Sivu 5 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456789 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/142

Viestiketju: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

  1. #61
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Arvioita uusista työkaluistamme.

    Tähän mennessä koettuja ovat:

    VDL LLE -120
    Varsin hyvä auto ajaa, jämäkkä jousitus ja ketterä käännöksessä. En ole ajanut Voith-vaihteisilla vastaavilla, nämä PL:n autothan ovat ZF:llä. Puhtia riittää, eikä missään tapauksessa jää jalkoihin. En oikein ymmärrä mitä ne negatiiviset arviot ko. autotyypistä ovat, enkä mitenkään voi allekirjoittaa niitä.

    VDL SLE-129:
    Ihan mahtityökalu. Kori hyvää työtä, eikä nitinää yms. kuulu. Pidän kovasti.

    Volvo 8908RLE:
    Uudistettu Volvo on jo edellistäkin, eli Volvo 8707RLE, vieläkin parempi. Uusi kone on selvästi puhdikkaampi ja ZF-aski on nyt säädetty juuri kohdalleen. Ei mitään jurnutusta tms. mikä hieman vaivasi edeltäjäänsä.

    Kaikissa autoissa on tosiaankin sähköliukuovet, jotka tekevät niistä oikeita katureita.

    Täydet pisteet jokaiselle uutukaiselle; hyviä työkaluina ja HSL-liikenteen uusina asiakaspalveluvälineinä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #62
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Arvioita uusista työkaluistamme.
    Kiinnostaisi kuulla fiilikset OmniLinkeistä

  3. #63
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Kiinnostaisi kuulla fiilikset OmniLinkeistä
    Tulee sitten kun olen niillä ajanut.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 3:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 1:46 ----------

    Nyt vielä työillan päätteeksi ajoin linjaa h72 teli-8908LE (PL659). Voe mahotonta, mikä bussi ja mikä työkalu! Mulla ei kehut eikä superlatiivit lopu sen kohdalla, koettakaa kestää...

  4. #64
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2542

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Kiinnostaisi kuulla fiilikset OmniLinkeistä
    No mitähän fiilistelyä noissa on? samanlaisia romuja kuin OmniCitytkin.

  5. #65
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Volvo 8908RLE:
    Uudistettu Volvo on jo edellistäkin, eli Volvo 8707RLE, vieläkin parempi. Uusi kone on selvästi puhdikkaampi ja ZF-aski on nyt säädetty juuri kohdalleen. Ei mitään jurnutusta tms. mikä hieman vaivasi edeltäjäänsä.
    En ymmärrä missä kohtaa kehitys meni Volvolla metsään sillä 8700LE lähtee "kuin nappi paidasta" ja Zf:nkin kanssa moottori kuulostaa toimivan terveesti. 8900LE taas tuntuu siltä, kun vetäisi alitehoisella taunuksella jäähallin kokoista perävaunua perässä
    Mä en kyllä ole täysin vakuuttunut vielä näistä uusista Volvoista, muutaman ajokerran jälkeen Eniten mua häiritsee se ohjaamo. Joko et näe mittareita ja ajat mukavassa asennossa, tai näet mittarit ja ajat kuin traktoria..
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  6. #66
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Volvo 8908RLE:
    Uudistettu Volvo on jo edellistäkin, eli Volvo 8707RLE, vieläkin parempi.
    Tässä kohtaa piti siis lukea Volvo 8907RLE.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:22 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Mä en kyllä ole täysin vakuuttunut vielä näistä uusista Volvoista, muutaman ajokerran jälkeen Eniten mua häiritsee se ohjaamo. Joko et näe mittareita ja ajat mukavassa asennossa, tai näet mittarit ja ajat kuin traktoria..
    Onhan kojelauta taas kerran aikalailla uudistettu joo. Mutta, ei mulla ainakaan ollut mitään sinun mainitsimiasi vaikeuksia sen kanssa. Sopii kuin nenä päähän.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #67

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Eniten mua häiritsee se ohjaamo. Joko et näe mittareita ja ajat mukavassa asennossa, tai näet mittarit ja ajat kuin traktoria..
    Sama on uudessa Scalassa; mittariston alareunan merkkivalot jää piiloon, liikennevaloissa pitää kurkotella että onkohan se ovi/pysäkkijarru varmasti päällä

  8. #68
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Onko kukaan ehtinyt matkustaa Nobinan autoilla 905-909, jotta osaisi kertoa mikä vaihdelaatikko niissä on?

  9. #69

    Liittynyt
    28.08.2008
    Viestejä
    177

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Onko kukaan ehtinyt matkustaa Nobinan autoilla 905-909, jotta osaisi kertoa mikä vaihdelaatikko niissä on?
    En ole matkustanut, mutta eiköhän vaihteisto ole 6AP1400. 8RLE:hen muita ei taida edes saada.
    Viimeisin muokkaaja kalle.; 03.01.2014 kello 13:37.

  10. #70

    Liittynyt
    21.12.2006
    Viestejä
    39

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    En ymmärrä missä kohtaa kehitys meni Volvolla metsään sillä 8700LE lähtee "kuin nappi paidasta" ja Zf:nkin kanssa moottori kuulostaa toimivan terveesti. 8900LE taas tuntuu siltä, kun vetäisi alitehoisella taunuksella jäähallin kokoista perävaunua perässä
    Eihän siinä mikään muu ole mennyt pieleen kuin pyrkimys mahdollisimman alhaiseen polttoainekulutukseen. Siinä käytetään välineenä yhdessä jos toisessakin merkissä nykyisten vaihteistojen suomia mahdollisuuksia. Eli esim. ZF Ecolifessa pannaan topographian huomioonottava super eco vaihto-ohjelma päälle ja sen lisäksi kiihtyvyydenrajoitus. Erityisesti kiihtyvyydenrajoitus saa autot tuntumaan todella lussuilta, kun kiihtyvyys rajataan kaikilla vaihteilla esim. arvoon 1,0m/s2. Sen jälkeen on kärjistettynä ihan sama ajaako autolla jyrkäänteeltä alas vai pystysuoraa mäkeä ylös, auto kiihtyy aina samaa vauhtia. Erityisesti alamäkeen kiihdytettäessä fiilis on todella outo kun moottori hädintuskin ottaa kierroksia, mutta auto kiihtyy silti normaali vauhtia.

    Käytännössä kevyesti kuormatulla autolla kiihtyvyydenrajoitus aktivoituna moottorista aletaan ottamaan täydet väännöt ulos vasta muutamalla isoimmalla vaihteella, siihen asti kiihtyvyydenrajoitus leikkaa tehoja. Sen vuoksi isompaa pykälääkin voidaan sulloa sisään uskomattoman nopeaan tahtiin. Nykymoottorit on suunniteltu erittäin alhaalta vääntäväksi, joten ne ei ole moksiskaan pienillä kierroksilla vedättämisestä vaikka vääntövärähtelyt voivat vähän jyrinää aiheuttaakin. Sen näkee jo moottorien vääntökäyristä, joissa vääntöalue on Euro 6:n myötä pääsääntöisesti siirtynyt 100-200 kierrosta alemmaksi kuin ennen.

    Eli tiivistettynä: uusissa Suomeen toimitettavissa kaupunkibusseissa suorituskyvyn kannalta ratkaisevaa ei ole moottorin teho tai vääntö, vaan se mitkä asetukset valmistaja / liikennöitsijä on parhaaksi nähnyt vaihteistoon laittaa. Tilanne on ihan eri esim. vuoristoseuduille toimitettavissa busseissa joissa 12-metriseen autoon laitetaan noin 350 hevosvoimainen moottori ja vaihteistoon asetukset joilla saa tiivistettyä käytävällä olevat mummot takaseinää vasten.

  11. #71
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Onko se sitten oikeasti yhtään sen taloudellisempaa? Ainakin niitä joutuu "polkemaan" enemmän, kun normaalisti toimivalla uudella bussilla (esim. Citea LLE) voi ajaa normaalisti pintakaasun ja puolenvälin välillä ja tarvittaessa käyttää tehoa reservistä

    Länsiväylä on esimerkiksi paikka jossa vähän pelottaa ajaa uudella 8900:lla. Mitäs jos en arvioikaan takana tulevan nopeutta oikein ja se ei pystykään pysäyttämään enää liukkauden takia, samalla kun minä tuhnuilen eteen.

    Kiihtyvyydenrajoitin pitäisi löytyä kuljettajan korvien välistä. Ajotavanseurantalaitteella voi seurata sen toimintaa ja jos siinä havaitaan vikaa, voidaan kuljettaja istuttaa oppitunnille
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  12. #72

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zetor Näytä viesti
    Eihän siinä mikään muu ole mennyt pieleen kuin pyrkimys mahdollisimman alhaiseen polttoainekulutukseen. Siinä käytetään välineenä yhdessä jos toisessakin merkissä nykyisten vaihteistojen suomia mahdollisuuksia. Eli esim. ZF Ecolifessa pannaan topographian huomioonottava super eco vaihto-ohjelma päälle ja sen lisäksi kiihtyvyydenrajoitus. Erityisesti kiihtyvyydenrajoitus saa autot tuntumaan todella lussuilta, kun kiihtyvyys rajataan kaikilla vaihteilla esim. arvoon 1,0m/s2. Sen jälkeen on kärjistettynä ihan sama ajaako autolla jyrkäänteeltä alas vai pystysuoraa mäkeä ylös, auto kiihtyy aina samaa vauhtia. Erityisesti alamäkeen kiihdytettäessä fiilis on todella outo kun moottori hädintuskin ottaa kierroksia, mutta auto kiihtyy silti normaali vauhtia.

    Käytännössä kevyesti kuormatulla autolla kiihtyvyydenrajoitus aktivoituna moottorista aletaan ottamaan täydet väännöt ulos vasta muutamalla isoimmalla vaihteella, siihen asti kiihtyvyydenrajoitus leikkaa tehoja. Sen vuoksi isompaa pykälääkin voidaan sulloa sisään uskomattoman nopeaan tahtiin. Nykymoottorit on suunniteltu erittäin alhaalta vääntäväksi, joten ne ei ole moksiskaan pienillä kierroksilla vedättämisestä vaikka vääntövärähtelyt voivat vähän jyrinää aiheuttaakin. Sen näkee jo moottorien vääntökäyristä, joissa vääntöalue on Euro 6:n myötä pääsääntöisesti siirtynyt 100-200 kierrosta alemmaksi kuin ennen.

    Eli tiivistettynä: uusissa Suomeen toimitettavissa kaupunkibusseissa suorituskyvyn kannalta ratkaisevaa ei ole moottorin teho tai vääntö, vaan se mitkä asetukset valmistaja / liikennöitsijä on parhaaksi nähnyt vaihteistoon laittaa. Tilanne on ihan eri esim. vuoristoseuduille toimitettavissa busseissa joissa 12-metriseen autoon laitetaan noin 350 hevosvoimainen moottori ja vaihteistoon asetukset joilla saa tiivistettyä käytävällä olevat mummot takaseinää vasten.
    Onneksi sentään Helbillä kuunneltiin myös kuljettajia runkolinja-Scalojen kohdalla; alkuperäinen supersupersuper eco-ohjelma väistyi ennen liikennöinnin alkua, nyt vaihteistot toimivat moottorin kanssa mielestäni todella hyvin. Ja polttoainetaloudellisuus on silti kuulemma ylittänyt kaikki odotukset

  13. #73

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    253

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Onneksi sentään Helbillä kuunneltiin myös kuljettajia runkolinja-Scalojen kohdalla; alkuperäinen supersupersuper eco-ohjelma väistyi ennen liikennöinnin alkua, nyt vaihteistot toimivat moottorin kanssa mielestäni todella hyvin. Ja polttoainetaloudellisuus on silti kuulemma ylittänyt kaikki odotukset
    Kyllä, päivänä muutamana pääsin tässä moisen Scalan puikkoihin. Vähän ihmetytti, kun tyhjänä "normaalinopeuksia" ajettaessa kulutus oli teliautolla alle 30 litraa sadalle, eikä linja-ajossakaan paljon ylittynyt. Sitten vanhalla kunnon vm. 2007 Volvo 8700 -telillä kulutuslukemat huitelivatkin siellä 45-48 litran hujakoilla. Ja silti Scala tuntui aivan yhtä kovalta kulkijalta kuin janoinen Volvokin. Ei sen puoleen, Volvossakin oli vaihteistoa säädetty, nimittäin sama auto otti aikanaan vielä kunnon kierrokset kickdownilla, nyt maksimissaan rapiat 1300 kierrosta.

    Olikohan ne nyt nämä 12XX-Scalat, joiden vaihteistot alunperin säädettiin tälle hypersuperecomoodille kiihtyvyysrajoituksineen? Kuljettajien vastustuksen vuoksihan tuosta ohjelmasta luovuttiin. Melko hitaita - mutta silti janoisia - kulkijoita olivatkin.

  14. #74
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Nimimerkit "Nak" ja "chauffer":

    Alla kuvassa Volvon uusittu kojelauta mittariston. Mikä merkkivalo jää ratin taakse tai muuten näkyy huonosti?

    https://www.dropbox.com/s/kzv7f6dz4e...103_165841.jpg
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #75
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Nimimerkit "Nak" ja "chauffer":

    Alla kuvassa Volvon uusittu kojelauta mittariston. Mikä merkkivalo jää ratin taakse tai muuten näkyy huonosti?

    https://www.dropbox.com/s/kzv7f6dz4e...103_165841.jpg
    Mulla jää kaikki tuon monitoiminäytön yläpuolella olevat mittarit ja merkkivalot piiloon kun kojetaulu on kohdallaan.

    Kokeile minun ajoasentoa. Penkistä ilmat pois, etäisyys ja kaltevuus polkimiin sopivaksi ja ratti syliin

    Huomasin äsken Pl 645:ssa (YVZ-309) h52:lla helmin matkustamonäytön "ä"-ongelman palanneen :P
    Viimeisin muokkaaja Nak; 03.01.2014 kello 17:22.
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uudet bussit, vuodenvaihde 2012/2013
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 141
    Viimeisin viesti: 30.11.2017, 15:59
  2. Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014
    kirjoittanut Karosa foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 06.05.2013, 22:40
  3. Uudet bussit, vuodenvaihde 2009/2010
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 66
    Viimeisin viesti: 27.03.2012, 22:54
  4. Uudet bussit, vuodenvaihde 2008/2009
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 28.01.2009, 19:38
  5. Uudet bussit, vuodenvaihde 2006/2007
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 31.03.2007, 22:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •