Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

Että sillein :) Onnea vaan korjaamolle joka saa monta uutta - erilaista mallia kontolleen :D Seudulla on jo elävä esimerkki miten siinä aikanaan käy ;) olisivat vaan pysyneet Vdl kammotuksista erossa

Mitä kammottavaa VDL:ssä on esiintynyt? Ei ainakaan tien päälle ole juurikaan jääneet (yhtä epäonnista talvipäivää lukuunottamatta), tai sitten on saatu hyvin nopeasti pois hätävilkkuja vilkuttelemasta.
 
Mitä kammottavaa VDL:ssä on esiintynyt? Ei ainakaan tien päälle ole juurikaan jääneet (yhtä epäonnista talvipäivää lukuunottamatta), tai sitten on saatu hyvin nopeasti pois hätävilkkuja vilkuttelemasta.

Bussilla on raskas tehdä töitä, 4-5h rupeama tuntuu iäisyydeltä. Mittaristossa vilkkuu välillä ihmeellisiä varoituksia joiden tarkoitusta ei tiedetä jos kysyy. Ohjaamoergonomia on olematon. En tykkää näistä autoista ollenkaan, eikä hirveän moni kollegakaan ole kauhean innoissaan tekemässä näillä töitä. :eek:
Veolian Vdl:t eivät omaan silmään näytä sen kummallisemmilta, sellaisella en kuitenkaan ole koskaan ajanut, enkä välitä vaikka en koskaan joutuisikaan.. Niissä kummastuttaa lisäksi vielä se etuovella oleva ahtaus, jota ei LLE malleissa ole?
 
ja 9 Ruohonleikkuria liikaa..
Matkustan paraikaa Nobinan kaupunkibussissa, jota kutsut tuolla termillä "Ruohonleikkuri". Itse en kyllä ymmärrä, mistä moinen nimitys juontaa juurensa. Voisitko hieman valaista asiaa?

Minusta tämä VDL Citea LLE120 on varsin mukava bussi matkustaa. Ei ainakaan se kummempi kuin muutkaan aikalaisensa.
 
Matkustan paraikaa Nobinan kaupunkibussissa, jota kutsut tuolla termillä "Ruohonleikkuri". Itse en kyllä ymmärrä, mistä moinen nimitys juontaa juurensa. Voisitko hieman valaista asiaa?

Minusta tämä VDL Citea LLE120 on varsin mukava bussi matkustaa. Ei ainakaan se kummempi kuin muutkaan aikalaisensa.

Enkä ymmärrä minäkään. Matkustajan näkökulmasta sanoisin että VDL:t ovat ehkä jopa parhaita busseja mitä seudullä tällä hetkellä on.
Itse en ole VDL kaupunkibusseilla ajanut, mutta tilausliikenneautoilla kylläkin. Niiden ominaisuuksista ei ole kuin ylistyssanoja sanottavana.
 
Matkustan paraikaa Nobinan kaupunkibussissa, jota kutsut tuolla termillä "Ruohonleikkuri". Itse en kyllä ymmärrä, mistä moinen nimitys juontaa juurensa. Voisitko hieman valaista asiaa?

Minusta tämä VDL Citea LLE120 on varsin mukava bussi matkustaa. Ei ainakaan se kummempi kuin muutkaan aikalaisensa.

Nimitys Ruohonleikkuri taitaa tulla auton pienestä moottorista, se kun onkin "lähes" ruohonleikkurin moottorin kokoinen. (vähän alle 7 litraa) :D Ei niissä autoissa minunkaan mielestä mitään vikaa ole.
 
Matkustan paraikaa Nobinan kaupunkibussissa, jota kutsut tuolla termillä "Ruohonleikkuri". Itse en kyllä ymmärrä, mistä moinen nimitys juontaa juurensa. Voisitko hieman valaista asiaa?

