Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/32

Viestiketju: Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

    HKL-johtokunnan listalla oli linjan h50 lakkauttaminen sekä sen yhdistäminen linjan h59 kanssa. Tämä toimenpide on mielestäni esimerkki laadukkaasta parannuksesta, joka parantaa joukkoliikennettä samalla kun se säästää rutkasti rahaa vuositasolla.

    Mitä vastaavia olisi mielestanne aiheellista toteuttaa HSL-liikenteessä nyt kun melkoinen laskusuhdanne on tosiasia ja säästöpaineita tulee taas varmasti kunnille ja siten myös joukkoliikenteenkin kohdalle? Enkä nyt sitten hae malleja tyyliin "Perutaan länsimetro tms", vaan ihan järkeenkäypiä rationalisointeja joukkoliikenteessä, samalla kun ne voisivat itseasiassa parantaa sitä.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 02.04.2009 kello 09:10. Syy: laukkauttaminen korjattu = lakkauttaminen

  2. #2
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Itä-Helsinki, Kontula
    Viestejä
    209

    oletus Vs: Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

    Toivoa sopii, että 2000 luvun laman aikana ei tehdä hirvittäviä leikkauksia. Rationalisoinneista sen verran, että ehkä linjan h53 voisi sitten lakkauttaa?
    Myös viisaita linjojen yhdistämisiä kannataisi harkita enemmänkin mikäli se ei aiheuta hirvittävää kalabaliikkia.
    Voisiko sellaisessa olla ideaa, että linjan h66A vetäisi kulkemaan Metsälän kautta ja näin saisi linjan h62 korvattua. Miinus puolena asiassa on, että se tekee enemmän ajoaikaa linjalle h66A, mutta plussana tulee paremmat yhteydet Metsäläläisille.
    Linja h62 on kuihtunut kovasti siitä mitä se oli kultaisella 1990-luvulla... Tunnesiteet linjaan on kyllä vahvat sille ei voi mittään

    Onhan täällä JLF:ssä jo moneenkertaan todettu, että yksikkökokojen kasvattamisella voitaisiin saada säästöja aikaan. Mielestäni teli/Nivelbusseja pitäisi suosia enemmän. Ajatellaan nyt jos vaikkapa linjaa h79 ajettaisiin letkuilla niin linjan vuoroväliä voisi hieman heikentää, koska se on jo nyt aivan yyber hyvä! Mutta tämä vain jos saadaan telejä/letkuja, Citarolla kun tuollainen ei linjalla h79 toimi
    Viimeisin muokkaaja Puolimatala; 02.04.2009 kello 09:16.
    Volvo B10M Wiima K202 - Korkeatasoista kaupunkiliikennettä jo vuodesta 1984!

  3. #3
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

    Linjaa h62 vakituiseen 90-luvun alussa ajaneena en kyllä muista sen koskaan olleen kovin kuorimitettu.

    Täytyy myos muistaa, että säästöt 2000-luvun alussa ja Buscom-matkakortin käyttöönotto seurasivat aikalailla käsi kädessä toisiaan, kun matkustajamääriä pystyi seuraamaan tarkemmin. Esimerkiksi itse muistan ajaneeni noihin aikoihin lakkautettua linjaa h77S, jonka jokainen linjasivu on täynnä tyhjiä penkkejä, vain muutama matkustaja oli kyydissä. Ei kai joukkoliikennettäkaan ihan ilman asiakkaitakaan kannata kuljetella.

  4. #4
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1657

    oletus Vs: Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Puolimatala Näytä viesti
    Onhan täällä JLF:ssä jo moneenkertaan todettu, että yksikkökokojen kasvattamisella voitaisiin saada säästöja aikaan. Mielestäni teli/Nivelbusseja pitäisi suosia enemmän...
    Toden totta. Tulipa mieleen, että mitäs jos esimerkiksi sellaisia pitkiä mutta erittäin kuormitettuja seutulinjoja kuten 147 tai 150 oltaisiin jo pitempään ajettu teli/nivelkalustolla. Nykytilannehan näillä on se, että päiväsaikaan liikennettä on melko vähän, mutta ruuhkissa vuoroväli on erittäin tiheä. Toisaalta kalustokoko on silloin (tietääkseni edelleen) enimmäkseen pätkiä, seassa muutama teli. Tästä aiheutuu se, että yksikköjä tarvitaan linjalle monta, joista suurin osa makaa varikolla ruuhkien ulkopuolella. Myös kuljettajia tarvitaan näin ollen enemmän. Yksikkökoon kasvattaminen olisikin sikäli todella monella linjalla paikallaan nykyisen kuljettajapulan aikana. Ainakin minulle se sopisi oikein hyvin, jos vaikkapa kuuden minuutin vuorovälin sijaan käyttämäni linja kulkisikin esim. n. 9-10 minuutin välein teleillä tai nivelillä...

    Tosaalta YTV-alueelle en enää edes harkitse takaisinmuuttoa!
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  5. #5
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

    Mieleeni tuleva on linjan h75A yhdistäminen Kontulan suunnan liityntälinjoihin. Samalla sen Siltamäen päätä voitaisiin jatkaa johonkin. Ehkäpä joukkoliikennekatu Vantaalle Siltamäestä? Nykyisin yhteydet Siltamäestä länteen Vantaan puolelle Tammistoon ovat olemattomat.

    Joukkoliikennettä voisi tehostaa sitenkin, että yritettäisiin jatkaa "metsään" loppuvia bussilinjoja johonkin aluekeskukseen tai juna-asemalle. Tällaisia ovat mm. h72, h64, h70 variaatioineen, h51, h63 jne.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.04.2009 kello 20:50. Syy: jaettu viesti kahtia
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #6
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Itä-Helsinki, Kontula
    Viestejä
    209

    oletus Vs: Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Linjaa h62 vakituiseen 90-luvun alussa ajaneena en kyllä muista sen koskaan olleen kovin kuorimitettu.
    Jännä juttu, että h62 on saanut näinkin pitkään sitten säilyä. Pirkkolan urheilupuistoltakin pääsee keskustaan kuitenkin h63:lla. h62 on kyllä ihan hyvä lisuke Maunulalaisille ja Käpyläläisille. Monia kauniita muistojakin tuosta linjasta on: Wiima Scanarilla Käpylään....
    Pitäisin ihan fiksuna vetona jos h66A saataisiin myös kulkemaan Metsälän läpi, ainoa miinuspuoli asiassa on, että h66A taitaa olla varsinkin ruuhka-aikaan varsin häiriöherkkä linja, joten hirvittävästi sen reittiä ei ainakaan enää saisi pidentää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Esimerkiksi itse muistan ajaneeni noihin aikoihin lakkautettua linjaa h77S, jonka jokainen linjasivu on täynnä tyhjiä penkkejä, vain muutama matkustaja oli kyydissä.
    Itse tulin monesti menneeksi 86S ja 18 yhdistelmällä kouluun Laajasalosta - Töölöön. 86S oli varsin kätsy lisuke Laajasalolaisille ja taisi olla jopa kuormitetuin Ässä linja? Ainakin jo Kruunuhaan kohdalla taisi letku Wiimassakin olla muistaakseni seisomapoka.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Tästä aiheutuu se, että yksikköjä tarvitaan linjalle monta, joista suurin osa makaa varikolla ruuhkien ulkopuolella. Myös kuljettajia tarvitaan näin ollen enemmän.
    Nimenomaan! Enemmän isompia autoja - letkuja/telejä - vähemmän ruuhkavuoroja ja enemmän koko/osapäivävuoroja. Näin kuljettajillekkin saataisiin mielekkäämpiä työvuoroja kun ei tarvitsisi ajaa niin paljon enää ajaa ruuhkia. Myös autoille saisi enemmän hommia!
    Viimeisin muokkaaja Puolimatala; 02.04.2009 kello 11:22. Syy: pieni lisäys
    Volvo B10M Wiima K202 - Korkeatasoista kaupunkiliikennettä jo vuodesta 1984!

  7. #7

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

    Yhdistämistä on kaavailtu myös linjoille 18 ja 23 siinä vaiheessa kun yhdeksikkö ajaa Ilmalaan saakka. Munkkivuori-rautatieasema-Ilmala-Ruskeasuo- linjasta tulisi melkoinen hevosenkenkä. 18 kuormitus on myös mielestäni selvästi raskaampi kuin 23:n

  8. #8
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Yhdistämistä on kaavailtu myös linjoille 18 ja 23 siinä vaiheessa kun yhdeksikkö ajaa Ilmalaan saakka. Munkkivuori-rautatieasema-Ilmala-Ruskeasuo- linjasta tulisi melkoinen hevosenkenkä. 18 kuormitus on myös mielestäni selvästi raskaampi kuin 23:n
    Mitenkäs olisi linjojen h18 ja h64 tai h71 yhdistäminen? Molemmat, sekä 18 että h64 tai h71 ovat raskaasti kuormitettuja linjoja telibusseilla varustettuina ja ne saisi hyvin pelaamaan yhteen. H64, jos tarvitaan harvempaa vuoroväliä H18:n reitille tai H71, jos tarvitaan lyhyempi vuoroväli.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  9. #9
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Puolimatala Näytä viesti
    Nimenomaan! Enemmän isompia autoja - letkuja/telejä - vähemmän ruuhkavuoroja ja enemmän koko/osapäivävuoroja. Näin kuljettajillekkin saataisiin mielekkäämpiä työvuoroja kun ei tarvitsisi ajaa niin paljon enää ajaa ruuhkia. Myös autoille saisi enemmän hommia!
    Kuljettajien työvuorojen mielekkyys voisi lisääntyä silläkin, että kokopäiväset kuskit ajaisivat kokopäiväisiä vuoroja ja ruuhkavuoroihin palkattaisiin osapäiväkuskeja. Toinen osapäiväkuski ajaisi aamuruuhkan ja toinen iltaruuhkan. Voisihan olla myös niinkin, että aamu-, ilta- ja kokopäivävuorot kiertäisivät sen mukaan ja kokonaistuntimäärä määräytyisi sen mukaan, minkä verran kukin haluaa töitä tehdä. En pidä hyvänä sitä, että kuljettaja joutuu aloittamaan työt kello 6 aamulla ja pääsee työmaalta vapaalle vasta illalla 18. Päivällä on tyhjäkäyntiä noin 3 tuntia, jona aikana ei ehdi tehdä oikein kunnolla mitään ja tuleva illan työpätkä on koko ajan mielessä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  10. #10

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

    En ole moneen vuoteen nähnyt yhtään telibussia h71:llä
    antti

  11. #11
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    En ole moneen vuoteen nähnyt yhtään telibussia h71:llä
    En minäkään, mutta tarpeeseen ne tulisivat - sen verran tupaten täyttä h71:n busseissa on ruuhkien ulkopuolellakin!
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Yhdistämistä on kaavailtu myös linjoille 18 ja 23 siinä vaiheessa kun yhdeksikkö ajaa Ilmalaan saakka. Munkkivuori-rautatieasema-Ilmala-Ruskeasuo- linjasta tulisi melkoinen hevosenkenkä. 18 kuormitus on myös mielestäni selvästi raskaampi kuin 23:n
    Missä tuollaista on kaavailtu? Kuulostaa aika erikoiselta tavalta järjestää Ilmala-Ruskeasuo -yhteys noin. Koko matka Rautatientorilta Ilmalaan lähes päällekkäin ratikan kanssa, ainoa osuus joka jää nykylinjoilta pois, on 18:n lenkki Krunassa.

    Ennemmin yhdistäisin 51:n ja 23:n. 51 Tuusulantieltä Pasiloiden ja Ilmalan kautta Ruskeasuolle, jolloin päällekkäisyys ykkösen kanssa osuudella Käpylä-Hakaniemi jäisi vihdoin pois. 51:n liikennetiheys riittää vallan hyvin Ruskeasuo-Pasila -välille.

  13. #13
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Missä tuollaista on kaavailtu?
    HKL:n Iso liityntä -raportissa. Kuvio siis liittyisi enemmänkin Isoon liityntään kuin ysin jatkoon Ilmalaan.

  14. #14
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ennemmin yhdistäisin 51:n ja 23:n. 51 Tuusulantieltä Pasiloiden ja Ilmalan kautta Ruskeasuolle, jolloin päällekkäisyys ykkösen kanssa osuudella Käpylä-Hakaniemi jäisi vihdoin pois. 51:n liikennetiheys riittää vallan hyvin Ruskeasuo-Pasila -välille.
    23 on ainoa bussilinja 53:n lisäksi, joka palvelee Kallion läntistä osaa. Kyllä sinnekin on palvelua tarjottava, kun kakkosen ratikkakin lopetettiin, eikä osan aluetta läheltä kulkevalla 8:n ratikalla pääse ydinkeskustaan.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  15. #15

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    23 on ainoa bussilinja 53:n lisäksi, joka palvelee Kallion läntistä osaa. Kyllä sinnekin on palvelua tarjottava --
    Mutta järkevä ratkaisu tuohon ei ole jättää 23 liikennöimään minään 9K:na, vaan linjata 1 tai 3 kulkemaan Castréninkatua Toiselle Linjalle.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kielitiedettä joukkoliikenteessä
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 108
    Viimeisin viesti: 14.08.2014, 12:32
  2. Crowdsourcing joukkoliikenteessä
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 29.10.2010, 16:58
  3. HSL: Normaaliaikaan siirtyminen seudun joukkoliikenteessä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.10.2010, 10:30
  4. Kaksikielinen kilvitys pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 97
    Viimeisin viesti: 14.07.2009, 11:20
  5. Sattumukset joukkoliikenteessä
    kirjoittanut Tuomas Kyheröinen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 02.04.2006, 23:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •