Kuljettajien toiminta

Mä olen osaltani tyytyväinen tuohon Höselin vastaukseen. Toisinkin voisi perustella, kuten LateZ on tehnyt ja ihan perustellusti. Mutta tuossa on monta keskenään ristiriitaista aspektia, sekin, miten juhlapuheissa koitetaan luoda mielikuvaa autottomasta elämäntavasta – eihän se onnistu, jos harrastuksiin ei voi kulkea julkisilla.

Niin tai näin, tärkeintä olisi, että säännöt on selvät kaikille osapuolille, tai ainakin kuljettajalle, joka sitten kertoo ne säännöt matkustajille (vaikkapa mikrofonia käyttäen, kun sieltä ohjaamosta ei saa poistua).

Tuo epämääräisyys ja epätietoisuus, ristiriitaiset ohjeet ja tee miten parhaaksi näet -mentaliteetti sen sijaan ei ole ollenkaan hyvästä. Tietysti kaikkiin maailmassa sattuviin erikoistilanteisiin ei voi olla ennakkoon luotuja sääntöjä, mutta kyllä tavallisimmat hommat pitäisi yksiselitteisesti kouluttaa kuljettajille. Se on Höselin asia luoda suuntaviivat ja sitten kouluttaa taikka käskyttää liikennöitsijät kouluttamaan. Ei voi olla niin, että jokainen kuljettaja joutuu itse säveltämään, ja matkustaja on aivan epätietoinen siitä, mitä voi tehdä ja mitä ei.
 
lastenvaunupaikojen määrä voi olla pienempikin kun pyörätuoli on kyydissä, sekin on auton kantavuudesta kiinni, näkuäynee autossa tarrassa.

Yhdessäkään linja-autossa ei taida olla virallisesti rekisteröityjä paikkoja lastenvaunuille, on vain yksi rekisteröity paikka pyörätuolille, jossa on turvavyö kiinnittymistä varten.
 
HSL'n vastaus oli todellakin asiallinen.
Nyt sopisi keskustella että jos nuorten matkustaminen harrastuksiinsa estetään julkisilla, niin miten heidän pitäisi matkustaa. Kaikilla perheillä ei ole autoa ja olisi kohtuullista että autottomien perheiden lapset eivät joutuisi eriarvoiseen asemaan harrastuksiin pääsemisen suhteen. Arvostan suuresti nuorta joka matkustaa omatoimisesti harrastukseensa.
Toivoisi todellakin että yhteiskunta tukisi nuorten liikuntaharrastuksiin pääsemistä, jotta meillä ei olisi muutaman kymmene vuoden kuluttua yhä pahenevaa liikkumattomuuden aiheuttamia ongelmia ihmisten terveydelle.
 
HSL:n vastaus on minustakin asiallinen. Periaate on siis se että liikennevälineen kyytiin voi nousta vain silloin jos sinne mahtuu, eli jo kyydissä oleva matkustaja ei tarvitse väistää. Näin myös ajatellaan tämän ketjun vastauksista päättäen, ja tämä pitäisi mun mielestä olla niin päivänselvä ettei siitä voisi edes syntyä jonkinlaista keskustelua. Se tosiasia että tässä tapauksessa jo kyydissä oleva matkustaja joutui poistumaan liikennevälineestä jotta toinen saisi hänen paikkansa kuulostaa lähinnä törkeältä. Kuljettajan toimesta en voi sanoa mitään, tilanne meni mahdollisesti häneltä ohi.
 
Eipä tule mieleen toista paikkaa, jossa saisi yhtä huonoa asiakaspalvelua kuin HSL:n busseissa. Matkustin eilen keskustasta Kontulaan kulkevalla yöbussilla ja matkustaja kysyi, kuinka kauan Kontulaan suunnilleen menee. Kuljettaja totesi vihaisena, ettei tiedä, ja käski matkustajaa menemään takaisin paikalleen. Tänään taas lähestyin Ainoan läpi kulkevassa tunnelissa sivusuunnasta bussia, jonka sivukyltissä oli vain linjanumero eikä määränpäätä. Koska tunnelissa ei ollut helppoa orientointua ilmansuunnista, kysyin varmuuden vuoksi kumpaan suuntaan bussi oli menossa. Kuljettaja otti kuulokkeen pois päästä, katsoi kuin halpaa makkaraa, ja totesi, että bussin etukilvessä lukee, kumpaan suuntaan bussi on menossa.

Kun miettii viimeaikaista väkivallantekoa, kuljettajien kannattaisi jo ihan matkustajien provosoimisen välttämistä ajatellen tarkastella asiakaspalveluasennettaan. Vääränlaiselle porukalle tuollainen pottuilu ei välttämättä riitä vastaukseksi. En tarkoita tällä sitä, että väkivalta kuljettajaa kohtaan olisi oikein tai että itse saattaisin syyllistyä väkivaltaan, vaikka kuljettaja olisi takapuoleen ammuttu karhu, mutta jo ihan työturvallisuuden kannalta ei ole viisasta tahallaan provosoida asiakkaita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Koska tunnelissa ei ollut helppoa orientointua ilmansuunnista, kysyin varmuuden vuoksi kumpaan suuntaan bussi oli menossa. Kuljettaja otti kuulokkeen pois päästä, katsoi kuin halpaa makkaraa, ja totesi, että bussin etukilvessä lukee, kumpaan suuntaan bussi on menossa.

Eipä taida olla montaa päivää, kun näin A4-"linjakilven". HSL:n linjakilpisekoilu ei ole kuljettajien syy, mutta se on ollut ainakin joillakin linjoilla paha, eikä ole vieläkään täysin poistunut. Siksikin kuljettajien pitää vastata tuollaiseen kysymykseen asiallisesti. Ja mitä hän sillä kuulokkeella teki? Kuunteliko työnjohdon ohjeita?
 
Eipä tule mieleen toista paikkaa, jossa saisi yhtä huonoa asiakaspalvelua kuin HSL:n busseissa.

Hieman offtopic, mut tiedän pari toistakin paikkaa joissa on huono asiakaspalvelu: K-Market Liila Espoossa. Siellä on yks kassamyyjä, jolla vaikuttaa selkeästi olevan jotain itsepalvelukassoja vastaan, kun vastasi minulle vain "eiei" kun yritin ehdottaa itsepalvelukassoja heidän kauppaan, ja kun perustelin sillä että ne ovat tätä päivää, niin se myyjä meni täysin hiljaiseksi eikä halunnut enää kuunnella minua lainkaan. Samoin eräs toinen liike Espoossa: Motonet Lommila, jossa eräällä kassamyyjällä oli täysin samanlainen asenne itsepalvelukassoista, ja väitti että varastamisen riski on "mukamas suuri" ja meni kans täysin hiljaiseksi kun perustelin niiden nykypäiväisyydellä. En aio enää asioida kummassakaan... :tongue:

---------- Viestit yhdistetty klo 21:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:13 ----------

Eipä tule mieleen toista paikkaa, jossa saisi yhtä huonoa asiakaspalvelua kuin HSL:n busseissa. Matkustin eilen keskustasta Kontulaan kulkevalla yöbussilla ja matkustaja kysyi, kuinka kauan Kontulaan suunnilleen menee. Kuljettaja totesi vihaisena, ettei tiedä, ja käski matkustajaa menemään takaisin paikalleen.

