Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

Matkustaako kukaan Vattuniemen linjoilla? Minua kiinnostaisi tietää, onko linjoilla matkustajia, kun tällä hetkellä sinne tarjotaan ruuhkassa 3-4 min vuoroväli. Kuvittelisin, ettei liikenne ihan turhan päiten noin tiheää ole.

Liityntäsuunnitelmassa jäljelle jää vain puolet nykyisistä busseista ja niistäkin puolet jää kesken matkan Ruoholahteen, eli keskustalinjan vuoroväli pitenee varttiin.

Minä (ja moni muukin) matkustaa.

Luulenpa, että kuukanko astui kerran kyytiini :)

Mutta totta on, että matkustajia riittää sekä 21V:lle, sekä 65A/66A:lle. Matkustajia on myös molempiin suuntiin sekä aamulla että iltapäivällä, koska Lauttasaari ei ole pelkkä nukkumalähiö, vaan siellä on myös huomattava työpaikkakeskittymä.
 
Mutta totta on, että matkustajia riittää sekä 21V:lle, sekä 65A/66A:lle. Matkustajia on myös molempiin suuntiin sekä aamulla että iltapäivällä, koska Lauttasaari ei ole pelkkä nukkumalähiö, vaan siellä on myös huomattava työpaikkakeskittymä.

Miten ihmeessä siellä sitten riittää kapasiteetti jatkossa, jos keskustabussien määrä tippuu neljäsosaan?
 
Liityntäliikennesuunnitelman perusteella voisi päätellä, että esimerkiksi Jokeri eli 550, bussi 506 ja bussi 552 ollaan lopettamassa, todellisuudessa tuo tuskin kuitenkaan on ainakaan kokonaan suunnitelmissa. Kuinka paljon linjoja tuosta dokumentista puuttuu?
 
Viimeksi muokattu:
Miten ihmeessä siellä sitten riittää kapasiteetti jatkossa, jos keskustabussien määrä tippuu neljäsosaan?

Eikö se metro ala kulkemaan marttasaaresta keskustaan? Olen huomannut, että huomattava osa matkustajista jää ruoholahdessa pois, eikä jää Porkkalankadun ruuhkasumppuun istuskelemaan. Myös Ruoholahden pysäkiltä riittää kyytiin nousijaa Lauttasaareen. Linja 21V on myös varsinkin iltapäivällä hidas. Muutaman kilometrin matka Sokoksen pysäkiltä Vattuniemeen kestää helposti 30-40min ruuhkan takia :(
 
Liityntäliikennesuunnitelman perusteella voisi päätellä, että esimerkiksi Jokeri eli 550, bussi 506 ja bussi 552 ollaan lopettamassa, todellisuudessa tuo tuskin kuitenkaan on ainakaan kokonaan suunnitelmissa. Kuinka paljon linjoja tuosta dokumentista puuttuu?
506 oli mainittu suunnitelmassa, se näkyy katkaistavan Meilahteen ja ajavan sieltä Viikkiin entiseen tapaan.
 
Linjat 533 ja 543 näyttävät suunnitelmassa vaihtavan tuon Kokinkylä - Nihtisilta välisen osuuden keskenään. Samalla uusi linja 532 (e5) ajaa matinkylä - nihtisilta välisen osuuden ihan samaa reittiä linjan 533 kanssa. 533 myös lyhenee vanhakartanosta järvenperään. Miksihän näitä ei nyt pari kuukautta sitten voinut toteuttaa suoraan näin? :D 543:n reitti muuttuu kyllä suomenojallakin jonkinverran ja yhteys Puolarmetsään poistuu.

Jatkossa Espoon keskuksesta ei pääse enää suoraan Mankkaalle millään, kun e18 muuttuu linjaksi 168 ja katkaistaan kuurinniittyyn. Tämä linja tulee ihan varmasti olemaan todellinen matkustajamagneetti :lol: Jos 213:n vuorovälejä ei kiristetä, niin ainoa vaihtoehto töihin menemiseen oman auton lisäksi on kävely :mad:

Tässä suunnitelmassa on mielestäni keskitytty nyt liikaa ajatusmalliin "kaikki käyvät töissä helsingin keskustassa"

Jääkö kampin bussiterminaali käyttöön yölinjoja varten vai ajetaanko bussit maanpääliseen terminaaliin?
 
Jatkossa Espoon keskuksesta ei pääse enää suoraan Mankkaalle millään, kun e18 muuttuu linjaksi 168 ja katkaistaan kuurinniittyyn. Tämä linja tulee ihan varmasti olemaan todellinen matkustajamagneetti :lol:

Huomioithan linjan 251 Leppävaara-Kauniainen-Espoon keskus? Toki suoraa yhteyttä ei ole, mutta tuo 251 meinataan tahdistaa 168:n kanssa, jolloin vaihtoaika on sentään jotenkin siedettävä. Toki myös linjalla 540 pääsee Nihtisiltaan josta on monta yhteyttä Mankkaalle. Tuossa uudessa suunnitelmassa ei ole yhtäkään "lähiölinjaa" Kamppiin vaan kaikki katkaistaan metroasemille. Olisi ollut suotavaa Leppävaaran tapaan jättää muutama suora linja ja tahdistaa ne yhteiseltä osuudelta. Myöskin matka-ajat pitenevät monesta paikasta eli lopputulos on se että miljardi euroa vedetään kankkulan kaivosta alas.
 
