Kuljettajien toiminta

Noihin ylinopeuksiin niin itse katsoisin eka asiaa näin et kohdistaisin sen aikataulujen suunnittelijoihin (mahtaakohan tässä kohtaa olla HSL) enkä mihinkään muualle
Kyllä se on bussinkuljettaja, joka bussiaan ohjaa ja ajonopeutta säätelee. Mahdolliset rangaistukset ja sakot maksaa vain kuljettaja. Aikataulu tai liian tiukka ajoaika ei saa koskaan olla peruste ylinopeutta ajamiselle. Jos ollaan myöhässä, niin sitten ollaan. Ammattimies kyllä kestää sen.
 
Kyllä se on bussinkuljettaja, joka bussiaan ohjaa ja ajonopeutta säätelee. Mahdolliset rangaistukset ja sakot maksaa vain kuljettaja. Aikataulu tai liian tiukka ajoaika ei saa koskaan olla peruste ylinopeutta ajamiselle. Jos ollaan myöhässä, niin sitten ollaan. Ammattimies kyllä kestää sen.

Kyllä täällä etelässä ainakin valitettavasti vallitsee tietty konsensus toimijoiden ja tilaajan välillä liikenteen hoidosta. Se on paperilla kannattavempaa ajaa samaa määrää bussivuoroja pienemmällä määrällä autoja & kuljettajia. Jossei ylinopeuksiin varsinaisesti kannusteta tietyissä piireissä niin ainakin niihin ei reagoida riittävästi. Mikäli työhön liittyvät aikamääreet olisivat realistisia ja homman lomassa riittäisi aikaa huolehtia omasta jaksamisesta niin ei olisi niin paljon kannustetta ajaa ylinopeutta. Toisaalta kuljettajat itse ylläpitävät tätä kierrettä.
 
Kyllä se on bussinkuljettaja, joka bussiaan ohjaa ja ajonopeutta säätelee. Mahdolliset rangaistukset ja sakot maksaa vain kuljettaja. Aikataulu tai liian tiukka ajoaika ei saa koskaan olla peruste ylinopeutta ajamiselle. Jos ollaan myöhässä, niin sitten ollaan. Ammattimies kyllä kestää sen.

Saatan päivän aikana käyttää yli 10 joukkoliikennevälinettä. Jos kuljettajalla on päätavoitteena turvallinen ajo ja nopeusrajoitusten noudattainen, annan matkustajana tuolle ajattelutavalle täyden tukeni. Odotan kärsivällisenä pysäkillä tietoisena siitä, että aina ei voi olla pysäkillä aikataulun mukaan, mutta jos tiedän että kuljettajalla turvallisuus on pääsia, niin odottaminen pysäkillä ja rauhallinen keliolosuhteiden ja liikenteen mukainen ajonopeus ei ole ongelma.
 
Saatan päivän aikana käyttää yli 10 joukkoliikennevälinettä. Jos kuljettajalla on päätavoitteena turvallinen ajo ja nopeusrajoitusten noudattainen, annan matkustajana tuolle ajattelutavalle täyden tukeni. Odotan kärsivällisenä pysäkillä tietoisena siitä, että aina ei voi olla pysäkillä aikataulun mukaan, mutta jos tiedän että kuljettajalla turvallisuus on pääsia, niin odottaminen pysäkillä ja rauhallinen keliolosuhteiden ja liikenteen mukainen ajonopeus ei ole ongelma.

Tällä oli historiassa muutama liikennöitsijä (tietäjät tietävät yritykset), joiden kuljettaja "ajoivat" aikataulut ylikireiksi. Osa heidän kuljettajistaan ymmärsivät, että keltainen valo tarkoittaa "talla pohjaan". Nopeus noin 80 km/h 50:n alueelle ei ollut epänormaalia.
 
Tällä oli historiassa muutama liikennöitsijä (tietäjät tietävät yritykset), joiden kuljettaja "ajoivat" aikataulut ylikireiksi. Osa heidän kuljettajistaan ymmärsivät, että keltainen valo tarkoittaa "talla pohjaan". Nopeus noin 80 km/h 50:n alueelle ei ollut epänormaalia.
Mitä nyt juttua olen kuullut vanhemmilta kuljettajilta 80-luvulta niin silloin painettiin Manskuakin lappu lattiassa. Jos kuljettaja ajoi nopeusrajoitusten mukaan, matkustajat soittivat liikennelaitokseen että "täällä on kuljettaja humalassa". Ajat ovat nyt todellakin toiset

Tänä päivänä kaahailijafirmoja ei ole. Muutamaan otteeseen olen Savonlinjan autoja nähny kaahaavan 60-70 lasissa Mäkelänkatua mutta eivätköhän nämäkin kuljettajat ole jo kortistossa
 
Mitä nyt juttua olen kuullut vanhemmilta kuljettajilta 80-luvulta niin silloin painettiin Manskuakin lappu lattiassa. Jos kuljettaja ajoi nopeusrajoitusten mukaan, matkustajat soittivat liikennelaitokseen että "täällä on kuljettaja humalassa". Ajat ovat nyt todellakin toiset

Ja kun poliisiratsiassa kuljettaja kärähti, niin AKT löi lakon päälle. Varsinkin, jos oli Tuupakan kuskeja.
 
Hän ei tainnut vain pitää kiinni. Tolla linjalla liikkuu Scanioita joissa pysäkkijarrun vapautumisesta aiheutuu nytkähdys koska kaasua pitää painaa tarpeeksi lujaa että se vapautuu. Jos ei pidä kiinni niin voi kyllä kaatua

Ja jos kyseessä ei olisi ns. julkisuuden henkilö niin tuskinpa asiasta edes tietäisimme...
 
Hän ei tainnut vain pitää kiinni. Tolla linjalla liikkuu Scanioita joissa pysäkkijarrun vapautumisesta aiheutuu nytkähdys koska kaasua pitää painaa tarpeeksi lujaa että se vapautuu. Jos ei pidä kiinni niin voi kyllä kaatua

Toki senkin nykäisyn voi välttää painamalla kaasua hellästi tai jarrua saman aikaan. Kuuluu samaan kastiin jarrutuksen loppukevennyksen kanssa. Vaatii viitseliäisyyttä mutta mahdollista.
 
Hän ei tainnut vain pitää kiinni. Tolla linjalla liikkuu Scanioita joissa pysäkkijarrun vapautumisesta aiheutuu nytkähdys koska kaasua pitää painaa tarpeeksi lujaa että se vapautuu. Jos ei pidä kiinni niin voi kyllä kaatua

Nimenomaan todenäköisesti. Itse liikkuessani bussin sisällä vähintään toinen käsi tangoissa tai lenkeissä kiinni.
 
Nyt myös muut kuin Piia Pasanen ovat kertoneet kokemuksistaan:

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008711309.html

Surkeaa mutta totta. Ja tuossa keskustelussa että muka "ovijarru ei lähde päältä kuin lämä pohjaan" niin ?

Vai onko ne Kiinan ihmeet (Yutong ja Byd) tosiaan tuollaisia? Epäilen.

No onneksi meille HB:n tulee Volvoja sähköisinä alkaen ensi syksynä.
Ja nyt kun meillä on Capman omistajana, on rahulia uusia kalustoa ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vai onko ne Kiinan ihmeet (Yutong ja Byd) tosiaan tuollaisia? Epäilen.

Monissa keskusteluissa ja artikkeleissa puhuttu juuri runkolinjojen sähköbusseista eli Bydeistä.
Yutongit (ainakin Sipoon sarjan) kyllä lähtee todella pehmeästi, pysäkkijarru ei aiheuta minkäänlaisia nykimisiä eikä tartte poljinta lyödä pohjaan. Erittäin mukavia ja toimivia pelejä, paljon mukavampia kuin vanha kalusto tai diesel-bussit ylipäätänsä.
 
Monissa keskusteluissa ja artikkeleissa puhuttu juuri runkolinjojen sähköbusseista eli Bydeistä.
Yutongit (ainakin Sipoon sarjan) kyllä lähtee todella pehmeästi, pysäkkijarru ei aiheuta minkäänlaisia nykimisiä eikä tartte poljinta lyödä pohjaan. Erittäin mukavia ja toimivia pelejä, paljon mukavampia kuin vanha kalusto tai diesel-bussit ylipäätänsä.

Olen kiinnittänyt huomiota Kiinalaisten ajureiden vilkun käyttämättömyyteen. Onko se syy, että Yutongissa se vilkun ääni on tosi ärsyttävä ihan matkustajillekin asti?
No siitä huolimatta en pidä ammattikuljettajaa muuta kuin "ammattilaisena" kun vilkun käyttö on nolla.

Ihan amatööritasolla mennään tuossa.

Itse kun tykkään antaa "vilkkuhoitoa".
Eli en vilkkua säästele ja miksi säästelisinkään?
 
Takaisin
Ylös