Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2021

Tavallaan en ole yllättynyt. Viitteitä antoi jo aikaisemmin edesmenneellä linjalla 21 käytetyt teliautot. Kalusto vaan on niin teliautopainotteinen, että niitä vaan tultaneen näkemään linjoilla, joilla lyhyemmätkin autot varmasti riittäisivät.

Samana havaintopäivänä myöskin lyhyempää kalustoa pääasiassa teleillä liikennöitävällä linjalla, eli TKL #132/7

niinhän se on. tänäänkin 26:lla ajeli #63 ja myös 14:lla liikkuu 2 teliä, #28 ja #41 vaikka silläkin linjalla lyhyetkin riittäisi.
 
Samalla ihmettelen, miksi linjalla 90 on pääasiassa lyhyitä autoja. Muutaman havainnon perusteella sinne tarvittaisiin nimenomaan apupyöräbusseja etenkin ruuhka-aikaan.
 
Samalla ihmettelen, miksi linjalla 90 on pääasiassa lyhyitä autoja. Muutaman havainnon perusteella sinne tarvittaisiin nimenomaan apupyöräbusseja etenkin ruuhka-aikaan.
Varmaan omalta osaltaan tämä linjastorakenteen täydellinen myllertäminen tuli siinä mielessä huonoon aikaan, että oli voimassaolevia sopimuksia kilpailutetuista kohteista, joille on sitten pitänyt löytää jotain ajoa ympäri kaupunkia suunnilleen samassa suhteessa. Samaan aikaan myös useammalla toimijalla alkaa mennä ihan käyttökelpoisia teliautoja yli-ikäisiksi. Ehkä olis voinu siltä osin antaa siirtymäaikaa vaikka vuoden 2022 kesään asti, ettei käyttökelpoista kalustoa hukattaisi, jos niille löytyy hyviä sijoituskohteita. Toki tuleehan isommasta kalustosta pääsääntöisesti myös isommat kulutkin.

Nyt kun kelit alkaa kääntyä jo varsin syksyisiksi ja etätöistäkin palataan osin pois, nähtäneen varmaan syyskuun alkupuolella ne pahimmat kipuilukohteet. Tuleeko vielä jotain paniikkiratkaisuja joko linjaston osalta tai niillä käytettävän kaluston osalta, sen varmaan lähiviikot näyttää.

TKL:n osalta lisää vinoumaa tulee siitä, että 2-akselinen kalusto on ollut noin 12 metristä jo useamman vuoden uushankinnoissa. Lisämetrilläkin saataisiin hieman kapasiteettia lisää, vaikkakin aika vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä muutama pysäkkikyltti/-pärehavainto:

- Ahjolan lännen suuntaiselle pysäkille on vaihdettu kyltti "71 Nokia", vaikka linjan lähin pysäkki on lähes kolmen kilometrin päässä Lielahdessa.

- Pysäkille Lukonmäki et. (3518) on vaihdettu ihan oikein uuden linjan 36 kyltti, kuitenkaan yhtäkään vanhaa kylttiä ei ole poistettu, esim. linjat 4 ja 32 komeilevat pysäkillä edelleen.

- Pysäkillä Vihilahti (2508) on vaihdettu uusien linjojen kyltit, mutta silti pysäkillä on viime talvikauden vanhentunut kyltti "32 Tays" ja viime kesäkauden vanhentunut kyltti "32 Hervanta". Eli siis kaksi saman linjan kylttiä, ja linja ei enää edes liikennöi. :D

Näiden lisäksi muita virheellisiä pysäkkejä on toki vaikka kuinka paljon, nämä vaan olivat ehkä naurettavimmat virheet mitä olen huomannut. Nysselle lähetin palautekyselyn tästä asiasta reilut kaksi viikkoa sitten, vastausta ei ole vielä kuulunut. Saa nähdä kuuluuko ollenkaan.
 
Vielä muutama pysäkkikyltti/-pärehavainto:
- Ahjolan lännen suuntaiselle pysäkille on vaihdettu kyltti "71 Nokia", vaikka linjan lähin pysäkki on lähes kolmen kilometrin päässä Lielahdessa.
Tuo 71 tuntuu olevan haastava linja, näkyipä tuo jääneen myös pysäkille 0055 Näsinpuisto. Tuo on kylläkin vanhaa perua, ei vaihdettua mallia.

Lamminpäässä (Vihattulaa palveleva pysäkki) kaupunkien rajoilla näkyi olevan oheinen viritelmä. Ei merkintää linjasta 80 mutta 85 siellä kummittelee kovin. 86 pitäisi vieläpä olla 86x, jolla on huikeat 3 vuoroa arkisin ko suuntaan.
 
Näitä päremokia on tosiaan suuria määriä siellä täällä. Tiistaina poikkesin Valkeakoskella. Siellä kylläkin on ihan kiitettävästi asennettu uusia pysäkkipäreitä kehikkoineenkin, mutta joissain tapauksissa informatiivinen arvo tietyissä päreissä jättää hieman liikaa tulkinnanvaraa. Löytyy esim. '69 Akaa', mikä sinänsä on totta, mutta samalla linjanumerolla palvellaan niin Toijalaa kuin Viialaakin. Tietystikään erehtymisen vaara tässä tapauksessa on varsin vähäinen kun autot ovat hyvin kilvitetty.
Jossakin Valkeakosken ja Toijalan välillä, tiellä 304, on myös pysäkkipäreet asennettuna, mutta ainakin yhdellä pysäkkiparilla olivat jonkun linjan kohdalla menneet päreet suunnittain väärin päin asennetuksi. Voisin veikata että tätä virhettä ei ihan heti mennä korjaamaan.

Myös Nokian kaupungin alueella, Nokian valtatiellä, on pysäkkipäreitä linjoille 70 ja 79, joiden määränpääksi ilmoitetaan 'Nokia'. Tällainen kuullostaakin mielestäni lähinnä kettuilulta.

Yleisesti ottaen tämän pysäkkipäreoperaation, kun se tänä kesänä on ollut poikkeuksellisen suuri, olisi voinut suunnitella hieman paremmin. Sekään ei olisi ollut mikään iso homma ja lopputulos olisi monessa tapauksessa jotain fiksumpaa.
 
Ahaa, Pirkanmaan Tilausliikenne ei siis noudata annettua määräystä. Ilmeisesti näiden ohjeiden noudattamattomuudesta ei kuitenkaan seuraa mitään? Linjan 12 lisäksi tulee ainakin mieleen Kangasalan linja 46, jossa Paunun liikennöidessä luki toiseen suuntaan "Ruutana - Perälä th" ja toiseen suuntaan "Kangasala Pikkola", mutta nyt PirTilin liikennöidessä lukee "Perälä th" ja "Tredu Kangasala". Vaikea uskoa, että nuo jälkimmäiset olisivat Nyssen uudet ohjeet. Kenties PirTil siis luulee, että ohjeet koskevat kaikkia muita paitsi heitä. :D

noudattaa ne ohjeistuksia, mutta ei kaikissa kilvissä. eilen noteerasin pirtil #3 linjalla 12 niin kilvissä luki "Pirkkala Kurikka Vähäjärvi" niinkuin TKL:n kilvissäkin lukee, mutta erilailla. ylhäällä lukee isommilla fonteilla "PIRKKALA" ja alarivissä pienemmällä fontilla "Kurikka-Vähäjärvi", perjantaina näinkin linjan 46 kilvitykset molempiin suuntiin ja luki samat mitä nickr kirjoittikin, kaipa nekin kilvet korjataan. Ja mitä myös linjan 52 kilvityksiin, niin nyt Tampereen suuntaan lukeekin "52A Vanattara Pyynikintori", 52B kilvityksiä Tampereen suuntaan en ole nähnyt, mutta olettaisin sillä lukevan "Ruskea-ahde Pyynikintori"
 
Pieniä havaintoja Pirkkalasta: Linjan 34 osalta Suupantien lenkki olisi pysäkkipäreiden ja -aikataulujen mukaan vastapäivään, eli reitti kulkisi kadun etelälaitaa/idän suunnan pysäkkien kautta. Näin ei kuitenkaan kuljettaja menetellyt klo 13.30 lähdön osalta (TKL #50), vaan ajoi lenkin myötäpäivään ja lähtö tapahtui pohjoisreunan pysäkiltä (lännen suuntaan). Onkohan kuljettajia ohjeistettu eri tavalla kuin pysäkit ja aikataulut ilmoittavat? Mene ja tiedä, mutta joka tapauksessa jälleen osoitus tästä Nysselle ominaisesta "vahvasta suorittamisesta".
 
Pieniä havaintoja Pirkkalasta: Linjan 34 osalta Suupantien lenkki olisi pysäkkipäreiden ja -aikataulujen mukaan vastapäivään, eli reitti kulkisi kadun etelälaitaa/idän suunnan pysäkkien kautta. Näin ei kuitenkaan kuljettaja menetellyt klo 13.30 lähdön osalta (TKL #50), vaan ajoi lenkin myötäpäivään ja lähtö tapahtui pohjoisreunan pysäkiltä (lännen suuntaan). Onkohan kuljettajia ohjeistettu eri tavalla kuin pysäkit ja aikataulut ilmoittavat? Mene ja tiedä, mutta joka tapauksessa jälleen osoitus tästä Nysselle ominaisesta "vahvasta suorittamisesta".

Onkohan tuo nyt "Nyssen" osaamista vai kuljettajien/liikennöitsijän taitamattomuutta. Toivottavasti liikennöintisopimukseen on kirjattu roimat sakot tälläisestä menettelystä, jotka myös peritään?
 
Pieniä havaintoja Pirkkalasta: Linjan 34 osalta Suupantien lenkki olisi pysäkkipäreiden ja -aikataulujen mukaan vastapäivään, eli reitti kulkisi kadun etelälaitaa/idän suunnan pysäkkien kautta. Näin ei kuitenkaan kuljettaja menetellyt klo 13.30 lähdön osalta (TKL #50), vaan ajoi lenkin myötäpäivään ja lähtö tapahtui pohjoisreunan pysäkiltä (lännen suuntaan). Onkohan kuljettajia ohjeistettu eri tavalla kuin pysäkit ja aikataulut ilmoittavat? Mene ja tiedä, mutta joka tapauksessa jälleen osoitus tästä Nysselle ominaisesta "vahvasta suorittamisesta".

reitti on muuttunut 30.8

https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-reitit/linjat/34.html

". Suupantietä ajetaan nyt länteen ja pysäkit ovat Suupantien pohjoisreunassa (torin puolella)."
 
reitti on muuttunut 30.8

https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-reitit/linjat/34.html

". Suupantietä ajetaan nyt länteen ja pysäkit ovat Suupantien pohjoisreunassa (torin puolella)."

Eniten tässä ihmetyttää, että tämä on saatu korjattua reittioppaaseen ja siltä osin muihinkin digitaalisiin kanaviin. Se että päreet on väärällä puolen tietä ei kyllä ihmetytä yhtään :) Mutta noiden digikanavien muut virheet ovat edelleen korjaamatta, jos edes ovat tietoisia niistä. Asiakkaiden ei pidä olla tässä tapauksessa oikolukijoina, kun siellä on ihan palkattua henkilöstöäkin.
 
2.9.

Paunu:
#137/10
#172/41

Kaupin kampuksen linjat (16, 17, 18) tuntuvat usein unohtavan vaihtaa linjakilpiä pääteasemista lähtiessä, ovatkohan niin tylsiä lyhyitä linjoja ajaa :p
 
3.9.

Paunu #73 / 27

Lisäksi Pirkanmaan Tilausliikenne ajaa näköjään nyt messuvuorojakin:

PTL #28 / 101
PTL #46 / 101


reitti on muuttunut 30.8

https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-reitit/linjat/34.html

". Suupantietä ajetaan nyt länteen ja pysäkit ovat Suupantien pohjoisreunassa (torin puolella)."

Ja niin kuin aina, kaikki kuljettajat eivät ole tietoisia tästä. Olen jo muutaman vuoron nähnyt, jotka ajavat edelleen vanhaa reittiä, eli matkustajan pitää nyt sitten arpoa, kummalle puolelle tietä uskaltaa mennä odottamaan. Tai ehkä kaistojen välissä tien keskellä olisi paras paikka? :D

Kaupin kampuksen linjat (16, 17, 18) tuntuvat usein unohtavan vaihtaa linjakilpiä pääteasemista lähtiessä, ovatkohan niin tylsiä lyhyitä linjoja ajaa :p

Itsekin olen tuota huomannut. Muilla linjoilla unohdus ei ehkä haittaa niin paljon, mutta linjalla 16 olen kerran nähnyt kuinka kaksi Irjalaan kilvitettyä autoa tuli peräkkäin pysäkille. Toinen meni siis tietysti Hakametsään. Onneksi matkustajia ei tullut kumpaankaan, mutta etenkin tuolla linjalla täytyisi kyllä muistaa vaihtaa teksti.
 
Takaisin
Ylös