Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Jenkkinumerot

  1. #1
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Jenkkinumerot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    TAKL lopetti kultanumerot, kun DI Juhani Valanto jäi laitoksesta eläkkeelle. Se oli selkeä kannanotto!
    Kaikissa TKL:n busseissa on käsittääkseni nykyään siniset jenkkinumerot, kun viimeisetkin tikkunumerobussit on hylätty (tai numerot uusittu). Minulla on hailakka muistikuva, että nämä jenkkinumerot olisivat tosiaan joskus olleet kultaisia, mutta onko kellään tietoa, koska näin olisi ollut?
    Sakari Kestinen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus

    kultaiset jenkkinumerot TKL:n autoissa tuli hopearaitaisen juhlavärityksen myötä ensiksi seuraaviin autoihin:
    - #107 Ajokki City / Volvo B10M '88
    - #356 Ajokki City / Volvo B10MA '89

    Näistä ensinmainittu oli TKL:n omaan käyttöön hankittu "tilausajobussi", matkailuauto lienee parempi nimitys. Nivelauto juhlaväritystä (ja koristeellisia numeroita) selittänee, että se oli viimeinen Ajokin valmistama kaupunkibussi TKL:lle.

    1990 vuonna hopearaitainen juhlaväritys sai kolme autoa lisää, kun hankittiin autot:
    - #108 Wiima K202 / Scania N113
    - #200 Wiima K202 / Volvo B10M 6x2
    - #600 Wiima K202 / Volvo B10M

    Kyseessä siis ensimmäinen matalalattia-auto ja ensimmäinen telibussi. #600:n selittää tasaluku, muuten se ei ollut poikkeuksellinen. Muut saman vuoden autot tulivatkin tavallisiin sinivalkoisiin väreihn, mutta jo 1991 vuodesta alkaen kaikki uudet tulivat koreampina.

    Vasta 1999 vuonna tilatut autot palasivat sinivalkoisiin väreihin. Viimeiset kultasella jenkkinumerolla ja juhlavalla värityksellä olleet autot sarjoistaan oli:
    - #225 Lahti 402 / Scania L113 '98 (teli)
    - #407 Carrus City U / Volvo B10LA '98 (nivel)
    - #639 Carrus City L / Scania L113 '97


    Vuonna 2001 oli jo kaikista autoista vaihdettu numerotarrat uusiin sinisiin, niin tikkunumerot kuin kultaiset jenkkinumerot. Samalla kyljistä raaputettiin isokokoiset vaakunat ja TKL:n "morjensmies" pois. Vaakuna tuli jatkossa autojen keulaan... pienellä.

    Näiden lisäksi oli myös yksi volkkari, #102, joka peruskorjattiin 80-luvun lopussa, Ainakin vuonna 1990 se oli hopearaitaisessa asussa. Uutena se tuli sinikeltaisiin väreihin (1979)
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus

    Olikos se niin, että Wäinö Paunulla olikin ensiksi Tampereella kultanumerot?

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •