Kuljettajien toiminta

Tuli mieleen tuosta, kun kuljettaja on jättänyt bussin n. 1.5m päähän reunakivetyksestä. Eilenkin jouduin itse monta kertaa taiteilemaan itseni pysäkille mahdollisimman lähelle, ihmiset seisovat pysäkillä aivan kadun reunassa kanttikiven päällä, eivätkä hievahda senttiäkään siitä kun bussi tulee pysäkille :( Tuokin munkkiniemen p-läpi pysäkki on sem verran ahtaassa paikassa, että siihen ajaakseen täytyy keulaa dipata reilusti jalkakäytävän puolella kanttiin kiinni päästäkseen. Jos siinä joku patsastelee, on lähestyminen vaikeaa :)

Sain eilen valitukset seuraavasta asiasta ja sain vielä päälle syytökset huijaamisesta
Nuori mies tuli kyytiin Kampista ja osti arvolla Helsingin sisäisen lipun. Pysäytin Ruoholahdessa ja huomautin hänelle, että pitäisi tulla päivittämään seutulipuksi, mikäli aikoo jatkaa siitä matkaa Espoon puolelle. Hidastetun elokuvan elkein kaveri tepasteli takapenkiltä eteen maksamaan kahdenkympin setelillä seutulippua. Myin aikuisten lipun, koska arvioni mukaan hän oli yli 17. Noin puolen tunnin ja muutamien myytyjen lippujen päästä samainen kaveri marssi eteen sanomaan, että veloitin liikaa rahaa häneltä, onhan hän sentään opiskelija. Sanoin, että olet kuitenkin yli 17? Vastasi myöntävästi, että joo, mutta silti opiskeljia jolloin lippu tulisi saada puoleen hintaan. Sanoin siihen, että otsassasi ei lue, että olet opiskelija ja toiseksi en pysty myymään kun lasten tai aikuisten lippuja tästä laitteesta. Hän sanoi, että sitten minun olisi pitänyt myydä tälle lastenlippu, johon totesin vain, että et sanonut haluavasi lastenlippua. Sitten hän sanoi, että haluaa nyt puolet lipun hinnasta takaisin niinkuin kuuluu ja sanoin, että asian olisi voinut korjata 5 min lipun myynnin jälkeen, mutta nyt se on mahdotonta. Sitten hän sanoi, että tämähän on ihan kusetusta ja sinäkin huijaat. Sanoin siihen että paras keino tähän on laittaa palautetta minusta hsl:n, niin he tietävät mitä asian kanssa tehdään. Sitten vielä kysyi, että saako rahoja takaisin sieltä, johon vastasin, että ehkä, sen toivossa että tosiaan laittaa palautetta :lol:
Mutta kenen mielestä minä olin se huijaava osapuoli tässä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja jos arvon opiskelijalle olisi myynyt lastenlipun ja tarkastajat osuneet kohdalle niin sitten varmaan olisi selitys ollut että "en mä tiedä toi kuski mulle tälläsen lipun myi"...
 
Eihän opiskelija alennusta saa ollenkaan missään muodossa käteisellä kertalippua ostaessa edes... Ei edes lastenlipun muodossa jos on yli 17-vuotias.. :lol:

Eiköhän se nuorimies tämän tiennytkin, halusi ilmeisesti vaan aukoa päätään kun kuski huomasi hänen yrityksensä matkustaa Hki:n sisäisellä arvolla Espoon puolelle. Itseäni lievästi myös harmittaa kun voimassaolevan Vantaan kausilipun lisäksi pitäisi ostaa kallis seutulippu Siitä reilun minuutin matkasta M-junalla Myyrmäestä Helsingin puolelle. Yleensä teen kyllä niin että ostan Hki:n arvolipun vasta kun tullaan M-kartanoon ja lukijan näyttöön vaihtuu HEL, voin kertoa että havaintojeni perusteella aika moni toimii samalla tavalla. Toinen paikka jossa myös pitää hieman kikkailla tiukan maksualuekäytännön takia on Vihdintie Espoon ja Vantaan rajalla. Viimeinen pysäkki Vantaan puolella on Timmermalmintie ja seuraava pysäkki Odilampi on Espoon puolella, itse jään juuri pois tuossa Odilampi-pysäkillä mutta tästä yhden pysäkin ylityksestä pitäisi maksaa seutulippu vaikka koko matkan Pähkinärinteestä Timmermalmintien pysäkille pääsen Vantaan kaudellani. Aina olen tuon ylityksen tehnyt ilman seutulippua eikä kertaakaan ole kuski tästä huomauttanut. Toiseen suuntaan sitten kävelen Timmermalmintien pysäkille josta pääsen jälleen kausilipulla kyytiin. Tulisipa äkkiä vuosi 2016 jolloin vyöhykelisä tulee jälleen käyttöön ja näiden lyhyiden raja-alueiden ylittämisestä selviää kohtuullisella maksulla. Periaatteessa mikään ei kai estäisi ottamasta vyöhykelisää käyttöön vaikka samantien?
 
Eihän opiskelija alennusta saa ollenkaan missään muodossa käteisellä kertalippua ostaessa edes... Ei edes lastenlipun muodossa jos on yli 17-vuotias.. :lol:

Ei saa opiskelijalippua, mutta vaikka mikä karvanaama tulee kuljettajalta ostamaan lastenlippua, en voi kuljettajana kyseenalaistaa hänen ikäänsä :D :(

Ymmärtääkseni vyöhykelisä on aiemmin ollut käytössä, mutta poistettu? Ilmeisesti kannattamattomana :p
 
Viimeksi muokattu:
Ei saa opiskelijalippua, mutta vaikka mikä karvanaama tulee kuljettajalta ostamaan lastenlippua, en voi kuljettajana kyseenalaistaa hänen ikäänsä :D :(

Ymmärtääkseni vyöhykelisä on aiemmin ollut käytössä, mutta poistettu? Ilmeisesti kannattamattomana :p

Ns. vyöhykelisälippu on tulossa takaisin:
Työn lopputuloksena muodostettiin suositukset hintasuhteista ja kaarten rajoista. Pääkaupunkiseudunkattavalla A-, B-, ja C-kaaret sisältävällä alueella kaikille lipputyypeille suositellaan käytettävän kahdenkaaren minimiostosperiaatetta ja kaarten hinnoittelussa periaatteita AB=BC ja ABC<=AB+BC. Vyöhykelisälipunhinta A-, B-, ja C-kaaret sisältävällä alueella tulisi olla arvolipun hinta niille vyöhykkeille, joillamatkustajalla ei ole voimassaolevaa kausilippua (AB- tai BC-arvolippu). D- ja E-vyöhykkeillä vyöhykelisälipunhinta olisi ao. kaaren arvolipun hinta. Lisäksi nykytyyppisen raitiovaunuarvolipun säilyttäminen​
on perusteltua

http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julk...ja_lippujen_hinnoitteluperiaatteet_2012_3.pdf
 
Itselläni on tapana antaa positiivistä palautetta kuljettajasta, jos tekee normaalista jotain poikkeavaa, siis hyvällä tavalla poikkeavaa ja negatiivistä taas jos tekee huonolla tavalla poikkeavaa normaalista tilanteesta.

Voiko positiivista palautetta antaa nykyään jo reaaliajassa? Matkustaessani hiljattain linjalla 55 oli Veolian tuliterän bussin poistumisovilla erikseen peukkupainikkeet. En kokeillut painaa, mutta oletin että kyseessä olisi jonkinlainen kiitos-painike. Osaako joku kertoa enemmän?
 
Voiko positiivista palautetta antaa nykyään jo reaaliajassa? Matkustaessani hiljattain linjalla 55 oli Veolian tuliterän bussin poistumisovilla erikseen peukkupainikkeet. En kokeillut painaa, mutta oletin että kyseessä olisi jonkinlainen kiitos-painike. Osaako joku kertoa enemmän?

Se peukkupainike on juurikin kiitosten antamista varten. Niitä löytyy osasta Veolian busseja.
 
Voiko positiivista palautetta antaa nykyään jo reaaliajassa? Matkustaessani hiljattain linjalla 55 oli Veolian tuliterän bussin poistumisovilla erikseen peukkupainikkeet. En kokeillut painaa, mutta oletin että kyseessä olisi jonkinlainen kiitos-painike. Osaako joku kertoa enemmän?

Se peukkupainike on juurikin kiitosten antamista varten. Niitä löytyy osasta Veolian busseja.

Luulisi tämän alentavan sitä kynnystä kiitoksen antamiseen.. Saakohan kuljettajat nähdä niitä "peukkuja" esim. jostain listalta? (monta peukkua tuli oman ajovuoron aikana) Noi peukkunapit on ainakin kaikissa 1208 - eteenpäin sarjan busseissa, 1201-1207 autoista en tiedä. Lisäksi joissakin 4xx ja 5xx -autoissa oon nähnyt (esim. 568 - 572 tosin niissä olleet hymykuvat on taidettu kaikista jo repiä irti).
 
Noi peukkunapit on ainakin kaikissa 1208 - eteenpäin sarjan busseissa, 1201-1207 autoista en tiedä. Lisäksi joissakin 4xx ja 5xx -autoissa oon nähnyt (esim. 568 - 572 tosin niissä olleet hymykuvat on taidettu kaikista jo repiä irti).

Itse olen nähnyt niitä myös 100-, 200- ja 300-sarjojen City L:issä ja Ikaruksissa.
 
Kyllä. Kuljettajan päivää piristää varmasti kun käyt poistuessasi sanomassa esim. "kiitos, ajat miellyttävästi" ;)

Täällä Kehä III:sen ulkopuolella asiakkaat uskaltaa keskioveltakin pois jäädessään huikata "kiitos" :)
 
Täällä Kehä III:sen ulkopuolella asiakkaat uskaltaa keskioveltakin pois jäädessään huikata "kiitos" :)

Omat havaintoni tukevat tätä väitettä. Matkustan säännöllisesti Lahden paikallisbusseilla ja siellä tuntuu olevan itsestään selvyys tervehtiä kuljettajaa kyytiin noustessa ja kiittää matkasta poistuessa. Helsingissä niin kuljettajat kuin matkustajatkin haluavat olla omissa oloissaan ja kanssakäymistä harvoin kuulee. Minulle tämä on sinänsä ihan ok. Itse asiassa jörönä suomalaisena tuntuu välillä jopa hieman ahdistavalta lahtelaisbussissa: kaikki muutkin matkustajat minua ennen ovat takaovelta poistuessaan muistaneet kuljettajaa vähintään kädenheilautuksella, joten kaipa sitä sitten minunkin täytyy. Kaikkein oudoimmalta kuulostaa, kun monella lahtelaiskuljettajalla on tapana kiittää lipunleimauksesta. Sellaista en muista koskaan kuulleeni Helsingin liikenteessä.
 
Itse olen huomannut kuljettajana että ei tarvitse siirtyä kun helsingistä espoosen ja muutos on dramaattinen. Espoossa lähes jokainen aikuinen tervehtii sisälle tullessaan. Tilannettaa saattaa edesauttaa tietty se että koitan hakea katsekontaktin kun asiakas astuu sisälle ja jos sen saan niin tervehdin.
 
Takaisin
Ylös