Ei kyl varmanakaan ollut suomalainen kuljettaja asialla. Törkeetä käytöstä, toivottavasti asiakas laittoi palautetta HSL:lle, joka sit vei sen eteenpäin liikennöitsijälle (tässä tapauksessa Helbille). Jos itse olisin ollut se kyseinen asiakas, olisin jäänyt seuraavalla pysäkillä pois odottamaan saman linjan seuraavaa vuoroa että sieltä tulisi joku ystävällisempi ja asiakaslähtöisempi kuljettaja. Itse olen lähes aina jäänyt bussista pois, ja jäänyt kelistä riippumatta odottamaan seuraavaa vuoroa mikäli kuljettaja ei miellytä, ja onneksi lähes aina seuraavaa vuoroa ajanut kuljettaja on ollut mukavempi ja miellyttävämpi. Joskus olen myös kertonut hänelle hänen kolleegansa epäasiallisesta käytöksestä, ja joskus kuljettaja on sit sanonut lohduttavasti "Ikävä kuulla jos kolleegani on käyttäytynyt epäasiallisesti, ei varmaan tuntunut kivalta". ;)
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tule mieleen toista paikkaa, jossa saisi yhtä huonoa asiakaspalvelua kuin HSL:n busseissa. Matkustin eilen keskustasta Kontulaan kulkevalla yöbussilla ja matkustaja kysyi, kuinka kauan Kontulaan suunnilleen menee. Kuljettaja totesi vihaisena, ettei tiedä, ja käski matkustajaa menemään takaisin paikalleen. Tänään taas lähestyin Ainoan läpi kulkevassa tunnelissa sivusuunnasta bussia, jonka sivukyltissä oli vain linjanumero eikä määränpäätä. Koska tunnelissa ei ollut helppoa orientointua ilmansuunnista, kysyin varmuuden vuoksi kumpaan suuntaan bussi oli menossa. Kuljettaja otti kuulokkeen pois päästä, katsoi kuin halpaa makkaraa, ja totesi, että bussin etukilvessä lukee, kumpaan suuntaan bussi on menossa.

Kun miettii viimeaikaista väkivallantekoa, kuljettajien kannattaisi jo ihan matkustajien provosoimisen välttämistä ajatellen tarkastella asiakaspalveluasennettaan. Vääränlaiselle porukalle tuollainen pottuilu ei välttämättä riitä vastaukseksi. En tarkoita tällä sitä, että väkivalta kuljettajaa kohtaan olisi oikein tai että itse saattaisin syyllistyä väkivaltaan, vaikka kuljettaja olisi takapuoleen ammuttu karhu, mutta jo ihan työturvallisuuden kannalta ei ole viisasta tahallaan provosoida asiakkaita.

HSL:n kuljettajilta ei voi vaatia palvelua eikä kumarteluja. Jos näitä kaipaat niin mene palveluliikkeeseen jossa sinua palvellaan. Joukkoliikenteessä pitää nykyään olla omatoiminen ja ottaa selvää mihin suuntaan joukkoliikenneväline menee.

Kaikilta kuljettajilta saa myös hyviä vastauksia, neuvoja ja opastuksia. Vähän ihmistuntemusta peliin niin ei tule ongelmia. Jos matkustaja itse on kuin takapuoleen ammuttu karhu ja vaatii ja vaatii, niin kuljettajan vastaus tulos ei välttämättä miellytä.

Me kuskit tiedämme sen että kun aluksi on ajettu neljää eri linjaa, niin nopeata vastausta ei tule edes yksinkertaiseen kysymykseen. Siksi matkustajan pitää rauhallisesti ja kiireettä esittää kysymyksensä. Hyvä vastaus tulee kun kuljettaja saa hetken miettiä ja matkustaja on ystävällinen ja rauhallinen.
 
HSL:n kuljettajilta ei voi vaatia palvelua eikä kumarteluja. Jos näitä kaipaat niin mene palveluliikkeeseen jossa sinua palvellaan. Joukkoliikenteessä pitää nykyään olla omatoiminen ja ottaa selvää mihin suuntaan joukkoliikenneväline menee.

Kaikilta kuljettajilta saa myös hyviä vastauksia, neuvoja ja opastuksia. Vähän ihmistuntemusta peliin niin ei tule ongelmia. Jos matkustaja itse on kuin takapuoleen ammuttu karhu ja vaatii ja vaatii, niin kuljettajan vastaus tulos ei välttämättä miellytä.

Me kuskit tiedämme sen että kun aluksi on ajettu neljää eri linjaa, niin nopeata vastausta ei tule edes yksinkertaiseen kysymykseen. Siksi matkustajan pitää rauhallisesti ja kiireettä esittää kysymyksensä. Hyvä vastaus tulee kun kuljettaja saa hetken miettiä ja matkustaja on ystävällinen ja rauhallinen.

Jep, kannattaa varmaan rimpuilla niissä ajohommissa.

Myyntityössä, varsinkin provikkasellaisissa, saattaisi sossun massit kutsua. Kukapa nyt tommoselta mitään ostaisi.
Katos kun "Liike-elämässä tulee varautua pahoittamaan mielensä monta kertaa päivässä!"

Ja "Palvelu on hyvän olon tunnetta".

Semmosta sitten.
 
Joukkoliikenteessä pitää nykyään olla omatoiminen ja ottaa selvää mihin suuntaan joukkoliikenneväline menee.

Paitsi että, jos olisin kävellyt paikkaan, josta näkee etukilven, kuljettaja olisi saattanut pamauttaa etuoven kiinni ja lähteä.

HSL:n kuljettajilta ei voi vaatia palvelua eikä kumarteluja.

Jokaisessa työssä, jossa on asiakkaita, vaaditaan kykyä palvella. Asiakaspalvelutöissä olen saanut paljon tyhmempiäkin kysymyksiä likuhihnalta. Esimerkiksi jokaisessa paikassa kysytään, missä on lähin vessa, ruokakauppa ja joukkoliikenteen pysäkki. Eikä näiden kysymisessä ole mitään väärää. Jos asiakas ei tiedä, missä lähin vessa, ruokakauppa tai pysäkki on, asiakaspalvelija saattaa hyvinkin tietää vastauksen heti kysymykseen. Jos ei kestä sitä, että asiakkaat kysyy kysymyksiä, kannattaa mieluummin työskennellä tehtaan tai varaston tyyppisessä suljetussa ympäristössä.
 
Aikoinaan HKL oli tunnettu osan henkiläkunnasta asikaspalveluun sopimattomasta käyttäytymisestä. Tottakai ymmärän että tieliikennelaki antaa selvät ohjeet että ovia ei saa avata kun bussi/ratikka on lähtenyt pysäkiltä, vaikka bussi ei ole liikkunut vielä metriäkään. Samoin ymmärrän että kaikki kuljetanat eivät tunne jokaisen reitin varrella olevia kaikkia katuja, mutta silloin olisi kohtuullista että joku asiakkaista tulisi neuvomaan. Aina on osa henkilökuntaa jotka ovat asiakaspalvelun helmiä, todella hyviä palvelulallle kuuluvia.
Nyt näyttää HSL'n palvelukunttuuriin pesiytyneen tämä sama ajatusmaailma, asiakan tulkoon toimeen omin avuin. Mutta kaikilla ei ole älykännykkää, kaikki eivät kannaiskele kännykkää mukanaan. Osa asiakkaista karttaa tietokoneruudun katsomista silmälääkärin ohjeesta. Heilläkin pitää olla oikeus palveluun. Järkyttävintä palvelua olen sanut HSL'n asiakaspalvelupisteestä, enää en edes viitsi mennä sinne., Espoon kaupungin yhteispalvelupisteistä saa paljon parempaa palvelua. Usein tuntuu siltä että asiakas on pelkkä hallintoalamainen , virkamiesjohto tietää paremmin minkälaista palvelua asiakkaat tarvitsevat. Kun on käynyt keskisessä Euroopassa, niin voi enää vain ihmetellä kuinka huonoon palveluun suomalainen kuluttaja on tottunut.
 
Tulipa todistettua tilanne jossa kuski pysähtyy liikenneympyrässä ottaakseen matkustajan kyytiin. Noh onneksi tilanne oli lyhyt eikä vaaratilannetta päässyt syntymään.
 
Niin monta kertaa, eri kuljettaja joka kerta.
Linja 165 Espoonlahteen pysähtyy Saunalahden koululle odottamaan, vaikka ei pysäkkillä ole ketään. Ohjeen (katsottu viime viikolla) mukaan siinä ei ole ajantasaus merkillä varustettu pysäkki. Linja seisoo vain kauklahden asemalla (E5133, E5134) HSL ei asiaan ole vielä vastannut mitään, muuten kuin kiitos paljon ja käsitellään.
 
Takaisin
Ylös