Metrohavaintoja 2022

Liittynyt
25 Lokakuu 2017
Viestit
470
Facebookin Vuosaari-ryhmässä myöhään illalla julkaistu kuvia Vuosaaren satamaan saapuneesta vaunusta 321 (kuvatekstin perusteella). Kuvissa näkyy ainakin kaksi neljästä vaunun osasta, mutta niiden numerot eivät ole täysin luettavissa. Toisen arvelisin olevan vaunu C.

Onko tietoa, millä aikataululla näitä tulee lisää ja koska alkaa näkyä liikenteessä (koeajoissa tai linjalla)?
 
Facebookin Vuosaari-ryhmässä myöhään illalla julkaistu kuvia Vuosaaren satamaan saapuneesta vaunusta 321 (kuvatekstin perusteella). Kuvissa näkyy ainakin kaksi neljästä vaunun osasta, mutta niiden numerot eivät ole täysin luettavissa. Toisen arvelisin olevan vaunu C.

Onko tietoa, millä aikataululla näitä tulee lisää ja koska alkaa näkyä liikenteessä (koeajoissa tai linjalla)?

C- ja D-vaunut tulivat eilen illalla, A- ja B- tuodaan tänään. Muut junat tulevat noin kuukauden välein.
Linjalle juna on lähdössä helmi-maaliskuun vaihteen tienoilla.
 
C- ja D-vaunut tulivat eilen illalla, A- ja B- tuodaan tänään. Muut junat tulevat noin kuukauden välein.
Linjalle juna on lähdössä helmi-maaliskuun vaihteen tienoilla.

Oliko näissä junissa mitään eroja aiempiin?
 
Oliko näissä junissa mitään eroja aiempiin?

Matkustajainformaatio- ja videovalvontajärjestelmä ovat uudet, koska edellinen toimittaja meni konkurssiin. Tämän lisäksi on vain vähäisiä kosmeettisia eroja: mm. ovipilarit on suojattu paremmin kolhuilta.
 
Matkustajainformaatio- ja videovalvontajärjestelmä ovat uudet, koska edellinen toimittaja meni konkurssiin. Tämän lisäksi on vain vähäisiä kosmeettisia eroja: mm. ovipilarit on suojattu paremmin kolhuilta.

Miten tämä mahtaa vaikuttaa matkustajainformaation laatuun? Kun viime vuosinakaan sitä ei ole päivitetty aktiivisesti tai virheitä korjattu nopeaan, niin miten sitten, jos viidessä vaunussa on erillinen järjestelmä? Vai onko sinne saatu sama järjestelmä kuin nyt peruskorjattaviin metroihin tulee?
 
Miten tämä mahtaa vaikuttaa matkustajainformaation laatuun? Kun viime vuosinakaan sitä ei ole päivitetty aktiivisesti tai virheitä korjattu nopeaan, niin miten sitten, jos viidessä vaunussa on erillinen järjestelmä? Vai onko sinne saatu sama järjestelmä kuin nyt peruskorjattaviin metroihin tulee?

Toivottavasti vaikutus on positiivinen. Konkurssin takia ohjelmistovikojen korjaaminen vanhaan järjestelmää on todella hankalaa ja siksi virheitä ei ole saatu korjattua.
Optiojunien järjestelmän toimittaja on Teleste, eli eri kuin peruskorjausjunissa.
 
Toivottavasti vaikutus on positiivinen. Konkurssin takia ohjelmistovikojen korjaaminen vanhaan järjestelmää on todella hankalaa ja siksi virheitä ei ole saatu korjattua.
Optiojunien järjestelmän toimittaja on Teleste, eli eri kuin peruskorjausjunissa.

Onko muihin vaunuihin harkittu järjestelmän vaihtoa? En ole varma, tulkitsenko oikein, mutta pystyykö kuulutuksia ja niiden tekstejä enää päivittämään vai ollaanko lähellä nokkajunien tilannetta aikanaan, jossa informaatiota ei enää voi päivittää?
 
Onko muihin vaunuihin harkittu järjestelmän vaihtoa? En ole varma, tulkitsenko oikein, mutta pystyykö kuulutuksia ja niiden tekstejä enää päivittämään vai ollaanko lähellä nokkajunien tilannetta aikanaan, jossa informaatiota ei enää voi päivittää?

Nykyisten junien muuttamisesta ei ole toistaiseksi suunnitelmaa. Konkurssiin menneen Sveitsin RUF:n emokonsernista on löytynyt ohjelmiston korjaukselle tekijä, mutta korjausta ei ole vielä saatu.
 
Matkustajainformaatio- ja videovalvontajärjestelmä ovat uudet, koska edellinen toimittaja meni konkurssiin. Tämän lisäksi on vain vähäisiä kosmeettisia eroja: mm. ovipilarit on suojattu paremmin kolhuilta.

Onkohan sietämättömän kovaääninen ovien lukitusmekanismi saatu äänieristettyä näissä uusissa paremmin?
 
Onkohan sietämättömän kovaääninen ovien lukitusmekanismi saatu äänieristettyä näissä uusissa paremmin?

Muutenkin M300-junien ovat paukkuu kovaa. Mieluummin pitäisi pitää ne viimeisinä tunteina ja viikonlopun ensimmäisinä tunteina napilla avattavina. Ovien paukkuminen on häiritsevää silloin, kun on muuten vähän matkustajia.
 
Muutenkin M300-junien ovat paukkuu kovaa. Mieluummin pitäisi pitää ne viimeisinä tunteina ja viikonlopun ensimmäisinä tunteina napilla avattavina. Ovien paukkuminen on häiritsevää silloin, kun on muuten vähän matkustajia.

Olen itse huomannut myös sen, että M300-junien ovet pitävät viheltävää ääntä junan liikkuessa.
 
Olen itse huomannut myös sen, että M300-junien ovet pitävät viheltävää ääntä junan liikkuessa.

Tämä ei kuulu asiaan ja todennäköisesti oven säädöissä tai tiivisteissä on vikaa. Näistä kannattaa jättää palautetta ja kertoa vaunun tiedot sekä mahdollisuuksien mukaan kuvailla mistä ovesta ääni kuuluu. Varikolla hallissa seistessä vihellystä ei tietenkään kuulu niin on helpompi etsiä vikaa kun tiedetään mitä ovea se koskee.
 
Työvaunu bongattu Kalasatamassa päiväliikenteessä (noin 13:10) matkalla itään. En ehtinyt nähdä vaunua kunnolla, mutta arvelisin, että se oli Tka 1/3/5.
 
21.2

Vaunu 130 heitti sähköjarrun pois ennenaikaisesti jokaisella Lauttasaareen jälkeisellä asemalla, Siilitiellä ja Sörnäisissä.
Siilitiellä, Keilaniemessä, Aalto-Yliopistolla ja Tapiolassa myös lähes kaikki valot katosivat.
 
16.3

Vaunupari 161-162 on palannut peruskorjauksesta, sivulinjakilvet toimimattomina.

EDIT: eipä tämän matkustajainformaatiojärjestelmä taida muutenkaan toimia….
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös