YTV-matkakorteissa (ei alennushintaryhmät) voi maksaa vaikka heti kausilipun leimauksen jälkeen rahalla (arvolla) kavereiden matkoja, kuljettajan myyntilaitteella jopa 31 kaverin lipun kertaleimauksella. Itsekin olen tätä varten ladannut vapaalippuuni arvoa.
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Aikuisten lipulle ladatulla arvolla saa aikuisten matkoja useammalle, lastenlipulle ladatulla arvolla saa lastenlippuja. Haltijakohtaista lippua ei voi lainata muille, mutta silä voi maksaa muittenkin matkoja. Alennusryhmien korteilla ei saa kuin yhden matkan kerrallaan. Vaikka kaveri kuuluisi samaan ryhmään, silti ei ryhmämaksu onnistu.
Mutta kannattaa pitää mielessä, että YTV-alueella matkakortille ladatulla arvolla voi ostaa kuljettajalta minkä hyvänsä paperisen matkalipun. Aikuinen voi kausikortilleen ladatulla arvolla ostaa kuljettajalta paperisen lastenlipun tai lasten kortin arvolla voi ostaa kuljettajalta aikuisten lipun.
Aika harva kuljettaja taitaa osata noita lippuja kortilla myydä. Kannattaa siis sanoa kuljettajalle: "Kahden vyöhykkeen lähiseutulippu, maksan matkakortin arvolla" - ja ilmainen matka onnistuu yleensä laillisesti.
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Siis henkilökohtaisen kortin lainaaminen muille on kielletty, mutta haltijakohtaista voi käyttää kuka vaan.
Sitten kun huomaat, ettei kuljettaja osaa niin voit vihjaista:"paina 009 (tai 007 jos haluat lastenlipun) ja F21, sitten kortti kylkeen"![]()
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Minullakin on nyt mykistynyt kaksi korttia, ensin joskus keväällä 2007 ja nyt toissapäivänä taas. Sain myös osakseni nuivaa suhtautumista ja syyllistämistä taivuttelusta. Heti ensiksi kysyttiin, onko kortti ollut suojakotelossaan. Kyllä on, 24/7. Sitten todettiin, että se on varmaankin taipunut. Vastasin, että olen säilyttänyt sitä takkini taskussa, jossa se ei pääse taipumaan. Mutta annas olla, kun koneelta löytyi tieto, että minulle on ennenkin tehty uusi kortti. Päivänselvä asia, taivuttelija mikä taivuttelija. Hakeekohan poliisi minut seuraavalla kerralla?
Kysyin, miten korvataan kaksi kertalippua, jotka jouduin ostamaan kortin toimimattomuuden vuoksi. Sain ohjeet, että mukana täytyy pitää latauskuittia, josta tiedot ilmenevät. Hyvä ajatus, mutta minulla on työsuhdeseutulippu, joka on ladattu sinne kortille joskus 2007 ja kuitin tiedot ovat jo aikoja sitten haalistuneet, vaikka se periaatteessa mukana olikin. Ilmeisesti pitää korttien ongelmien vuoksi säännöllisin väliajoin tulostaa kortin tiedot jostain automaatista, vaikka tähänkään ei mitään muuta tarvetta olisi.
On tämä nyt kumma, kun lähtökohta tuntuu olevan se, että korteissa ei kerta kaikkiaan voi olla mitään vikaa ja asiakas on aina väärässä. Hiukankin enemmän asiakaspalvelua miettineessä yksityisessä yrityksessä asiakkaan kulut kyllä korvattaisiin, koska kortin ongelmista on aiheutunut jo harmia ja ylimääräistä vaivaa asiakkaalle. Puhumattakaan siitä, että paha kello kilkattaa vielä pitkään tapahtuman jälkeen (mitä tämäkin viesti edustaa).
Toivoa vaan sopii, että uudet matkakortit toimisivat vähän paremmin.
Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.
Kortin mykistymisen takia maksetuista kertalipuista voi tehdä matkakortin palvelupisteessä hyvityshakemuksen ja käsittääkseni tällaisissa tapauksissa hyvitykset yleensä maksetaan mukisematta. En tiedä käsitteleekö HKL itse HKL:n palvelupisteissä tehdyt hyvityshakemukset, mutta ainakin Espoon, Vantaan, Keravan ja Kirkkonummen palvelupisteissä tehdyt hyvityshakemukset toimitetaan YTV:n palvelupisteeseen Pasilaan, jossa ne käsitellään.
YTV:n palvelu- ja myyntiohjeessa muuten sanotaan hyvin yksiselitteisesti, että "jos kortin vikaantuminen ei ole asiakkaan syytä, hänelle luovutetaan uusi matkakortti ilman kortti- ja käsittelymaksua".