Kuljettajien toiminta

Linjan 73 kuljettaja ohitti Tapanilassa vasemmalle kääntyvien jonon ajamalla toistasataa metriä pitkin jalkakäytävää, tai yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätiehän tuo taitaa olla. HSL:ltä ei jostain syystä ole pyydetty kommenttia juttuun.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d416deaa-a5a2-4a32-ae20-8f416c8def9f

En todellakaan puolusta bussin kuljettajaa tässä, mutta vasemmalle kääntyvät, jotka eivät osaa ryhmittyä kunnolla blokaten koko kaistan ****ttavat minua myös.
 
Aika hemmetin itsekästä toimintaa siltä neljänneltä, joka ei edes maksa matkastaan ja tunki ne rattaat siihen kolmelle varattuun tilaan. Kuljettaja olisi toki voinut pyytää tätä neljättä odottamaan seuraavaa, mutta ymmärtää toisaalta miksi ei puuttunut.
 
Aika hemmetin itsekästä toimintaa siltä neljänneltä, joka ei edes maksa matkastaan ja tunki ne rattaat siihen kolmelle varattuun tilaan. Kuljettaja olisi toki voinut pyytää tätä neljättä odottamaan seuraavaa, mutta ymmärtää toisaalta miksi ei puuttunut.

Mistä tiedät, että ei maksa matkastaan? Onko sinulla teleporttiskanneri, joka kertoo että henkilön taskussa tai käsilaukussa ei ole voimassa olevaa kausilippua?
 
Mistä tiedät, että ei maksa matkastaan? Onko sinulla teleporttiskanneri, joka kertoo että henkilön taskussa tai käsilaukussa ei ole voimassa olevaa kausilippua?

Sillä, mitä taskussa ehkä on, ei ole merkitystä asian kannalta. Lastenvaunujen kanssa matka on ilmainen, joten tuosta matkasta ei maksettu.

Itse asia on ikävä. Nuoria usein kohdellaan kuin kakkosluokan kansalaisia ja harvalla hyväkäytöksisellä nuorella on pokkaa sanoa aikuiselle vastaan – toisaalta tässä on sekin aspekti, että se lastenvaunutila on tarkoitettu ensisijaisesti lastenvaunuille, ei suurikokoisille matkatavaroille. Mä en oikein osaa äkkiseltään ottaa kantaa tuohon asiaan enkä tiedä, miten olisin kuljettajana reagoinut tuohon. Toivon mukaan tuohon on olemassa linjaus, jonka turvin kuljettaja voi toimia (joskaan tässä tapauksessa ei toiminut mitenkään).
 
HSL:n ohje matkatavaroista "Pidätähän huolen siitä, että tavaroiden kuljetuksesta ei koidu haittaa muille matkustajille. Kuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin kookasta tavarakuormaa, jos se hankaloittaa muiden matkustajien liikkumista."

Tässä tapauksessa kuljettaja ei puuttunut asiaan joten kyllähän sen äitylin olisi pitänyt jäädä odottamaan seuraavaa vuoroa. Ihmiset ovat käsittämättömän itsekkäitä nykyaikana
 
Minulla ainakin tähän on periaatteena ollut se, että ns. lastenvaunupaikka on tarkoitettu lastenvaunuille, rollaattoreille ja pyörätuoleille.

Etenkään täydemmässä bussissa käytävällä ei kuljeteta matkatavaraa . Jos olisin joutunut kuljettajana ottamaan kantaa lätkäkassiin lastenvaunupaikalla, olisin luultavasti päätynyt siihen tulokseen, että etuoikeus on lastenvaunuilla ja jos kassi häiritsee käytävällä muita matkustajia, ei sen kanssa voi matkustaa. Täydessä bussissa yhdelle ihmiselle on yksi istumapaikka; ei voi mitään isoa viherkasvia tai tuuletinta kuljettaa jos ei se mahdu syliin.
 
Lastenvaunupaikka on selvästi lastenvaunupaikka. Eli vaunun käyttäjä oikeassa ja poika väärässä.
 
Lastenvaunupaikka on selvästi lastenvaunupaikka. Eli vaunun käyttäjä oikeassa ja poika väärässä.

Näköjään olemme väärässä, HSL vastaa https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009605113.html

Eli kyydissä oleva ei väistä, oli hänellä sitten vaikka lipasto Ikeasta. Sen jo tiesinkin HSL:n koulutuksen jälkeen, ettei pyörätuolipaikkaa ole varattu pyörätuolille vaikka paikalla niin lukee. Käytännössä toki ylisuurta matkatavaraa kuljettavan kanssa voi jo matkan alussa sopia siitä, että tilan loppuessa on väistettävä.

Olen kanssa ajatellut, ettei matkatavaroilla saa varata useita istumapaikkoja, ilmeisesti siinäkin olen ollut väärässä.
 
Näköjään olemme väärässä, HSL vastaa https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009605113.html

Eli kyydissä oleva ei väistä, oli hänellä sitten vaikka lipasto Ikeasta. Sen jo tiesinkin HSL:n koulutuksen jälkeen, ettei pyörätuolipaikkaa ole varattu pyörätuolille vaikka paikalla niin lukee. Käytännössä toki ylisuurta matkatavaraa kuljettavan kanssa voi jo matkan alussa sopia siitä, että tilan loppuessa on väistettävä.

Olen kanssa ajatellut, ettei matkatavaroilla saa varata useita istumapaikkoja, ilmeisesti siinäkin olen ollut väärässä.

Kuljettajalta vaatii myös sen verran silmää, ettei ota mitään yli isoja huonekaluja kyytiin. Ne ovat turvallisuusriski jo yleisesti ottaen. Muistan joskus Espoon IKEA:n pysäkiltä asiakkaan pyrkineen runkopatjan kanssa vanhan 31:n linjan kyytiin, ei päässyt.

Lisäksi monen valmistajan busseissa lukee pelkästään valmistelaatassa, että matkatavaroiden sallittu paino on 0kg.

Missähän HSL-koulutuksessa on sanottu että pyörätuolilla ei ole varattua paikkaa?

Pyörätuolille ON varattu paikka, mikä täytyy vapauttaa sellaisen pyrkiessä kyytiin. Tämän pitäisi jo pelkästään maalaisjärjenkin sanoa että liikuntaesteiselle annetaan mahdollisuus kulkea.

Eli lastenvaunujen kanssa kulkeva väistää pyörätuolille merkityltä paikalta ja piste.
 
K

Missähän HSL-koulutuksessa on sanottu että pyörätuolilla ei ole varattua paikkaa?

7.2.2023 HSL:n kuljettajakoulutus, löysin Googlella Samuli-kouluttajan joka näyttää mielestäni samalta henkilöltä.
Kysyin a) Autossa lukee, että on yksi pyörätuolipaikka ja siihen sijoitutaan selkä menosuuntaan, pitääkö noudattaa ohjetta? Vastaus oli että ei tarvitse eli useita pyörätuoleja otetaan kyytiin ja saavat olla miten päin vaan. b) Pitääkö lastenvaunut ja rollaattorit häätää pyörätuolipaikalta, jos tulee pyörätuoli kyytiin (kerran nimittäin jouduin näin tekemään)? Vastaus oli viimeisimmän Hesarin vastauksen kaltainen eli kyydissä olevia ei häädetä.

Toistaiseksi toimin siis koulutuksessa ohjeistetulla tavalla koska Helsingin seudun liikenteen viestintäpäällikkö Johannes Laitila tänään Helsingin Sanomille kertoo, ettei suoria väistämissääntöjä ole ja kuljettajat on koulutettu ratkaisemaan tilanne.

Muuten: olen ollut 2002 alkaen työssä nykyisellä HSL-alueella ja saanut erilaisia ohjeita sekä kirjallisina että erilaisissa työnantajan ja tilaajan asiakaspalvelukoulutuksissa. Aiemmin kirjallisissa ohjeissa neuvottiin toimintaa erilaisissa tilanteissa, esim. nämä pyörätuolijutut. Nykyään kaikki kuitataan muutamalla lauseella ja ohjeet saattavat olla keskenään ristiriitaisia ja koulutuksissa lähinnä kehotetaan miettimään ja käyttämään harkintaa. Tämä johtaa hyvin vaihtelevaan asiakaspalveluun - toiseen suuntaan pääsee ilman lippua fillarin kanssa hamppparia syöden ja toiseen suuntaan sitten ei. Kuljettajan ei tarvitse puuttua enää mihinkään; työsuojelusyistä ohjaamosta ei tarvitse poistua vaikka tapahtuisi mitä. Johonkin voi puuttua, mutta se ei ole kovin suotavaa kun se ei ole sujuvaa ja ihmisille tulee paha mieli. Lisäksi koulutuksissa ei tule oikein selväksi, milloin kyse on kouluttajan omasta mielipiteestä, milloin varsinaisesta ohjeesta. Palautteen tullessa HSL ja kuljettaja ja kuljettajan esimies saattavat olla perustellusti eri mieltä asioista eikä oikein mihinkään lopputulokseen päästä.

Esimerkiksi ennen sai kieltää kahvin kanssa autoon nousun jos ikkunassa oli juomat kieltävä tarra. Tariffi- ja myyntiohje 2022, sivu 104: "Kuljettaja voi pyytää matkustajaa jättämään eväät tai juomat pysäkin roskakoriin, jos vaikuttaa siltä, että matkustaja saattaa vahingossa sotkea eväillään tai avoimessa astiassa olevalla juomallaan toisten matkustajien vaatteet tai bussin penkit" On siinä nopeassa tilanteessa kuljettajalla paljon arvioitavaa, kuinka pitkälle jätski on syöty ja sulanut eli vaikuttaako todella siltä, että matkustaja saattaa aiheuttaa sotkun.
 
Rinnastaisin tuon tilanteen siihen, että kulkuväline on jo täynnä ja lisää matkustajia ei mahdu kyytiin. Silloin odotetaan seuraavaa kulkuvälinettä. Siitä on jo jokunen vuosi, kun itse käytin joukkoliikennettä lastenvaunujen kanssa enkä tähän hätään muista, tuliko tuollaista tilannetta eteen, että lastenvaunujen kanssa ei mahdu kyytiin.

Mutta on tuon tarinan neljännellä lastenvaunujen kanssa kyytiin pyrkivällä asenteessa ehkä hieman korjattavaa. Mahtaako kuulua siihen porukkaan, joiden mielestä lastenvaunut ovat liikenteessä kuin hyökkäysvaunuja eli muut väistäköön?
 
7.2.2023 HSL:n kuljettajakoulutus, löysin Googlella Samuli-kouluttajan joka näyttää mielestäni samalta henkilöltä.
Kysyin a) Autossa lukee, että on yksi pyörätuolipaikka ja siihen sijoitutaan selkä menosuuntaan, pitääkö noudattaa ohjetta? Vastaus oli että ei tarvitse eli useita pyörätuoleja otetaan kyytiin ja saavat olla miten päin vaan. b) Pitääkö lastenvaunut ja rollaattorit häätää pyörätuolipaikalta, jos tulee pyörätuoli kyytiin (kerran nimittäin jouduin näin tekemään)? Vastaus oli viimeisimmän Hesarin vastauksen kaltainen eli kyydissä olevia ei häädetä.

Samuli ei ole pitänyt HSL:n kuljettajakoulutusta 7.2.2023. Terveisin Samuli
 
Näköjään olemme väärässä, HSL vastaa https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009605113.html

Eli kyydissä oleva ei väistä, oli hänellä sitten vaikka lipasto Ikeasta. Sen jo tiesinkin HSL:n koulutuksen jälkeen, ettei pyörätuolipaikkaa ole varattu pyörätuolille vaikka paikalla niin lukee. Käytännössä toki ylisuurta matkatavaraa kuljettavan kanssa voi jo matkan alussa sopia siitä, että tilan loppuessa on väistettävä.

Olen kanssa ajatellut, ettei matkatavaroilla saa varata useita istumapaikkoja, ilmeisesti siinäkin olen ollut väärässä.

Ensisijaisesti auton rekisteriote määrää paikat. Useissa autoissa on 3 +1 eli kolmet vaunut ja pyörätuoli, lastenvaunupaikojen määrä voi olla pienempikin kun pyörätuoli on kyydissä, sekin on auton kantavuudesta kiinni, näkuäynee autossa tarrassa.
 
Takaisin
Ylös