Voin ystävä hyvä :D Siinä on pieni moottori ja on myös bussina pieni. Voi sitä kai mopo-autoksikin kutsua, ihan miten vain. Olen kuullut myös nimityksen "Kottikärry". Btw, "rakkaalla lapsella" on monta nimeä ;)
 
Cumminsin 6.7-litrainen on varmasti yksi yleisimpiä bussi- ja muun raraskaan liikenteen moottoreita maailmassa. Mutta, ei tietääkseni koskaan ruohonleikkureissa.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:33 ----------

Mielenkiintoinen havainto: Euro 6-päästötason myötä VDL Citean moottorivaihtoehdot ovat hiukan päivittyneet ja nyt, muissa kuin LLE120-mallissa, ainoa vaihtoehto on FTP Cursor 9-moottori. Eli sama kuin Euro6-päästötason Iveco Crossway LE:ihin tulee. LLE120-mallissa on edelleen Cummins 6.7-litrainen.

http://www.vdlbuscoach.com/Producten/Openbaar-vervoer/Citea/Technische-specificatie.aspx
 
Nyt kolmisen kuukautta Nobinalla ajaneena (pari vuotta HSL-liikenteessä) täytyy puolustaa VDL:ää. Bussissa on kyllä puutteita kuljettajan ergonomian osalta (tämähän ei tilaajaa tai liikennöitsijöitä kiinnosta), mutta kokonaisuutena on auto miellyttävin työväline, jolla olen ajanut. Auto on ensinnäkin tarkoituksenmukaisen kokoinen yleisbussi HSL-liikenteeseen - joillekkin linjoille toki tarpeettoman iso tämäkin. Oviratkaisu 1+2+0 on mielestäni paras mahdollinen kuljettajarahastuksessa. Kolmannesta ovestahan on lähinnä haittaa - ainakin, jos se on yksilehtinen ja sen yhteydessä on korkeat ja kapeat portaat. Etuosa on oikeasti matala toisinkuin näissä ns. matalalattioissa (Scala, Crossway, 8900 jne.), jolloin mummot pääsee helposti istumaan ja myös ylös ja ulos aikanaan. Moottori on riittävän tehokas ja kohtuuruokainen. Ohjaus on tunnokas, ohjaamosta on hyvä näkyvyys ulos, kori on helppo arvioida ja auto on ketterä kääntymään. Paikallisliikenteeseen siis todella hyvä bussi. Mukavuuspuolihan näissä on toki heikompi kuin esim. Crosswayssa ja 8900 LE:ssä, jotka tarjoavatkin osaavissa käsissä jo lähes turistibussimaista mukavuutta. Tekniikan toimivuuteen en osaa vielä ottaa kantaa muuta kuin toteamalla, että mielestäni kaikissa nykybusseissa on liikaa monimutkaista elektroniikkaa.
 
Nyt kolmisen kuukautta Nobinalla ajaneena (pari vuotta HSL-liikenteessä) täytyy puolustaa VDL:ää. Bussissa on kyllä puutteita kuljettajan ergonomian osalta (tämähän ei tilaajaa tai liikennöitsijöitä kiinnosta), mutta kokonaisuutena on auto miellyttävin työväline, jolla olen ajanut. Auto on ensinnäkin tarkoituksenmukaisen kokoinen yleisbussi HSL-liikenteeseen - joillekkin linjoille toki tarpeettoman iso tämäkin. Oviratkaisu 1+2+0 on mielestäni paras mahdollinen kuljettajarahastuksessa. Kolmannesta ovestahan on lähinnä haittaa - ainakin, jos se on yksilehtinen ja sen yhteydessä on korkeat ja kapeat portaat. Etuosa on oikeasti matala toisinkuin näissä ns. matalalattioissa (Scala, Crossway, 8900 jne.), jolloin mummot pääsee helposti istumaan ja myös ylös ja ulos aikanaan. Moottori on riittävän tehokas ja kohtuuruokainen. Ohjaus on tunnokas, ohjaamosta on hyvä näkyvyys ulos, kori on helppo arvioida ja auto on ketterä kääntymään. Paikallisliikenteeseen siis todella hyvä bussi. Mukavuuspuolihan näissä on toki heikompi kuin esim. Crosswayssa ja 8900 LE:ssä, jotka tarjoavatkin osaavissa käsissä jo lähes turistibussimaista mukavuutta. Tekniikan toimivuuteen en osaa vielä ottaa kantaa muuta kuin toteamalla, että mielestäni kaikissa nykybusseissa on liikaa monimutkaista elektroniikkaa.

Eivätkös VDL:n myyntivaltit ole nimenomaan:
- sopiva, useimpiin käyttötarkoituksiin riittävä koko
- hyvin alhainen omapaino, joka mahdollistaa tavanomaista pienemmän moottorin käytön (mikä taas johtaa kilpailijoita parempaan polttoainetalouteen)?
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Taksikuljetuksen uusi mini (Iveco Kutsenits City VI?) saanut numerokseen 811 ja rekkarina YIL-211.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös