Kuljettajien toiminta

Tampereella yksityinen lehtikustantamo ryhtyi painattamaan aikataulukirjaa, kun kaupunki luopui a.o. palvelun järjestämisestä. Hintakaan ei ole järkyttävä. On kuulemma R-kioskilla bestseller.
Ihmettelen kovasti miksi Hesassa ei joku kaupallinen taho aloita moista palvelua. Osa HSL'n asiakkaista varmasti ostaisi sen.
Ja Turussahan aikataulukirja on ilmainen, kaupungin kustantamana. Sitä kutsun palveluksi.

HSL:n viimeiseksi jääneessä aikataulukirjassa oli lähemmäs 1000 sivua eli kyseessä ei ollut mikään pieni vihkonen. Minkähänlaiset mahtaisivat olla tuollaisen opuksen toimitus-, paino- ja jakelukustannukset? Onko muuten tuota Tampereen aikataulukirjaa edelleen saatavilla vai oliko kyseessä kertaluonteinen kokeilu? Perinteisen Turistin eli Suomen kulkuneuvot -aikataulukirjan julkaisu loppui reilut 10 vuotta sitten. Viimeisen Turistin hinta näyttää olleen 31 euroa. Käsittääkseni tuollakaan hinnalla tulot eivät kattaneet kustannuksia ja samaan aikaan kysyntä hiipui voimakkaasti.
 
HSL:n viimeiseksi jääneessä aikataulukirjassa oli lähemmäs 1000 sivua eli kyseessä ei ollut mikään pieni vihkonen. Minkähänlaiset mahtaisivat olla tuollaisen opuksen toimitus-, paino- ja jakelukustannukset? Onko muuten tuota Tampereen aikataulukirjaa edelleen saatavilla vai oliko kyseessä kertaluonteinen kokeilu? Perinteisen Turistin eli Suomen kulkuneuvot -aikataulukirjan julkaisu loppui reilut 10 vuotta sitten. Viimeisen Turistin hinta näyttää olleen 31 euroa. Käsittääkseni tuollakaan hinnalla tulot eivät kattaneet kustannuksia ja samaan aikaan kysyntä hiipui voimakkaasti.

Käydessäni Tampereella viimeksi noin kuukausi sitten R-kioskin myyjä sanoi että painos on myyty loppuun, lisää tulee 'huomenna'. Edellisenä talvena hinta oli 3,90€, nyt kuulemma sama.
HSL voisi kysyä että moniko asiakas tarvitsee/haluaa aikataulukirjan, painattaa sen mukaan kirjoja + pieni vara muita kysyjiä varten. Kirja voisi olla saatavilla vaikkapa keskustan R- kioskilta. Eikö aikataulukirjaa voisi jakaa osiin, kuntajaon mukaan.
Toinen hyvä vaihtoehto on Tukholman malli, siellä voi tilata tarvittavat aikataulut printattuina postitse kotiin, ilmaiseksi .
Suomen kulkuneuvojen ('Turisti') ilmestymisen loppuminen vaikeutti kaukoliikenteessä matkustamista . Muistan hyvin ajan kun se jaettiin Matkailuliiton jäsenille postin kautta kotiin, neljä kertaa vuodessa . Samoin olen jäänyt kaipaamaan puhelinluetteloa, sen loistavaa karttaliitettä. Nyt on hyvän Pääkaupunkiseudun kartan saaminen mahdotonta, Karttakeskus julkaisee Hki, Espoo, Vantaa - karttakirjaa, sitäkään ei joka vuosi.
Kartta ja aikataulut ovat minulle vain ja ainoastaan paperisia, tietokoneruutu ei ole sopiva formaatti .
 
Tampereella yksityinen lehtikustantamo ryhtyi painattamaan aikataulukirjaa, kun kaupunki luopui a.o. palvelun järjestämisestä. Hintakaan ei ole järkyttävä. On kuulemma R-kioskilla bestseller.
Ihmettelen kovasti miksi Hesassa ei joku kaupallinen taho aloita moista palvelua. Osa HSL'n asiakkaista varmasti ostaisi sen.
Ja Turussahan aikataulukirja on ilmainen, kaupungin kustantamana. Sitä kutsun palveluksi.

Harmi vaan että Tampereella tuo yksityinen kustantamo ei ole laisinkaan kiinnostunut tuotteensa sisällöstä, niinpä viimeisimmästäkin painoksesta löysin kymmenen minuutin selailun aikana helposti yli sata virhettä, ja nämä oli vielä ihan helposti huomattavia. Jos ryhtyisin jokaisen linjan minuuttitietoja tarkastamaan niin varmaan löytyisi jokunen sata lisää. En tiedä, miten onnistuvat saamaan kirjan niin täyteen virheitä, kun tiedot on Nyssen sivuilla olleet kirjan tekohetkellä ihan oikein. Esimerkiksi kirjan lopusta löytyvät perus vyöhyketiedot ovat aivan miten sattuu. Olen toki palautetta lähettänyt heille, edellämainitusta virheestä ensimmäisen kerran jo yli vuosi sitten, mutta ikinä ei ole edes vaivauduttu vastaamaan tai virheitä korjaamaan. Kyllä harmittaa kaikkien niiden puolesta, jotka erehtyvät ostamaan tämän opuksen.
 
Harmi vaan että Tampereella tuo yksityinen kustantamo ei ole laisinkaan kiinnostunut tuotteensa sisällöstä, niinpä viimeisimmästäkin painoksesta löysin kymmenen minuutin selailun aikana helposti yli sata virhettä, ja nämä oli vielä ihan helposti huomattavia. Jos ryhtyisin jokaisen linjan minuuttitietoja tarkastamaan niin varmaan löytyisi jokunen sata lisää. En tiedä, miten onnistuvat saamaan kirjan niin täyteen virheitä, kun tiedot on Nyssen sivuilla olleet kirjan tekohetkellä ihan oikein. Esimerkiksi kirjan lopusta löytyvät perus vyöhyketiedot ovat aivan miten sattuu. Olen toki palautetta lähettänyt heille, edellämainitusta virheestä ensimmäisen kerran jo yli vuosi sitten, mutta ikinä ei ole edes vaivauduttu vastaamaan tai virheitä korjaamaan. Kyllä harmittaa kaikkien niiden puolesta, jotka erehtyvät ostamaan tämän opuksen.
Eilen Länsilinjojen autossa joku kysyi missä on Loukonlahti. Matkustaja ei tiennyt.

Kuljettaja osasi neuvoa, vyöhykkeet valittiin oikein AB.

Vyöhykkeistä sen verran, että Nyssen edustajat istuvat vielä tänä vuonna miettimässä vaihtoehtoja vyöhykkeille:

[h=1]Vyöhykemalli otetaan tarkasteluun[/h]Keskiviikko 14. syyskuu 2022 klo 13.37
Nyssellä joukkoliikenteen tulee olla helppoa ja huoletonta, joten lippujärjestelmän helppokäyttöisyyttä halutaan tarkastella tiheällä kammalla. Ensimmäisenä selvitämme nykyiselle vyöhykemalli A–F:lle mahdollisia vaihtoehtoja.
nysse_vyohykkeet-517x517.png

Vyöhykeselvityksessä tarkastellaan erilaisten vyöhykemallien vaikutuksia asiakkaidemme arkeen sekä vyöhykkeiden taloudellisia vaikutuksia joukkoliikenteeseen.
Vyöhykemalli tullee joukkoliikennelautakunnan päätettäväksi loppuvuodesta 2022.

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/vyohykemalli-otetaan-tarkasteluun.html
 
No niinpä olikin, en ollutkaan tuota ennen huomannut. Tosin lukee tuossakin näkymässä ketjun nimen alla "Foorumi: Tampereen paikallisliikenne".;)

Joo, listauksessa, mutta ei sitten itse viestiketjussa.

Joka tapauksessa, tieto foorumista mihin ketju kuuluu, on kyllä helposti löydettävissä. Vaikka olisihan se hyvä, että näkyisi kaikkialla.
 
Kaikenlaista säätämistä saakin todistaa kun yöllä liikkuu. Nimittäin viime yönä 23:30 lähtö Haukiluomasta linjalla 8 oli lähdössä n. 20 minuuttia myöhässä saavuttuaan edelliseltä vuorolta myöhässä. Auto ei kuitenkaan jatkanut normaalia reittiä kohti Virontörmänkatua, vaan kääntyi itään päin Myllypuronkadulle. Ajattelin ensin, että ehkä kuski ajaa Rantatietä keskustaan jotta saa aikataulua kiinni. Mutta ei, auto kääntyikin Tohlopinkadulle, ja ajoi Tohlopin mutkan kautta Tesoman valtatielle, josta palasi Tesomalle ja normaalille reitille. Aikaa säästyi ehkä tasan 0 minuuttia, mutta iso määrä pysäkkejä jäi palvelematta. Tuskinpa oli työnjohdolta kysytty lupa tällaiseen reittiin.

Seuraava 8 tulikin jo lauantain puolella, joten mietin, että korvaako Nysse mahdollisen yömaksun, kun edellisen vuoron kuljettaja ajoi tällaista hupireittiä? Mietin myös, että mitä järkeä ylipäätään on jättää liutaa pysäkkejä ilman palvelua saadakseen 20 minuutin myöhästymisestä ehkä 1-2 minuuttia kurottua kiinni. Toki tässä tapauksessa edes tuota vähäistä säästöä ei tullut, kun kuljettaja jostain ihmeen syystä ajoi Tohlopin kautta.

Itselleni ei kuitenkaan koitunut lisämaksua, koska olin Tesomankadun varrella, josta 7Y poimi kyytiläiset sopivasti ennen vuorokauden vaihtumista. Ja toisaalta kausilipulta ei taida enää edes mennä yömaksua.
 
Pirkkalan bussipysäkki saanut nyt toistamiseen bussikuskilta turpaan. Missä ajotaito??

IMG_20221008_205801.jpg

IMG_20221008_205747.jpg

Ei enää liiku kuin Pirkanmaan Tilausliikenne Oy, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos ja Länsilinjat Oy.

ÄLKÄÄ odottako ko. pysäkillä bussia katoksessa, VAARALLISTA!

Silloin kun Väinö Paunu Oy ajoi pelkästään, ei tuollaista ole näkynyt täälläpäin.
 
Hyvin vahvasti veikkaan, että nyt ei ole kyseessä minkä firman kuskit ajavat parhaiten. Kyllä Paunullakin osataan tunaroida, itseasiassa olin jäädä juuri tänään yhden alle suojatiellä. Onko varmasti kyseisen pysäkin tuhonnut linja-auto? Vai joku ihan muu, tullut vissiin aika pahaa jälkeä jos matkustajat kyydissä, ihme, että ei ole uutisoitu isommin.
 
Pirkkalan bussipysäkki saanut nyt toistamiseen bussikuskilta turpaan. Missä ajotaito??

ÄLKÄÄ odottako ko. pysäkillä bussia katoksessa, VAARALLISTA!

Toki ajotaidolla on suurin merkitys pysäkkien säilymiseen ehjänä, mutta tuon kuvan perusteella näyttäisi olevan taas hienosti sijoitettu pysäkki mahdollisimman lähelle tien reunaa.

Jo suunnitteluvaiheessa tulisi ottaa huomioon tuo mahdollinen perän sivuttaissiirtymä ja laittaa pysäkki hieman etäämmälle reunasta.

Myös kuvassa näkyvän kevyen liikenteen väylän kaistojen vaihtaminen päittäin antaisi hyvän mahdollisuuden siirtää pysäkkikatos jalankulkijoiden kaistalle ja samalla päästäisiin myös eroon siitä, että bussi purkaa matkustajat suoraan polkupyöräilijöiden eteen.

En ole vieläkään löytänyt syytä, miksi nuo kaistat menevät miltei aina noin omituisesti.
 
Hyvin vahvasti veikkaan, että nyt ei ole kyseessä minkä firman kuskit ajavat parhaiten. Kyllä Paunullakin osataan tunaroida, itseasiassa olin jäädä juuri tänään yhden alle suojatiellä. Onko varmasti kyseisen pysäkin tuhonnut linja-auto? Vai joku ihan muu, tullut vissiin aika pahaa jälkeä jos matkustajat kyydissä, ihme, että ei ole uutisoitu isommin.

Mä kyllä veikkaan että asialla on ollut ihan henkilöauto ja ajotaidoton pelkän B-kortin omaava kuljettaja. Tuskin kukaan selväjärkinen linja-autonkuljettaja pysäkkejä rupeis rikkomaan. Ja kuten sanoit, olisi varmasti tullut uutinen jos asialla olisi ollut linja-auto.
 
Mä kyllä veikkaan että asialla on ollut ihan henkilöauto ja ajotaidoton pelkän B-kortin omaava kuljettaja. Tuskin kukaan selväjärkinen linja-autonkuljettaja pysäkkejä rupeis rikkomaan. Ja kuten sanoit, olisi varmasti tullut uutinen jos asialla olisi ollut linja-auto.

Samoilla "linjoilla" kanssasi.
 
Takaisin
Ylös