- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Olen jo pitkään miettinyt, miten Tampereella saataisiin bussiliikenteen käyttö helpommaksi maallikolle (ei siis joukkoliikenneharrastajalle, joka nauttii linjaston kommervenkkien opettelusta).
Tässä ajatuksia:
Yksi asia on kuitenkin yli muiden: selkeä linjakartta.
Nykyinen linjakartta on kummallinen sykkyrä josta ei näy edes pysäkkien sijainti (ainakaan pysäkkikatosten versiosta). Minunkin, syntyperäisen tamperelaisen, on vaikea saada selvää tarkasti mikä linja menee mihinkin, ja ennen kaikkea millä pysäkeillä pysähdytään esim. Keskustorin ympäristössä. Erillinen Hämeenkadun tai Keskustorin pysäkkikartta ei paljon auta.
Olen jo pitkään hautonut ajatusta Lontoon metrokartan tyylisestä diagrammaattisesta linjakartasta, mutta siihen voisi liittyä jonkin verran haasteita. Yksi suurimmista ongelmista on värien riittäminen eri linjoille.
Olin tuossa reilu kuukausi sitten lomamatkalla New Yorkissa, ja ratkaisu alkoi valjeta (vaikka onkin käynyt mielessä jo aikaisemminkin). New Yorkin metrossa on kohtuullisen niukasti erillisiä ratoja, mutta liikennöitäviä reittejä on paljon. Muistuttaa siis tietyllä tavalla Tampereen itä-länsi-suunnassa pitkänomaista katurakennetta. Linjat voisi ryhmittää niiden pääasiallisten katuosuuksien (lähinnä sisääntuloväylät idässä ja lännessä) mukaan 2-5 linjan ryhmiksi. Kullekin ryhmälle annettaisiin oma perusväri, jotka erottuisivat selkeästi toisistaan, ja linjan viereen laitettaisiin värillisen pallukan sisään linjanumerot.
Pysäkit merkittäisiin pienellä ympyrällä (maun mukaan, tai jos eri tarkoituksia löytyy, joko mustalla tai valkoisella täytteellä). Kartan pohjana olisi harmaalla (tai beigellä?) painettu kaupungin kartta ilman tarkkoja yksityiskohtia tai tekstejä, ja pysäkit sijoitettaisiin lähimmäksi niihin kohtiin missä ne oikeasti sijaitsevat. Sen sijaan itse bussilinja voitaisiin vetää suoraksi pysäkkien välillä, sillä eihän sillä tarkalla kululla ole mitään suurempaa merkitystä matkustajalle. Eriväriset linjat sijoitettaisiin toistensa viereen paralleelisti. Eri suuntien pysäkit pääsääntöisesti yhdistettäisiin yhdeksi ainoaksi pallukaksi, ja mieluiten pitäisi nimetä samalla nimellä, jotta kartta pysyy selkeänä.
Koska keskusta-alueella (lähinnä Hämeenkadulla) pysäkkejä on tiheämmässä kuin laitakaupungilla, kartan mittasuhteita voisi vääristää esittämällä keskustan suhteellisesti suurempana, jolloin luettavuus säilyisi eikä tarvittaisi erillistä inserttiä keskustasta.
Kartan alalaidassa voisi olla lista linjoista (edelleen siten, että linjanumerot ovat väripallukoidensa sisällä, mikä selkeästi brändää ne erilleen toisistaan) sekä vuoroväli eri vuorokaudenaikoina (olettaen tasaväliliikennöinnin -- huom. yölinjaston tulisi noudattaa myös päivällä käytössä olevien linjojen reittejä tosin siten että vain osaa linjoista ajettaisiin öisin).
Olen melko varma, että jo tämä karttauudistus yksinään auttaisi bussin kyytiin ihmisiä, jotka muuten eivät vaivaudu edes yrittämään. Jos kaikki edellä esitettävät toimet toteutettaisiin, päästäisiin varmaan jo kohtuullisiin tuloksiin julkisen liikenteen selkeyttämisessä ja kasvattamisessa. Ja kun raideliikennettä aikanaan saadaan, se voitaisiin helposti integroida samaan, jo valmiiksi selkeään linjakarttaan.
Kuten muistaakseni kirjassa Metro Maps of the World (kirjoittaja Mark Ovenden, löytyy mm. Amazon.co.uk:sta) todetaan, toisinaan ottamalla käyttöön metrokartan tyylinen joukkoliikennekartta voidaan luoda illuusio yhtä selkeästä liikennejärjestelmästä, vaikka se ei teknisesti pohjautuisikaan metrotekniikkaan. Tämä ei tietysti tarkoita että mielestäni Tampereen tulisi jättäytyä bussiliikenteen varaan, vaan ilman muuta raideliikennettä tarvitaan, mutta tässä olisi yksi tapa kasvattaa joukkoliikenteen houkuttavuutta jo ennen sitä.
Ainoa harmi on, että kukaan ei ole tällaista vielä väsännyt eikä itsellänikään ole ollut aikaa ryhtyä tuumasta toimeen, ja josko löytyy jatkossakaan... Oikeat työkalutkin täytyisi olla eli mieluiten kunnon piirto-ohjelma ainakin. Ideaalitilanteessa pysäkeistä voisi muodostaa GIS-tietokannan ja piirtää kartan sen mukaan, jolloin päivittäminen jatkossa olisi helppoa.
Eli heitänpä tämän haasteena niille innokkaille harrastajille, joilla mahdollisesti olisi aikaa perehtyä aiheeseen. Uskoisin, että jos riittävän iskevä design löytyisi, Tampereen kaupungin yhdyskuntapalvelut (vai mikä se joukkoliikenteen tilaajaorganisaatio on nimeltään?) saattaisi kiinnostua ja tehdä itse vastaavan tai ryhtyä ylläpitämään sellaista, jolloin tämä saataisiin hyötykäyttöön. Tähän saakka ilmeisesti kukaan siellä ei ole lähtenyt kokeilemaan mitään tällaista, joten esimerkki joka osoittaa että tämä toimii käytännössä varmaan sysäisi asioita eteenpäin.
Kommentteja?
P.S. Kiinnostuneille tiedoksi että New Yorkin metrokartta löytyy täältä:
http://www.mta.info/nyct/maps/submap.htm
Tässä ajatuksia:
- Yksinkertaisemmat reitit linjoille
- Tasaväli linjoilla
- Linjojen kategorisoiminen selkeästi korkean palvelutason runkolinjoiksi ja täydentäväksi liikenteeksi
Yksi asia on kuitenkin yli muiden: selkeä linjakartta.
Nykyinen linjakartta on kummallinen sykkyrä josta ei näy edes pysäkkien sijainti (ainakaan pysäkkikatosten versiosta). Minunkin, syntyperäisen tamperelaisen, on vaikea saada selvää tarkasti mikä linja menee mihinkin, ja ennen kaikkea millä pysäkeillä pysähdytään esim. Keskustorin ympäristössä. Erillinen Hämeenkadun tai Keskustorin pysäkkikartta ei paljon auta.
Olen jo pitkään hautonut ajatusta Lontoon metrokartan tyylisestä diagrammaattisesta linjakartasta, mutta siihen voisi liittyä jonkin verran haasteita. Yksi suurimmista ongelmista on värien riittäminen eri linjoille.
Olin tuossa reilu kuukausi sitten lomamatkalla New Yorkissa, ja ratkaisu alkoi valjeta (vaikka onkin käynyt mielessä jo aikaisemminkin). New Yorkin metrossa on kohtuullisen niukasti erillisiä ratoja, mutta liikennöitäviä reittejä on paljon. Muistuttaa siis tietyllä tavalla Tampereen itä-länsi-suunnassa pitkänomaista katurakennetta. Linjat voisi ryhmittää niiden pääasiallisten katuosuuksien (lähinnä sisääntuloväylät idässä ja lännessä) mukaan 2-5 linjan ryhmiksi. Kullekin ryhmälle annettaisiin oma perusväri, jotka erottuisivat selkeästi toisistaan, ja linjan viereen laitettaisiin värillisen pallukan sisään linjanumerot.
Pysäkit merkittäisiin pienellä ympyrällä (maun mukaan, tai jos eri tarkoituksia löytyy, joko mustalla tai valkoisella täytteellä). Kartan pohjana olisi harmaalla (tai beigellä?) painettu kaupungin kartta ilman tarkkoja yksityiskohtia tai tekstejä, ja pysäkit sijoitettaisiin lähimmäksi niihin kohtiin missä ne oikeasti sijaitsevat. Sen sijaan itse bussilinja voitaisiin vetää suoraksi pysäkkien välillä, sillä eihän sillä tarkalla kululla ole mitään suurempaa merkitystä matkustajalle. Eriväriset linjat sijoitettaisiin toistensa viereen paralleelisti. Eri suuntien pysäkit pääsääntöisesti yhdistettäisiin yhdeksi ainoaksi pallukaksi, ja mieluiten pitäisi nimetä samalla nimellä, jotta kartta pysyy selkeänä.
Koska keskusta-alueella (lähinnä Hämeenkadulla) pysäkkejä on tiheämmässä kuin laitakaupungilla, kartan mittasuhteita voisi vääristää esittämällä keskustan suhteellisesti suurempana, jolloin luettavuus säilyisi eikä tarvittaisi erillistä inserttiä keskustasta.
Kartan alalaidassa voisi olla lista linjoista (edelleen siten, että linjanumerot ovat väripallukoidensa sisällä, mikä selkeästi brändää ne erilleen toisistaan) sekä vuoroväli eri vuorokaudenaikoina (olettaen tasaväliliikennöinnin -- huom. yölinjaston tulisi noudattaa myös päivällä käytössä olevien linjojen reittejä tosin siten että vain osaa linjoista ajettaisiin öisin).
Olen melko varma, että jo tämä karttauudistus yksinään auttaisi bussin kyytiin ihmisiä, jotka muuten eivät vaivaudu edes yrittämään. Jos kaikki edellä esitettävät toimet toteutettaisiin, päästäisiin varmaan jo kohtuullisiin tuloksiin julkisen liikenteen selkeyttämisessä ja kasvattamisessa. Ja kun raideliikennettä aikanaan saadaan, se voitaisiin helposti integroida samaan, jo valmiiksi selkeään linjakarttaan.
Kuten muistaakseni kirjassa Metro Maps of the World (kirjoittaja Mark Ovenden, löytyy mm. Amazon.co.uk:sta) todetaan, toisinaan ottamalla käyttöön metrokartan tyylinen joukkoliikennekartta voidaan luoda illuusio yhtä selkeästä liikennejärjestelmästä, vaikka se ei teknisesti pohjautuisikaan metrotekniikkaan. Tämä ei tietysti tarkoita että mielestäni Tampereen tulisi jättäytyä bussiliikenteen varaan, vaan ilman muuta raideliikennettä tarvitaan, mutta tässä olisi yksi tapa kasvattaa joukkoliikenteen houkuttavuutta jo ennen sitä.
Ainoa harmi on, että kukaan ei ole tällaista vielä väsännyt eikä itsellänikään ole ollut aikaa ryhtyä tuumasta toimeen, ja josko löytyy jatkossakaan... Oikeat työkalutkin täytyisi olla eli mieluiten kunnon piirto-ohjelma ainakin. Ideaalitilanteessa pysäkeistä voisi muodostaa GIS-tietokannan ja piirtää kartan sen mukaan, jolloin päivittäminen jatkossa olisi helppoa.
Eli heitänpä tämän haasteena niille innokkaille harrastajille, joilla mahdollisesti olisi aikaa perehtyä aiheeseen. Uskoisin, että jos riittävän iskevä design löytyisi, Tampereen kaupungin yhdyskuntapalvelut (vai mikä se joukkoliikenteen tilaajaorganisaatio on nimeltään?) saattaisi kiinnostua ja tehdä itse vastaavan tai ryhtyä ylläpitämään sellaista, jolloin tämä saataisiin hyötykäyttöön. Tähän saakka ilmeisesti kukaan siellä ei ole lähtenyt kokeilemaan mitään tällaista, joten esimerkki joka osoittaa että tämä toimii käytännössä varmaan sysäisi asioita eteenpäin.
Kommentteja?
P.S. Kiinnostuneille tiedoksi että New Yorkin metrokartta löytyy täältä:
http://www.mta.info/nyct/maps/submap.htm