Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

Voisikohan kalusto jakautua seuraavasti: C = Volvo, A2 = Iveco, A1 = Vdl ja Hybridit ovat Solariksia? :)
 
Kiva, että saadaan uutta kalustoa. Tässä kaupassa on vain semmonen ongelma, että siinä on 2 Solarista, 8 Crosswaytä ja 9 Ruohonleikkuria liikaa..
 
Olisikohan näin ;)

5x uusi Hybridi A1
- 2x Solaris Urbino 12 Hybrid
- 3x Volvo 7900LH Hybrid

13x uusi A1
- 9x VDL Citea LLE-120 (Tamwaren sähköovilla)
- 4x Iveco Bus Crossway LE

25x uusi A2
- 6x Volvo 8900LE-pätkä
- 15x VDL Citea SLE-129 (Tamwaren sähköovilla)
- 4x Iveco Bus Crossway LE

14x uusi C
- 9x Volvo 8900LE-teli
- 5x VDL Citea XLE-145 (Tamwaren sähköovilla)
 
Viimeksi muokattu:
Että sillein :) Onnea vaan korjaamolle joka saa monta uutta - erilaista mallia kontolleen :D Seudulla on jo elävä esimerkki miten siinä aikanaan käy ;) olisivat vaan pysyneet Vdl kammotuksista erossa
 
Hienoa, että saadaan jälleen uusia malleja pääkaupunkiseudulle (Solaris ja Volvo 7900). Ivecot olivat mielestäni yllättävä (lue= huono) hankinta. Ketään ei kuitenkaan varmaan yllättänyt Citea taikka Volvo 8900LE? :lol:
 
Hienoa, että saadaan jälleen uusia malleja pääkaupunkiseudulle (Solaris ja Volvo 7900).

No kaikki uusi ei ole hienoa ja kivaa, kuten tämä Solaris. Jos ovat niitä samanlaisia mitä Mansessa niin paalaimeen vaan suoraan, ovat aivan järkyttäviä vehkeitä. Nykii enemmän kun yksikään Kabussi (pikavuoro-autot mukaan lukien), hankala ajettava kuulemma ja korkeuserot huomattavat matkustamon sisällä..
 
Mielenkiintoiseen valintaan Pohjolan Liikenne kyllä päätyi. :)

Tiedätkö Karosa (tai joku muu) millä alustalla Volvo 8900LE:t tulevat?
 
Olisikohan näin ;)

5x uusi Hybridi A1
- 2x Solaris Urbino 12 Hybrid
- 3x Volvo 7900LH Hybrid

13x uusi A1
- 9x VDL Citea LLE-120 (Tamwaren sähköovilla)
- 4x Iveco Bus Crossway LE

25x uusi A2
- 6x Volvo 8900LE-pätkä
- 15x VDL Citea SLE-129 (Tamwaren sähköovilla)
- 4x Iveco Bus Crossway LE

14x uusi C
- 9x Volvo 8900LE-teli
- 5x VDL Citea XLE-145 (Tamwaren sähköovilla)
Voe mahotonta, mitä joululahjoja tiedossa, siis.

Mitä VDL:iin tulee, erityisesti LLE-120-malliin, niin matkustajana ei voi moitteen sijaa niille antaa. Nyt olen matkustanut nillä jonkinverran Vihdintien seutulinjoilla. Mukavia matkustaa ja ilmastointi on riittävän tehokas.

Mutta, mielenkiintoni kohdistuu myös siihen, millä tekniikalla VDL:t tulevat. Esimerkiksi Voithin vaihteistoa PL ei itse ole hankkinut uusiin busseihinsa. Moottoriksi etenkin SLE-120-malliin saa nyt myös Cursor 9 (Euro 6)-koneen, joka olisi siten sama kuin uusissa Iveco Crossway LE:issä.

Viittaan alla olevaan uutiseen:

http://www.busandcoach.com/featurepage.aspx?id=7522&categoryid=1
 
Viimeksi muokattu:
Nykii enemmän kun yksikään Kabussi (pikavuoro-autot mukaan lukien), hankala ajettava kuulemma ja korkeuserot huomattavat matkustamon sisällä..
Vuoden verran Kabus TC-4A4/6450 -busseilla ( http://www.kabus.fi/tuotteet ) matkustaneena en kyllä moittisi niitä liiallisesta nykimisestä. Pahin puute on ehkä se, että keskiovien jälkeisillä penkeillä istuttaessa olisi hyvä käyttää kuulosuojaimia. Huima 4,5 -litrainen kone on yllättävän äänekäs...;)
 
Mökän lisäksi kaupunki-Kabussin ongelma on että matkustamossa ei ole ilmastointia, kattokanavia eikä edes avattavia ikkunoita. Nasta matkustaa helteellä... Kuljettajalla sentään on ilmastointi.

Lisäys: Kattoluukut löytyy :p
 
Huima 4,5 -litrainen kone on yllättävän äänekäs...;)

Kyseisestä moottorista irtoaa 158 heppaa näköjään kun vertailun vuoksi Lotus F1-auton moottorista 750 heppaa. Melutaso on kuitenkin aika lailla sama. Onko tietoa siis minkälaisilla moottoreilla uudet tulevat?
 
Eiköhän ne Puolankin ihmeet pölhölällä kunnossa pysy. Perustan väitteeni vertaamalla Pohjolan Liikenteen ja esim. Nobinan sekä entisten Westendläisten Ivecojen kuntoa. Tosin tätä kirjoittaessa tulee mieleen viime sunnuntainen kyyti 23N:n Crosswaylla, jossa oli iskarit tai jokin muu alustan päämäräistä jöötä pitävä elementti varsin vetelässä kunnossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös