Tampereen linjakartta uusiksi!

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
Olen jo pitkään miettinyt, miten Tampereella saataisiin bussiliikenteen käyttö helpommaksi maallikolle (ei siis joukkoliikenneharrastajalle, joka nauttii linjaston kommervenkkien opettelusta).

Tässä ajatuksia:

  • Yksinkertaisemmat reitit linjoille
  • Tasaväli linjoilla
  • Linjojen kategorisoiminen selkeästi korkean palvelutason runkolinjoiksi ja täydentäväksi liikenteeksi

Yksi asia on kuitenkin yli muiden: selkeä linjakartta.

Nykyinen linjakartta on kummallinen sykkyrä josta ei näy edes pysäkkien sijainti (ainakaan pysäkkikatosten versiosta). Minunkin, syntyperäisen tamperelaisen, on vaikea saada selvää tarkasti mikä linja menee mihinkin, ja ennen kaikkea millä pysäkeillä pysähdytään esim. Keskustorin ympäristössä. Erillinen Hämeenkadun tai Keskustorin pysäkkikartta ei paljon auta.

Olen jo pitkään hautonut ajatusta Lontoon metrokartan tyylisestä diagrammaattisesta linjakartasta, mutta siihen voisi liittyä jonkin verran haasteita. Yksi suurimmista ongelmista on värien riittäminen eri linjoille.

Olin tuossa reilu kuukausi sitten lomamatkalla New Yorkissa, ja ratkaisu alkoi valjeta (vaikka onkin käynyt mielessä jo aikaisemminkin). New Yorkin metrossa on kohtuullisen niukasti erillisiä ratoja, mutta liikennöitäviä reittejä on paljon. Muistuttaa siis tietyllä tavalla Tampereen itä-länsi-suunnassa pitkänomaista katurakennetta. Linjat voisi ryhmittää niiden pääasiallisten katuosuuksien (lähinnä sisääntuloväylät idässä ja lännessä) mukaan 2-5 linjan ryhmiksi. Kullekin ryhmälle annettaisiin oma perusväri, jotka erottuisivat selkeästi toisistaan, ja linjan viereen laitettaisiin värillisen pallukan sisään linjanumerot.

Pysäkit merkittäisiin pienellä ympyrällä (maun mukaan, tai jos eri tarkoituksia löytyy, joko mustalla tai valkoisella täytteellä). Kartan pohjana olisi harmaalla (tai beigellä?) painettu kaupungin kartta ilman tarkkoja yksityiskohtia tai tekstejä, ja pysäkit sijoitettaisiin lähimmäksi niihin kohtiin missä ne oikeasti sijaitsevat. Sen sijaan itse bussilinja voitaisiin vetää suoraksi pysäkkien välillä, sillä eihän sillä tarkalla kululla ole mitään suurempaa merkitystä matkustajalle. Eriväriset linjat sijoitettaisiin toistensa viereen paralleelisti. Eri suuntien pysäkit pääsääntöisesti yhdistettäisiin yhdeksi ainoaksi pallukaksi, ja mieluiten pitäisi nimetä samalla nimellä, jotta kartta pysyy selkeänä.

Koska keskusta-alueella (lähinnä Hämeenkadulla) pysäkkejä on tiheämmässä kuin laitakaupungilla, kartan mittasuhteita voisi vääristää esittämällä keskustan suhteellisesti suurempana, jolloin luettavuus säilyisi eikä tarvittaisi erillistä inserttiä keskustasta.

Kartan alalaidassa voisi olla lista linjoista (edelleen siten, että linjanumerot ovat väripallukoidensa sisällä, mikä selkeästi brändää ne erilleen toisistaan) sekä vuoroväli eri vuorokaudenaikoina (olettaen tasaväliliikennöinnin -- huom. yölinjaston tulisi noudattaa myös päivällä käytössä olevien linjojen reittejä tosin siten että vain osaa linjoista ajettaisiin öisin).

Olen melko varma, että jo tämä karttauudistus yksinään auttaisi bussin kyytiin ihmisiä, jotka muuten eivät vaivaudu edes yrittämään. Jos kaikki edellä esitettävät toimet toteutettaisiin, päästäisiin varmaan jo kohtuullisiin tuloksiin julkisen liikenteen selkeyttämisessä ja kasvattamisessa. Ja kun raideliikennettä aikanaan saadaan, se voitaisiin helposti integroida samaan, jo valmiiksi selkeään linjakarttaan.

Kuten muistaakseni kirjassa Metro Maps of the World (kirjoittaja Mark Ovenden, löytyy mm. Amazon.co.uk:sta) todetaan, toisinaan ottamalla käyttöön metrokartan tyylinen joukkoliikennekartta voidaan luoda illuusio yhtä selkeästä liikennejärjestelmästä, vaikka se ei teknisesti pohjautuisikaan metrotekniikkaan. Tämä ei tietysti tarkoita että mielestäni Tampereen tulisi jättäytyä bussiliikenteen varaan, vaan ilman muuta raideliikennettä tarvitaan, mutta tässä olisi yksi tapa kasvattaa joukkoliikenteen houkuttavuutta jo ennen sitä.

Ainoa harmi on, että kukaan ei ole tällaista vielä väsännyt eikä itsellänikään ole ollut aikaa ryhtyä tuumasta toimeen, ja josko löytyy jatkossakaan... Oikeat työkalutkin täytyisi olla eli mieluiten kunnon piirto-ohjelma ainakin. Ideaalitilanteessa pysäkeistä voisi muodostaa GIS-tietokannan ja piirtää kartan sen mukaan, jolloin päivittäminen jatkossa olisi helppoa.

Eli heitänpä tämän haasteena niille innokkaille harrastajille, joilla mahdollisesti olisi aikaa perehtyä aiheeseen. Uskoisin, että jos riittävän iskevä design löytyisi, Tampereen kaupungin yhdyskuntapalvelut (vai mikä se joukkoliikenteen tilaajaorganisaatio on nimeltään?) saattaisi kiinnostua ja tehdä itse vastaavan tai ryhtyä ylläpitämään sellaista, jolloin tämä saataisiin hyötykäyttöön. Tähän saakka ilmeisesti kukaan siellä ei ole lähtenyt kokeilemaan mitään tällaista, joten esimerkki joka osoittaa että tämä toimii käytännössä varmaan sysäisi asioita eteenpäin.

Kommentteja?

P.S. Kiinnostuneille tiedoksi että New Yorkin metrokartta löytyy täältä:
http://www.mta.info/nyct/maps/submap.htm
 
Mikä yhteensattuma!
Itse olen tässä viime viikkoina pohtinut juuri samaa, ja tullut siihen tulokseen, että tarvittaisiin ainakin kolme eri "bussimetrokarttaa": keskusta-alueen kartta, Tampereen sisäinen kartta ja seutuliikennekartta, eli aivan kuten Helsingissäkin. Tosin sillä erotuksella, että myös keskustan linjakartassa näkyisi esikaupunki- ja seutulinjat, esikaupunkikartassa seutulinjat ja keskustalinjat (lähinnä 2, 4, 10 ja 32) omalla värillään. Seutulinjakartassa puolestaan Tampereen sisäisiä linjoja ei näytettäisi, vaan värikoodit olisivat yhtenäiset niillä seutulinjoilla, jotka vaihtavat Keskustorilla linjanumeroa (mikäli Helken suunnitelma toteutuu sellaisenaan).

Linjaniput "esikaupunkikartassa":
Teiskontietä kulkevat linjat (16, 18, 28)
Takahuhdintien linjat (19, 29)
Sammonkadun linjat (17, 25, 27)
Nekalan linjat (12, 15)
Lempääläntien linjat (26, 31)
Hatanpään linjat (3, 7, 21)
Härmälän linja (1)
Kekkosentien linjat (20, 39)
Kalevantien linjat (13, 22)
Hervannan muut linjat (13, 23, 30)
Keskustalinjat (2, 4, 10, 32)
Poikittaislinjat (6, 14)
Ympyrälinja (8A, 8B)
Seutulinjat (45-95)
 
Mikä yhteensattuma!
Itse olen tässä viime viikkoina pohtinut juuri samaa, ja tullut siihen tulokseen, että tarvittaisiin ainakin kolme eri "bussimetrokarttaa": keskusta-alueen kartta, Tampereen sisäinen kartta ja seutuliikennekartta, eli aivan kuten Helsingissäkin. Tosin sillä erotuksella, että myös keskustan linjakartassa näkyisi esikaupunki- ja seutulinjat, esikaupunkikartassa seutulinjat ja keskustalinjat (lähinnä 2, 4, 10 ja 32) omalla värillään. Seutulinjakartassa puolestaan Tampereen sisäisiä linjoja ei näytettäisi, vaan värikoodit olisivat yhtenäiset niillä seutulinjoilla, jotka vaihtavat Keskustorilla linjanumeroa (mikäli Helken suunnitelma toteutuu sellaisenaan).

Todella mukava kuulla, että en ole yksin tämän ajatuksen kanssa. :D Jo monta vuotta on ollut selvä, että jotain nykyaikaistamista täytyisi tehdä. Eihän nykyisen kaltainen byrokraattisen kunnallishallinnon vuosikymmenten kokemuksen tuomalla tutulla otteella tuottama linjakartta ole kauhean selkeä, markkinointihenkinen tai matkustajia houkutteleva.

Selkeyden kannalta kaikkein mieluiten näkisin kolmen sijasta vain kaksi linjakarttaa:

1) Tampereen kaupunki (ja mahdollisesti Pirkkala)
2) Tampereen kaupunkiseutu (laaja kartta)

Erillistä keskusta-alueen karttaa ei mielestäni tarvita, jos tehdään sellainen silmänkääntötemppu, että venytetään keskusta-alueen kohdalla mittakaavaa. Tämä periaate on tunnetusti puhtaimmillaan käytössä Lontoon metrokartassa, jossa pyritään mahdollisimman puhtaaseen skemaattiseen esitystapaan (tasaiset asemavälit, yhdenmukaistetut kulmasuuruudet ja kaaret jne.), mutta olemassa on myös karttoja, jotka pohjautuvat todelliseen karttapohjaan, jonka mittakaavaa on joiltakin osin manipuloitu selkeyden lisäämiseksi.

Esimerkiksi tuota New Yorkin metrokarttaa kannattaa katsoa rinnakkain maantieteellisesti todenmukaisen kartan kanssa: esim. Manhattanin saari on metrokartassa huomattavasti suurempi kuin todellisuudessa. Ja oikeasti sen muoto on hyvin kapea ja pitkä, kun metrokartassa se näyttää lyhyemmältä ja paksummalta. Ihmisaivot kuitenkin hahmottavat todellisuutta enemmän suhteellisten muotojen kautta, joten tämä vääristys ei haittaa yhtään ymmärrettävyyttä vaan ainoastaan selkeyttää ulkoasua. Käytännössä tietysti vaatii aika paljon kokeilua, sovittelua ja graafista silmää, jotta lopputulos on toivottu, mutta tämä perustyöhän yleensä tarvitsee tehdä vain kerran, jonka jälkeen tiedetään mitä osia skaalataan ja millä suhteella.

Miksikö sitten olisi parempi manipuloida yhtä karttaa tarjoamaan kahden informaatio kuin tehdä keskustasta erillinen insertti? Minusta tämän vuoksi: Jos lähden laitakaupungilta keskustaan ja haluan johonkin tiettyyn paikkaan (mitä sanoisin aika tyypilliseksi skenaarioksi) ja katson karttaa, jossa on keskusta-alue epäselvä tai blokattu pois, joudun seuraamaan linjaviivaa ensin isommassa kartassa ja sitten siirtymään inserttiin leikkauskohdassa. Ei hyvä. Toki näin voi tehdä, ja normaalijärkinen ihminen kykenee tähän suoritukseen, mutta jos tarkoituksena on selkeyttää linjasto niin pitkälle kuin mahdollista, niin pilkottu vaihtoehto ei vielä ole riittävän optimaalinen ratkaisu.

Tietysti yksinkertaistamisellakin on rajansa, minkä vuoksi kaupunkiseudun linjakartta voisi mielestäni olla erillinen.

Tämä kartan laatiminen olisi luonnollinen ensimmäinen vaihe, mutta kaikkein suurimmat hyödyt saataisiin jos päästäisiin muokkaamaan myös linjastoa ja oikomaan sieltä pois sellaiset mutkat, joista ei käytännössä ole hyötyä, mutta jotka aiheuttavat turhaa mutkaisuutta reitteihin. Uskon vahvasti, että joukkoliikennejärjestelmän suosion takana ei ole pelkästään se, kulkeeko bussi absoluuttisesti mahdollisimman läheltä kotiovea, vaan myös se miten selkeäksi ja helpoksi koko järjestelmä koetaan.

Helppouden komponentteja ovat linjastruktuuri ja siihen liittyvä printtimateriaali sekä vuoroväli ja täsmällisyys/ennakoitavuus. Voin kävellä aavistuksen verran pidemmän matkan pysäkille, jos tiedän että sieltä bussi kulkee niin usein, ettei tarvitse katsella aikataulua joka kerta. Ja pysäkillä arvostan sitä, että näen näyttötaulusta montako minuuttia on jäljellä vai onko parhaiten sopivan linjan bussi jo mennyt ja kannattaa siis nousta mihin tahansa muuhun ja vaihtaa eikä odottaa seuraavaa saman parhaan linjan bussia.

Netissä ja kännykällä toimiviin joukkoliikenteen infopalveluihin kuten reittioppaisiin ja vastaviin liittyy se ongelma, että ne pyrkivät optimoimaan aina yhden tietyn matkustuskerran matkaketjun eivätkä kauhean hyvin auta ymmärtämään miten liikennejärjestelmä kokonaisuutena toimii ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa.

Linjaklustereista vielä sen verran, että jos ja kun ne saadaan kartassa ryhmiteltyä järkevästi, niin toki sitten kannattaisi myös järjestää keskustan pysäkit niin että koko klusteri käyttäisi aina samaa nimenomaista pysäkkipaikkaa mm. Keskustorin ympäristössä. Tällä hetkellä Keskustorilla on aika vaikea vaihtaa esim. Pispalan valtatien suuntaan, koska busseja lähtee erillään sijaitsevilta pysäkeiltä eikä oikein mistään näe edes miltä pysäkiltä seuraava sopiva bussi lähtisi.
 
Viimeksi muokattu:
1) Tampereen kaupunki (ja mahdollisesti Pirkkala)
2) Tampereen kaupunkiseutu (laaja kartta)

Tampereen kaupunkiseudun seutuliikenteen linjakartta on julkaistu (viimeksi) 1998 vuonna. Tähän on tullut hyvin vähän muutoksia, käytännössä vain kääntöpuolelle eli liikennelaitoksen linjaston.

Linjakartassa on myös mielenkiintoisia kolminumeroisia linjoja, jotka voisivat olla ihan yhtä hyvin käytössä, esim Hervanta-Lempäälä ja Toijala-Valkeakoski -linjoilla.
 
Linjakartassa on myös mielenkiintoisia kolminumeroisia linjoja, jotka voisivat olla ihan yhtä hyvin käytössä, esim Hervanta-Lempäälä ja Toijala-Valkeakoski -linjoilla.

Olen nähnyt ko. kartan ainoastaan Metson Pirkanmaa-kokoelman kartastossa, eli ilmeisesti kartta ei ole mikään kovin yleinen tuttavuus. Kartan kolminumeroiset linjat ovat toki erittäin mielenkiintoisia sinänsä, mutta vaikuttavat olevan vain TURISTI-aikataulukirjan aikataulunumeron viitteitä.

Ns. Tampereen kaupunkiseudun U-linjoille voisi kolminumeroinen linjanumero olla ihan toimiva ratkaisu, esim. niin, että Ruovedelle menevä linja olisi 900, Virroille 901, Orivedelle 950, Pälkäneelle 700, Sahalahdelle 705 jne.
 
Olen nähnyt ko. kartan ainoastaan Metson Pirkanmaa-kokoelman kartastossa, eli ilmeisesti kartta ei ole mikään kovin yleinen tuttavuus. Kartan kolminumeroiset linjat ovat toki erittäin mielenkiintoisia sinänsä, mutta vaikuttavat olevan vain TURISTI-aikataulukirjan aikataulunumeron viitteitä.

Ns. Tampereen kaupunkiseudun U-linjoille voisi kolminumeroinen linjanumero olla ihan toimiva ratkaisu, esim. niin, että Ruovedelle menevä linja olisi 900, Virroille 901, Orivedelle 950, Pälkäneelle 700, Sahalahdelle 705 jne.

Linjanumerointiehdotus 1.6.1997 pitää sisällään seuraavat linjat, kaksinumeroiset otetaan käyttöön autoissa: (joitakin linjoja on kuluneen 10 vuoden aikana kadonnut ja uusia tullut tilalle)

Teiskontie:
Koodi:
90 Tre-Teisko/Aitoniemi/Viitapohja/Kapee
901 Tre-Teisko-Murole
902 Tre-Teisko-Ruovesi
903 Tre-Teisko-Ruovesi-Virrat/Ähtäri/Pohjaslahti/Kalakoski
906 Tre-Teisko-Ähtäri
E= Eerolan suoran kautta
Suinulantie: (VT9)
Koodi:
95 Tre-Ruutana
951 Tre-Orivesi
952 Tre-Orivesi-Ruovesi-Virrat-Killinkoski/Ähtäri/Kokkola
956 Tre-Orivesi-Mänttä-Keuruu
957 Tre-Orivesi-Juupajoki-Mänttä
962 Tre-Keuruu PIKA
mo moottoriliik.tietä
Y= Yliskylän kautta
Ponsantie:
Koodi:
75 Tre-Kala-Ponsa
751 Tre-Kala-Orivesi
752 Tre-Kala-Orivesi-Mänttä
753 Tre-Kala-Orivesi-Längelmäki-Jyväskylä
755 Tre-Kala-Orivesi-Ruovesi-Virrat
757 Tre-Kala-Orivesi-Pohjaslahti
758 Tre-Kala-Orivesi-Puharila
T = Taysin kautta
Sahalahdentie:
Koodi:
70 Nokia-Tre-Kangasala
701 Tre-Kala-Sahalahti
702 Tre-Kala-Kuhmalahti-Pohja-Kuhmoinen/Orivesi/Kyynärö/Padasjoki-Lahti
703 Tre-Sahalahti-Pakkala-Pohja/Ihari
T = Taysin kautta
Pälkäneen uusitie PIKAT:
Koodi:
740 Tre-Kala-Lahti-Kouvola/Loviisa-Kotka
743 Tre-Kala-HML-Helsinki
745 Ähtäri-Orivesi-Kala-Pälkäne-Helsinki
Pälkäneen uusitie:
Koodi:
760 Tre-Kala-Lahti
761 Tre-Kala-Ihari-Sahalahti
762 Tre-Kala-Pälkäne-Laitikkala-Hauho/Helsinki
765 Tre-Kala-Kyynärö/Aitoo/Lahti/Kuohijoki/Padasjoki
T = Taysin kautta
Pälkäneen vanhatie:
Koodi:
772 Tre-Kala-Pälkäne
773 Tre-Kala-Pälkäne-Hauho
774 Tre-Kala-Laitikkala-Hauho/Hämeenlinna
775 Tre-Kala-Kyynärö/Aitoo/Lahti/Kuohijoki/Padasjoki
T= Taysin kautta
Vatialantie:
Koodi:
45 Tre-Vatiala-Kala
S = Sammonkadun kautta
T = Taysin kautta
Alasjärventie:
Koodi:
73 Tre-TAYS-Kangasala

Lempääläntie moottoritie:
Koodi:
51 Tre-Valkeakoski moottoritie
511 Tre-VLK-HML-HKI PIKA
513 Tre-HML-HKI PIKA
Lempääläntie Kuljun kautta:
Koodi:
52 Tre-Valkeakoski Kuljun kautta.
521 Tre-Lempäälä-Toijala
522 Tre-Lempäälä-Hämeenlinna (Toijala) PIKA
523 Tre-Lempäälä-Urjala-Punkalaidun/Forssa/Nuutajärvi
527 Tre-Forssa/Loimaa-Turku PIKA
Lempäälän vanhatie:
Koodi:
71 Nokia-Tre-Lempäälä
53 Tre-Lempäälä-Valkeakoski
531 Tre-Lempäälä-Toijala
532 Tre-Lempäälä-Hämeenlinna
533 Tre-Lempäälä-Forssa-Turku
A = Kuljun aseman kautta
W = Vanattaran kautta
mo Moottoritietä Ruskea-ahteelta
Vesilahdentie:
Koodi:
54 Tre-Lempäälä-Vesilahti
541 Tre-Lempäälä-Narva
542 Tre-Lempäälä-Krääkkiö
543 Tre-Lempäälä-Huittinen
Tottijärventie:
Koodi:
72 Nokia-Tottijärvi
721: Tre-Nokia-Krääkkiö
Sarkolantie:
Koodi:
78 Tre-Nokia-Sarkola
781 Tre-Nokia-Vammala
782 Tre-Nokia-Huittinen-Rauma/Turku PIKA
Nokia:
Koodi:
J Kalkun kautta
K Kankaantaan kautta
M Myllyhaan kautta
R Ruskeapään kautta
V Viholan kautta
E Edenin kautta

Siurontie:
Koodi:
79 Tre-Nokia-Siuro-Kyröskoski
791 Tre-Nokia-Salmi-Mouhijärvi-Kankaanpää
792 Tre-Nokia-Mouhijärvi (Murhasaari)-Kankaanpää
793 Nokia-Siuro-Kauniainen
794 Nokia-Linnavuori-Kauniainen (-Purso)
799 Tre-Nokia-Pori PIKA
Ylöjärventie (Metsäkylä)
Koodi:
80 Tre-Ylöjärvi (-Kyröskoski)
801 Tre-Ylöj-Kyröskoski VT3
802 Tre-Ylöj-Ikaalinen
803 Tre-Ylöj-Ikaalisten kylpylä-Kankaanpää/Parkano/Karvia/Kauhajoki
808 Tre-Ylöj-Vaasa/Seinäjoki
811 Tre-Ylöj-Rokkakoski-Hämeenkyrö
Ylöjärventie (Kuru)
Koodi:
85 Tre-Ylöjärvi
851 Tre-Ylöj-Kuru-Kihniö/Ruovesi-Virrat
852 Tre-Ylöj-Länsi-teisko-Kuru
859 Tre-Ylöj-Kuru-Kuortane PIKA

Ylöjärventie (Viljakkala)
Koodi:
86 Tre-Ylöjärvi
861 Tre-Ylöj-Viljakkala
863 Tre-Ylöj-Viljakkala-Kyröskoski
865 Tre-Ylöj-Viljakkala-Parkano/Heittola
867 Tre-Ylöj-Luhalahti

Ylöjärvi sisäinen:
Koodi:
49 Pohtola-Siivikkala Ylöjärvi-Moision koulu

Koodi:
50 Höytämö-Tre-Siivikkala

Hämeenkyrö ja Viljakkala:
Koodi:
821 Kyröskoski-Hämeenkyrö-Viljakkala-Karhe
822 Hämeenkyrö-Kyröskoski-Lavajärvi
823 Kyröskoski-Hämeenkyrö-Jumesniemi
824 Kyröskoski-Hämeenkyrö-Häijää
825 Hämeenkyrö-Kyröskoski-Vesajärvi
H= Herttualan kautta
V= Vaivian kautta

Pirkkalan tie:
Koodi:
61 Tamepre-Pirkkala-Lentoasema-Varuskunta
62 Tampere-Pirkkala
63 Tampere-Pirkkala-Äijälä

Poikittaisliikenne:
Koodi:
201 Kangasala KK - Kangasala as.
202 Kangasala - Valkeakoski
211 Hervanta - Lempäälä
212 Lempäälä - Säijä - Lempäälä
225 Orivesi - Naappila - Suomasema
231 Pälkäne - Valkeakoski
232 Valkeakoski - Toijala
233 Valkeakoski - Viiala
234 Toijala - Viiala - Urjala

Mielenkiintoinen lista kaikin puolin.
 
Olen nähnyt ko. kartan ainoastaan Metson Pirkanmaa-kokoelman kartastossa, eli ilmeisesti kartta ei ole mikään kovin yleinen tuttavuus. Kartan kolminumeroiset linjat ovat toki erittäin mielenkiintoisia sinänsä, mutta vaikuttavat olevan vain TURISTI-aikataulukirjan aikataulunumeron viitteitä.

Tässä todiste siitä että liiasta markkinointihenkisyydestä ei ainakaan voi syyttää jos edellinen päivitys on lähes 10 vuoden takaa... Ja jos kartan olemassaolo on legendojen varassa.

Fakta on että joukkoliikennekartan pitäisi olla niin aktiivisessa jakelussa, että matkustaja väkisinkin törmäisi jakelupisteeseen normaalissa ympäristössään ja vähintään tulisi tietoiseksi kartan olemassaolosta.

Jos en väärin muista, niin minulla taitaa jossakin tuo kartta jopa olla, mutta muistikuvani mukaan se ei ulkonäöltään vastaa mitään nykyaikaista joukkoliikennekarttaa vaan on suunnilleen pelkkä peruskarttalehti johon on punaisella/sinisellä (?) vedetty bussireitit. Sellaisen viikkailussakin on jo ihan riittävästi vaivaa, koko homma pitäisi saada tiivistettyä vähän pienempään tilaan kuin johonkin sellaiseen lakanaan jonka alle mahtuisi nukkumaan puistonpenkille.

Johtopäätös on, että kartan pelkkä olemassaolo ei vielä todista, että siitä on mitään hyötyä joukkoliikenteen käytön lisäämisessä. Come on, vähän markkinointihenkisyyttä! :smile:
 
Jos en väärin muista, niin minulla taitaa jossakin tuo kartta jopa olla...
Minulta tuo kartta löytyy, ja se on mielestäni melko sekavan oloinen ja nopeasti sekä ylimalkaisesti kyhätty. Linjanumeroilla ajettavat reitit on merkitty siihen keltaisilla laatikoilla ja ilman linjanumeroa (siis kolminumeroiset) sinisillä laatikoilla. Kehittämistä siis olisi hyvä saada aikaan. Ja onhan reitteihin tullut nyt pientä muutostakin kun Ideapark avattiin.
 
Killerpopin esittämä kartta on eittämättä hyvin mielenkiintoinen. Ihmetyttää vain, minkä takia ainoastaan kaksinumeroiset linjat on oikeasti käytössä ja kolminumeroiset eivät, ei edes pahvilappumallin "linjakilpenä" tuulilasilla jos määränpääkilpilaite ei tue kolmea numeroa.

Minusta vielä olemassaolevien linjojen (pl. pikavuorot) linjakilpiin tulisi ottaa käyttöön kolminumeroisetkin linjanumerot ja samalla lisätä nämä Tampereen yhteistariffilinjakarttaan siltä osin, kun ovat yhteistariffiliikennettä.

Linjanumeroista, joita ei käytetä, ei ole yhtään mitään hyötyä kenellekään. Toisaalta yhteistariffilinjoja, joille ei ole linjanumeroa eikä siten löydy myöskään linjakartasta, ei välttämättä osata käyttää, kun reitti on epäselvä. Esimerkkinä vaikkapa Tre–Ikaalinen-vakiovuorot.
 
Killeripopin lista oli varsin hyvä.

Nykytilanne on monilta osin mielivaltainen ja epäjohdonmukainen.
Esim Ideaparkiin liikennöi nyt neljän liikennöitsijän toimesta neljä eri linjanumeroa, joista 71B nokian linjanumerolla omituisin.

Samoin Kangasala/Sahalahden suunnan numerointi tulisi perustua 45-49 pohjaiseen numerointiin #70-runkolinjaa lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nykytilanne on monilta osin mielivaltainen ja epäjohdonmukainen.
Esim Ideaparkiin liikennöi nyt neljän liikennöitsijän toimesta neljä eri linjanumeroa, joista 7!B nokian linjanumerolla omituisin.

Kesällä Ideapark-linjastoon liittyy virallisesti myös 52 lauantai ja kauppasunnuntailiikenteen osalta. Sitten on jo 51, 52, 54, 55 ja 71B..

54 on oma mielenkiintoinen tapauksensa. Alkujaan se oli siis tarkoitettu Tampere-Vesilahti linjalle. Ideaparkin myötä kaikki linjan 54 vuorot alkoivat kulkea yhtenäisellä tavalla Tampere-Ideapark-Lempäälä -osuudella. Kuitenkin päätepiste voi olla missä tahansa Narvan, Krääkkiön, Urjalan, Punkalaitumen tai vaikkapa Forssan alueella.

Lienee ollut lähellä, että 54:sta olisi tehty selkeä vakiovuoroliikenteen brändi, jolla olisi viitattu reittiin Tampere-valtatie3-Ideapark-Moisio-Hakkari-Kuokkala-Lempäälä. Paunullahan jotkut vakiovuorot kulkevat identtistä reittiä. Yksi ongelma olisi tullut Turun päässä, jossa on jo linjanumero 54 käytössä.

Länsilinjat ja Veolia ovat jalostaneet kanssa linjanumeroajatteluansa. Sama 75 voi mennä ihan hyvin Ponsaan, Orivedelle, Ruovedelle tai Virroille. Vastaavasti linja 80 saattoi tulla jopa Seinäjoelta asti.

Linjanumerot tuntuvat kuitenkin olevan voimakkaissa kytköksissä liikennöitsijöihin. Mitähän siitä tulisi, jos Marttila Tours ajelisi omaa Pohjaslahden vakiovuoroaan lisäkilvellä 75? lisää asiakkaita Tampere - Ponsa - Orivesi osuudella vai pettyneitä ihmisiä Tampereen sisäpuolilla, kun Tampereen Matkakortti ei kelpaa? Tai vaikkapa Paunun Jyväskylän ja Mäntän vakiot...

Linjatunnus 76 esiintynee monin paikoin Kangasalantien varren pysäkeissä. Tätä numeroa ei kyllä käytännössä ole päässyt ihailemaan liemmin. Oheisen kuvan autoon kuljettaja kyllä sen sai, Tampere-Kangasala -osuus kuitenkin ajettiin kilvellä 45, kun Vatialan kautta matka kulki.

72 linjanumeroakaan ei tapaa, käytännössähän Tampere-Tottijärvi vuorot ovat kuihtuneet yhtä koulupäiväistä lukuunottamatta Nokialta ajettavaksi. Sarkolan 78:ia ei liene toteutettu käytännössä lainkaan. Nämä ja nuo aiemmin listaamani poikittaislinjat voisivat olla seuraava edistysaskel numeroinnissa. Aloittaa voisi vaikka Kangasala-Valkeakoski ja Valkeakoski-Toijala väleiltä.

Ennen kaikkea nämä uudistukset vaativat sitä tahtoa. "Uudet" asiat jää helposti kokeilematta, kun ei niitä ennenkään ole tarvittu. Elektronisten kilpien myötä luulisi olevan pienempi kynnys toteuttaa muutoksia, varsinkin kun linjakilvet voidaan räätälöidä vuorokohtaisesti, toisin kuin rullissa, joissa voi näkyä mitä tahansa oman viitseliäisyyden ja nokkeluuden välimuodoista ja ääripäistä.
 
Elektronisten kilpien myötä luulisi olevan pienempi kynnys toteuttaa muutoksia, varsinkin kun linjakilvet voidaan räätälöidä vuorokohtaisesti,


No niin luulisi....Tässä yksi päivä odottelin Pispalassa Nokialle bussia, ja ohi meni Länsilinjojen auto linjakilvessä isolla "KANKAANPÄÄ", ei mitään muuta. Kotona sitten mielenkiinnosta katsoin että mistä se auto olisi mennyt. Kyseessä oli linjan 79 vuoro joka olisi ajanut Nokian kautta...Mutta mitäpä sitä sen enempää linjanumeroa, kun välipaikkoja mainostamaan linjakilvessä.
 
New Yorkin metrossa on kohtuullisen niukasti erillisiä ratoja, mutta liikennöitäviä reittejä on paljon. Muistuttaa siis tietyllä tavalla Tampereen itä-länsi-suunnassa pitkänomaista katurakennetta. Linjat voisi ryhmittää niiden pääasiallisten katuosuuksien (lähinnä sisääntuloväylät idässä ja lännessä) mukaan 2-5 linjan ryhmiksi. Kullekin ryhmälle annettaisiin oma perusväri, jotka erottuisivat selkeästi toisistaan, ja linjan viereen laitettaisiin värillisen pallukan sisään linjanumerot.

Pysäkit merkittäisiin pienellä ympyrällä (maun mukaan, tai jos eri tarkoituksia löytyy, joko mustalla tai valkoisella täytteellä). Kartan pohjana olisi harmaalla (tai beigellä?) painettu kaupungin kartta ilman tarkkoja yksityiskohtia tai tekstejä, ja pysäkit sijoitettaisiin lähimmäksi niihin kohtiin missä ne oikeasti sijaitsevat. Sen sijaan itse bussilinja voitaisiin vetää suoraksi pysäkkien välillä, sillä eihän sillä tarkalla kululla ole mitään suurempaa merkitystä matkustajalle. Eriväriset linjat sijoitettaisiin toistensa viereen paralleelisti. Eri suuntien pysäkit pääsääntöisesti yhdistettäisiin yhdeksi ainoaksi pallukaksi, ja mieluiten pitäisi nimetä samalla nimellä, jotta kartta pysyy selkeänä.

Ryhdyin tänään hieman kokeilemaan mitä tämä ajatus toimisi konseptitasolla. Liitteenä hyvin karkea ja rajoitettu hahmotelma PowerPointilla tehtynä. Jotain tällaista se voisi olla (huom. yksityiskohdat on täysin hiomatta ja pysäkkien nimet suuntaa-antavia kun en jaksanut kaivaa "virallisia" nimiä esiin), mutta kieltämättä haasteeksi -- jos kohta ei ylitsepääsemättömäksi -- tulisi saada kaikki linjat mahtumaan kerralla karttaan, edes klustereittain niputettuina yhteen, siten että myös pysäkkien nimet voidaan näyttää tekstinä.

Jos tällaista vakavissaan ryhtyisi väsäämään, pitäisi olla tarkat pysäkkitiedot kaikista pysäkeistä (mieluiten sähköisenä data-aineistona nimet + koordinaatit) sekä mieluiten käytössä pitäisi olla joku GIS-tietojärjestelmä tai kartanpiirto-ohjelma. PowerPointilla menisi ikä ja terveys (kun ohjelma on suunniteltu presentaatioiden tekoon eikä pikkutarkkaan kartan viilaamiseen, siinä on inhottavia "avustavia" ominaisuuksia kuten kohdistusapu, josta on lähinnä vain haittaa) eikä ainakaan työssä käyvällä ihmisellä ole valitettavasti tuollaiseen harrasteluun aikaa.

Kokeilu tosin vaikuttaisi suuntaa-antavasti näyttävän, että periaatteessa linjakartta olisi laadittavissa lukijaystävällisemmäksi ja mahtuisi tällaiselle ylimalkaiselle karttapohjalle. Toisaalta näyttäisi siltä, että linjoja ja pysäkkejä on lähiöissäkin niin tiheästi, ettei mittakaavan vääristämisellä välttämättä saavutettaisi niin paljon etua kuin alunperin hahmottelin. Voi olla että perinteiseen bussilinjastoon pätevät hieman eri lainalaisuudet kuin raideliikenteeseen.
 

Liitetiedostot

  • Linjakartan konsepti.jpg
    Linjakartan konsepti.jpg
    76.2 KB · Lukukerrat: 2,544
Takaisin
Ylös