Kuljettajien toiminta

En tiedä onko muut kiinnittäneet huomiota mutta yleensä ulkomaalaiset kuljettajat matkustajia, jotkut jopa todella pirteään sävyyn. Etenkin Nobinan Hakunilan varikolla näitä hyviä ulkomaalaisia kuljettajia tuntuu riittävät.

Eilenkin 76B:ll ajeli joku uusi kuljettaja. Astuin sisään bussiin niin tämä kuljettaja heilauttaa kättään ja toivottaa todella pirteään sävyyn "Hyvää huomenta" ja kiittää lipun leimauksen jälkeen. Vähän ajan päästä se alkaa juttelemaankin mulle vielä (istuin etupenkillä). Olin kyllä yllättynyt.

En tiedä suomalaiset niin ujoja vai ollaanko me kehä III:n sisäpuolella asuvat/syntyneet omassa oloissamme viihtyviä. Itse olen oppinut jo tunnistamaan kuljettajat ketä tervehtiä ja ketä ei kannata edes tervehtiä kun vastausta ei kuitenkaan tule.
 
Zige, me hesalaiset olemme hiljaisia, osa varautuneitakin. Kehä kolmosen ulkopuolella tilanne on toinen, ihmiset ovat avoimempia. Siellä pidetään palveluammatissa toimivan tervehtimistä itsestäänselvyytenä. Vielä runsaat kaksikymmentä vuotta sitten bussinkuljettajan/kaupan kassan tervehtiminen oli harvinaista.
Myös monen maahanmuuttajan kotimaassa ollaan paljon välittömämpiä, uskalletaan ottaa katsekontakti vieraaseen ihmiseen, jopa jutella. Nyt tämä kulttuuri on rantautunut myös pk-seudulle, kiitos välittömämpien maahanmuuttajien. Moni suomalinenkin on muuttunut helpommin lähestyttäväksi.
 
Olen Suomalainen kuljettaja HSL-alueella, mutta kotoisin Itä-Suomesta. Itse olen huomannut että yleensä jos juttelee matkustajien kanssa ne ovat joko vanhuksia tai "höppänöitä." Jos etupenkillä istuvalle "normi" matkustajalle heittää jotain juttua keskustelua ei yleensä synny, päinvastoin usein matkustajan ilmeestä näkee, että mitä tuo minulle puhuu:D
 
Jos kuljettaja ei tervehdi minua ensimäisenä niin minä teen aloitteen, jos ei vastaa niin sanon uudestaa jos ei sitten tule mitään niin ei voi mitään. Ensimmäisenä tulee pari asiaa mieleen että voisi jättää lipun leimaamatta jollion varmasti avaisi suun tai sitten henkilö ei vain sovi asiakaspalvelutyöhön.
 
Ensimmäisenä tulee pari asiaa mieleen että voisi jättää lipun leimaamatta jollion varmasti avaisi suun

En näkisi viisaaksi, että tällä tavalla yrittää saada kuljettajaa tervehtimään. Jos kuljettaja ei tervehdi, niin ei sille voi mitään muuta, kuin todeta kuljettajan olevan epäystävällinen. Ja jos kuljettaja ei sanoisi mitään, vaikka lippua ei leimaakaan, niin olisihan se aika naurettavaa käydä selittämään lipuntarkastajalle, että jätin lipun ostamatta kun kuljettaja ei tervehtinyt tai puhunut minulle. ;)
 
Zige, me hesalaiset olemme hiljaisia, osa varautuneitakin. Kehä kolmosen ulkopuolella tilanne on toinen, ihmiset ovat avoimempia. Siellä pidetään palveluammatissa toimivan tervehtimistä itsestäänselvyytenä. Vielä runsaat kaksikymmentä vuotta sitten bussinkuljettajan/kaupan kassan tervehtiminen oli harvinaista.
Myös monen maahanmuuttajan kotimaassa ollaan paljon välittömämpiä, uskalletaan ottaa katsekontakti vieraaseen ihmiseen, jopa jutella. Nyt tämä kulttuuri on rantautunut myös pk-seudulle, kiitos välittömämpien maahanmuuttajien.

No mutta. Eikös helsinkiläisistä vain n. 40 prosenttia ole syntyperäisiä. Eikös yhtä lailla muualta muuttaneiden suomalaistenkin pitäisi tuoda avoimempaa kulttuuria tänne, jos kerran ulkomaalaisetkin. Vai muuttuvatko muualta Suomesta tänne tulevat mykiksi Helsinkiin päästyään?
 
niin ei sille voi mitään muuta, kuin todeta kuljettajan olevan epäystävällinen

Ihan oman mielenterveyden kannalta tämänkin voi jättää väliin... Jos on huonotapaista olla vastaamatta tervehdykseen, on minusta vielä huonotapaisempaa jos matkustaja alkaa "kouluttaa" itselleen tuntematonta kuljettajaa. Pienet on ihmisellä murheet jos aletaan showta vetämään kun bussinkuljettaja ei vastaa tervehdykseen ;)
 
Ihan oman mielenterveyden kannalta tämänkin voi jättää väliin... Jos on huonotapaista olla vastaamatta tervehdykseen, on minusta vielä huonotapaisempaa jos matkustaja alkaa "kouluttaa" itselleen tuntematonta kuljettajaa. Pienet on ihmisellä murheet jos aletaan showta vetämään kun bussinkuljettaja ei vastaa tervehdykseen ;)

Niin ajattelin siis, että voi todeta mielessään kuljettajan olevan epäystävällinen.
 
Niin ajattelin siis, että voi todeta mielessään kuljettajan olevan epäystävällinen.

Joo siis ymmärsin toki, ajoin takaa sitä että itse en uhraa edes puolta ajatusta sille jos kuljettaja ei vastaa minun, kenties päivän 900:nnen matkustajan tervehdykseen. Vinkiksi joboolle lähinnä :)
 
Joo siis ymmärsin toki, ajoin takaa sitä että itse en uhraa edes puolta ajatusta sille jos kuljettaja ei vastaa minun, kenties päivän 900:nnen matkustajan tervehdykseen. Vinkiksi joboolle lähinnä :)
Enpä kuitenkaan muista, milloin viimeksi ruokakaupan kassanhoitaja ei olisi tervehtinyt. Heilläkin on joka päivä satoja asiakkaita.
 
Enpä kuitenkaan muista, milloin viimeksi ruokakaupan kassanhoitaja ei olisi tervehtinyt. Heilläkin on joka päivä satoja asiakkaita.
Minua taas tervehtivät joka kerta (ja minä takaisin).
 
Viimeksi muokattu:
Olen Suomalainen kuljettaja HSL-alueella, mutta kotoisin Itä-Suomesta. Itse olen huomannut että yleensä jos juttelee matkustajien kanssa ne ovat joko vanhuksia tai "höppänöitä." Jos etupenkillä istuvalle "normi" matkustajalle heittää jotain juttua keskustelua ei yleensä synny, päinvastoin usein matkustajan ilmeestä näkee, että mitä tuo minulle puhuu:D

Mulle on osunut kohdalle noita juttelemaan alkaneita, kaikki ovat kyllä olleet ulkomaalaisia kuskeja. Auttaisiko siihen asiaan se että itse olen ruskea ihonväriltäni? Ulkomaalaisilla (etenkin afrikkalaisilla) se on kulttuuri että aletaan juttelee ihan ventovieraan kanssa noin vain, suomessa se on erikoista.
 
B10m55, moni maaltamuuttaja muuttaa Hesaan muutettuaan käytöstään, sääli. Moni suorastaan häpeää syntyperäänsä. Onneksi nuorempi sukupolvi ajattelee jo toisin, säilyttävät muteensa, uskaltavat jutella.
 
Takaisin
Ylös