Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-32/32

Viestiketju: Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

  1. #31
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

    Enpä tiedä, tuoko ehdotukseni säästöä, mutta ainakin se selkiyttää bussiliikennettä. Nykyinen bussiliikenne Helsingissä on ehkä näennäistehokkaasti järjestetty, mutta matkustajalla täytyy olla joko a) aikataulukirja, b) mobiili päätelaite internetyhteydellä ja/tai c) pitkä pinna, jos aikoo selviytyä Stadin dösahässäkässä.

    Ehdotan, että otetaan pääkaupunkiseudullakin käyttöön Tampereen ja näköjään YTV:nkin tapaan joka tunti toistuvat vakiominuuttiaikataulut, vuoroväliportaina (5, 6,) 10, 12, 15, 20, 30 ja 60 min. Tällöin linjat olisi myös helpompi tahdistaa keskenään mahdollistaen esimerkiksi vuorovälin puolittamisen kahden linjan yhteisellä osuudella ja tahdistetun vaihtoyhteyden luomisen kahden erisuuntaisen linjan välillä.

    Esimerkiksi linja h18, joka nykyään lähtee 11-13 minuutin välein arkipäiväsaikaan lähtisikin joko 10 minuutin tai 12 minuutin välein. Hiljaisempaan aikaan voitaisiin ajaa 15 tai 20 minuutin välein.

    Aikataulu näyttäisi vaikka tältä, toki Stadin erityisolosuhteet huomioonottaen: http://www.tampere.fi/ekstrat/aikata...i/linja22.html

    Säästötoimenpiteenä voisi suurentaa kalustokokoa, jolloin vuoroväliksi voisi valita harvemman vaihtoehdon. Tämä on oiva valinta etenkin niillä linjoilla, jotka ajetaan runko-osuus jonkun muun linjan kanssa tahdistettuna kivikaupungissa ja latvat ovat omakotialueilla. 20 minuutin vuoroväli kahdella linjalla antaisi runko-osuudelle jo 10 min vuorovälin. 15 min vuoroväli kolmella linjalla mahdollistaisi täten 5 min vuorovälin! Myös, jos linjan kuormitusprofiili on "piikikäs", kalustokoon kasvattaminen vähentää linjan kustannuksia etenkin autopäivästä. Varsinkin jo mainitulla h79:llä vuoroväli on härskin tiheä, onko linja oikeasti niin kuormitettu vai voisiko linjaa ajaa telillä tai nivelellä (olettaen että sitä nyt ajetaan pätkillä)?

    Perusvuorovälinä suosisin 10 minuuttia kaikilla joukkoliikennemuodoilla: niin metron haaroilla, lähijunilla, ratikoilla kuin busseillakin. Jos 10 minuuttia ei kerta kaikkiaan riitä edes kalustokokoa suurentamalla, niin sitten tihennetään viiteen tai kuuteen minuuttiin ja odotellaan infrastruktuurihankkeita (bussi -> ratikka, ratikka -> Stadtbahn).

    Lisäksi selkeyttäviä toimenpiteitä olisi ylimääräisten kirjainten pudottaminen pois. Miksi HKL:llä on linja 21V, mutta ei linjaa 21? V ilmeisesti viittaa Vattuniemeen, mutta lisäkirjain on nykyään täysin turha. Samoin 65A - A lienee merkiksi Lauttasaaren jatkolle? Matkustaja näkee tämän tiedon linjakilvestä. Jos 65A:lta ja 66A:lta riisutaan kirjaimet, voitaisiin nyky-66:lle laittaa Z tai mikä HKL:lla merkkaa peruslinjaa lyhempää reittiä. Tampereella lukee poikkeuksellisesti Keskustorille päättävän vuoron linjakilvessä isolla KESKUSTORI ja aikataulussa on vain K-merkintä minuuttiluvun perässä. Eli ehkä mitään erillistä h66Zetaa ei tarvita vaan riittää ilmoitus linjakilvessä ja aikataulussa.
    Sakari Kestinen

  2. #32
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Enpä tiedä, tuoko ehdotukseni säästöä, mutta ainakin se selkiyttää bussiliikennettä. Nykyinen bussiliikenne Helsingissä on ehkä näennäistehokkaasti järjestetty, mutta matkustajalla täytyy olla joko a) aikataulukirja, b) mobiili päätelaite internetyhteydellä ja/tai c) pitkä pinna, jos aikoo selviytyä Stadin dösahässäkässä.
    Tämä on valitettavasti totta. Puutteistaan huolimatta julkinen liikenne on suosittua Helsingissä, eli parannuksilla siitä saataisiin vieläkin suositumpaa, eikä tämä maksaisi edes enempää rahaa. Mainitsemasi selkeät aikataulut Tampereella herättävät kateutta, sillä ne ovat paljon näitä täkäläisiä helpommin muistettavampia. Yksi toinen asia mikä Helsingissä pitäisi laittaa kuntoon, on sekalainen kokoelma säteittäisiä bussilinjoja ja liityntälinjoja.

    Otetaanpa malliksi Pukinmäki. Siellä pysähtyvät ruuhka-aikojen ulkopuolella junat vain 20 minuutin välein, eli vain puolet kaupunkiradan junista (vain I, ei K). Syöttöliikenne harvoin kulkevalle junalle on hoidettu ilman synkronointia pitkillä ja helposti myöhästelevillä linjoilla 69 ja 72. Näitä linjoja ei ole sovitettu toisiinsa mitenkään.

    Voitaisiin harkita, että napsaistaisiin ruuhka-ajasta joitain lähtöjä pois pitkiltä linjoilta ja tehdään niillä autoilla täsmällisiä ja lyhyitä juniin tahdistettuja liityntälinjoja juna-asemille. Ei silti tehtäisi samaa kuin Itä-Helsingissä, eli täyttä liityntäliikennettä, vaan säilytettäisiin näiden pitkien linjojen lähtöjäkin, mutta nykyistä harvemmalla tarjonnalla. Ruuhka-aikojen liikennettä painotettaisiin liitynnän puolelle, koska säteittäislinjat jumiutuvat ruuhkissa helposti ja bussi+juna palvelee paljon luotettavammin. Hiljaiseen aikaan taas suora bussilinja on ykkönen, jolloin liityntäliikennettä ei tarvittaisi, tai se voisi olla paljon harvempaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Lisäksi selkeyttäviä toimenpiteitä olisi ylimääräisten kirjainten pudottaminen pois. Miksi HKL:llä on linja 21V, mutta ei linjaa 21? V ilmeisesti viittaa Vattuniemeen, mutta lisäkirjain on nykyään täysin turha. Samoin 65A - A lienee merkiksi Lauttasaaren jatkolle? Matkustaja näkee tämän tiedon linjakilvestä. Jos 65A:lta ja 66A:lta riisutaan kirjaimet, voitaisiin nyky-66:lle laittaa Z tai mikä HKL:lla merkkaa peruslinjaa lyhempää reittiä. Tampereella lukee poikkeuksellisesti Keskustorille päättävän vuoron linjakilvessä isolla KESKUSTORI ja aikataulussa on vain K-merkintä minuuttiluvun perässä. Eli ehkä mitään erillistä h66Zetaa ei tarvita vaan riittää ilmoitus linjakilvessä ja aikataulussa.
    Ennen oli 1990-luvulla vielä lisäkirjaimille selitykset HKL:n aikataulukirjoissa. Miksi ei tätä enää harrasteta? Tuo ei voi olla muuta kuin matkustajien aliarvioimista, tietohan olisi olennaisen tärkeä linjajärjestelmän ymmärtämiseksi.

    Selitykset lisäkirjaimille:

    * A = Pääreittiä pidempi tai rengaslinja myötäpäivään
    * B = Pääreittiä lyhyempi tai rengaslinja vastapäivään
    * K ja T = Reitti poikkeaa ja/tai haarautuu lopussa
    * N = Reitti poikkeaa ja/tai haarautuu lopussa, yölinja
    * Z = Pääreittiä nopeampi (moottoritietä), oikaisee jonkun mutkan
    * X = Pikalinja, ei mahdollisesti pysähdy kaikilla pysäkeillä
    * V = Ruuhkalinja
    * L ja M = Liityntälinja

    P. S. Helsinki ei säästä joukkoliikenteestä laman takia:
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135244995464
    Viimeisin muokkaaja kemkim; 07.04.2009 kello 02:36.
    Yöbussissa on tunnelmaa

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kielitiedettä joukkoliikenteessä
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 108
    Viimeisin viesti: 14.08.2014, 12:32
  2. Crowdsourcing joukkoliikenteessä
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 29.10.2010, 16:58
  3. HSL: Normaaliaikaan siirtyminen seudun joukkoliikenteessä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.10.2010, 10:30
  4. Kaksikielinen kilvitys pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 97
    Viimeisin viesti: 14.07.2009, 11:20
  5. Sattumukset joukkoliikenteessä
    kirjoittanut Tuomas Kyheröinen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 02.04.2006, 23:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •