Kuljettajien toiminta

Tänään Elielin Alepassa kassa ei tervehtinyt lainkaan, ei ottanut edes katsekontaktia ennen kuin viuhtoi juomapulloa koodilukijaan. Ehkä syynä oli se, että kassalla oli joku pullokuitinräpläys siinä samalla vähän kesken, mutta otti kuitenkin asiakkaita.

En olisi ehkä muutoin kiinnittänyt huomiota, mutta muistissa oli vielä tämä ketju eiliseltä.
 
Tänään Elielin Alepassa kassa ei tervehtinyt lainkaan, ei ottanut edes katsekontaktia ennen kuin viuhtoi juomapulloa koodilukijaan. Ehkä syynä oli se, että kassalla oli joku pullokuitinräpläys siinä samalla vähän kesken, mutta otti kuitenkin asiakkaita.

En olisi ehkä muutoin kiinnittänyt huomiota, mutta muistissa oli vielä tämä ketju eiliseltä.

Tuolla Elielin Alepassa on yleensä vähän liian kiireistä henkilökuntaa. Usein sanovat kaksi asiaa, tervehdys joka joidenkin tapauksessa on todella hiljainen tai tympeä. Toinen on kun sanoo ostosten loppusumman, aina ei edes sitä.. Kaikissa muissa kaupoissa kyllä ihan kunnolla tervehditään, ostosten loppusumma ja kiitos näkemiin, mutt Elielin Alepassa tämä ei taida henkilökunnan ohjeistukseen kuulua..
 
Enpä kuitenkaan muista, milloin viimeksi ruokakaupan kassanhoitaja ei olisi tervehtinyt. Heilläkin on joka päivä satoja asiakkaita.

Mitä siitä? Kenen päivä oikeasti menee pilalle jos bussinkuljettaja ei tervehdi? Alepan kassa kuitenkin vaan rahastaa niitä ostoksia, bussinkuljettajan tärkein työ on kuljettaa sitä bussia, turvallisesti ja ehjänä paikasta A paikkaan B. Kumpi työ sinusta on vastuullisempaa, kuljettaa 100 ihmistä liikenteessä vai myydä tölkki maitoa?
 
Enpähän ymmärrä, mitä työn vastuullisuus liittyy normaalien käytöstapojen noudattamiseen. Ainakin itse ajaessani linja-autoa pystyn huolehtimaan matkustajien turvallisuudesta ja kuljetettavasta ajoneuvosta ilman, että asiakkaiden tervehdykseen vastaaminen vähentää työn vastuullista suorittamista. Varsinkin, kun asiakkaiden kanssa seurustellaan auton ollessa pysähtyneenä pysäkillä. Asiakkaista päinvastoin saa voimia jaksaa pitkiäkin päiviä ruuhkaliikenteessä. Ja esimerkiksi yövuoroilla asiakkaisiin aktiivisesti kontaktia ottava palvelu parantaa turvallisuutta ehkäisemällä ennalta konflikteja.

Ei tässäkään ketjussa kukaan ole vaatinut kuljettajaa tervehtimään jokaista asiakasta sanallisesti, vaan pelkkä läsnäolo ja katsekontakti riittää. Toisen ihmisen tervehdykseen vastaamatta jättäminen on huonoa käytöstä, ollaan sitten mitä tahansa ammattia suorittamassa tai vapaa-ajalla.
 
Viimeksi muokattu:
Enpähän ymmärrä, mitä työn vastuullisuus liittyy normaalien käytöstapojen noudattamiseen. Ainakin itse ajaessani linja-autoa pystyn huolehtimaan matkustajien turvallisuudesta ja kuljetettavasta ajoneuvosta ilman, että asiakkaiden tervehdykseen vastaaminen vähentää työn vastuullista suorittamista. Varsinkin, kun asiakkaiden kanssa seurustellaan auton ollessa pysähtyneenä pysäkillä. Asiakkaista päinvastoin saa voimia jaksaa pitkiäkin päiviä ruuhkaliikenteessä. Ja esimerkiksi yövuoroilla asiakkaisiin aktiivisesti kontaktia ottava palvelu parantaa turvallisuutta ehkäisemällä ennalta konflikteja.

Ei tässäkään ketjussa kukaan ole vaatinut kuljettajaa tervehtimään jokaista asiakasta sanallisesti, vaan pelkkä läsnäolo ja katsekontakti riittää. Toisen ihmisen tervehdykseen vastaamatta jättäminen on huonoa käytöstä, ollaan sitten mitä tahansa ammattia suorittamassa tai vapaa-ajalla.
Voiko joku perustellusti olla erimieltä tuosta Kanin kommentista?
 
Voiko joku perustellusti olla erimieltä tuosta Kanin kommentista?
Ei kyllä mitenkään, niin tyhjentävästi hän kertoi bussinkuljettajan perimmäisestä olemuksesta, kuten myös muun kohteliaan ja huomaavaisen kanssakäymisen pelisäännöistä. :)
 
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/mina_lahden_nyt_kotiin_kuski_jatti_matkustajat_bussiin_ja/

Itsekin olen joskus todistanut tälläistä toimintaa, tosin siinä roolissa, että olin itse menossa vaihtoon ja vaihtoon tullut kuljettaja hiihti minua vastaan puolessa välissä klovin varikkoa ja klovinristin pysäkkiä :/ Eipä muu auttanut kun pahoitella tapahtunutta

Ja toinen kerta oli leppävaarassa ilman matkustajia taukoparkissa, mutta niin, että auto oli vaihtunut minun tietämättä. Kuski tuli parkkiin ja häipyi siitä ja minä ihmettelin kymmenen minuuttia vaihtoajan yli, miksi autoa ei näy. :D Varikolta selvisi sitten oikea auto ja lähtö tapahtui sen takia n. 10min myöhässä
 
Voiko joku perustellusti olla erimieltä tuosta Kanin kommentista?

Pitäisikö olla? Minä vaan ihmettelen sitä että kannattaako siitä niin kovin ottaa itseensä jos kuljettaja ei tervehdi, jos kuitenkin vie ehjänä perille. On oma elämä kovasti helpompaa kun ei aina tarvitse alkaa kostamaan tervehtimättömyyttä kuten aiemmin ketjussa, että aletaan hokea sitä tervehdystä ja suunnitellaan jo lipun leimaamattomuutta kostoksi siitä ettei tervehditä. Saa pikkuisen suuria mittasuhteita-kuitenkin-pikkujuttu.
 
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/mina_lahden_nyt_kotiin_kuski_jatti_matkustajat_bussiin_ja/

Itsekin olen joskus todistanut tälläistä toimintaa, tosin siinä roolissa, että olin itse menossa vaihtoon ja vaihtoon tullut kuljettaja hiihti minua vastaan puolessa välissä klovin varikkoa ja klovinristin pysäkkiä :/ Eipä muu auttanut kun pahoitella tapahtunutta

Ja toinen kerta oli leppävaarassa ilman matkustajia taukoparkissa, mutta niin, että auto oli vaihtunut minun tietämättä. Kuski tuli parkkiin ja häipyi siitä ja minä ihmettelin kymmenen minuuttia vaihtoajan yli, miksi autoa ei näy. :D Varikolta selvisi sitten oikea auto ja lähtö tapahtui sen takia n. 10min myöhässä
Tässä linkin tapahtumassa oli kuitenkin unohtunut mainita että kuljettaja oli ensin soittanut työnjohtoon, työnjohto oli heti soittanut jatkavalle kuljettajalle, tämä oli väärällä puolella tietä eli tässä tapauksessa n.150 metrin päässä. Kun tämä asia oli selvinnyt ja kuljettaja oli saanut näköyhteyden jatkavaan kuljettajaan, tämä oli poistunut toisen kuljettajan tulosuuntaan. Buscomin tiedoissa näkyi kuljettajien myyntierien lopetuksen ja aloituksen ero,joka oli alle 5 minuuttia. Todennäköisesti lopettava kuljettaja oli tehnyt lopetuksen jo heti pysäkille tultuaan ja jatkava varmaan jonkin aikaa autoon astumisen jälkeen. Tuskin tuo auto siis ilman valvontaa(kuljettajaa) oli 1-2 minuuttia kauempaa, molempien kuljettajien kuitenkin ollessa 50-100 metrin päässä korkeintaan.. :lol:
 
Niin tai näin, tilanteesta on saatu kuvia kun auto seisoo ilman kuljettajaa lähimaillakaan. Tälläistä mahdollisuutta ei mielestäni pitäisi päästä syntymään lainkaan ja kuten liikennepäällikkökin totesi jotakuinkin näin "Vuoron jättävän kuljettajan pitää odottaa bussissa niin kauan, että jatkaja tulee. Se on ehdoton ohje ja kaikilla tiedossa."
Mielestäni se ei riitä, että tiedetään jatkajan olevan tulossa jostain vaan sen pitää tulla siihen etuovelle asti.
 
Tota noin... Matkustajanhan kertomus se tilanteen kesto oli, Metron toimitus lisänny sen suoraan sellaisenaan :lol:

Tota noin... Metron toimitus muokkaa uutisia ja artikkeleita, olen lähettänyt joitain uutisia ja huomaan kyllä kun otsikko muuttuu alkuperäisestä huomattavasti - melkein voisi luulla uutisesta jotain muuta.

Mutta kuten Nak sanoi, pitäisi odoittaa toista kuljettajaa ennenkuin poistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös