räminä ja varsinkin Omnien huonot penkit ärsyttää.
 
Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että matkustan paljon mieluummin Scanioissa. Ei ainakaan tarvitse kuunnella inhottavaa pysähtymismerkin ääntä mikä saa korvat soimaan jos istuu äänen kohdalla. Scanioissa on ainakin jonkinlainen ilmastointi (voisi tietysti olla parempikin) kun taas Volvoissa on vain "ilmastointi".

Nimenomaan. Scanioissa sentään on ilmastointi, eikä vain muodollisesti, kuten Volvoissa. Uusimmat Citywide telit, joita Nobinan seutulinjoille tuli, ovat kyllä parhaita matkustaa.
 
Takaisin
Ylös