Metrohavaintoja 2023

9.1.

322 ajelee 23 aikoihin linjakilvillä "Vuosaari" kun taas aseman infonäytöt näyttää Mellunmäki sekä HSL:n avoin data näyttää M2 Mellunmäki.

Kumpi on luotettavaa tietoa?

E: Mellunmäen suuntaan jatkoi. Myllypuroon saapuessa kuulutteli Aalto-yliopistoa. Vähän oli kiukkuisia matkustajia, illan vikoja metroja ja monet joko missanneet metron tai noussut väärään metroon.
 
Viimeksi muokattu:
9.1.

322 ajelee 23 aikoihin linjakilvillä "Vuosaari" kun taas aseman infonäytöt näyttää Mellunmäki sekä HSL:n avoin data näyttää M2 Mellunmäki.

Kumpi on luotettavaa tietoa?

E: Mellunmäen suuntaan jatkoi. Myllypuroon saapuessa kuulutteli Aalto-yliopistoa. Vähän oli kiukkuisia matkustajia, illan vikoja metroja ja monet joko missanneet metron tai noussut väärään metroon.

Asemien näytöt näyttävät käytönohjauksen tietoa, joka asetinlaitteen kanssa yhdessä fyysisesti asettaa junan reitin kääntämällä vaihteet oikeisiin asentoihin. Junan kilvissä olevat tekstit ovat kuljettajan asettamia ja inhimillisen virheen mahdollisuus on selvästi suurempi.
Jos näiden välillä on eroa niin lähtökohtaisesti kannattaa luottaa laiturinäyttöihin.
 
Yksiköstä 313 havainto sitten viime kesän: seisoi koestusraiteella kyljen punavalot päällä muutama tunti sitten. Matkustamon katosta näytti myös roikkuvan jotain kaapelia hyvin pitkältä matkalta, kenties koko junan pituudelta. Onkohan tuossa ollut jotain isompaa vikaa vai liekö kyse jostain muusta?
 
Yksiköstä 313 havainto sitten viime kesän: seisoi koestusraiteella kyljen punavalot päällä muutama tunti sitten. Matkustamon katosta näytti myös roikkuvan jotain kaapelia hyvin pitkältä matkalta, kenties koko junan pituudelta. Onkohan tuossa ollut jotain isompaa vikaa vai liekö kyse jostain muusta?

Kyseinen junayksikkö on jo jonkin aikaa ollut varattuna metron radioverkon uusimista valmisteleviin testeihin. Tarkkasilmäinen huomaa, että mm. junan katolla on uusia antenneja, jotka liittyvät testeihin.
Tarkkaa syytä punavaloille en tiedä, mutta muistelen, että pelkästään maalinkkiä hoitavan verkkolaitteen sammuttaminen aiheuttaa koko junaa koskevan hälytyksen. Uusia vehkeitä testatessa vanha on tietysti poistettu käytöstä.
 
Siilitien metroasemalla tapahtunut alle jäänti noin 30min sitten. Metro M2 M160-M159 + M118-M117. Liikenne Itä-Helsinkiin keskeytynyt.
 
Kyseinen junayksikkö on jo jonkin aikaa ollut varattuna metron radioverkon uusimista valmisteleviin testeihin. Tarkkasilmäinen huomaa, että mm. junan katolla on uusia antenneja, jotka liittyvät testeihin.
Tarkkaa syytä punavaloille en tiedä, mutta muistelen, että pelkästään maalinkkiä hoitavan verkkolaitteen sammuttaminen aiheuttaa koko junaa koskevan hälytyksen. Uusia vehkeitä testatessa vanha on tietysti poistettu käytöstä.

Alkaa olla jo vanha juttu, mutta ettei ketju kokonaan kuole niin kerrotaan havaintona, että 313 on palannut liikenteeseen kaikkine testeissä käytettyine antenneineen.
 
M208 matkalla Keravalla johonkin pohjoisen suuntaan tänään.

Ei mennyt Keravalta paljoa pohjoiseen. Kytömaalla kävi kääntymässä ja kolmiokäännön jälkeen jatkoi Vuosaarta kohti. Kaikki M200:t taas toistaiseksi metrovarikolla. Elokuussa jatkuu.
 
Ei mennyt Keravalta paljoa pohjoiseen. Kytömaalla kävi kääntymässä ja kolmiokäännön jälkeen jatkoi Vuosaarta kohti. Kaikki M200:t taas toistaiseksi metrovarikolla. Elokuussa jatkuu.

Liittyykö käynti metrojunien peruskorjaukseen, ja jos, niin onko korjaukset aloitettu jo M200-junienkin osalta?

Mikä muuten hankkeen tilanne on M100-sarjalaisten osalta?
 
Liittyykö käynti metrojunien peruskorjaukseen, ja jos, niin onko korjaukset aloitettu jo M200-junienkin osalta?

M200 peruskorjaukset on aloitettu kahdella prototyyppivaunuparilla (213, 207), jotka ovat jo käyneet Ilmalassa ja palanneet metrovarikolle. Edessä on vielä koeajot ja liikenteeseen päässevät heinäkuun lopulla tai elokuun alussa.
 
Viimeksi muokattu:
M200 peruskorjaukset on aloitettu kahdella prototyyppivaunuparilla (213, 207), jotka ovat jo käyneet Ilmalassa ja palanneet metrovarikolle. Edessä on vielä koeajot ja liikenteeseen päässevät heinäkuun lopulla tai elokuun alussa.

Onko noista ollut vielä kuvamateriaalia missään, että näkisi miltä näyttää?
 
Onko noista ollut vielä kuvamateriaalia missään, että näkisi miltä näyttää?

Protojen viimeistely on vielä kesken eikä keskeneräistä tohdi esitellä. Matkustamon uudistusten (LED-valot, paneloinnin uusi väritys, uusi lattia) jälkeen sisustus muistuttaa niin paljon M300:a, että itsekin joutuu oikein pinnistelemään muistaakseen olevansa M200:ssa.
 
Takaisin
Ylös