Metrohavaintoja 2022

Uusi M300-sarjan metrojuna 321 on tänään ilmestynyt kaupalliseen liikenteeseen linjalle M2.

Onko muita uusia vaunuja näkynyt koeajoissa tms? Ovatko kaikki viisi uutta vaunua jo saapuneet? Tullut aika vähän liikuttua viime aikoina metrolla, niin ei ole omaan silmään sattunut.
 
Tässä muutama kuvaa. Laatu ei ole mikään paras, koska otin nämä puhelimellani, mutta kyllä niistä pitäisi selvää saada.

Huomioita:
  • edessä ja takana näkyy sekä määränpää että linjatunnus
  • sisällä ei näy linjatunnusta missään vaiheessa
  • tekstit sisällä ovat yleensä kaikki isoilla kirjaimilla, mutta pidemmät kuulutukset jotka sisältävät monta lausetta kirjoitetaan myös pieniä kirjaimia käyttäen
  • "älä estä ovia sulkeutumasta" -tarrat ovat hieman eri sävyisiä kuin aikaisemissa yksiköissä
  • ovien vieressä olevan muovipinnan alaosa on muutettu metalliseksi
  • sivukilpiä ei edelleenkään ole
  • metron sisä- ja ulkopuolella on HKL:n logot, ei mainintaa Kaupunkiliikenne OY:stä (paitsi, että Kaupunkiliikenne omistaa käsisammuttimet)

Ja tietysti tärkeimpänä asiana: metroissa on "uuden metron tuoksu":D
 
Onko muita uusia vaunuja näkynyt koeajoissa tms? Ovatko kaikki viisi uutta vaunua jo saapuneet? Tullut aika vähän liikuttua viime aikoina metrolla, niin ei ole omaan silmään sattunut.

Viides juna saapui viime viikolla ja toimitettiin varikolle keskiviikkona ja torstaina.

Eikö perussarjan yksiköissä ole valkolediset kilvet? Aika jännä että on menty takaisin oransseihin, etenkin kun peruskorjattuihin M100:iinkin on asennettu valkolediset.

Kyllä on. Niissä päätykilvet on asennettu erillishankintana ja niitä myös ohjataan muusta järjestelmästä erillään. Optiosarjassa päätykilvet ovat osa toimitusta ja muuhun järjestelmään kytkettyjä. Sopivat kilvet sattuivat olemaan sitten oranssin värisiä.
 
Tässä muutama kuvaa. Laatu ei ole mikään paras, koska otin nämä puhelimellani, mutta kyllä niistä pitäisi selvää saada.

Huomioita:
  • edessä ja takana näkyy sekä määränpää että linjatunnus
  • sisällä ei näy linjatunnusta missään vaiheessa
  • tekstit sisällä ovat yleensä kaikki isoilla kirjaimilla, mutta pidemmät kuulutukset jotka sisältävät monta lausetta kirjoitetaan myös pieniä kirjaimia käyttäen
  • "älä estä ovia sulkeutumasta" -tarrat ovat hieman eri sävyisiä kuin aikaisemissa yksiköissä
  • ovien vieressä olevan muovipinnan alaosa on muutettu metalliseksi
  • sivukilpiä ei edelleenkään ole
  • metron sisä- ja ulkopuolella on HKL:n logot, ei mainintaa Kaupunkiliikenne OY:stä (paitsi, että Kaupunkiliikenne omistaa käsisammuttimet)

Ja tietysti tärkeimpänä asiana: metroissa on "uuden metron tuoksu":D

Lisäksi pyöräpaikan ikkunan alareunassa on mustaa teippiä.
 
Samanlaista(?) teippiä löytyy nyt myös M305:stä.

Avotilan ikkunan alareunat ovat junissa kokeneet aika kovia ja niitä on suojattu teipillä. Tarkoitukseen sopivaa suojateippiä on löytynyt mustana ja sitä on käytetty.
 
11.8.2022

M321:ssä matkustamon infonäytöissä on Kalasataman ruotsinkielinen nimi väärin. Taulussa lukee Fiskhamnen, vaikka pitäisi olla Fiskehamnen. Kuulutuksesta en osaa sanoa oliko oikein vai ei, kun oli napit korvilla.

Näin siis ainakin linjalla M1 Mellunmäen suuntaan päin.
 
11.8.2022

M321:ssä matkustamon infonäytöissä on Kalasataman ruotsinkielinen nimi väärin. Taulussa lukee Fiskhamnen, vaikka pitäisi olla Fiskehamnen. Kuulutuksesta en osaa sanoa oliko oikein vai ei, kun oli napit korvilla.

Näin siis ainakin linjalla M1 Mellunmäen suuntaan päin.

M2:sia ajetaan Matinkylään ja M1:siä Tapiolaan mutta en ole törmännyt tuollaiseen. Menikö suunta ja linjatunnus nyt varmasti oikein?
 
Lukiolainen kuvasi videon metron hirmuruuhkasta: "Lapsia istui metron lattioilla" – viivästyksiä ja peruutuksia luvassa myös jatkossa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...uksia-luvassa-myos-jatkossa/8489674#gs.9f7kfr

HSL:n viestinnän Joona Packalén kertoo MTV Uutisille, että kyseiset peruutukset ja viivästymiset johtuivat henkilöstöpulasta ja kalustovajeesta.

Pohdin vain että jos palkka tulee Helsingin kaupungilta niin en minäkään olisi töissä jos palkka joko tulee myöhässä tai ei tule ollenkaan..

– Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lla ei ole riittävää määrää metrojunia. Toistaiseksi kalustovaje jatkuu eli myöhästymisiä ja peruutuksia vuoroihin on tiedossa lisää ja matkustajien kannattaa niihin toistaiseksi varautua.

Oliko sittenkään järkeä romuttaa nokkajunia.
 
HSL vastasi talviaikatauihin liittyvän uutissähkeen kommenteissa, että kalustovaje johtuu varaosien toimitusongelmista (mikä olikin mainittu myös tuolla artikkelissa). Jos ei varaosat riitä nykyiselle kalustolle, niin tuskin olisivat riittäneet vielä lisäksi nokkajunille.
 
Tulipa viimein M321 vastaan omalle kohdalle. Oranssi etukilpi näytti ensisilmäyksellä kyllä hieman vanhanaikaiselta verrattuna valkoiseen kilpeen. Kaupallista ilmettä jos ajattelee, niin hieman väärä valinta. Ainakaan Mellunmäkeen mennessä etukilvessä ei myöskään näkynyt linjatunnus (vaikka ilm. johonkin suuntaan mennessä näkyy), ei toki varmaan olisi mahtunutkaan. Sitä ihmettelen, miksi metro on / saa olla tässä poikkeus, eli linjatunnus näytetään junasarjasta (ja tilanteesta?) riippuen sisällä, ulkona, molemmissa tai ei kummassakaan. Palvelutasoa ajatellen kaikkien kulkuvälineiden tulisi toimia matkustajan näkökulmasta samalla tavalla.

Sisänäytötkin vaikuttavat toiminnallisuuksiltaan ja ulkoasultaan vuosikertaa vanhemmilta jopa vielä peruskorjaamattomien M100-junien järjestelmään verrattuna. Näytöt ovat melko himmeät ja hankalahkosti luettavat muihin juniin verrattuna. Linjatunnusta ei näytetty missään vaiheessa, pääteasema pyöri näytöillä ovien avaamisen jälkeen samoin, kuin asematieto liikkeellä ollessa. Junaan astunut voikin joutua miettimään, mitä tietoa näytöillä näkyy. Mellunmäkeen tullessa ei kuulutettu edes Mellunmäki, vaan pelkästään ”Juna menee kääntöraiteelle, olkaa hyvä ja poistukaa junasta” tms. Itäkeskuksen pari vuotta sitten uusittu kuulutus itään mennessä oli myös tähän junaan äänitetty uudestaan syystä tai toisesta. Piti ihan heristää korvaa, oliko enää Carlan ääni? En saanut tästä varmuutta.

Pysäytykset tuntuivat hieman pehmeämmiltä, kuin aiemmissa 300-junissa. Toki kuljettajallakin on varmasti merkitystä, mutta pääsääntö aiemman sarjan junissa on ollut, että loppunykäys on suhteellisen epämiellyttävä.

Liikkellelähdössä tuleva ovimekanismin loksahdus sen sijaan oli edelleen epämiellyttävän voimakas kuulokkeidenkin läpi kuultuna.
 
HSL vastasi talviaikatauihin liittyvän uutissähkeen kommenteissa, että kalustovaje johtuu varaosien toimitusongelmista (mikä olikin mainittu myös tuolla artikkelissa). Jos ei varaosat riitä nykyiselle kalustolle, niin tuskin olisivat riittäneet vielä lisäksi nokkajunille.

Mahtaako kuinka moni vaunuista 321-325 olla jo liikennöintikäytössä? 321 nyt ainakin, mutta onko muita vielä otettu käyttöön? Kun periaatteessa vaunuja on vieläpä aiempaa enemmän nyt. Toki peruskorjauksetkin käynnissä.
 
Takaisin
Ylös