Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

Onkin todella typerää, että seisaketta ei ole toteutettu, sillä se hidastaisi vain niiden matkaa jotka nousevat kyytiin Saviolta. Varmaan syynä on se, että seisakkeille vaaditaan hyvin raskasta rakennetta, sen sijaan että radan yli voisi kävellä ja laiturit tehtäisiin vaikka puusta. En ymmärrä ketä palvelee se ettei seisakkeita voida rakentaa koska niillä pitäisi olla 200 metriä pitkät leveät laiturit, alikulut, hissit ja katokset.

Seisakkeen kohdalle rakennettiin alikulkutunneli jo kaupunkiradan toteutuksen yhteydessä, odottamaan laitureiden toteuttamista. Joku kina Vantaan kaupungin ja YTV:n ja VR:n välillä ilmeisesti on estänyt sen valmiiksi rakentamistta.

t. Rainer
 
Espoon bussikuskeja pelottaa länsimetron aiheuttamat tynkälinjat.

Olen osittain samaa mieltä uutisessa haastateltujen kuskien kanssa. Monta kierrosta samaa linjaa päivän aikana alkaa tosiaan syömään miestä. Pitkällä linjalla työpäivä sujuu joutuisammin. Tähän on helppo ratkaisu se, että ajosarjaan ei suunnitella vain yhtä linjaa, vaan auto kiertää usealla linjalla :)

h21V:tä mahtuu viiteen tuntiin 5-6 kierrosta, sen jälkeen naru alkaa tuntua miellyttävältä idealta kaulan ympärillä :lol:
 
Espoon bussikuskeja pelottaa länsimetron aiheuttamat tynkälinjat.

Olen osittain samaa mieltä uutisessa haastateltujen kuskien kanssa. Monta kierrosta samaa linjaa päivän aikana alkaa tosiaan syömään miestä. Pitkällä linjalla työpäivä sujuu joutuisammin. Tähän on helppo ratkaisu se, että ajosarjaan ei suunnitella vain yhtä linjaa, vaan auto kiertää usealla linjalla :)

h21V:tä mahtuu viiteen tuntiin 5-6 kierrosta, sen jälkeen naru alkaa tuntua miellyttävältä idealta kaulan ympärillä :lol:
No, voi hyvänen aika: itäisessä Helsingissä on ajettu busseilla liittyntäliikennettä jo noin 30 vuotta ja ajetaan tänäpäivänäkin. Järkevästi linjoja kierrättämällä saadaan toki mielekkäämpiä ajosarja kuin olisi vaikka 30 kierrosta päivässä jotain lyhyttä pätkää. Mutta ei kai joukkoliikennettä perusteta ja ylläpidetä sen kuljettajia varten?
 
No, voi hyvänen aika: itäisessä Helsingissä on ajettu busseilla liittyntäliikennettä jo noin 30 vuotta ja ajetaan tänäpäivänäkin. Järkevästi linjoja kierrättämällä saadaan toki mielekkäämpiä ajosarja kuin olisi vaikka 30 kierrosta päivässä jotain lyhyttä pätkää. Mutta ei kai joukkoliikennettä perusteta ja ylläpidetä sen kuljettajia varten?

Kuljettajien työmotivaatio vaikuttaa kuitenkin palvelutasoon ja sitä kautta joukkoliikenteen laatuun.
 
Kuljettajien työmotivaatio vaikuttaa kuitenkin palvelutasoon ja sitä kautta joukkoliikenteen laatuun.
Ja sitä kautta suoraan sen houkuttelevuuteen (vrt. henkilöauto) asiakasrajapinnassa...

Valitettavasti kun kaikki linja-autonkuljettajat eivät ole nimim. vriston kaltaisia "koneita", jotka jaksaa hymyillä ja olla iloinen saadessaan vaan ajaa linja-autoa, olkoonkin sitten miten vi**umainen tahi henkisesti rasittava linja/vuoro tahansa kyseessä :(
 
En usko, että vristo onnistuu tehtävissään siksi, että on "kone, joka jaksaa hymyillä vain saadakseen ajaa". Minulle on syntynyt käsitys, että hän on oivaltanut ammattinsa oikein. Silloin sujuu työ kaikenlaislla linjoilla, eikä kerää mieleensä stressiä.

(Ja eikös se äskettäinen kahvikuppikinakin käyty nimenomaan pitkällä linjalla, joka tulee metron myötä loppumaan.)
 
Valitettavasti kun kaikki linja-autonkuljettajat eivät ole nimim. vriston kaltaisia "koneita", jotka jaksaa hymyillä ja olla iloinen saadessaan vaan ajaa linja-autoa, olkoonkin sitten miten vi**umainen tahi henkisesti rasittava linja/vuoro tahansa kyseessä :(
En mä mikään "hymypoika" tuolla töissä ole. Teen työni asiallisesti ja yritän ylläpitää mahdollisimman korkeaa ammattitaitoa. Ei siinä muuta tarvita.

Raideliikenteen syöttö- ja liityntäliikenne nyt vain sattuu olemaan hieman erityyppistä bussiliikennettä kuin vaikkapa pitkät runkolinjat. Hyvällä ja ammattitaitoisella työvuorosuunnittelulla ajosarjat ja kalustokierrot saadaan mielekkäiksi ja vaihteleviksi. On siitä kokemusta ihan omassa työhistoriassanikin.
 
Viimeksi muokattu:
Espoon bussikuskeja pelottaa länsimetron aiheuttamat tynkälinjat.

Olen osittain samaa mieltä uutisessa haastateltujen kuskien kanssa. Monta kierrosta samaa linjaa päivän aikana alkaa tosiaan syömään miestä. Pitkällä linjalla työpäivä sujuu joutuisammin. Tähän on helppo ratkaisu se, että ajosarjaan ei suunnitella vain yhtä linjaa, vaan auto kiertää usealla linjalla :)

h21V:tä mahtuu viiteen tuntiin 5-6 kierrosta, sen jälkeen naru alkaa tuntua miellyttävältä idealta kaulan ympärillä :lol:

Suunnitellussa linjastossa näyttäisi kuitenkin olevan pääosin melko pitkiä linjoja, joilla sivun ajoaika on luokkaa 30-60 min. Mitään h90:n tai h94V:n tapaisia tynkälinjoja (reitin pituus pari km ja ajoaika 5 min) ei h20:n lisäksi taida olla suunnitteilla.
 
Espoon bussikuskeja pelottaa länsimetron aiheuttamat tynkälinjat.

Olen osittain samaa mieltä uutisessa haastateltujen kuskien kanssa. Monta kierrosta samaa linjaa päivän aikana alkaa tosiaan syömään miestä. Pitkällä linjalla työpäivä sujuu joutuisammin. Tähän on helppo ratkaisu se, että ajosarjaan ei suunnitella vain yhtä linjaa, vaan auto kiertää usealla linjalla :)

h21V:tä mahtuu viiteen tuntiin 5-6 kierrosta, sen jälkeen naru alkaa tuntua miellyttävältä idealta kaulan ympärillä :lol:

Vaikuttaisi siltä, että Jokikokko kumppaneineen ei ole tutustunut lainkaan linjastoluonnokseen. Suurimmalla osalla suunnitelluista linjoista tullee kierrosajat olemaan 60-120 minuttia, joten mitään 5 minuutin vetoja ei pahemmin tule olemaan.

Joitain lyhyempiä reittejä toki jää, mutta nykyisen kaltaisella ajosarjasuunnittelulla kuljettaja tuskin ajaa samaa linjaa koko päivän ajan.
 
Takaisin
Ylös