540 on huomattavan epävarma työmatkaan. Eihän siitä tiedä kauan se joutuu odottelemaan lommilassa turun bussia :(

Ja tuo 251 on vain jatkettu e51 ilman Kaunialan lenkkiä. Eli sillä tai junalla pitää mennä Kauniaisiin ja siitä vaihtaa johonkin X tai Y bussiin että pääsee Mankkaalle. 15min matka vähintään tuplaantuu :(

Mielestäni on ollut turhaa lähteä miettimään espoon sisäisiä linjoja täysin uusiksi, sillä harvat niistä on päällekkäisiä seutulinjojen kanssa ja usea ei myöskään ole päällekkäinen metron kanssa. esim. e15, e18
 
Mielestäni on ollut turhaa lähteä miettimään espoon sisäisiä linjoja täysin uusiksi, sillä harvat niistä on päällekkäisiä seutulinjojen kanssa ja usea ei myöskään ole päällekkäinen metron kanssa. esim. e15, e18

Meidän perhe ainakin kärsii huomattavasti näiden linjojen poistumisesta. Ja tiedän monta muutakin Tapiolan asukkia, jotka tulevat kiroamaan näiden reittien sabotointia hartaasti. Tai sitten vaan vaihtavat autoon.
:mad:
 
Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman luonnos on julkaistu ja se on kommentoitavissa HSL:n sivuilla: https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/lansimetron-liityntalinjasto

Osaako kukaan teistä sanoa ovatko linjat jotka Espooseen on piirretty karttaan ja esitetty ainoat jotka jäävät vai jääkö muita nyt kulkevia sisäisiä linjoja? Ihmettelen minne Espoon linjat 18 ja 19 ovat kadonneet? Jos näin on että nekin katoavat aion kyllä esittää kirpeitä kommentteja, muuten mulla ei ole erityisesti kommentoitavaa.

t. Rainer
 
Osaako kukaan teistä sanoa ovatko linjat jotka Espooseen on piirretty karttaan ja esitetty ainoat jotka jäävät vai jääkö muita nyt kulkevia sisäisiä linjoja? Ihmettelen minne Espoon linjat 18 ja 19 ovat kadonneet? Jos näin on että nekin katoavat aion kyllä esittää kirpeitä kommentteja, muuten mulla ei ole erityisesti kommentoitavaa.

t. Rainer

https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/linjalista.pdf Lista linjoista joita käsitellään suunnitelmassa. mm. e18 = 168 (Lasilaakso - Kuurinniitty) ja e19 lakkautetaan :mad:
 
Tiedelinjan katkaisussa ei ole järjen hiventäkään, jos se jatkaisi Otaniemen metroasemalle asti olisi sillä edes yksi vaihtopysäkki metroon. Samalla linja pitäisi alkuperäisen ideansa kasassa. Ja jos se maksaisi liikaa, miksei ehdoteta linjojen 506 ja 551 yhdistämistä? Päällekkäisten osien karsimisella saataisiin myös tiheämpi vuoroväli ainakin Pasilan itäosuudelle linjaa. Ylimääräistä ruuhka-ajoa Meilahden ja Pasilan välillä voi hoitaa raitiovaunuinkin.

Miksi joku matkustaisi Tiedelinjalla esimerkiksi Viikistä Otaniemeen, kun saman matkan pääsee nopeammin ja tiheämmin linjalla 550 tai vaikka 79:stä Siilitiellä metroon vaihtaen. Tai miksi joku matkustaisi Tiedelinjalla Kumpulasta Otaniemeen, kun Kurvissa metroon vaihtamalla pääsee paljon nopeammin ja tiheämmin. 506 lienee yksi seudun epäluotettavimmista linjoista, joten katkaiseminen tuskin ainakaan heikentää linjan luotettavuutta.
 
Itse kiinnitän huomiota Lauttasaaren osalta siihen, että Meripuistotien varrelta loppuu joukkoliikenne kokonaan. Linja h21V on kuitenkin liikennöinyt sitä pitkin "iät ja ajat".
 
Meidän perhe ainakin kärsii huomattavasti näiden linjojen poistumisesta. Ja tiedän monta muutakin Tapiolan asukkia, jotka tulevat kiroamaan näiden reittien sabotointia hartaasti. Tai sitten vaan vaihtavat autoon.
:mad:

Suunnitelma ja kysely on tai ainakin pitäisi olla esillä juuri sen takia, että matkustajilla on mahdollisuus kommentoida, ja toivottavasti myös vaikuttaa.

Minulla silmään pisti, että Olarinluoman työpaikka-alue jää kokonaan ilman bussia. Kuinka moni viitsii huonolla kelillä kävellä Merituulentieltä räntäsateessa töihin?
 
Takaisin
Ylös